Saab 9000 2,3T Trimma NER

Malkurrag
26 mars 2011 · 415 Inlägg

Hej. Ja nu blir det min andra saab jag köper. Den förra pärlan jag hade rasade växellådan på igår.
Drygt ny besiktat och så är det bara att köra in på skroten.
Hittade en billig saab 9000 2,3Turbo.
Den har tydligen steg ett trim. Och jag tänkte fråga hur gör jag för att den ska bli orginal igen?
Jag behöver inte ha 230 kusar.
Jag vill att bilen ska hålla och inte gå som ett spjut wink

Eller har det bara med körsättet att göra? Kör man lungt så spelar trimmet ingen roll?

Senast redigerat av Malkurrag (26 mars 2011)

Janneutanb
26 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Sålänge du inte kör som ett as och spinner över massa ojämnheter så brukar lådorna klara sig rätt bra.

Malkurrag
26 mars 2011 · 415 Inlägg

Brains skrev:
Sålänge du inte kör som ett as och spinner över massa ojämnheter så brukar lådorna klara sig rätt bra.

motorn tar inte mer stryk om man kör som folk då?

Janneutanb
26 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Nej. Bara på fullgas så har du högre laddtryck än en normal bil.
Sen är det lite svårt att säga hur/om slitaget skiljer sig då jag vågar nog påstå att dom flesta bilar rasar pga dåligt underhåll.

Garfield
26 mars 2011 · 1 019 Inlägg

Om du sedan tycker att du har svårt att reglera effekten med högerfoten så kan du alltid rycka säkring nummer 5. Bilen går då på grundladdtryck som en vanlig LTT och då får alltså 170hk.

Malkurrag
26 mars 2011 · 415 Inlägg

Haha ja man är juh lite fundersam hur det blir med blyfoten wink
Ursh nu blir det oljebyte och tändstift och luftfilter oljefilter byte IGEN sad

Malkurrag
26 mars 2011 · 415 Inlägg

Någon som ge svar på slitage vid "normal" körning om man har bilen trimmad än utan trimm då? smile

Janneutanb
26 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Som jag skreve tidigare så blir det ingen skillnad.
Men tänk på att du ska helst tanka 98 oktan.

Malkurrag
26 mars 2011 · 415 Inlägg

98 då blir det DYRT.
Men det går inte att köra 95 då? tongue

Ärligt har aldrig haft en bensin turbo förr så jag vet inte smile
Men är det bara 98 som bilen mår bra av är det väll det man får tanka menar jag.

Janneutanb
26 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Dyrt och dyrt, iom att den är chippad så ska bränsleförbrukningen ha sänkts lite grann vid normal körning så det ska jämna ut sig.
Ev. att den kan gå lite billigare...

Det går att köra 95 men den går bättre med 98, vissa säger även att förbrukningen har minskat lite med 98.
Har aldrig jämfört själv.

ludwiglionell
21 juni 2011 · 588 Inlägg

vet du vad vi gör, du får min stybox som är orginal så får jag din  wink nää skoja bara, men det kan väl inte vara så besfärligt att köra med trimm? det slit inte sönder i bitar om du kör lungt och normalt!

twin_cam Smålänning
21 juni 2011 · 7 877 Inlägg

I en Saab kan du tanka 95 även om den är trimmad.

Den håller lika länge som original, d.v.s MINST 30k mil till.

Om du bara använder effekten till nått vettigt så håller lådan också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
silverbird
22 juni 2011 · 666 Inlägg

anledningen till att man ska tanka 98 är att man ska få ut den utlovade effekten.. tankar du 95 får du lite mindre, kommer du märka skillnad? vid normal körning troligtvis inte, vid bankörning/402 meters repor möjligen

Funkiee Saab älskare!
22 juni 2011 · 4 597 Inlägg

230 hk är ju inget, för varken låda eller motor, tuta o kör. Dock behöver du ju inte hålla på o rivstarta osv. Men vill du trimma ner den så kan du rycka magnetventilens kontakt 0.45 bar vilket blir 170hk wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
klawd22 Bilälskare
22 juni 2011 · 283 Inlägg

vrf dra magnetventilens kontakt?? dfe räcker man bytar styrbox till en 2.0 HTT så har man 200 hk 310nm

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Garfield
22 juni 2011 · 1 019 Inlägg

klawd22 skrev:
vrf dra magnetventilens kontakt?? dfe räcker man bytar styrbox till en 2.0 HTT så har man 200 hk 310nm

Du menar 2.3 hoppas jag? (och 323Nm)

Funkiee Saab älskare!
23 juni 2011 · 4 597 Inlägg

om han inte orkar köpa o byta box är det lättaste alternativet o rycka kontakten.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
klawd22 Bilälskare
23 juni 2011 · 283 Inlägg

2.3 HTT ligger på 200 Hk och 310 Nm original

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Funkiee Saab älskare!
23 juni 2011 · 4 597 Inlägg

du skrev 2.0 HTT (?) 2.3 FTT som det egentligen heter har som du säger 200hk o 2.3 LTT har 170. Men att göra som du säger att köpa en annan box är ju dyrt när du kan rycka en kontakt o få det gratis! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
klawd22 Bilälskare
25 juni 2011 · 283 Inlägg

en box på blocket original kan kostar ca 500

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang