Blivit lurad av Ralphs däck THN!!!!

Johan123456
8 april 2011 · 53 Inlägg

Tjenare, det är så att jag förr förra hösten köpte nya fälgar och däck till min Volvo 850 R, jag köpte R-fälgar och Toyo däck! Jag fråga Ralph vilka däck som skulle passa på bilen, vilken dimension alltså, och han sa en dimension, jag litade självklart på honom och hans kunnande då han jobbar med det dagligen.

Men iallafall jag köpte dom sent förr förra året, så han monterade på däckena och jag tog turen från Thn till där jag bor, ca 3 mil och ställde in bilen över förr förra vintern, samt denna, men nu när jag tog bilen i helgen så kolla jag bilen, och man såg tydligt att innerskärmarna va helt sönder slitna både bak och fram, jag ringde såklart Ralphs däck och klaga och sa att det va helt fel dimension, att jag som det är nu inte ens kan vrida på ratten ordentligt.

Då jag antog han va en hederlig man så skulle han kränga på rätt dimension på bilen, men icke.

Tycker detta är helt åt helvete då affären med både däck och fälg gick lös på ca 10-12 tusen.

Så det jag undrar helt enkelt är, har jag några rättiheter ens? Nu när det gått drygt 1.5 år sen monteringstillfället, dock har däcken rullat max 10 mil.

Tacksam för tips och råd.

_DamnIt R1 driver!
8 april 2011 · 5 128 Inlägg

Säker på att du inte har för breda fälgar bara? Ofta får man sätta spacers för att kunna svänga utan att det tar i.

Johan123456
8 april 2011 · 53 Inlägg

_DamnIt skrev:
Säker på att du inte har för breda fälgar bara? Ofta får man sätta spacers för att kunna svänga utan att det tar i.

Nää alltså jag va dum nog att inte kolla när han montera, utan körde bara hem bilen och ställde, men nu har jag kollat liksom, t.ex bak, får jag knappt igenom en femma mellan däck och skärm, samt är däcken så sjukt höga så om jag tar in 2-3 personer i baksätet som väger lite kommer däcken ta i hjulhusen bak, samt fram har jag även sett att däcket tagit i skärmen så den blitt lite bucklad, liksom dragits ut när jag svängt på ratten och antagligen backat, du vet den där lilla böjda kanten längs skärmen. Så dimensionen är helt fuckad.

Aero T16
8 april 2011 · 1 327 Inlägg

Ring och hör med konsumenverket. De kan svara på dina frågor.

Atenza Never drive faster than your angel can fly
8 april 2011 · 338 Inlägg

Vilken dimension är det på däcken samt va e det för et på fälgarna?

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
PoulZen
8 april 2011 · 772 Inlägg

Några rättigheter att han ska ersätta dig har du inte överhuvudtaget. Dels har det gått för lång tid nu, och dels är det ditt eget ansvar.
Du köpte själv fälgar till bilen, fälgar som kanske inte passar din bil utan modifieringar. Han sa en dimension som kanske ska passa på bilen med rätt fälgar. Man kanske har dina fälgar för högt ET mått så att dom går emot innerskärmarna.

Och det är lätt att skylla på andra, men man har faktiskt ett eget ansvar att se till att det man sätter på sin bil funkar. Och andra fälgar och däck (som enligt bilprovningen igentligen inte är godkänt, om man ska hårddra det) är ett sådant ansvar där du som ägare och brukare ska se till att det funkar.

Är bilen sänkt oxå eller?

Senast redigerat av PoulZen (8 april 2011)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
8 april 2011 · 2 203 Inlägg

Johan123456 skrev:
men nu när jag tog bilen i helgen så kolla jag bilen, och man såg tydligt att innerskärmarna va helt sönder slitna både bak och fram, jag ringde såklart Ralphs däck och klaga och sa att det va helt fel dimension, att jag som det är nu inte ens kan vrida på ratten ordentligt.

Då jag antog han va en hederlig man så skulle han kränga på rätt dimension på bilen, men icke.

Detta borde du ju märkt direkt efter monteringen vid första provkörningen.

Johan123456
8 april 2011 · 53 Inlägg

PoulZen skrev:
Några rättigheter att han ska ersätta dig har du inte överhuvudtaget. Dels har det gått för lång tid nu, och dels är det ditt eget ansvar.
Du köpte själv fälgar till bilen, fälgar som kanske inte passar din bil utan modifieringar. Han sa en dimension som kanske ska passa på bilen med rätt fälgar. Man kanske har dina fälgar för högt ET mått så att dom går emot innerskärmarna.

Och det är lätt att skylla på andra, men man har faktiskt ett eget ansvar att se till att det man sätter på sin bil funkar. Och andra fälgar och däck (som enligt bilprovningen igentligen inte är godkänt, om man ska hårddra det) är ett sådant ansvar där du som ägare och brukare ska se till att det funkar.

Är bilen sänkt oxå eller?

Tror du missförstått mitt inlägg, jag köpte både däck och fälg där samtidigt, rådfråga han om det skulle funka på bilen! han svarade att det inte skulle vara något problem alls. Därav litade jag på hans ord om att det funka, och nej bilen är inte sänkt alls, den är helt original.

Och visst har det gått lång tid, mitt eget ansvar osv, men en person som jobbar med det dagligen ska man väl fråga om tips och råd? då förväntar man ju sig korrekt information. Är mest det jag är lite pissed off över...

Johan123456
8 april 2011 · 53 Inlägg

Rspeter skrev:

Johan123456 skrev:
men nu när jag tog bilen i helgen så kolla jag bilen, och man såg tydligt att innerskärmarna va helt sönder slitna både bak och fram, jag ringde såklart Ralphs däck och klaga och sa att det va helt fel dimension, att jag som det är nu inte ens kan vrida på ratten ordentligt.

Då jag antog han va en hederlig man så skulle han kränga på rätt dimension på bilen, men icke.

Detta borde du ju märkt direkt efter monteringen vid första provkörningen.

Icke, jag körde som sagt bilen raka vägen hem, inga kraftiga svängar osv med bilen, samt bra fin väg. Så nej det märktes inte.

Atenza Never drive faster than your angel can fly
8 april 2011 · 338 Inlägg

Skriv ut vad det är för dimension mm så är det ju lättare att avgöra å..

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
torpis Forummoderator
8 april 2011 · 10 572 Inlägg

Uppdatera din rubrik till något passande, så slipper vi låsa tråden.

(du har ju inte blivit lurad på ett smack och på garaget hänger vi inte ut företag heller för den delen)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
daniel_tapper
8 april 2011 · 44 Inlägg

konstigt med tanke på att så många har R fälgen på sina bilar. jag hade 60/40 sänkning på min v70 o de gick utan problem. dock med endast 215/35-19 lite smalt kanske..

Mack Forum- och sitemoderator
8 april 2011 · 26 155 Inlägg

Johan123456 skrev:

_DamnIt skrev:
Säker på att du inte har för breda fälgar bara? Ofta får man sätta spacers för att kunna svänga utan att det tar i.

Nää alltså jag va dum nog att inte kolla när han montera, utan körde bara hem bilen och ställde, men nu har jag kollat liksom, t.ex bak, får jag knappt igenom en femma mellan däck och skärm, samt är däcken så sjukt höga så om jag tar in 2-3 personer i baksätet som väger lite kommer däcken ta i hjulhusen bak, samt fram har jag även sett att däcket tagit i skärmen så den blitt lite bucklad, liksom dragits ut när jag svängt på ratten och antagligen backat, du vet den där lilla böjda kanten längs skärmen. Så dimensionen är helt fuckad.

Hur fasen kunde du inte se det när du klev in i bilen och for?
Och hörde du aldrig när det skrapade i skärmarna? Det är ju liksom ett ganska högt ljud..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gamlingen
8 april 2011 · 5 198 Inlägg

Bjud in företaget på en diskution där han kan förklara sej.... annars vet vi ju bara 1 version som vanligt.

gamlingen
8 april 2011 · 5 198 Inlägg

PoulZen skrev:
Några rättigheter att han ska ersätta dig har du inte överhuvudtaget. Dels har det gått för lång tid nu, och dels är det ditt eget ansvar.
Du köpte själv fälgar till bilen, fälgar som kanske inte passar din bil utan modifieringar. Han sa en dimension som kanske ska passa på bilen med rätt fälgar. Man kanske har dina fälgar för högt ET mått så att dom går emot innerskärmarna.

Och det är lätt att skylla på andra, men man har faktiskt ett eget ansvar att se till att det man sätter på sin bil funkar. Och andra fälgar och däck (som enligt bilprovningen igentligen inte är godkänt, om man ska hårddra det) är ett sådant ansvar där du som ägare och brukare ska se till att det funkar.

Är bilen sänkt oxå eller?

Egen ansvaret försvinner mer och mer,, alltid lättare att skylla på andra.  väldigt enkelt att räkna ut.. MIN bil MITT ansvar.

Skaune
8 april 2011 ·

Sen e de faktiskt så att bilen egentligen bara är byggd för 17" fälgar, fanns inga original 18-19" till den. Många som kör med 225-40/18 med pegasuskopiorna får probelemt att de tar i lite här o var! hade samma problem på min vinröda. tar dom i ytterskärmarna så valsa dom lite! wink

Atenza Never drive faster than your angel can fly
8 april 2011 · 338 Inlägg

Och om det nu är som du säger att det e skrapat och buligt mm så BÖR du ha märkt det och känt det på 10 mil..

Tycker denna tråd skall låsas då den är vilseledande och ev kanske till och med handlar om Förtal..

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
Bojjann
8 april 2011 · 474 Inlägg

bra less på sånna här trådar nu.. det är ju ditt ansvar att kolla upp om det kommer passa, och som nån skrev, det är ju inte meningen att man ska ha 18-19" på denna, utan de får man köra på eget ansvar.. Du har inte blivigt lurad!

BMW E34 540 (1994)
Panzar_Audi
8 april 2011 · 820 Inlägg

Jag kör på 225-40/18 på min V70 och är sänkt 60 fram och 40 bak, inga bekymmer förutom att dom tar pyttelite på insidan mot motorn till. Han har i mina ögon inte gjort fel, som dom sa inann så har man egenansvar.

Om man säger
Zwudda Refined
8 april 2011 · 1 770 Inlägg

Har du blivigt lurad? Snarare du som för med osanning, du har inte blivigt lurad av någon!

Skaffar man större fälgar än vad original innebär så kan man ju räkna ut lite snabbt att det kan bli ev. problem.
Och du har väl frotfarande inte skrivit vad det är för storlek på däcken och et på fälg?

Och en annan aspekt är om bilen är sänkt eller inte, eller rent av slut i fjädringen.

DIN BIL DITT ANSVAR! Och som någon annan över skrev, bjud in Ralphs däck för en diskussion!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang