Fråga om nya däck och vibrationer

christofer_k Vorsprung durch Technik
12 april 2011 · 2 432 Inlägg

tex min bil med 195/65 15"  stpr de under tanklocket 1.9 olastat på alla 4 hjul  tyckte de var lite vällite så kör 2,1 fram och  2,0 bak tcker den  blir aldeles för stötig med mer luft

JonR
12 april 2011 · 3 259 Inlägg

Bike skrev:
finns det ens någon normal bil som behöver sådant högt tryck ?

Garanterat inte! Tex husbilar eller stora transportbilar som lastar nåt ton i bak behöver inte ens ha så mycket luft i däcken. Förmodligen är det någon modig person som har pumpat upp så mycket tryck för att däcket ska ploppa ut ordentligt mot fälgen(vilket man slutar med första gången man skjuter ett begagnat däck, speciellt ett som man har lagat punka på och som man inte vet vad det varit utsatt för) och sedan glömt tömma ur till rätt lufttryck.

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (12 april 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
12 april 2011 · 3 259 Inlägg

Takashi skrev:

JonR skrev:

DavidSan skrev:

I en annan tråd så var det ngn som hade en schyst tumregel:
Fälg strl dela det på 10 + 1bar

? big_smile

Ex: 17"/10 = 1,7 + 1bar = 2,7bar. Alltså ska du ha 2,7bar i ditt 17" däck. wink

Det finns bilar med tex 225/45-17 och andra bilar med 235/65-17 som standard och dom ska inte ha samma lufttryck så att följa såna där "tumregler" är ofta fel. Ring närmaste däckfirma eller kolla i bilens instruktionsbok(förutsatt att du har orginaldäck monterade)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Bike
23 april 2011 ·

Efter mycket testande har jag kommit fram till att det verkar vara 1 av 4 däck som spökar

finns det något bra sett och testa om fälgen är oval eller om det är däcket ?
var och ballansera alla däck och det var bara minimalt fel sa han, Men nu är ballansen rätt,
dock uppstår vibrationer när sätter på det sista däcket

klart ja kan köpa nytt däck för 600-900
men det är ju pengar som måste ut,
så alla tips, Hur man testar om det är däcket eller fälgen som spökar tackar ja för

MrMiyagi
23 april 2011 · 183 Inlägg

Rock-Star skrev:

saababenni skrev:

Bike skrev:
köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

Jag hade samma problem när jag köpte däck av en polare på en däckfirma. Han sa att ibland så kan nya däck vara lite ojämna och det kan ta ett tag innan dom mjukar till sig. Ett tips han gav mig var att lägga en liten burnout med däcken på typ 1 sekund bara. Sagt och gjort så slutade vibrationerna efter det.

Sen sa du att du hade 2 bar i däcken? Dom rekomenderar att man ska ha 2,2 cirka i de flesta däck men däckfirmor lägger oftast i 2,6 -2,7 bar.

najs, ska testa burnouten.

funkar det som förebyggande syfte me?

RD_87 Skrotsamlare
23 april 2011 · 4 031 Inlägg

Bike skrev:
Efter mycket testande har jag kommit fram till att det verkar vara 1 av 4 däck som spökar

finns det något bra sett och testa om fälgen är oval eller om det är däcket ?
var och ballansera alla däck och det var bara minimalt fel sa han, Men nu är ballansen rätt,
dock uppstår vibrationer när sätter på det sista däcket

klart ja kan köpa nytt däck för 600-900
men det är ju pengar som måste ut,
så alla tips, Hur man testar om det är däcket eller fälgen som spökar tackar ja för

Vippindikator/mätklocka och en jävla massa mätande skulle jag säga.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
andreas1
23 april 2011 · 1 020 Inlägg

sitter det centrumringar i fälgen?
är inte centrum rätt kan det spöka
kan även vara däcken som stått i däckställ dom blir platta tar ett tag innan det rättar sig.
snurra hjulet när det sitter på bilen o känn med handen att det är runt brukar kännas annars.
ang lufttrycket gäller överlag 14 tum 2,4 15 tum 2,5 16 tum 2,6 o 17 tum 2,8 bar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Niklas1987 NO
23 april 2011 · 2 182 Inlägg

andreas1 skrev:
sitter det centrumringar i fälgen?
är inte centrum rätt kan det spöka

Exakt det kom upp i mitt huvve när jag läste huvudinlägget, det första man kollar är om det ska va nav/centrumringar till fälgarna annars så spelar det igen roll hur många gånger man balanserar fälgarna.

Lufttryck tar man beroende på hur och var man kör. Har man för lite luft när man kör mycket på motorväg så slits däcket i mitten, men har man lite luft i och kör mycket i stadstrafik så slits det på sidorna.

Senast redigerat av Niklas1987 (23 april 2011)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Bike
27 april 2011 ·

Hej alla och tack för era inlägg

har haft av och på däcken nu säkert 20gånger och sett att det sitter rakt
kört nu ca  25mil med dom och ingen förändring

dom känns runda o fina när ja snurrar dom i luften
men det verkar vara något som spökar fram
för satt däcken bak och originalen fram då går det fint
men så fort dom nya kommer fram börjar det skaka
har vänta på alla däck på alla sätt det går

bak blir fram och sida byter sida, ja ni förstår,
för och utesluta att ett hjul spökar

kan ju tillägga att sätter ja på alla 4 original däcken
då går det super mjukt så menar det är inget fel med bilen.

Blir så trött på skiten snart att bara vill ha bort dom

Bike
31 maj 2011 ·

Kan berätta att jag hitta felet

det var inte däcken eller fälgen

Det var centrum ring som saknades
så några sådana på så gick den som en dröm

RD_87 Skrotsamlare
1 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Bike skrev:
Kan berätta att jag hitta felet

det var inte däcken eller fälgen

Det var centrum ring som saknades
så några sådana på så gick den som en dröm

Man ska börja med det enklaste? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Slemrotta
20 augusti 2011 · 533 Inlägg

Denna tråd va väldigt bra läsning för mig :-) köpte nyligen nya 19" och ganska billiga däck och fick konstiga vibrationer trots att däckgubben sa att allt fick bra med montering och balansering. Ät liksom som att bilen guppar upp och ner när man kör. Men jag har ju ingen navring på nått av hjulen :-P va lite svårt att få dit dom då man fick balansera hjulet i luften och försöka få dit en bult :-)

Vart köper man navringar? Och hur vet jag hur stora dom ska vara?

RD_87 Skrotsamlare
20 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Det har varenda däckverkstad, när jag upptäckte detta på svärmors bil så hade jag ju hängt upp indikatorklockan för att kolla att fälgarna verkligen var runda! Jag trodde ju att verkstaden skulle ha märkt en så lätt grej efter flera besök men fan heller. En resa till Vianor och 200:- senare så slutade svärmors Felicia bete sig som en vägdildo.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Slemrotta
20 augusti 2011 · 533 Inlägg

Hur vet man hur stora ringar man ska ha då? Måste jag ta av en fälg och mäta? Eller räcker det med att säga att jag har en S60, så får jag en ring som passar på navet, och per automatik så passar den i nya fälgen eller?

caromania Forummoderator
20 augusti 2011 · 9 296 Inlägg

Har du någon slags original- elle rmärkesfälg bör de veta, men annars behöver man mäta centrumhålet. Navet finns angett i tabeller hur stort det är. Har du ingen reserv? Annars är det ju bara en fråga om att åka till butiken, hissa upp bilen, dra av hjulet och mäta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slemrotta
20 augusti 2011 · 533 Inlägg

Mja, va några 19" Wisanti-fälgar jag köpte på internet. så att åka till "butiken" går inge bra tongue Så jag får väl plocka av det själv och mäta istället smile

RD_87 Skrotsamlare
20 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Det är lättare att mäta centrum ju större fälgen är. smile Skjutmåttet går ju inte ens ner i en 13"

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Slemrotta
20 augusti 2011 · 533 Inlägg

Tyvärr har jag inte tillgång till något skjutmått sad Måste bli måttband/tumstock... Lite segt, för då får jag ju inte exakta måttet.

RD_87 Skrotsamlare
20 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Slemrotta skrev:
Tyvärr har jag inte tillgång till något skjutmått sad Måste bli måttband/tumstock... Lite segt, för då får jag ju inte exakta måttet.

Köp då för fan ett skjutmått! Det kommer du att behöva i framtiden också, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209114 där har du möjligheten att lära dig varför skjutmått är livsnödvändiga. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
caromania Forummoderator
20 augusti 2011 · 9 296 Inlägg

Haha, here we go again. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang