Hej, ja jag får väll börja nämna att jag reda har använt SÖK knappen, jag har redan kollat igenom ett x antal trådar men hittar ändå inte exakta svaren jag behöver
Jag har nyligen dragit en 50mm2 strömkabel bak till bagaget i en Volvo 850. satt även en säkringshållare vid batteriet som jag sedan ska sätta en säkring i.(vet inte hur stor jag behöver än).
Men nu har jag kommit till funderingarna, ja hade planerat att använda 2 stycken slutsteg. ett Sinus live sla-1500 till baslådan som förmodligen blir en DLS. Sedan tänkte jag använda ett Gas Alpha till att driva framsystemet med.
Min frågor blir då: 1. Hur ska jag göra med strömkabeln, behöver jag dra en till kabel till gas steget eller går det att "Dela" så att det går ström till båda stegen.
Tror de skulle gå bra å köra 50mm2 kabeln in i ett delnings block, sedan 21mm2 alt 35mm2 från blocket till stegen, å samma jord mm2 som den kablen som går in i steget..
Ja de e rekomenderat att alltid säkra av stegen..finns sånna block med inbyggda säkringar med...
2. jag kör också ett sinus live sl-a1500 .. och jag kör 150A säkring.
3. jorden ska MINST vara lika grov som plussen.
Okej, behöver kabeln från powerblocket till stegen vara lika grova?
föreslår minst 25kvadrat till sinus live steget. Sen det andra steget vet jag ju inte vad du tänkt dig så :p
Du kan ju ta en titt på min bil och i mitt galleri så ser du hur jag har gjort.
Okej, kollade ditt galleri men såg inte riktigt hur du gjort. för du använde bara ett steg eller? såg inte om du har säkrat av efter blocket till sinus steget?
En sista fråga, hur grov kabel behöver jag till högtalarna? Samt kan ni rekommendera någon hemsida som har allt det jag behöver i nuläget. 150A säkringar, Powerblock, högtalarkabel samt flera säkringshållare.
En sista fråga, hur grov kabel behöver jag till högtalarna? Samt kan ni rekommendera någon hemsida som har allt det jag behöver i nuläget. 150A säkringar, Powerblock, högtalarkabel samt flera säkringshållare.
Okej, behöver kabeln från powerblocket till stegen vara lika grova?
föreslår minst 25kvadrat till sinus live steget. Sen det andra steget vet jag ju inte vad du tänkt dig så :p
Okej, kollade ditt galleri men såg inte riktigt hur du gjort. för du använde bara ett steg eller? såg inte om du har säkrat av efter blocket till sinus steget?
50mm2 från batteri bak till powerblock. Med en 150A säkring vid batteriet. Sen går det vidare i en 25mm2 kabel vidare till kondensatorn.. sen vidare till steget. Och sen har jag ett litet steg till dörrhögtalarna också, men det sitter gömt bakom lådan, men till den har jag bara dragit en 10mm2 kabel från powerblocket. Samt MINST lika grov minuskabel som pluskabel till vardera stegen. Helst jordade på samma ställe.
Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
50mm2 från batteri bak till powerblock. Med en 150A säkring vid batteriet. Sen går det vidare i en 25mm2 kabel vidare till kondensatorn.. sen vidare till steget. Och sen har jag ett litet steg till dörrhögtalarna också, men det sitter gömt bakom lådan, men till den har jag bara dragit en 10mm2 kabel från powerblocket. Samt MINST lika grov minuskabel som pluskabel till vardera stegen. Helst jordade på samma ställe.
Du måste säkra av kabeln som strömmen delas i efter powerblocket i så fall. Viktigt! Såg inte på dina bilder, du kanske hade ett säkringsblock.
Du måste säkra av kabeln som strömmen delas i efter powerblocket i så fall. Viktigt! Såg inte på dina bilder, du kanske hade ett säkringsblock.
duger fint med en säkring efter batteriet.
Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
duger fint med en säkring efter batteriet.
Tyvärr räcker det inte med säkring efter batteriet. Säkringen sitter där för att skydda vid kabelskada och en 10mm2 kabel får du inte säkra av till 150A. Varje gång du går ner i diameter i kabel måste du vara på det klara om du har rätt avsäkring för just den diametern, om inte så måste du säkra av igen.
Vad händer om 10mm2 kabeln skulle kortsluta någon stans? Jo kabeln brinner utan att säkringen går av och därmed är risken stor att även bilen tar fyr..
Vet inte om din försäkring täcker brand men kul om bilen brinner upp en natt (kanske av en helt annan anledning) o försäkringsbolaget vägrar betala ut ett öre bara för att man hade en "osäker" kabeldragning i bilen..?
Man ska ALLTID säkra av när man går ner i kabelstorlek! Annars kan man lika gärna skippa säkringen där fram med.
tacktack har kollat där Men hittar bara 80A säkring där
Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.
Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.
tacktack har kollat där Men hittar bara 80A säkring där
Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.
Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.
okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också? MVH
edit: Såg nu att den som du länkade fungerar mycket bättre och blir dessutom billigare! Men det räcker alltså med 20mm2 kabel till sinus live steget efter dosan då? har ju fått sagt till mig att det behövs 50mm2 till det steget.