Fråga om nya däck och vibrationer

Bike
3 april 2011 ·

köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

Skaune
3 april 2011 ·

Bike skrev:
köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

vad är det för märke och modell på däcken? Vissa lågbudgetdäck går helt enkelt inte att balansera bort obalansen i!

Bike
3 april 2011 ·

det är ett sådan här

http://www.padanguparduotuve.lt/goods/a9xg93w.jpg

det är ett Kumho 195/50

så vet att det inte är världens bästa men då det satt på,

schnauz
3 april 2011 · 1 758 Inlägg

Är nog bäst att åka till en däckfirma och be dem se över balanseringen först och främst. Kanske är dåligt gjort från början.
Sen kan det ju förstås vara något fel också. Oval fälg t.ex.

Skaune
3 april 2011 ·

kumho är ett bra och erkänt däck! som tidigare skribent skrivit, kan vara en dåligt utförd balansering, vikt som åkt av, skada i fälgen, skev t.ex! om det inte går att får bort brukar det ibland hjälpa att byta fram och bakdäckens plats, då obalans känns mycket mer på styrdäcken!

Bike
3 april 2011 ·

om det är så illa att fälgen har blivit oval
är det bara och slå huvudet i väggen då och erkänna att man blivit blåst
eller går sådant och fixa ?

Skaune
3 april 2011 ·

Bike skrev:
om det är så illa att fälgen har blivit oval
är det bara och slå huvudet i väggen då och erkänna att man blivit blåst
eller går sådant och fixa ?

ja fälgar går att rikta. men kolla först så de inte bara är en balanseringsfråga! men kan ofta se på fälgen om den fått en smäll, den e inte lika ovanl längre, syns bra i balanseringsmaskinen med!

Bike
3 april 2011 ·

ska börja med o byta plats på dom får se om det gör susen
sur stort på våren med bråkande däck

Skaune
3 april 2011 ·

Bike skrev:
tror inte det är bilen som är felet då vi körde på friktions däck innan och bara bytte till lite finare sommar däck+fälg och då börja detta

så vore nog maximal otur om bilens inställning börja just när vi bytte däck.

vem har sagt nått om att de va fel på bilen? tongue

Bike
3 april 2011 ·

jag såg ett inlägg där en fråga det men sedan försvann det
så vet inte om jag blev knäpp där för en sekund eller vad som hände
men strunta i det inlägget

Emilius Avstängd
3 april 2011 · 1 714 Inlägg

2 bar är för lite luft för övrigt.

Bike
4 april 2011 ·

Emilius skrev:
2 bar är för lite luft för övrigt.

ok vad rekommenderar du  ?

2.5 ?

3 ?

zemet
4 april 2011 · 4 047 Inlägg

Jag köpte däck med fälg på förra året. Allt var balancerat osv.

Men visst var det obalans i däcken kände jag ju. Kollade noga och kunde inte se några spår av vikter som ramlat av lr liknande. Visade sig att retarden som satte på däcken inte hade brytt sig om att tömma ut den DECILITER vatten som fanns kvar i däcket. Var trots detta inte så farligt mkt obalans.

Däcken du köpte kanske hade suttit på en sommarbil och stått monterade hela vintern på samma ställe med för lite luft i. Då kan dom ju bli förstörda har jag hört.

Bästa är nog att ta däcken till någon svartgubbe ock kolla dom. Det gjorde jag och han kollade alla 4 samt balanserade dom för 200 kr, då monterade han loss dom och satte tillbaka dom åt mig också så för det priset så är det ju lätt värt det.


Jag kör förövrigt 3 bar i mina däck. Tror det står i handboken 2.4 fram och 2.2 bak lr ngt sånt men 3 fungerar utmärkt för mig iaf.

Senast redigerat av zemet (4 april 2011)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Emilius Avstängd
4 april 2011 · 1 714 Inlägg

Bike skrev:

Emilius skrev:
2 bar är för lite luft för övrigt.

ok vad rekommenderar du  ?

2.5 ?

3 ?

Beror helt på vad det är för storlek på fälg men 2 bar är för lite för det mesta.
Generellt sett brukar det vara 2.5 för 15" och 2.7 när man går upp till 17",
men det varierar beroende på bredd och vilken bil det är.

195/50/15" skulle jag säga 2.5 bar iallafall.

Bike
6 april 2011 ·

pumpa i 2.5bar nu får se om det blir någon skillnad
det är 17tum fälg

lite fråga ang vikter på fälgen
titta på fälgen och såg en hade 55gram vikt
medans en annan hade 15
och en 10

är inte så kunnig men kan det skilja sig så våldsamt mellan olika fälgar
menar det är ju samma runt om

samma däck samma fälg

RD_87 Skrotsamlare
6 april 2011 · 4 031 Inlägg

Det kan skilja ganska mycket, men när det blir mer än 80-100g på en & samma fälg är det nåt knas eller sovjetiska däck tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Emilius Avstängd
6 april 2011 · 1 714 Inlägg

Bike skrev:
pumpa i 2.5bar nu får se om det blir någon skillnad
det är 17tum fälg

lite fråga ang vikter på fälgen
titta på fälgen och såg en hade 55gram vikt
medans en annan hade 15
och en 10

är inte så kunnig men kan det skilja sig så våldsamt mellan olika fälgar
menar det är ju samma runt om

samma däck samma fälg

Jag kör 2.8 bar i mina 15 tummare, skulle nog kört minst 3.1-3.2 i 17 tummare.
Men det är jag det.

Och ja, det kan skilja väldigt mycket på vikterna,
Man balanserar ju däcket, så hur mycket vikter som behövs avgörs av hur däcket är stöpt.
Däck gjuts ju i formar så det kan bli lite mycket material här och lite mindre där,
det är det som kompenseras med vikter. Även om fälgen har lite skador eller ojämnheter så balanseras det upp av vikterna, detta vet balanseringsmaskinen bäst.

caromania Forummoderator
6 april 2011 · 9 296 Inlägg

Ni pumpar era däck hårt pojkar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Benni86
6 april 2011 · 167 Inlägg

Bike skrev:
köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

Jag hade samma problem när jag köpte däck av en polare på en däckfirma. Han sa att ibland så kan nya däck vara lite ojämna och det kan ta ett tag innan dom mjukar till sig. Ett tips han gav mig var att lägga en liten burnout med däcken på typ 1 sekund bara. Sagt och gjort så slutade vibrationerna efter det.

Sen sa du att du hade 2 bar i däcken? Dom rekomenderar att man ska ha 2,2 cirka i de flesta däck men däckfirmor lägger oftast i 2,6 -2,7 bar.

schnauz
6 april 2011 · 1 758 Inlägg

caromania skrev:
Ni pumpar era däck hårt pojkar.

I ett "normalbrett" däck med 65-profil brukar det vara lagom med runt 2,5 bar. Vanlig profil på många lite äldre bilar!
45-profil, som ju är väldigt vanligt på modernare bilar, brukar tillverkarna rekommendera runt 2,9 bar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang