Nu är jag tillbaka igen med ny bil i dubbel bemärkelse och med ett nytt projektmål. S40:n har jag tänkt och sälja men för att fylla hålet som blir efter denna och för att stilla mitt behov att hålla på och bygga på något så har jag i samarbete med Ljudia.com bestämt att bygga om min V50 R-design 2011. Målet med bygget är att inte påverka bilen på något sätt. Med detta menas inte en klippt orginalkabel eller göra nya hål eller på annat sätt röra något som är orginal. Detta ger en hel del problem. Men problem är till för att lösas.
Premiär kommer vara Elmia 2011
Setupen för ljudet blir
Zachry K475 Litet smidigt 4-kanals steg som ska driva framsystemet. Zachry K1200D Digitalt monoblock. Ska driva basen. Basen blir en JBL GTO1202D Framsystemet kommer att bestå av 2st kit JBL GTO6508C dessa kommer monteras på orginalplats. Allt kommer sammanlänkas av en Zachry F-100 ljudprocessor Dessutom kommer jag använda mig av en Spectron SPF-01Z kondensator och en del STP Gold Bulk Soulution dämpmatta.
Lite bilder då:
Bakom lite klädsel hittade jag orginal slutsteget. Från denna är tanken att jag ska ta signalen till ljudprocessorn. Eftersom det går med fiber från huvudenheten så får det bli denna omväg.
Här är tanken att en 50L portad baslåda med plats för 2st slutsteg en ljudprocessor ett säkringsblock och en konding ska få plats. Får se hur det går med den saken.
Köpte nytt bagage golv på skroten. Har mätt upp frigolitramen och fixerat denna. Eftersom jag använder bilen dagligen så ville jag inte plasta och bygga i den så det får bli utanför på detta sätt i stället.
Sågat ur en botten bit och en övre bit som passar i reservhjulsbaljan. Den översta ringen är i nivå med överdelen på baljan. Har fixerat den i rätt läge med rundstav.
Sågat ur en överdel som passar med kanten på frigolitramen. och provpassar paketet i bilen.
Detta kan bli ett intressant bygge. Kommer följas!
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Dagens övning gick ut på att försöka lista ut hur tusan allt ska kunna fåplats. Tillslut kom jag nog på en lösning som kan funka. Risk för att volymen inte blir riktigt ok. Men jag borde ha ca: 20L på mig att bygga bort innan det finns risk för att det blir en förliten låda.
Blev lite klurigt att fåihop ramen i rätt nivåer men nu sitter det som det ska.
Har placerat ut allt och måttat lite för att se om det går att fåplats med allt och hur
Kapat till fästplattor till ljudprocesorn, kondingen och slutstegen.
Idag han jag inte med något på min egna bil men jag har gjuta upp en cover på en väns bil. Tänkte slänga upp några bilder på detta. Covern ska täcka lådan för en frontsubb på passagerarsidan. Bilen är en SAAB 9000.
Imorgon blir det mer plastande och slipande på denna och så tror jag ja ska hinna med lite småsaker på lådan.
Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på dagens övning men verkar vara något knas med sidan. Kan inte lägga in några bilder i fotoalbumet. Så de får väll bli en annan kväll då.
Kör en skriftlig uppdatering då. Har hunnit fixa en del på min låda idag. Har skurit ut och sänkt ner alla fästplattor så nu är det bara att klä sidorna och plasta lite. Har dessutom fixat en del med covern. Har lagt på 2 lager glasfiber och spacklat en gång.
Idag verkade fotoalbumet fungera så passade på att lägga upp lite bilder då. Idag blev det till att klä ytterkanterna och dränka det i polyester. Imorgon blir det att lyfta på locket och se vad man kan hitta.
Sågat ur facket för slutstegen.
Sågat ur resten av fästplattorna och sänktner dem till rätt mått. Måtten bestäms av djupet på det som ska vara där så det blir olika på alla.
Många olika nivåer och fack blir det. Tog tid som tusan att såga till alla rundstavar och annat och få allt på rätt plats.
Det går frammåt. Skulle vilja göra liknande i min v70 men är inte tillräckligt händig
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Dags för uppdatering igen då. Efter en del plastande så mätte jag upp volymen på lådan. Ibland ska man ha bra med tur. När det var uppe på max så hadejag precis hält i den 50L så lådan blev exakt så stor jag ville. Hur detta är möjligt utan att räkna har jag ingen susning om.
Har limmat och skruvat dit botten igen. Har dessutom lagt dit några lager fin glasfiberväv.
Har fräst ur för lite plåtveck som fanns i botten på baljan.
Lagt i min ram från skroten och lagt lådan uppepå för att sedan markera ur vart lite frigolit ska bort.
Hej var ett tag sen jag uppdaterade. Beror mest på att jag har haft mycket att göra just nu. Min bil ska byggas och dessutom så hjälper jag Haga Limo med deras nya limo som ska visas på elmia. Men lite har jag hunnit med i alla fall.
Provpassning av ljudprocessorn/hög till lågnivåomvandlaren
Provpassning av kondensator
Provpassning av stegen
Har dämpat lite i skuffen
En Parot kabel för inbyggnad av telefon får offras.
Offrad kabel
Lött på lite nya högtalarkablar som ska gå från stegen och ut i kontakten som sitter orginal i bilen.
Lött lite till
Hittat en kontakt som jag ska ha som remotel. Låg bara där så fint. Den ligger på ett timer relä så strömen slocknar efter någon min.
Placerat ur gallerringar för att se layouten på bas och portar.
Flytta sen över layoten till ovansidan.
Markerade ut alla centrum och borrade centrumhål igenom luckan och lådan. På så sätt borde hålen matcha varandra sen när man stänger luckan.
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Jaha då var det dags för den sista uppdateringen innan Elmia, Som jag skrev innan så håller jag på med Hagalimos projekt tillsammans med Ljudia och eftersom det är ett ruskigt tajt tidsschema på detta så hinner jag inte riktigt med med uppdateringarna så det får bli en stor nu.
Högtalarbyte i bakdörrarna.
Lite dämpning på insidan också. Trångt som tusan att komma åt men fick dit det rätt bra.
Dörrsidan fick också lite dämpning så man blev am med plastljudet.
Inkopplat och klart i bakdörren
Trevliga små och därmed lättplacerade delningsfilter det var till detta JBL kitt.
Inkopplat ifram
Bilmek i lånegaraget.
Ifullgång med dämpning.
Kabeldragning
Inkoppling av specialkabel till orginal slutsteg och orginalkablaget.
Strömkabeln dragen under bilen.
Tillverkade en platta för huvudsäkringen i motorrumme. Denna monterade jag i ett orginahål som fanns över. Den täcks sen av motorkåpan.
Snart klart.
Korsande kablar inte bra men det fungera. Finns inget oljud i dom.
Hålen urfrästa ur en golvplatta från skroten. Detta täcks sen av galler.
Klart för packning om man vill.
Detta var allt innan Elmia. Hoppas vi nu blir klara med limo också.
Är det så jäkligt att man måsta ha omvandlare o inte kan koppla in lågnivå direkt mot stereon allts..? Härligt jobbat annars!! Vilka kablar tjuvade du från hög- till lågnivå?
Är det endast strömkabeln som behöver dras till bakluckan och hur fick du in den dit?? Med rätt förstärkare kan man väl ta signal från bakhögtalare och remote? Funderar själv att montera 2 x 12 Alpine R-type i bakluckan...