11082
Sök

Fråga om basport/basportar

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Hej!
Håller på och bygger ny baslåda i bilen nu, hade sluten låda sist och nu har jag tänkt mig en portad.

Undrar om någon vet om det blir bra att göra två basportar mitt emot varandra i lådan?
En på baksidan mot skidluckan och en in mot bagageutrymmet!?!

Eller ska jag endast satsa på en mot skidluckan?
Har tänkt tillverka porten själv, kapa ur ett hål på säg 7x20 cm eller liknande och sedan göra någon typ av kanal vid hålet som ett basrör.

Låter det som något att satsa på ni som kan med.? wink Batterinörd, sharky och ni andra mästare.. smile

Räknade lite på att lådan kommer bli ca 43,9 liter (Flickvännen som räknade) smile

http://www.garaget.org/archive/2968/2524/2524-248791.jpg
Senast redigerat av dj_aggwa (1 augusti 2006)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 augusti 2006
dj_aggwa skrev:
Hej!
Håller på och bygger ny baslåda i bilen nu, hade sluten låda sist och nu har jag tänkt mig en portad.

Undrar om någon vet om det blir bra att göra två basportar mitt emot varandra i lådan?

Har tänkt tillverka porten själv, kapa ur ett hål på säg 7x20 cm eller liknande och sedan göra någon typ av kanal vid hålet som ett basrör.

Låter det som något att satsa på ni som kan med.? wink Batterinörd, sharky och ni andra mästare.. smile

Räknade lite på att lådan kommer bli ca 43,9 liter (Flickvännen som räknade) smile

Absolut INTE en port åt varje håll. Kör porten genom skidluckan du!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Svindåre
1 433 Inlägg
1 augusti 2006
man kan ju alltid dra porten upp ur hatthyllan wink

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

2 933 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
jonash skrev:
dj_aggwa skrev:
Hej!

Absolut INTE en port åt varje håll. Kör porten genom skidluckan du!

mvh Jonas

Okey, tack för svaret.! smile

Låter 4x20 cm för stort för en port.?
Mätte upp och ritade på baksidan nu och de verkade rätt okey enligt mig iaf.! smile
Senast redigerat av dj_aggwa (1 augusti 2006)

2 933 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
ErskPersk skrev:
man kan ju alltid dra porten upp ur hatthyllan wink

Hehe, jo de går ju.. Men de e ett jävla arbete om den ska komma från lådan och upp i hatthyllan.. dessutom så gör jag en liten specialare me hatthyllan nu som du kan se på mina bilder.^^ smile tongue

21 761 Inlägg
1 augusti 2006
dj_aggwa skrev:
Mätte upp och ritade på baksidan nu och de verkade rätt okey enligt mig iaf.! smile

Nej, det är knappast för stort antar jag. Huvudsaken är ju att porten inte blir så lång att du inte rymmer den någonstans. Om du gör porten med de måtten(4x20 cm) så motsvarar det ungefär ett 4" rör.

2 933 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
dj_aggwa skrev:

Nej, det är knappast för stort antar jag. Huvudsaken är ju att porten inte blir så lång att du inte rymmer den någonstans. Om du gör porten med de måtten(4x20 cm) så motsvarar det ungefär ett 4" rör.

Okey, va ute förut och kapade ett hål på 4x20 cm på baksidan! smile
Ska jag bygga någon typ av "kanal" till porten.? så de blir som ett rör.?
Ett j*vla krångel skulle ja tro.. lär ta en halvtimme, timme iaf att få dit fyra bitar..

21 761 Inlägg
1 augusti 2006
Ja, du måste göra en kanal också eftersom kanalen är istället för ett rör. Om du bara har det där hålet så kommer avstämningsfrekvensen för lådan att bli helt åt skogen.

Det är inga problem att veta hur lång kanalen ska vara, när man räknar ut längden så utgår man ifrån arean på porten/hålets öppning. Det hål som du har tänkt dig är 80 cm2 i area och ett 4" rör är ca 82 cm2 i area om man räknar med 10,2 cm i innerdiameter på röret.
Om du gör hålet 4x20,5 cm så blir arean nästan exakt lika stor som 4" rör och då är det bara att göra kanalen lika lång som röret skulle vara.

Har du gjort någon beräkning på hur långt ett rör skulle vara till den lådan?

2 933 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, du måste göra en kanal också eftersom kanalen är istället för ett rör. Om du bara har det där hålet så kommer avstämningsfrekvensen för lådan att bli helt åt skogen.

Det är inga problem att veta hur lång kanalen ska vara, när man räknar ut längden så utgår man ifrån arean på porten/hålets öppning. Det hål som du har tänkt dig är 80 cm2 i area och ett 4" rör är ca 82 cm2 i area om man räknar med 10,2 cm i innerdiameter på röret.
Om du gör hålet 4x20,5 cm så blir arean nästan exakt lika stor som 4" rör och då är det bara att göra kanalen lika lång som röret skulle vara.

Har du gjort någon beräkning på hur långt ett rör skulle vara till den lådan?

Okey, låter avancerat.. tongue

Nej jag har då aldrig gjort något sådant.. smile

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Okej. Men du måste veta hur lång kanalen ska vara, annars blir ju låda avstämd felaktigt och då kommer den att låta mycket dåligt. Tänk på att det är en basreflexlåda, då får man vara lite noggrannare än med en sluten.

Är lådan över huvudtaget uträknad för basen?
Senast redigerat av Drönirettab (2 augusti 2006)

2 933 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
okey, kan inte med sånt här jag.. kan bara bygga jag.. ^^ :smile tongue

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Hmm... Om du skriver vilken bas det är så kan jag kolla lite snabbt hur den passar i den lådvolymen som du har byggt.

2 933 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Basen är en Kicker solo baric L5 12"

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Kollade på Kickers hemsida och den minsta lådvolymen som de rekommenderade är ca 50 liter med en port på 6,4x34 cm och 57 cm lång. Då är din låda lite mindre än vad de rekommenderar men det går nog ändå, kan kika på det senare idag efter lite sömn.

2 933 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kollade på Kickers hemsida och den minsta lådvolymen som de rekommenderade är ca 50 liter med en port på 6,4x34 cm och 57 cm lång. Då är din låda lite mindre än vad de rekommenderar men det går nog ändå, kan kika på det senare idag efter lite sömn.

Okey, gjorde den minsta rekomenderade slutna sist gång.. va runt 30 liter de om ja ionte minns fel.. men de vart inte så mycke kräm då.. blev sugen på portad denna gången.. smile
Okey, vore snällt om du ville göra de.. vet att du kan med sånt.. big_smile

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Har kollat lite nu.
Lådvolymen i din låda blir ungefär 39 liter när basen sitter där, räknade bort ca 5 liter för basen. Om man gör en lägre avstämning så borde lådan gå lika djupt som Kickers minsta lådförslag, däremot så blir det nog inte riktigt samma tryck vid 50-60 Hz men så hemskt stor skillnad är det inte. Du får säkert ett bra tryck ändå.

Det som jag är lite tveksam på är storleken på porten, det kanske måste vara en större öppning för att inte riskera blåsljud när du krämar på ordentligt. Jag skulle rekommendera 4x30 cm eller liknande faktiskt. Sedan är frågan var porten ska sitta, inuti lådan eller utanpå. Eftersom porten tar upp plats så är det viktigt att veta var den ska sitta eftersom nettovolymen på lådan ändras.

2 933 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Ja lådan är lika djup som kickers minsta rekomenderade.. byggde efter den andra lådan men bredare bara..
okey, 4x30 går inte de.. lådan är bara 31, 7 cm hög och jag har redan kapat ur en port på höjden..  :smile
Satte porten så  mitt för skidluckan som de gick... Har tänkt sätta basen ganska långt åt andra hållet sen vid montering.. smile

http://www.garaget.org/archive/2968/2524/2524-251237.jpg
Senast redigerat av dj_aggwa (3 augusti 2006)

21 761 Inlägg
3 augusti 2006
Hur tänker du göra med porten, vill du ha hela porten inuti lådan eller ska den sticka fram i skidluckan en bit?

2 933 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Det spelar ingen större roll då inget av alternativen kommer att synas..! smile
Bara de att överkanten av lådan står emot överkanten av den lutande "väggen" till baksätet..

2 933 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab, tror du/tycker du det går att göra såhär.?

http://www.garaget.org/archive/2968/2524/2524-255631.jpg

Sök