4692
Sök

"Dela" upp en 50mm2 strömkabel till 2 slutsteg.

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
#21
Sandegren skrev:
michieff skrev:
Sandegren skrev:
tacktack har kollat där smile Men hittar bara 80A säkring där sad

Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.

Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.

okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också?
MVH

Absolut går det, men det är ju ett jävla jobb då du måste följa upp med en säkring DIREKT efter blocket isf så att ingen kabelbit är osäkrad. Jag gillar inte heller att pröjsa 400 spänn för ett säkringsblock men det sparar dig tid och pengar i slutändan smile Det finns såklart billigare prylar, detta var bara ett exempel.

Denna tex: http://stereospecialisten.jetshop.se/mi … c-282.aspx
Senast redigerat av michieff (22 mars 2011)

309 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#22
michieff skrev:
Sandegren skrev:
michieff skrev:

Kolla på (mini)ANL-säkringar då dessa är att rekommendera före AGU. Smartast är att köpa ett säkringsblock, det jag länkade kostar 399 kr men är värt varenda krona. Du köper två 80A-säkringar och sätter på varje säkringspost och har då en säker uppdelning av 50kvmmaren.

Edit: Detta exemplet funkar för säkringsblocket jag länkade som delar upp i 2 st 20kvmm.

okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också?
MVH

Absolut går det, men det är ju ett jävla jobb då du måste följa upp med en säkring DIREKT efter blocket isf så att ingen kabelbit är osäkrad. Jag gillar inte heller att pröjsa 400 spänn för ett säkringsblock men det sparar dig tid och pengar i slutändan smile Det finns såklart billigare prylar, detta var bara ett exempel.

Denna tex: http://stereospecialisten.jetshop.se/mi … c-282.aspx

Ja det är sant, nej men jag tänkte mest på om slutsteget får tillräckligt med ström när man går ner till en 20mm2 kabel?


ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
#23
Sandegren skrev:
michieff skrev:
Sandegren skrev:

okej, tack för svar! Ja det låter bra. Men jag funderar på en sak, hittade en delningsdosa som delar upp en 50mm2 till två till 50mm2. Går det inte att använda en sådan, sen att avsäkra varje kabel för sig där också?
MVH

Absolut går det, men det är ju ett jävla jobb då du måste följa upp med en säkring DIREKT efter blocket isf så att ingen kabelbit är osäkrad. Jag gillar inte heller att pröjsa 400 spänn för ett säkringsblock men det sparar dig tid och pengar i slutändan smile Det finns såklart billigare prylar, detta var bara ett exempel.

Denna tex: http://stereospecialisten.jetshop.se/mi … c-282.aspx

Ja det är sant, nej men jag tänkte mest på om slutsteget får tillräckligt med ström när man går ner till en 20mm2 kabel?

Det är inga problem, försök att hålla stumparna så korta som möjligt bara. Bra längd är runt 70-80 cm. Samma för jorden.

309 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#24
michieff skrev:
Sandegren skrev:
michieff skrev:

Absolut går det, men det är ju ett jävla jobb då du måste följa upp med en säkring DIREKT efter blocket isf så att ingen kabelbit är osäkrad. Jag gillar inte heller att pröjsa 400 spänn för ett säkringsblock men det sparar dig tid och pengar i slutändan smile Det finns såklart billigare prylar, detta var bara ett exempel.

Denna tex: http://stereospecialisten.jetshop.se/mi … c-282.aspx

Ja det är sant, nej men jag tänkte mest på om slutsteget får tillräckligt med ström när man går ner till en 20mm2 kabel?

Det är inga problem, försök att hålla stumparna så korta som möjligt bara. Bra längd är runt 70-80 cm. Samma för jorden.

Okejokej, tack för hjälpen! smile


ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
#25
jag har svårt att tänka mig att du kommer bralla upp monoblocket i över 90A. Det är nämligen vad en 20kvmmare får ha som max vid avsäkring. Hur kommer du köra steget? Inte i 1 ohm väl?

Kör du steget i 2 ohm så drar det som max 75A så du klarar dig bra med 20kvmm då, jag skulle inte rekommendera dig att köra det i 1ohm. Det enda du får är smutsig effekt och dålig kontroll vilket ökar risken att paja din(a) element
Senast redigerat av michieff (22 mars 2011)

309 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#26
michieff skrev:
jag har svårt att tänka mig att du kommer bralla upp monoblocket i över 90A. Det är nämligen vad en 20kvmmare får ha som max vid avsäkring. Hur kommer du köra steget? Inte i 1 ohm väl?

Kör du steget i 2 ohm så drar det som max 75A så du klarar dig bra med 20kvmm då, jag skulle inte rekommendera dig att köra det i 1ohm. Det enda du får är smutsig effekt och dålig kontroll vilket ökar risken att paja din(a) element

Okej, men jag har ju fått förklarat för mig att jag behövde dra en 50mm2 kabel till bagaget där slutsteget ska vara, men säger ni nu att det bara behövs 20mm2? blir lite förvirrad nu. eller menar ni att det bara behövs 20mm2 kabel Eftersäkringsboxen till stegen?

Jag ska ha sinus live steget till att spela en dls 12" som det ser ut i dagsläget.


ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
#27
EFTER säkringsboxen såklart (eller du sätter ju i säkringarna i säkringsboxen). Varje kabel som du delar upp 50kvmmaren i ska ha 90A som högsta säkring (brukar bara finnas 80 som mini-ANL). Okej då bör du köra steget i 2ohm alltså ha en 2ohmsspole på basen eller dubbla 4ohms.
Senast redigerat av michieff (22 mars 2011)

3 466 Inlägg
22 mars 2011
#28
Sandegren skrev:
michieff skrev:
jag har svårt att tänka mig att du kommer bralla upp monoblocket i över 90A. Det är nämligen vad en 20kvmmare får ha som max vid avsäkring. Hur kommer du köra steget? Inte i 1 ohm väl?

Kör du steget i 2 ohm så drar det som max 75A så du klarar dig bra med 20kvmm då, jag skulle inte rekommendera dig att köra det i 1ohm. Det enda du får är smutsig effekt och dålig kontroll vilket ökar risken att paja din(a) element

Okej, men jag har ju fått förklarat för mig att jag behövde dra en 50mm2 kabel till bagaget där slutsteget ska vara, men säger ni nu att det bara behövs 20mm2? blir lite förvirrad nu. eller menar ni att det bara behövs 20mm2 kabel Eftersäkringsboxen till stegen?

Jag ska ha sinus live steget till att spela en dls 12" som det ser ut i dagsläget.

50mm2 framifrån o bak sedan splittar du den med ett säkringsblock till 2st 20-25mm2.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
22 mars 2011
#29
michieff skrev:
EFTER säkringsboxen såklart (eller du sätter ju i säkringarna i säkringsboxen). Varje kabel som du delar upp 50kvmmaren i ska ha 90A som högsta säkring (brukar bara finnas 80 som mini-ANL). Okej då bör du köra steget i 2ohm alltså ha en 2ohmsspole på basen eller dubbla 4ohms.

Enligt de tabeller jag kollat så kan man köra med 100A på 21mm2.  Jag kör själv med 100A mini-ANL på 21mm2 som jag har till mitt framsystem.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

309 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#30
Tacksam för svaren! Nu förstår jag en hel del mer. Då kör jag på det som ni sagt nu. Jag antar då att det går bra att använda 50mm2 kabel till jorden också?

Då borde det väll bli bra om jag då beställer:
säkringar. ca90A Mini-ANL eller ANL ( bror på vilken box jag köper).
säkringsbox
20mm2 kabel

Då borde stegen få tillräckligt med ström och allt bli korrekt kopplat?


ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
#31
M_icke_ skrev:
michieff skrev:
EFTER säkringsboxen såklart (eller du sätter ju i säkringarna i säkringsboxen). Varje kabel som du delar upp 50kvmmaren i ska ha 90A som högsta säkring (brukar bara finnas 80 som mini-ANL). Okej då bör du köra steget i 2ohm alltså ha en 2ohmsspole på basen eller dubbla 4ohms.

Enligt de tabeller jag kollat så kan man köra med 100A på 21mm2.  Jag kör själv med 100A mini-ANL på 21mm2 som jag har till mitt framsystem.

Har sett 100 till 25kvmm men möjligt att även 20 och 21 klarar 100. Isf ska man köra på det smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
#32
Sandegren skrev:
Tacksam för svaren! Nu förstår jag en hel del mer. Då kör jag på det som ni sagt nu. Jag antar då att det går bra att använda 50mm2 kabel till jorden också?

Då borde det väll bli bra om jag då beställer:
säkringar. ca90A Mini-ANL eller ANL ( bror på vilken box jag köper).
säkringsbox
20mm2 kabel

Då borde stegen få tillräckligt med ström och allt bli korrekt kopplat?

Finns nog ingen säkringsbox för vanliga ANL, är nog miniANL som förekommer.

Du kan även jorda stegen med 20kvmm om du håller kabeln kort.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 mars 2011
#33
50mm2 kabeln säkrar du av med 200A ANL säkring (max du får ha på en sån kabel) sen vidare till ett säkringsblock med mini-ANL säkringar anpassade till kablarna som går ut ur blocket (150A till 35mm2, 100A till 21mm2, 80A till 16mm2).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

309 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#34
michieff skrev:
Sandegren skrev:
Tacksam för svaren! Nu förstår jag en hel del mer. Då kör jag på det som ni sagt nu. Jag antar då att det går bra att använda 50mm2 kabel till jorden också?

Då borde det väll bli bra om jag då beställer:
säkringar. ca90A Mini-ANL eller ANL ( bror på vilken box jag köper).
säkringsbox
20mm2 kabel

Då borde stegen få tillräckligt med ström och allt bli korrekt kopplat?

Finns nog ingen säkringsbox för vanliga ANL, är nog miniANL som förekommer.

Du kan även jorda stegen med 20kvmm om du håller kabeln kort.

tänkte beställa lite prylar nu. tänkte köpa:
2x4mm2 högtalarkabel 7m   
SN4-20 ANL hållare 249 kr   
200 Amp ANL säkring
säkringsbox. från 50mm2 till 2 st 20mm2. Connection BFD21 399 kr   
2st Connection SFA100 100A säkring till 20mm2 kablarna   
Blå strömkabel 21mm2 till stegen från boxen.

Då slog det bara mig när jag läste på blekingebilradio, de säger att man alltid ska använda samma storlek på plus som till jord på steget. Men min 50mm2 delas ju upp så det bara går in 20mm2 i steget, men skulle ju ändå ha 50mm2 till jord. Det är alltså rätt ändå?
MVH


21 761 Inlägg
23 mars 2011
#35
Eftersom stegens pluskablar kommer att vara 20 (21?) mm2 så kan du sätta 21 mm2 jordkablar, stämmer bra. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 mars 2011
#36
Men grövre jord än plus är inte fel, det fungerar absolut det också. Däremot så bör man inte köra med grövre plus än jord.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

309 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#37
ChriZtoffer skrev:
Men grövre jord än plus är inte fel, det fungerar absolut det också. Däremot så bör man inte köra med grövre plus än jord.

Okejokej, jo för har nämligen redan lagt ut 50mm2 kabel som jag tänkte ha till jorden.


ljudfantast
1 372 Inlägg
23 mars 2011
#38
Sandegren skrev:
ChriZtoffer skrev:
Men grövre jord än plus är inte fel, det fungerar absolut det också. Däremot så bör man inte köra med grövre plus än jord.

Okejokej, jo för har nämligen redan lagt ut 50mm2 kabel som jag tänkte ha till jorden.

Funkar bra det, men om du håller jordkablarna korta så funkar 20-21mm2 också, lättare att dra  och montera smile

21 761 Inlägg
23 mars 2011
#39
Eftersom det gäller flera steg så går det även bra att dra 50 mm2 jordkabel från en bra jordpunkt till ett jordkopplingsblock, sedan 21 mm2 från blocket till vardera steg. Samma princip som med pluskablarna allstå. smile

Gjorde så i min bil, drog en grövre jord från bakre bältesbulten till ett block, sedan från blocket till steg.

309 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#40
Drönirettab skrev:
Eftersom det gäller flera steg så går det även bra att dra 50 mm2 jordkabel från en bra jordpunkt till ett jordkopplingsblock, sedan 21 mm2 från blocket till vardera steg. Samma princip som med pluskablarna allstå. smile

Gjorde så i min bil, drog en grövre jord från bakre bältesbulten till ett block, sedan från blocket till steg.

Åfan det var ingen dum ide alls smile tacktack för svar!
Men i princip spelar det då ingen roll hur jag gör? antingen drar jag 21mm2 jord från båda stegen till en bra jordpunkt. eller drar 50mm2 från båda stegen till en jordpunkt, eller drar varsin 21mm2 från stegen till ett block som går vidare till en jordpunkt med 50mm2 kabel.



Sök