4101
Sök

Behöver akut hjälp!

10 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#1
Hej! Tänkte köpa mig en dubbel 12" imorgon, gas gas 2x600W jag undrar om mitt MDS GP3 steg räcker för att driva dessa.
lite specifikationer för steget : 2-kanals slutsteg på hela 2 x 360 WATT eller 360 WRMS (760W max) mono

driver just nu en NXS 12" på en kanal. jag har för mig att den låg på 800W. (trycker på riktigt gott)

Frågan var ju just om jag kan driva 2x12" 600W styck på MDS GP3 steget.

Extremt tacksam för snabba svar!

Mvh Martin.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 april 2011
#2
Mds GP3
Maxeffekt: 2x360 W eller 1x760 W max
Effekt RMS 4Ohm: 2x120 W (2 ohm RMS: 2x180 W) eller 1x360 WRMS bryggkopplat
på steget  vad är de för  gas låda?
med vad för basar i

10 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#3
Det ända jag vet om lådan just nu är 2x12" 600W styck av märket Gas Gas.
Vad mer är interssant? ohm?

Tack på förhand!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 april 2011
#4
Aslack skrev:
Det ända jag vet om lådan just nu är 2x12" 600W styck av märket Gas Gas.
Vad mer är interssant? ohm?

Tack på förhand!

Hells vad de är för basar.. ta reda på de så kan vi här på garaget hjälpa:)

10 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#5
Ska försöka ta reda på detta under förmiddagen! Tack så länge! big_smile

3 466 Inlägg
6 april 2011
#6
Aslack skrev:
Det ända jag vet om lådan just nu är 2x12" 600W styck av märket Gas Gas.
Vad mer är interssant? ohm?

Tack på förhand!

Jag anser att impedansen är mest intressant, har lådan fel impedans kan du glömma o driva den på det steget.

Har lådan en total impedans på 4ohm(alltså 8ohm per bas) så KAN du driva lådan på det steget, du kommer ha alldeles för klent med effekt för att driva ut basarna men det går..

Har lådan däremot en total impedans på 2ohm(alltså 4ohm per bas) så får du öppna lådan och koppla om basarna och köra basarna i 8ohm, du får då ut enbart 240w till basarna.. vilket visserligen också funkar men jag tvivlar på att de driver på särskillt bra...

Den basen du har för tillfället råkar inte vara en NXS NX12D, med dubbla 4ohm spolar?

Isf säger jag att du bör glömma GAS-lådan och skaffa ett riktigt steg till den basen, alltså ett monoblock som lämnar runt 800wrms i 2 ohm. Bygger du sedan en ordentlig portad låda till den basen kommer den utan problem smiska GAS-lådan....! Dels så är gaslådan sluten och extremt liten och fler dåliga element är sällan bättre än ett bra!

Jag har själv testat NXS-basen och den kan spela galet bra i rätt låda med rätt steg!!
Senast redigerat av M_icke_ (6 april 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

10 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#7
Jag har verkligen tummen mitt i handen och absolut ingen kunskap om högtalare, tror att basen jag har heter "NXS 124" har haft den i ca 6 månader och då var det nog en utgående modell.
jag har inte den blanka ytan på elementet som nx12d har.(Tror jag)
Har den sittande i nån fabriksbyggd låda som affären där jag köpte basen rekomenderade.

Kanske ska lägga pengarna på ett bättre steg istället för andra element alltså?
tror inte ens jag har bryggkopplat i nuläget kanske prova det först? är det nån fara för steget?

MTH Martin

3 466 Inlägg
6 april 2011
#8
Aslack skrev:
Jag har verkligen tummen mitt i handen och absolut ingen kunskap om högtalare, tror att basen jag har heter "NXS 124" har haft den i ca 6 månader och då var det nog en utgående modell.
jag har inte den blanka ytan på elementet som nx12d har.(Tror jag)
Har den sittande i nån fabriksbyggd låda som affären där jag köpte basen rekomenderade.

Kanske ska lägga pengarna på ett bättre steg istället för andra element alltså?
tror inte ens jag har bryggkopplat i nuläget kanske prova det först? är det nån fara för steget?

MTH Martin

Okej då är det den "simplare" varianten med singeltalspole på 4ohm. Kör du steget bryggat eller du har enbart kopplat basen på en av de två kanalerna?

Även de basarna kan spela helt sjukt bra. Den låter faktiskt bättre till musik än den dyrare NX12D. Betydligt rappare och mer lättdriven så den ska klara sig på ganska lite effekt.

En sak med färdigbyggda lådor är att dom är långt ifrån optimala för en bas. NXS 124 vill ha en stor låda på 55-60l och de flesta färdigbyggda lådor är betydligt mindre.. Tror att de så kallade "SEV"-lådorna alltså de färdigbyggda slotportade lådorna är på runt 45l till en 12". Dessa är bland de största färdigbyggda lådorna jag har sett.

Men som sagt, har du bryggat steget som du har?
Och vad är det för bil du har detta i?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
6 april 2011
#9
http://www.ullareddigital.se/gas-alpha- … c-258.aspx

jag gissar på att de är dessa basar, de ligger på 300 watt rms, ditt steg orkar alltså driva en sådan bas ordentligt, lådans totala impendens ligger på 2 eller 8 ohm, så ditt alternativ är att koppla i 8 ohm och då är steget för klent..
de komme rkunna driva det som m_ick_e skrev men långt ifrån fullt ut.


10 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#10
lådan är bara kopplat i en av dom två kanalerna just nu, får prova att brygga det i eftermiddag. Det ska väl bara vara att koppla + och - i varsin kanal? eller är det nått mer jag behöver göra?

Har det i min SAAB 9-5 2.0t -00 sedan.
Jag tror att min låda låg på 38L om jag inte är helt ute och cyklar.



Big-jepp, lådan med Gas Gas högtalarna är en beg låda, vet inte om den finns ny i butik fortfarande skulle tro att den länken du skickade är en uppföljare av dom jag har tittat på!

Mvh Martin
Senast redigerat av Aslack (6 april 2011)

3 187 Inlägg
6 april 2011
#11
Aslack skrev:
lådan är bara kopplat i en av dom två kanalerna just nu, får prova att brygga det i eftermiddag. Det ska väl bara vara att koppla + och - i varsin kanal? eller är det nått mer jag behöver göra?

Har det i min SAAB 9-5 2.0t -00 sedan.
Jag tror att min låda låg på 38L om jag inte är helt ute och cyklar.



Big-jepp, lådan med Gas Gas högtalarna är en beg låda, vet inte om den finns ny i butik fortfarande skulle tro att den länken du skickade är en uppföljare av dom jag har tittat på!

Mvh Martin

ja det är en uppföljare till ett annat gas element men det gas elemtet ligger inte på 600watt max utan på 500 watt max och 250 watt rms.
så därför antog jag att det var dom, men är dom orangea eller silvriga så är det gas första basar.


3 466 Inlägg
6 april 2011
#12
Aslack skrev:
lådan är bara kopplat i en av dom två kanalerna just nu, får prova att brygga det i eftermiddag. Det ska väl bara vara att koppla + och - i varsin kanal? eller är det nått mer jag behöver göra?

Har det i min SAAB 9-5 2.0t -00 sedan.
Jag tror att min låda låg på 38L om jag inte är helt ute och cyklar.



Big-jepp, lådan med Gas Gas högtalarna är en beg låda, vet inte om den finns ny i butik fortfarande skulle tro att den länken du skickade är en uppföljare av dom jag har tittat på!

Mvh Martin

Brygga steget så kommer du ha mer än dubbla effekten till basen.. Sen skulle jag rekommendera o bygga en ny låda till den du har så kan du ju se om du inte blir nöjd med den...! wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

451 Inlägg
6 april 2011
#13
... Snälla... SNÄLLA...
Gas Gas är en motorcykel, Gas är en högtalare.
Hade dock varit coolt med en 12" Gas Gas... tongue

Edit: Det kan vara så att du hört fel när någon sagt Gas bas?
Senast redigerat av Rigan (6 april 2011)

10 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#14
Ber om ursäkt Rigan!


Bryggkopplade basen nu JÄVLA tryck blev det i den! big_smile

Får tacka så mycket för hjälper, håller mig till min NXS smile

10 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#15
Får dra om tråden lite, jag har nu bryggkopplat min NXS NX124 på steget MDS GP3 noterade idag att själv basen var varm i mitten, är det verkligen normalt eller har jag överbelastat den?hmm
Tacksam för svar! smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 april 2011
#16
Aslack skrev:
Får dra om tråden lite, jag har nu bryggkopplat min NXS NX124 på steget MDS GP3 noterade idag att själv basen var varm i mitten, är det verkligen normalt eller har jag överbelastat den?hmm
Tacksam för svar! smile

det är normalt med lite värme då det går ström genom spolen som sitter i mitten på högtalaren

men se till att alla ohm-värden stämmer så du kör med rätt motstånd
Senast redigerat av mk2_power (17 april 2011)


10 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#17
Det luktade även lite bränt skulle jag tillägga, inte överdrivet mycket men jag reagerade på det, har aldrig spelat så hårt med den förr, kanske kan det bero på detta?

Mvh

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 april 2011
#18
du hör på basen när den blir för hårt spelad. men är allting rätt kopplat osv så är det bara att bränna på smile


10 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#19
Låter riktigt bra! big_smile Får tacka så hemskt mycket, kan jag sova gott inatt big_smile
TACK!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
#20
Det ska lukta varmt, då vet man att man använder grejerna! wink Att basen blir lite varm i mitten är som mk2_power skriver absolut inget onormalt, så kör på du.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök