Tokken´s Garage.. välkommen in. BMW E39 build up.

evilaudio
27 mars 2011 · 16 195 Inlägg

henne_svenne skrev:

evilaudio skrev:

henne_svenne skrev:

Haha jag antar att du skojjar tongue Hade min lärare hört det hade han nog fått panik

nope ja skojjar inte..  har varit me tokken i garaget ett antal ggr då han fräer en hel del saker till mig.

Nej det var smilisen ( wink ) som gjorde mig tveksam om du skojjade eller inte för det fungerar säkert bara det att min lärare brukar använda varenda tving han hittar när han sätter fast bitar. tongue

sänker man fräshastigheten så behöver man inga tvingar wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
henne_svenne
27 mars 2011 · 668 Inlägg

evilaudio skrev:

henne_svenne skrev:

evilaudio skrev:

nope ja skojjar inte..  har varit me tokken i garaget ett antal ggr då han fräer en hel del saker till mig.

Nej det var smilisen ( wink ) som gjorde mig tveksam om du skojjade eller inte för det fungerar säkert bara det att min lärare brukar använda varenda tving han hittar när han sätter fast bitar. tongue

sänker man fräshastigheten så behöver man inga tvingar wink

Nej det kan jag tänka mig.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

henne_svenne skrev:
Hur spände du fast den biten egentligen? tongue  Hade det varit jag som körde ut så hade jag spänt fast biten i hörnen och sedan kört programet åt andra hållet.

Nej medfräsning är ganska så värdelöst.. Prova fräsa acryl med medfräsning får du se.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

evilaudio skrev:

henne_svenne skrev:

evilaudio skrev:

nope ja skojjar inte..  har varit me tokken i garaget ett antal ggr då han fräer en hel del saker till mig.

Nej det var smilisen ( wink ) som gjorde mig tveksam om du skojjade eller inte för det fungerar säkert bara det att min lärare brukar använda varenda tving han hittar när han sätter fast bitar. tongue

sänker man fräshastigheten så behöver man inga tvingar wink

Lite så är det.. sen är det ett jävla bök att få fast små saker med tving, allra helst när man ska fräsa något
tunt som en baffelring.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Jani Hast skrev:
Tråkig matning du kör med. :p
Har kört MDF med över 3000 meter/min.
Fast fräsarna håller rätt bra ändå.

Vad kör det vanligtvis den fräsen?

Det där är 2500 meter/min så så stor skillnad är det inte.. ju snabbare man kör desto mer slarvar maskinen också.. jag vill ha precision ner till tusendelar och det får jag vid den hastigheten.
Många maskiner har svårt att hålla hundradelar, till och med tiondelar när det går för fort.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

henne_svenne skrev:
Hur spände du fast den biten egentligen? tongue  Hade det varit jag som körde ut så hade jag spänt fast biten i hörnen och sedan kört programet åt andra hållet.

..och när du fräser igenom materialet då.. vad händer då med bara fastsättning i hörnen?

Jag har fräst allt från båtskrov till små plastbrickor senaste 10 åren i min lella cnc.. så man lär sig lite under tidens gång.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

henne_svenne skrev:

evilaudio skrev:

henne_svenne skrev:
Hur spände du fast den biten egentligen? tongue  Hade det varit jag som körde ut så hade jag spänt fast biten i hörnen och sedan kört programet åt andra hållet.

dubbelhäftande tejp wink

Haha jag antar att du skojjar tongue Hade min lärare hört det hade han nog fått panik

Då vill jag ha en bra förklaring till varför dubbelhäftande skulle vara något dåligt? wink

Senast redigerat av Tokken (28 mars 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
BuRrE08
28 mars 2011 · 678 Inlägg

Jag har lärt mig att dubbelhäftande tejp är lösningen till nästan allt tongue

Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

BuRrE08 skrev:
Jag har lärt mig att dubbelhäftande tejp är lösningen till nästan allt tongue

Funkar klockers! smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Putteliten
28 mars 2011 · 9 077 Inlägg

Du har inte funderat på att fräsa centrum till splitfälgar? Skulle ju va riktigt fränt med ett par egendesignade fälgar!

Senast redigerat av Putteliten (28 mars 2011)

henne_svenne
28 mars 2011 · 668 Inlägg

Tokken skrev:

henne_svenne skrev:
Hur spände du fast den biten egentligen? tongue  Hade det varit jag som körde ut så hade jag spänt fast biten i hörnen och sedan kört programet åt andra hållet.

..och när du fräser igenom materialet då.. vad händer då med bara fastsättning i hörnen?

Jag har fräst allt från båtskrov till små plastbrickor senaste 10 åren i min lella cnc.. så man lär sig lite under tidens gång.

Nej men i och med att jag hade kört programmet åt andra hållet alltså börjat med det du slutat. Då hade man ju kört ut biten i slutet. Så gör alltid vi här i skolan i alla fall.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
28 mars 2011 · 668 Inlägg

Tokken skrev:

henne_svenne skrev:

evilaudio skrev:

dubbelhäftande tejp wink

Haha jag antar att du skojjar tongue Hade min lärare hört det hade han nog fått panik

Då vill jag ha en bra förklaring till varför dubbelhäftande skulle vara något dåligt? wink

Nej alltså jag tror på idén men jag sa bara att min lärare aldrig hade gått med på det.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Jani Hast
28 mars 2011 · 213 Inlägg

Det märks att vi inte kör direkt samma typ av maskin.
Jag har fräsa med 5000m/min i alu med toleranser på 1/100 del.


Tokken skrev:

Jani Hast skrev:
Tråkig matning du kör med. :p
Har kört MDF med över 3000 meter/min.
Fast fräsarna håller rätt bra ändå.

Vad kör det vanligtvis den fräsen?

Det där är 2500 meter/min så så stor skillnad är det inte.. ju snabbare man kör desto mer slarvar maskinen också.. jag vill ha precision ner till tusendelar och det får jag vid den hastigheten.
Många maskiner har svårt att hålla hundradelar, till och med tiondelar när det går för fort.

Tokken Team dBakuten
28 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Jani Hast skrev:
Det märks att vi inte kör direkt samma typ av maskin.
Jag har fräsa med 5000m/min i alu med toleranser på 1/100 del.


Tokken skrev:

Jani Hast skrev:
Tråkig matning du kör med. :p
Har kört MDF med över 3000 meter/min.
Fast fräsarna håller rätt bra ändå.

Vad kör det vanligtvis den fräsen?

Det där är 2500 meter/min så så stor skillnad är det inte.. ju snabbare man kör desto mer slarvar maskinen också.. jag vill ha precision ner till tusendelar och det får jag vid den hastigheten.
Många maskiner har svårt att hålla hundradelar, till och med tiondelar när det går för fort.

Nej jag har för det första en plastbearbetningsmaskin som även jag kan köra aluminium i om jag vill..

jo.. hundradelar ja.. Jag vill ha tusendelar, vilket jag kan garantera att din maskin inte heller klarar att hålla
vid högre matningar.

Skit samma, hur kul det än är att prata maskiner så vill jag ha tråden så on-topic som möjligt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
29 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Vart inget bygga igår för jag var iväg till vallentuna..

Fick ett av de stora stegen som är tänkt driva basar och middar bänkat..

Säger så här på förhand att det lär inte vara några problem med effekt till varken bas eller mid..

Steget lämnade vid 4,6 ohm och med ren sinuskurva 90,9V bryggat vilket är i runda slängar 1794 watt om vi inte räknat fel.

För middar så mättes det även 4,6 ohm stereo och det gav 655 watt per kanal
och är specat till 500 watt per kanal.

Så både bas och middar kommer att drivas i 4 ohms last på stegen, vilket borde ge skaplig kontroll och dynamik.

Så jag är sjukt nöjd så här långt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Horsyhorse
29 mars 2011 · 1 727 Inlägg

Tokken skrev:
Så både bas och middar kommer att drivas i 4 ohms last på stegen, vilket borde ge skaplig kontroll och dynamik.

4 ohm !!!!!!??? Rena rama välljudsbygget! wink
Spännande och se var det slutar, måste kolla in bygget nånting när det är klart. smile
När det nu blir. cool

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (29 mars 2011)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Tokken Team dBakuten
29 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Tokken skrev:
Så både bas och middar kommer att drivas i 4 ohms last på stegen, vilket borde ge skaplig kontroll och dynamik.

4 ohm !!!!!!??? Rena rama välljudsbygget! wink
Spännande och se var det slutar, måste kolla in bygget nånting när det är klart. smile
När det nu blir. cool

Pierre

Haha ja du lär nog få en chans känns det som. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
30 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Clownen rupert har varit framme med tyg, spänt och klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-211a73db06ca93ab67e5e4b0078d1727.jpg

Plastat och klart..
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-3fe76898a41f09f1cffbb5463d532c68.jpg


Härdat en liten stund, skurit rent i hålen för middarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-d494be49dd6b36e7aacbd72501f4b937.jpg

Mer kommer så fort dörrarna har genomhärdat.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
PAIN
30 mars 2011 · 2 103 Inlägg

va det DÄÄÄR min picknick filt tog vägen lol

Putteliten
30 mars 2011 · 9 077 Inlägg

PAIN skrev:
va det DÄÄÄR min picknick filt tog vägen lol

Pickninckfilt? Det måste ju varit din snuttefilt som du släpar med dig överallt och glömt i hans garage lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang