4144
Sök

Behöver info om walbro pumpar!!!

1 738 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Hej hopp!

Jag undrar om en walbro 255lh klarar av 600hk med e85? Ringde nämligen maxxtuning idag och de sa att walbron är i princip värdelös på alla sätt :S De sa även att walbro pumparna inte klarar av e85 så bra?
Finns det någon som bänkat 600hk med etanol får gärna berätta vad de kör med för pumpar big_smile Just nu har jag 1 walbro "intank" och en walbro "inline"

En fråga till, är det inte falsk marknadsföring att skriva att de klarar 600hk me sen inte gör det?

MVH

8 283 Inlägg
28 mars 2011
Walbro och e85 är ingen bra kombination. Finns flera exempel på pumpar som rasat på kort tid. På bensin kan man nog få ut 600hk med en walbro, men på etanol lär man kika på nåt annat, dubbla bosch 040 eller 044 till exempel.

Vad gäller marknadsföringen så är det inget fel i att skriva att den klara ett visst antal hk om man skriver på vilket bränsle även om man utgår ifrån att dem flesta som handlar förstår att det är bensinsom avses om inget annat anges.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2011
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=118034

Överslag: 4cyl motor behöver med E85 2cc spridare per 1hk. 600hk = 1200cc spridare.  4st spridare á 1200cc = 4800cc dvs 4.8l/min = 288l/h.   kollar vi länken ovan så klarar en 255 av strax över 250l/h vid 45psi vilket är 3bar i bränsletryck = inte okej.

Värt att notera är ju att även A1000 kommer få problem att leverera soppa om du skall ladda mer än 1.8bar för att nå dina 600hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 738 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Så att slut summera så kan man säga att mina walbro pumpar kan jag slänga så långt jag bara kan? big_smile

Tack för svaren men jag har en liten oklarhet, ska jag köra 2 spridare per cylinder?

Mvh
Senast redigerat av 940RDALLE (29 mars 2011)

1 758 Inlägg
29 mars 2011
940RDALLE skrev:
Så att slut summera så kan man säga att mina walbro pumpar kan jag slänga så långt jag bara kan? big_smile

Tack för svaren men jag har en liten oklarhet, ska jag köra 2 spridare per cylinder?

Mvh

De kommer inte flöda tillräckligt för 600 hk på E85, iaf. Och de är inte byggda för att pumpa etanol.

Värt att tänka på är att många "jänkepumpar" typ aeromotive med flera är ofta byggda med stora V8or i åtanke och presterar sällan särskilt bra vid höga tryck. Viktigt att kolla flöde-/tryckdiagram! Många som gjort missen att köpa "monsterpumpar" från USA utan att kolla upp detta ordentligt.
Jag hade nog valt någon Bosch-pump istället. De är pålitliga och förhållandevis billiga.

Dubbla spridare är ingen dum idé, om du har ett sprut som kan hantera det. Enligt torpis uträkning behöver du 4 st på 1200 cc och med så stora spridare är det oftast svårt att få motorn att gå bra tomgång och låglast.

1 738 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Okej, sprutet är ett ms ( megasquirt ) om nån undrar så kan man spekulera efter det ! Men om jag kör dubbla spridare behöver dom inte vara 1200cc st eller? Så 2 st Bosch skulle fungera till tryckpumpar eller 1?

Mvh
Senast redigerat av 940RDALLE (29 mars 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2011
Dubbla spridare = dubbla bekymmret. Kör Bosch 1600cc, de räcker garanterat och fungerar helt okej på låglast också.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 738 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Okej så 1 spridare och 1 pump borde räcka om jag kör Bosch 044? Då tackar jag för svaren!

Mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2011
940RDALLE skrev:
Okej så 1 spridare och 1 pump borde räcka om jag kör Bosch 044? Då tackar jag för svaren!

Mvh

1 spridare, sen kan du själv räkna precis som jag gjorde och titta i diagrammet om pumpen räcker. (så har du lärt dig någonting av det jag lärt ut till dig smile)

Gött mos
1 096 Inlägg
29 april 2011
Hejsan!
Ska också byta pumpar till några som pallar E85, vad tror ni om turbobanditens?

http://www.turbobanditen.se/shop/         -> bränsle&styrsystem -> bränslepump

Finns det någon som säljer nya 044 pumpar billigare än 1899 styck?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Sök