4652
Sök

Vad kan driva dubbla orion 12 tummare bra

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
hej , jag funderar och planerar om förstabilen och eftersom det finns ca 900000000 lagar om hur man inte får trimma så enda modifieringen som finns kvar att göra med bilen är att bygga om ljudanläggningen

och jag har redan lite erfarenhet med basar osv, men jag är begränsad med det som jag får ha i mitt rum ( för föräldrarna ) så när jag ska börja med billjudet så ska det inte "dunka lite gött" det ska vara SINNESSJUK BAS !!!

och letar man runt på nätet så har jag kommit fram till att ha 2 st orion 12" ( borde låta gött) men då kommer problemet med att driva dem ...
det jobbiga är att det är skillnad på "watt" och "watt"

1. någon som vet vilken förstärkare man ska ha för att driva sådana basar bra

2. sedan dem flesta brukar koppla en fet stor monoblockt till 2 basar men HUR går det ihop en vanlig låt spelar 2 kanaler , och så spelar basarna bara en kanal ju?

3. nästa är det någon skillnad på orions 12" på 2 eller 4 ohm ( samma pris ju )

och sedan ska jag nog bygga 2 st separata elsystem till bilen en vanlig till bilen ,och en med några torra batterier  och deras egna generatorer extrakopplade till motorn , till att driva basarna . så att bilen startar efter ordentlig musiklyssnande

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#2
Lind4hl skrev:
1. Till vilka Orion basar xtr eller Hcca?

2. Monoblocken tar emot signal från "bägge kanalerna" enkelt sammanfattat

3. Ja, Det beror på vilket ohmtal du vill spela med högtalarna, detta beror givetvis på Batteribank, slutstegets kapacitet, Tycke och smak (spela högt eller ha en väldigt kontrollerad bas) etc etc.

Du behöver inte bygga 2 separata system, det räcker att du monterar ett extra batteri (eller flera) bak monterade med ett skiljerelä, då laddas startbatteriet först, sedan de andra batterierna, samt att slutstegen endast drar ström ifrån dom bakre batterierna. Enligt mig borde du skaffa en ctek laddare alt ha bilen på när du demar/spelar, om du inte skaffar en sjuhelvetes batteribank! då bassteg (speciellt nedlastade i låga ohmtal käkar endel ström.)

1, hcca

2, ok    jag har hittat en intressant steg "   SPL Dynamics ICE 1500.1  "  kan den driva en av orions Hcca basar
stegens fakta :
# 600w rms 4ohm 0.1% dist 14.4v
# 1000w rms 2ohm 0.1% dist 14.4v
# 1500w rms 1ohm 0.1% dist 14.4v
i sådana fall så skulle jag koppla en steg till en bas och andra steget till andra basen..


3,om man vill ha båda big_smile



men jag vill vara säker på att bilen funkar som vanligt då jag lyssnar
och man känner mer sig mer säker
Senast redigerat av offfroad (28 mars 2011)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#3
Lind4hl skrev:
2st Orion D-5000 slutsteg skulle smaska på fint med domdär basarna, har haft ett sådant steg själv, fungerade utmärkt! (kommer dock inte ihåg om dom är dockningsbara eller ej, men det tror jag.)
Jag skulle satsa på att lira i 2ohm, det är en fin kompromiss enligt mig.

Skaffar du 2 såna slutsteg till exempel, så kopplar du en bas på varje steg. då ska du ha 2x4ohms talspolar. rockford fosgate har en utmärkt guide för detta på deras hemsida:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … fer_imp=3#


Sen beror ju allt på budget dock.

ja min budget skulle jag vilja hålla liten i alla fall , runt kanske 20 - 25 000 kr ..
och basarna tar ca 13000 av budgeten och sedan andra tillbehör ca 1-2000kr så runt 10000kr på förstärkning...

jag kom fram till ( på en tråkig mattlektion ) att om x är mängden watt man vill så är ca 5-6x kostnaden
basen kostar runt 1-2x
steget runt 2-3x
och resten runt 1x

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#4
Lind4hl skrev:
Ett Ice1500 får du inte ut något från Hcca basen.

skaffa ett Stort slutsteg från första början med riktig batteribank, och gradera upp basarna efter budget. min teori dock.

en SPL Dynamics ICE 3500.1 då?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 mars 2011
#5
offfroad skrev:
Lind4hl skrev:
Ett Ice1500 får du inte ut något från Hcca basen.

skaffa ett Stort slutsteg från första början med riktig batteribank, och gradera upp basarna efter budget. min teori dock.

en SPL Dynamics ICE 3500.1 då?

ett sånt räcker kanske hjälpligt till en hcca, det är trögdrivna basar som inte vaknar förrän dem får 2,5-3kw typ, mer skadar inte.

Skaffa hellre billigare basar (kanske runt 2000-3000kr per bas eller så) och kör med det ice3500 steget, det kommer räcka långt.
Du kommer behöva några extra batteri ändå i din budget och då bör du inte lägga 13papp på två basar

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#6
Frippe_L skrev:
offfroad skrev:
Lind4hl skrev:
Ett Ice1500 får du inte ut något från Hcca basen.

skaffa ett Stort slutsteg från första början med riktig batteribank, och gradera upp basarna efter budget. min teori dock.

en SPL Dynamics ICE 3500.1 då?

ett sånt räcker kanske hjälpligt till en hcca, det är trögdrivna basar som inte vaknar förrän dem får 2,5-3kw typ, mer skadar inte.

Skaffa hellre billigare basar (kanske runt 2000-3000kr per bas eller så) och kör med det ice3500 steget, det kommer räcka långt.
Du kommer behöva några extra batteri ändå i din budget och då bör du inte lägga 13papp på två basar

ok om man skippar budgeten så hur mycket pengar krävs det för att driva dubbla orion hcca

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 mars 2011
#7
offfroad skrev:
Frippe_L skrev:
offfroad skrev:

en SPL Dynamics ICE 3500.1 då?

ett sånt räcker kanske hjälpligt till en hcca, det är trögdrivna basar som inte vaknar förrän dem får 2,5-3kw typ, mer skadar inte.

Skaffa hellre billigare basar (kanske runt 2000-3000kr per bas eller så) och kör med det ice3500 steget, det kommer räcka långt.
Du kommer behöva några extra batteri ändå i din budget och då bör du inte lägga 13papp på två basar

ok om man skippar budgeten så hur mycket pengar krävs det för att driva dubbla orion hcca

Ett skapligt steg.. tyyyp.. hmmm.. 25000:- i alla fall om dom skall drivas ordentligt.

6 stycken batterier, typ 2-3000 per styck.

Sen tillkommer ju kablar och anslutningar.. och lite annat smått och gott.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 mars 2011
#8
Tokken skrev:
offfroad skrev:
Frippe_L skrev:

ett sånt räcker kanske hjälpligt till en hcca, det är trögdrivna basar som inte vaknar förrän dem får 2,5-3kw typ, mer skadar inte.

Skaffa hellre billigare basar (kanske runt 2000-3000kr per bas eller så) och kör med det ice3500 steget, det kommer räcka långt.
Du kommer behöva några extra batteri ändå i din budget och då bör du inte lägga 13papp på två basar

ok om man skippar budgeten så hur mycket pengar krävs det för att driva dubbla orion hcca

Ett skapligt steg.. tyyyp.. hmmm.. 25000:- i alla fall om dom skall drivas ordentligt.

6 stycken batterier, typ 2-3000 per styck.

Sen tillkommer ju kablar och anslutningar.. och lite annat smått och gott.

Ja nånstans där, dem hcca jag hört som öst på bra var hifimick 2 12" och jimmyostrom 2 10", bägge hade över 5kw iaf, ett DD Z2LV i 0,5ohm och 5-6 batterier. Micke hade sen två  SPL Dynamics D7 och jimmy två U-dimension db5000 då spelade det rätt bra :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 mars 2011
#9
Frippe_L skrev:
Tokken skrev:
offfroad skrev:

ok om man skippar budgeten så hur mycket pengar krävs det för att driva dubbla orion hcca

Ett skapligt steg.. tyyyp.. hmmm.. 25000:- i alla fall om dom skall drivas ordentligt.

6 stycken batterier, typ 2-3000 per styck.

Sen tillkommer ju kablar och anslutningar.. och lite annat smått och gott.

Ja nånstans där, dem hcca jag hört som öst på bra var hifimick 2 12" och jimmyostrom 2 10", bägge hade över 5kw iaf, ett DD Z2LV i 0,5ohm och 5-6 batterier. Micke hade sen två  SPL Dynamics D7 och jimmy två U-dimension db5000 då spelade det rätt bra :-)

Jo precis.. inte helt ovanligt med att man handlar på sig största basarna man kan hitta för att sen undra varför man måste lägga minst lika mycket på både batterier och steg.

Stora basar, skitstora steg.. det går hand i hand hur bra som helst.

Eller lagen, 1 krona bas två kronor steg, stämmer oftast bra.

Sen finns det gott om steg som utlovar massor med effekt till inga pengar alls, SMAKAR DET SÅ KOSTAR DET.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
28 mars 2011
#10
Ska du driva ut basarna riktigt så ska du ha minst 2kr steg på 1kr bas.. alltså så skulle du ha ett steg för 26papp eller mer till dom basarna...!

Annars kan man lika gärna satsa på betydligt billigare basar och ett bra steg till dom...!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#11
ok det kan bli lite dyrt

men om man ska satsa på 2 st Orion HCCA-10.2 , och sedan 2 st SPL Dynamics ICE 3500.1 och lite annat tillbehör
så borde stegen driva basarna hyfsat bra?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 mars 2011
#12
offfroad skrev:
ok det kan bli lite dyrt

men om man ska satsa på 2 st Orion HCCA-10.2 , och sedan 2 st SPL Dynamics ICE 3500.1 och lite annat tillbehör
så borde stegen driva basarna hyfsat bra?

En fråga, varför just hcca? Det är ju inte direkt en musikbas..
Senast redigerat av Tokken (28 mars 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
28 mars 2011
#13
offfroad skrev:
ok det kan bli lite dyrt

men om man ska satsa på 2 st Orion HCCA-10.2 , och sedan 2 st SPL Dynamics ICE 3500.1 och lite annat tillbehör
så borde stegen driva basarna hyfsat bra?

Jag säger som en tidigare i tråden, satsa FÖRST på ett riktigt bra steg!

Man börjar ju alltid med Huvudenhet, ström(batterier+kablar), slutsteg och SIST bas.
Ska man dessutom ha ett framsystem så är även det en punkt innan bas.

Om vi jämför basarna med ett par bildäck. Du köper väll inte några sjuhelvetes bandäck o sen har du bara råd o skaffa en gammal slö häck till bil o sätta dom på?
Först när du har en riktigt snabb o bra bil så kan du utnyttja dom dyra däcken, samma med basarna, när du har ett ordentligt jävla steg med bra ström så kan du utnyttja dom dyra jävla basarna och då snackar vi bara om o spela högt. Det är ju rent av tävlingsbasar som inte låter särskillt bra till musik heller...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

DLS
1 147 Inlägg
28 mars 2011
#14
Håller med föregående talare. Börja med stegets hjärta, Huvudenheten. Släng in ett vettigt framsystem med ett ordentligt slutsteg som kan iallfall närma sig att möta basen. Dämpa bilen så gott du kan. Redan där är du uppe i 10 lök om det är ordentligt. Att lyssna på bas utan ett framsystem finns inte i min värld, och inte i många andras heller.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2011
#15
offfroad skrev:
ok det kan bli lite dyrt

men om man ska satsa på 2 st Orion HCCA-10.2 , och sedan 2 st SPL Dynamics ICE 3500.1 och lite annat tillbehör
så borde stegen driva basarna hyfsat bra?

Du bör fortfarande ha ett rejält slutsteg, ingen idé att ha dyra fina basar och driva dom med nåt billigt steg. som redan sagts, 1kr bas till 2kr slutsteg. Då satsa på billigare bas/ar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
28 mars 2011
#16
Måste gå emot strömmen lite.

Till Normalt bruk så Funkar både Orion HCCA 124 och 102 klockrent med ett SPL Dynamics Ice 3500.1 som matas med en bra ström bank.

Jag har lyssnat på det!

Har ni?

MVH//Björn


5 852 Inlägg
28 mars 2011
#17
En bra fråga ingen har ställt är ju vad är det för bil?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

21 761 Inlägg
28 mars 2011
#18
offfroad skrev:
så när jag ska börja med billjudet så ska det inte "dunka lite gött" det ska vara SINNESSJUK BAS !!!

Du har sett vad folk har skrivit angående att få ut så mycket tryck som möjligt, även hur det kan bli vid mer "normalt bruk".

Vill du fortfarande ha så mycket tryck som möjligt?

Jag har ingen stor erfarenhet av HCCA, har bara provat 15" litegrann i ett tidigare oavslutat ljudbilsprojekt, men vet iaf att HCCA trivs bra när det gäller ordentlig djupbas med hög volym. Den är ingen "hifi", då bör man välja en annan bas. smile

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#19
M_icke_ skrev:
offfroad skrev:
ok det kan bli lite dyrt

men om man ska satsa på 2 st Orion HCCA-10.2 , och sedan 2 st SPL Dynamics ICE 3500.1 och lite annat tillbehör
så borde stegen driva basarna hyfsat bra?

Jag säger som en tidigare i tråden, satsa FÖRST på ett riktigt bra steg!

Man börjar ju alltid med Huvudenhet, ström(batterier+kablar), slutsteg och SIST bas.
Ska man dessutom ha ett framsystem så är även det en punkt innan bas.

Om vi jämför basarna med ett par bildäck. Du köper väll inte några sjuhelvetes bandäck o sen har du bara råd o skaffa en gammal slö häck till bil o sätta dom på?
Först när du har en riktigt snabb o bra bil så kan du utnyttja dom dyra däcken, samma med basarna, när du har ett ordentligt jävla steg med bra ström så kan du utnyttja dom dyra jävla basarna och då snackar vi bara om o spela högt. Det är ju rent av tävlingsbasar som inte låter särskillt bra till musik heller...

man bygger ju från grunden ( däcken ) upp:Dbig_smilebig_smile
men jag förstår poängen

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 mars 2011
#20
dbakuten skrev:
Måste gå emot strömmen lite.

Till Normalt bruk så Funkar både Orion HCCA 124 och 102 klockrent med ett SPL Dynamics Ice 3500.1 som matas med en bra ström bank.

Jag har lyssnat på det!

Har ni?

MVH//Björn

Nej inte med ice3500 men en hcca 12.2 drivet på ett GZ Nuclear2500 (runt 2000w i 1ohm) med 5 maxxima som strömbank, det spelade på bra men inte mkt värre än nån annan bra 12" bas. bara mer djupbas och mindre stamp.
Senast redigerat av Frippe_L (28 mars 2011)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1


Sök