Köpråd:Vento, jetta,golf mk 1 eller 2

Boat
30 mars 2011 · 92 Inlägg

Hejsan Ändrar min gamla tråd lite för det är någon av dessa bilar ovan, som jag är sugen på att införskaffa när lappen och pengar finns smile (Utom vento vr6 för dyr!)

Vilken tycker ni? och varför just den? för o nackdelar

hoppas ni kan hjälpa smile

//Boat

P.S Dissa de tidiga inläggen

Senast redigerat av boat (4 april 2011)

SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2011 · 7 234 Inlägg

audi 80 gte eller kanske en golf 1a eller 2a

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Emil_sb
30 mars 2011 · 210 Inlägg

Hittade en riktigt fin vw till dig smile
http://www.blocket.se/halland/Vw_1300__ … 20&w=1

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Boat
30 mars 2011 · 92 Inlägg

Xqsme skrev:
Hittade en riktigt fin vw till dig smile
http://www.blocket.se/halland/Vw_1300__ … 20&w=1

Ahh Bubbla! Vad skulle världen se ut utan dessa skönheter ,men dock är det ingen bra vinter bil sen att en av mina goda vänner har 2st smile Lite modernare bilförslag smile

Bjork OEM <3
30 mars 2011 · 6 957 Inlägg

Skulle inte tveka på en Golf alt Vento Mk3a i ditt fall.

Om dom är snyggare än en Mk2a, ja det är smaksak, jag gillar båda men jag tkr att Golf 3an är så mkt
mer bil jämtemot Mk2an.

Reservdelsmässigt skiljer sig inte priser nåt extremt (helt beronde på motor då) men min lilla GT på 1.8 är fan helt underbar smile Billig i allt vad drift å ägandeskap heter.

Du får ju en redigt fin Mk3a för runt 15 idag smile

Senast redigerat av Bjork (30 mars 2011)

OEM <3
Boat
30 mars 2011 · 92 Inlägg

Bjork skrev:
Skulle inte tveka på en Golf alt Vento Mk3a i ditt fall.

Om dom är snyggare än en Mk2a, ja det är smaksak, jag gillar båda men jag tkr att Golf 3an är så mkt
mer bil jämtemot Mk2an.

Reservdelsmässigt skiljer sig inte priser nåt extremt (helt beronde på motor då) men min lilla GT på 1.8 är fan helt underbar smile Billig i allt vad drift å ägandeskap heter.

Du får ju en redigt fin Mk3a för runt 15 idag smile

Golf mk2 för mig är kult och go-kart bil smile Du har rätt att det blir mer bil av 3an för pengarna. Vilken motor är den bästa och vad ska man tänka på med en golf 3a?

/Boat smile

Bjork OEM <3
30 mars 2011 · 6 957 Inlägg

VR6 är ju VR6, men för dom pengarna skulle jag köpt en GT eller GTI 8V (90 resp. 115hk)
Sen är det ju rosten som tar dessa bilar, baklucka, skärmar, dörrar.

OEM <3
SportPilot Ubåtsingenjör
31 mars 2011 · 7 234 Inlägg

boat skrev:

Bjork skrev:
Skulle inte tveka på en Golf alt Vento Mk3a i ditt fall.

Om dom är snyggare än en Mk2a, ja det är smaksak, jag gillar båda men jag tkr att Golf 3an är så mkt
mer bil jämtemot Mk2an.

Reservdelsmässigt skiljer sig inte priser nåt extremt (helt beronde på motor då) men min lilla GT på 1.8 är fan helt underbar smile Billig i allt vad drift å ägandeskap heter.

Du får ju en redigt fin Mk3a för runt 15 idag smile

Golf mk2 för mig är kult och go-kart bil smile Du har rätt att det blir mer bil av 3an för pengarna. Vilken motor är den bästa och vad ska man tänka på med en golf 3a?

/Boat smile

för de pengarna ska du hålla dig borta från vr6an i de flesta fall ( man kan ha tur )

jag hade satsat på en gti eller en vanlig 1,8

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Boat
31 mars 2011 · 92 Inlägg

CHEEVA skrev:

boat skrev:

Bjork skrev:
Skulle inte tveka på en Golf alt Vento Mk3a i ditt fall.

Om dom är snyggare än en Mk2a, ja det är smaksak, jag gillar båda men jag tkr att Golf 3an är så mkt
mer bil jämtemot Mk2an.

Reservdelsmässigt skiljer sig inte priser nåt extremt (helt beronde på motor då) men min lilla GT på 1.8 är fan helt underbar smile Billig i allt vad drift å ägandeskap heter.

Du får ju en redigt fin Mk3a för runt 15 idag smile

Golf mk2 för mig är kult och go-kart bil smile Du har rätt att det blir mer bil av 3an för pengarna. Vilken motor är den bästa och vad ska man tänka på med en golf 3a?

/Boat smile

för de pengarna ska du hålla dig borta från vr6an i de flesta fall ( man kan ha tur )

jag hade satsat på en gti eller en vanlig 1,8

Jao det vet jag har blivit varnad förut för billiga Vr6or iallafall på golf 3an som är en vanlig ungdomsbil. Cheeva du som vet lite om VW. Passat vr6? Det är en bil jag är väldigt förtjust i de ligger ju runt 20tusen kr är det något att ha?

//Boat

SportPilot Ubåtsingenjör
1 april 2011 · 7 234 Inlägg

boat skrev:

CHEEVA skrev:

boat skrev:
Golf mk2 för mig är kult och go-kart bil smile Du har rätt att det blir mer bil av 3an för pengarna. Vilken motor är den bästa och vad ska man tänka på med en golf 3a?

/Boat smile

för de pengarna ska du hålla dig borta från vr6an i de flesta fall ( man kan ha tur )

jag hade satsat på en gti eller en vanlig 1,8

Jao det vet jag har blivit varnad förut för billiga Vr6or iallafall på golf 3an som är en vanlig ungdomsbil. Cheeva du som vet lite om VW. Passat vr6? Det är en bil jag är väldigt förtjust i de ligger ju runt 20tusen kr är det något att ha?

//Boat

passat vr6 är en bra bil, men den har exakt samma motor som golf och corradon  vilket betyder att kamkjedja ska va bytt om du inte känner för att göra det själv. Det man ska göra när man kollar på en vr6a är att lyssna efter slammer på vänstersida, kolla även kvitton om det sägs att kjedjan är bytt. Min motor har gått ca 18 000 och nu när jag rev den så såg jag att jag har haft ganska tur att inte motorn rasat då spännaren var hel kass ! Full service bok samt kvitton på kjedje bytet ska man ha annars bör man backa, självklart så ska man se va den nuvarande ägaren är för någon också, gasglada okunniga ungdommar ( finns även äldre puckon ).


Så vad vill jag ha sagt med allt svammel ? tongue hehe : köp vr6 om du vill ha en go bil med gött motorljud men också kan tänka dig lägga några timmar i garaget, köp en 1,8 eller 2 liters spis om du vill ha något som går billigt och är driftsäkert. Mitt tips är som sagt en gti wink rolig pigg bil med en ganska driftsäker motor

Edit: en annan grej när du tittar på vr6or .. 95 kom simplex systemet på aaa motorn (2,8), då gick man från dubbel till enkel övre kjedja samt att man bytte till en spännare som sägs hålla mycket bättre

Senast redigerat av CHEEVA (1 april 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Boat
4 april 2011 · 92 Inlägg

Update: NY rubrik! Läs frågorna smile

Hoppas man kan få lite tips!

//Boat

beckstroem
4 april 2011 · 871 Inlägg

Venton är ju inte direkt fin men ganska rymlig. Samma körglädje som man finner i en golf dock. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2011 · 13 749 Inlägg

försök att hitta en vento Gl med 2liters motorn samma motor som golf3 gti 8v
går "okej" lite utrustning osv
fast relativt billig försäkring eftersom det inte står Gti på den

fast visst dom är tyngre än en golf det känns dessutom
har själv en som jag fick av en polare till morsan
och jag är posetivt överaskad för motorn är BETYDLIGT mycket roligare än 90hk fast den bara har 115hk


mk3 är bättre komfort än mk1 och mk2 rosten är dock betydligt värre på mk3

trösklar och golv är alltid dåliga på mk3:orna oavsätt om det är vento eller golf

Senast redigerat av Growe (5 april 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Boat
5 april 2011 · 92 Inlägg

Growe skrev:
försök att hitta en vento Gl med 2liters motorn samma motor som golf3 gti 8v
går "okej" lite utrustning osv
fast relativt billig försäkring eftersom det inte står Gti på den

fast visst dom är tyngre än en golf det känns dessutom
har själv en som jag fick av en polare till morsan
och jag är posetivt överaskad för motorn är BETYDLIGT mycket roligare än 90hk fast den bara har 115hk


mk3 är bättre komfort än mk1 och mk2 rosten är dock betydligt värre på mk3

trösklar och golv är alltid dåliga på mk3:orna oavsätt om det är vento eller golf

Jo jag har kollat på de, men jag har alltid velat veta hur de går i motorn, de har utseende och styling finns. Men kan man göra något ingrepp på de som chip,avgas, luftfilter eller är det dumt att lätttrimma en vento?

Tack för tipset Growe

/boat

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2011 · 13 749 Inlägg

har du vägarna förbi örebro får du gärna provköra
upp till 180 märkte jag inte direkt att den mattades av inte världs pigg men helt okej

chip vet jag inte hur det ser utmed
men större system och bättre andning borde påverka prestandard posetivt
helt klart är 2e motorn som sitter i venton och golf3 gti 8v betyldigt mycket bättre än 90hk med singelpoint sprut
eftersom man har separata spridare osv
så det går att montera turbo osv smile

jag har bara 2" fullflödes simonsburk och en "japs" längst bak det är ingen höjdare tyvärr då den låter rejält men orginal systemet var så pass dåligt att det inte gick att lappa
och det är trångt så man får inte plats med en bra lösning på ljudämparna
så dom sitter direkt efter varandra

ska konvertera min till e85drift
är inte ute efter någon raket men perfekt att transportera röven med helt klart
styling finns det mängder av i tyskland till vättiga pengar och allt som passar golfarna passar i stort sätt på venton

en sak som förvånade mig är att man faktist får in 4st kompletta hjul i skuffen
detta kan jag ej göra på min 850 hurvida det beror på att dom har små hjul eller ej låter jag vara osagt

Senast redigerat av Growe (5 april 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Boat
5 april 2011 · 92 Inlägg

Tack Growe för att komma över och testa din vento. Men då får man vänta tills man har tagit körkortet. Men det du säger låter rimligt!

Konventera turbo OSV är inget för mig! Min egna åsikt är om man vill ha en snabb bil får man betala extra. Jag vill satsa mer på Tyskstuket  ej rost då! Men Low och Clean stukad! Man kan köpa en Vento VR6 när man har mer cash. Men vill börja med en billig och bra bil som har styling prylar som Venton.

Finns det någon Vento modell som har skin/läder klädsel?

Vet nån 100% om vento lycktorna passar en Golf 3a? Utan att modifiera och så?

//Boat

SportPilot Ubåtsingenjör
5 april 2011 · 7 234 Inlägg

boat skrev:
Tack Growe för att komma över och testa din vento. Men då får man vänta tills man har tagit körkortet. Men det du säger låter rimligt!

Konventera turbo OSV är inget för mig! Min egna åsikt är om man vill ha en snabb bil får man betala extra. Jag vill satsa mer på Tyskstuket  ej rost då! Men Low och Clean stukad! Man kan köpa en Vento VR6 när man har mer cash. Men vill börja med en billig och bra bil som har styling prylar som Venton.

Finns det någon Vento modell som har skin/läder klädsel?

Vet nån 100% om vento lycktorna passar en Golf 3a? Utan att modifiera och så?

//Boat

lyktorna passar fast du får byta grillen också kan vara något annat med

du snackar om trim ... att trimma en sugis med "sport"luftfilter och annat avgas ändrar ljudet så det känns som om den går fortare men ofta är det till och med tvärt om, 2" eventuellt 2,25" avgas som det sitter orginal är perfekt det du kan göra är att byta grenrör och plocka katten om du vill tjäna lite effekt. Chip på en sug motor är ofta väldigt ointressant så skippa det med är som att slänga pengar i sjön.

Mk3 är som nämt ganska känsliga för rost annars är det väldigt fina bilar, men en mk1 golf/jetta eller en mk2 har bra mycket mer charm och är ( enligt mig ) snyggare tyskstukade.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Boat
5 april 2011 · 92 Inlägg

Tack CHEEVA med att du påmminde mig om sugismotorer. Men om man bara vill ha gött ljud från den sugis motor som sitter i Venton vilket rör ska man då välja och satsa helst på?

Jag vill ha en glidar bil som går billigt, (typ för 15mil om dagen) sen ska det vara Volkswagen med smile

Sen om man vill ha ljud inifrån vilken stereo fabrikat och modell ska man då välja? Någon bra basslåda ?
Vi drar slutsatsen att det är en Vento med ett stort skuff.

Jag får tacka alla för en bra och trevlig respons av mina frågor. Har blivit lite smartare smile

//Boat

SportPilot Ubåtsingenjör
5 april 2011 · 7 234 Inlägg

boat skrev:
Tack CHEEVA med att du påmminde mig om sugismotorer. Men om man bara vill ha gött ljud från den sugis motor som sitter i Venton vilket rör ska man då välja och satsa helst på?

Jag vill ha en glidar bil som går billigt, (typ för 15mil om dagen) sen ska det vara Volkswagen med smile

Sen om man vill ha ljud inifrån vilken stereo fabrikat och modell ska man då välja? Någon bra basslåda ?
Vi drar slutsatsen att det är en Vento med ett stort skuff.

Jag får tacka alla för en bra och trevlig respons av mina frågor. Har blivit lite smartare smile

//Boat

Om du vill ha lite "goare" ljud så byt ut de två dämparna till två fullflödes och skaffa ett extraktor grenrör ( billigt i tyskland ) ta absolut inte bort någon dämpare utan bara byt ut de, tar du bort någon dämpare kommer det låta för högt och bli jobbigt att köra/åka med bilen.

Ska skicka ett pm till dig om lite ljud tips och trix smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2011 · 13 749 Inlägg

fördelen med mk3 är 6.5" i dörrarna bra plats för diskanter i brädan osv

men tror att man måste vara nogrannare när man bygger baslåda i en sedan

viktigt att ha basarna framåt och en tät baffel runt lådan mot ryggstödet

har inte riktigt hunnit funderat över ljudet i min vento
förutom att jag kastat in ett infinity kappa 65.3cs fram bara

men stereon var lite för dålig för att man ska kunna höra om det låter så speciellt bra eller så är jag bortskämd mot mitt dls up5i kit med en massa steg och grejer

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang