6325
Sök

Livslängd på vägsalt?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Någon som vet hur lång livslängd vägsalt har?
Räcker det med att det kommer en regnskur så är skiten väck eller bör jag vänta nån vecka med att ta fram sommarbilen?

Dom idioterna var ju ute och saltade i dag på morgonen och jag hade ju hoppats på att ställa på bilen denna helg...sad Vill inte ha med rost på den så jag vet inte om jag vågar det nu.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

2 182 Inlägg
19 mars 2011
Har du inte rostskyddat bilen eller? Eller vadå?

Vägsaltet försvinner väl ganska snart då bilar kör på vägen och regn sköljer bort det, men en gissnig som är helt åt skogen är väl 2-4 veckor?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 086 Inlägg
19 mars 2011
Bilen går ju inte sönder för att den får lite salt på sig, skulle det va så att det skvätter upp lite salt första dagarna så får du väl tvätta av den.

En bättre anledning att vänta är att du troligen inte har vinterdäck på sommarbilen.

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Niklas1987 skrev:
Har du inte rostskyddat bilen eller? Eller vadå?

Vägsaltet försvinner väl ganska snart då bilar kör på vägen och regn sköljer bort det, men en gissnig som är helt åt skogen är väl 2-4 veckor?

Jag kommer att rostskydda den sen när jag ska fixa i ordning (och eventuellt bygga om lite) bilen.
Har redan varit och svetsat en massa rost men iomed att jag ändå ska göra i ordning han ordentligt senare så har jag inte lagt på mer rostskydd än zinkspray, rostskyddsgrund och vanlig 1-komponents sprayfärg köpt på det lokala byggvaruhuset. Det blir bara jobbigt att skrapa en massa massa hmm om jag ska blästra han under sen.

Får väl ställa på han 1:e april tror jag och sen undvika de större vägarna till att börja med.

JapMax skrev:
Bilen går ju inte sönder för att den får lite salt på sig, skulle det va så att det skvätter upp lite salt första dagarna så får du väl tvätta av den.

En bättre anledning att vänta är att du troligen inte har vinterdäck på sommarbilen.

Sant men å andra sidan så är det sommarväglag nu så vinterdäck behöver jag ju inte i alla fall.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök