Blinkande oljelampa V70 97-00

Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
3 april 2011 · 37 Inlägg

Hejsan.

Har nyligen köpt min bil på firma och har fått ett problem.

När man har kört en längre sträcka så börjar oljelampan blinka i uppförsbacke i början men börjar gradvis bli stabil och slutligen lysa.

Jag har kollat oljenivån och den är över max.

Detta felet har kommit två gånger och jag fyllde på oljan 1 gång. (10-40)
Men sen efter kört ca 12 mil så började det igen.
Försvann när jag stängde av bilen och startade den igen. Men körde inte långt bara från macken till parkeringen och då lyste den inte till. Ca 200m

Modellen är en 00ans gamla v70 2,4T

Kan det vara vevhusventilationen som är igentäppt som jag har hört talas om att det gör. Sen kan den även gå lite ojämnt i uppförsbackar men endast om farthållaren är i och det är inte mycket.

Bilen har gått 14500 fullservade mil.
Kamrem är bytt men privat.

Och täcks detta problem av trafiksäkerhetsgarantin?

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
PartilleMalm
3 april 2011 · 318 Inlägg

Har du testat att ta ur lite olja så den ligger i rätt nivå?Det är inte bra att köra över max!

JaggaChafen Tesla Senior Technician
3 april 2011 · 2 307 Inlägg

Dags för motorrenovering ja....

Förmodligen massa sludge i motorn.

Detta går nog inte på trafiksäkerhetsgarantin. Men du borde kunna reklamera på det ändå.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 17 546 Inlägg

Jag har jobbat många år som bilhandlare! Detta är ett klockrent fel på bilen om nu maskin gett upp! Har du fått en varudeklaration med dig när du köpte den? Hoppas inte! Då ligger du bra till. Har du det så står det väl motor/transmission som ett "N". Dvs normalt skick. Då är bilen behäftad med ett fel. Reklamera! Får du det minsta problem med firman så hör av dig till mig så ska jag "leva rövare i systemet" Bara kul! Bilhandlare är världens sämsta jobb och det går 11 skojare på 10 pers...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hangman
4 april 2011 · 2 174 Inlägg

Vevhus venten kan vara en orsak, när bilen är varm lyft oljestickan ryker det urvoljestick hålet är den täppt, trycker sönder varje packbox o skit blir väldigt dyrt, felet uppstår på 99% av alla Volvo pga körs för korta sträckor och för långa oljebytes intervaller, 500 mil Max säger jag om man är rädd om sakerna . Oljepumpen börjar bli sliten är nästa steg.

Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
4 april 2011 · 37 Inlägg

Jag har inte tagit ur lite olja än, får bli imorgon då. Fick inte med någon varudeklaration. Och det ryker inte ur oljesticks hålet. Motorn startar och går fin fint hela tiden. Får man säga vilken firma man köpt den på? Ska ringa och höra med dem imorgon. Ska ju inte vara några större problem. Är ju en märkesfirma.

Tack för alla snabba svar.

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
4 april 2011 · 37 Inlägg

De sa att jag kunde lämna in bilen. De misstänker att det bara är en givare som håller på. Så ska förmodligen lämna in den imorgon och allt skulle gå på garantin.

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 april 2011 · 2 307 Inlägg

Spectre skrev:
De sa att jag kunde lämna in bilen. De misstänker att det bara är en givare som håller på. Så ska förmodligen lämna in den imorgon och allt skulle gå på garantin.

Dom misstänker givare men det gör inte jag. Detta kommer garanterat sluta med motorbyte.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 17 546 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Spectre skrev:
De sa att jag kunde lämna in bilen. De misstänker att det bara är en givare som håller på. Så ska förmodligen lämna in den imorgon och allt skulle gå på garantin.

Dom misstänker givare men det gör inte jag. Detta kommer garanterat sluta med motorbyte.

Tvivlar verkligen inte på ditt kunnande men varför? Slut block, ringar, kolvar? Vad tror du? Bra att veta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 april 2011 · 2 307 Inlägg

Jag tror på koks i motorn som har satt igen silen.

Å om en motor e så starkt koksad samt om oljelampan har tänt sig så har lagren redan tatt massa stryk.

Visst den går å renovera men det e isär med precis allt få tvätta den nått grymt då kokset sitter som berget. Jag hade en sump till en sån här motor i våran reservdelstvätt i 3dar utan å få rent den. Skicak sedan den till en motorrenoverings firma som har en monstertvätt... Dom fick köra den flera ggr där innan den blev ren. Va något av det värsta dom hade sett sa dom...

I detta fall ville inte kunde lägga ner några pengar påä bilen så vi chansade med en ny oljesil rensat tråg å en oljeflusch.

Tände inte oljelampan igen efter detta men skulle inte tippa på att den motorn går så väldigt mkt längre...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 17 546 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Jag tror på koks i motorn som har satt igen silen.

Å om en motor e så starkt koksad samt om oljelampan har tänt sig så har lagren redan tatt massa stryk.

Visst den går å renovera men det e isär med precis allt få tvätta den nått grymt då kokset sitter som berget. Jag hade en sump till en sån här motor i våran reservdelstvätt i 3dar utan å få rent den. Skicak sedan den till en motorrenoverings firma som har en monstertvätt... Dom fick köra den flera ggr där innan den blev ren. Va något av det värsta dom hade sett sa dom...

I detta fall ville inte kunde lägga ner några pengar påä bilen så vi chansade med en ny oljesil rensat tråg å en oljeflusch.

Tände inte oljelampan igen efter detta men skulle inte tippa på att den motorn går så väldigt mkt längre...

Bättre köra Jagga då! Saknar min Svarta XJR... Lite piggare än 300C:n...
Tack för svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
12 april 2011 · 37 Inlägg

Nu har jag lämnat in bilen och det visade sig vara att oljetråget koksat igen.

Senast redigerat av Spectre (12 april 2011)

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
12 april 2011 · 2 307 Inlägg

Spectre skrev:
Nu har jag lämnat in bilen och det visade sig vara att oljetråget koksat igen.

Å vad kommer dom gör åt det ??? Det har ju slitit ganska rtejält på motorn när trycket har försvunnit.

Å förmodligen e det en del kocks på andra ställen än i sumpen med..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
13 april 2011 · 37 Inlägg

Ja förmodligen. De skulle i alla fall rengöra det. Ska höra lite närmare idag om vev och ramlagrena.

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
Glimbrink
13 april 2011 · 723 Inlägg

Haha vilken tråkig situation du sitter i. Dem kommer antagligen bara rengöra och försöka komma undan så billigt som möjligt så att bilen går att köra, dem skiter i om det slits eller om motorn håller ett par månader tyvärr...

Lycka till och hoppas du har rättvisan på din sida!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
13 april 2011 · 37 Inlägg

De skulle fixa allt så kunde jag förmodligen hämta den på fredag. Det skulle inte vara några problem.

Får hoppas på det bästa. Tack för all hjälp som framkommit smile

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
13 april 2011 · 2 307 Inlägg

Om dom fixar "allt" så betyder det motorbyte...

Nått annat hade inte jag godtagit. Alternativt att dom ger dig en förlängd garanti på säg 2 år å 2000 mil

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Mreque89 Oturen själv
13 april 2011 · 593 Inlägg

Håller med jaggachafen, Låt som ett bilproffs som blivit av med sitt garage och godta inget annat än en utbytt motor då du VET att igenkoksat = lagerras inom snar framtid big_smile

Brum
Spectre FREAK FÖR ÖVRIGT
15 april 2011 · 37 Inlägg

Så nu har jag hämtat  bilen och fick med ett kvitto. Det hela gick på 4287,24kr Allt gick på garantin och involverade.
Byte av olja och filter.
Filterinsats.
Alu brick 18x24x1.
Castrol Magnatec b4 5w/40 bulk.
Packning för oljesump.
Rengöring kanaler.

Rengöring/tvättning oljetråg och oljekanaler.
Tätningsring x7st.
Flytande packning.
O-ring.
Ventil.

Lagrena var det inga fel på.

Senast redigerat av Spectre (15 april 2011)

Volvo V70 2,4T "Midnight" (2000)
hangman
15 april 2011 · 2 174 Inlägg

4200 kr för det där? ja var säkert 3500 i jobb..En bil den där skulle ja sälja när den var igen koksad tar det stryk oavsett om dom säger att lagrerna inte är trasiga nu, lär dom bli det snabbare än om den inte vart igen koksad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang