Sälja en bil oskattad obesiktad och oförsäkrad men?

Anderholm
5 april 2011 · 613 Inlägg

säljer bilen defekt men killen som vill köpa den vill köra hem den trots problemen ska jag vänta på att regpapprerna kommer till honom innan han får ta bilen eller är det lugnt att skriva papprerna och posta dom och han tar bilen samma dag för då har ingen ändring skett ju?
och jag äger fortfarande bilen om han kör ihjäl någon eller krockar och dör själv?

eller hur funkar det
han vill inte ta bilen på trailer utan absolut köra och äger han den så papprerna står i hans namn händer det väl inte mig något eller har jag fel?

tacksam för svar mvh Niklas

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
bubban
5 april 2011 · 259 Inlägg

skriv ägarbyte och posta de innan han far bara så är de lungt. gjort så många ggr själv.

zemet
5 april 2011 · 4 047 Inlägg

Inte ditt ansvar vad han gör med den när du har sålt den. Antingen så står han för bilen om det händer något eller om han inte är ägaren så har han ju "stulit" den så då är det väll han som står för det ändå.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
habomaster
5 april 2011 · 463 Inlägg

Se till att skriva kvitto, datera med både datum och tid och behåll en kopia. Då ska du ha ditt på det torra.

KHRacing
5 april 2011 ·

habomaster skrev:
Se till att skriva kvitto, datera med både datum och tid och behåll en kopia. Då ska du ha ditt på det torra.

Enda gången vi har ägaransvar i Sverige på bilar är vid parkeringeböter.
Alltså... säljaren kan inte stå till svars för nånting alls även om köperna bara lånat bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang