1666
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 600 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Mervolic skrev:
Nej, du har inte fel. Man kan koppla både med och utan relä, men jag tycker det har varit lättsammast att koppla med relä i de bilar jag har gjort det. smile

Du kan koppla direkt på ballasten, men om du kopplar direkt på batteriet så lyser det ju hela tiden (tills batteriet är urladdat tongue). Vet inte hur det är på V70/XC70, men det finns kanske risk att säkringarna/kablarna är för små för xenonet? Det drar rätt så mycket ström, särskillt vid uppstarten (tändningen av lampan).

Rekommenderar att du använder ett relä ändå, för då slipper man oroa sig för det ovan nämnda. smile

Ok.. så då blir det såhär, koppla Ballasten till ett vanligt 30ah relä.. och det blir ju 4 stycken i sånna fall, med säkring för varje relä eftersom jag ska ha både hel och halv

Kan låta lite avancerat när man tänker tanken.. men kanske inte så svårt när man väl har grejerna framför sig.

Jag måste ju koppla in mig på bilens orginalsladdar som sagt.. vet inte riktigt hur det ska gå till.. men kanske det löser sig.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 151 Inlägg
7 december 2011
Nej, det är ganska uppenbart när man väl ser det framför sig. smile

Annars får du väl skriva om du stöter på något problem så löser vi det då. tongue

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Mervolic skrev:
Nej, det är ganska uppenbart när man väl ser det framför sig. smile

Annars får du väl skriva om du stöter på något problem så löser vi det då. tongue

Jag lär ta med mig datorn till garaget så jag kan ha kontakt med folk här på garaget.org big_smile

Lär bli så att orginalkontakten på lyktan får sitta kvar men att jag ger faan i att koppla in orginalkontakten på själva lampan (eftersom sladden från ballasten ska sitta där) och så kopplar jag in mig på sladden för hel och halvljuset på kablarna före kontakten på lyktan för att få signal till reläet för hel och halv.. big_smile 

Eller nåt sånt tror jag.. big_smile

3 151 Inlägg
7 december 2011
Ja, något sådant blir nog bra. smile Koppla bara xenon-lampan till ballasten, ballasten till reläet, reläet till pluspol, signalkabel från reläet till originalkontakten och så jordar du allt på en bra punkt så blir det nog finfint. big_smile

Mvh.

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Det typ så här det ska kopplas antar jag... men bör man köra ett relä för varje ballast eller klarar ett 30ah relä att köra bägge halvljusen och ett för bägge helljusen ?

http://www.blindinghid.com/images/h4_hi_lo%20guide.jpg

2 266 Inlägg
7 december 2011
Stopp där nu inte behöver du relä eller koppla direkt på batteriet, du kopllar in plus och minus som går till ballasten sitter två flatstift på kablar som man sticker in i kontakten i lamphuset dvs H7 kontakten sen får ballastern kopplas xenonlampan in. Sen ska lampan monteras i lyktan. Samma sak med helljuset.

svetsdiff !!!

3 151 Inlägg
7 december 2011
PMPerformance skrev:
Stopp där nu inte behöver du relä eller koppla direkt på batteriet, du kopllar in plus och minus som går till ballasten sitter två flatstift på kablar som man sticker in i kontakten i lamphuset dvs H7 kontakten sen får ballastern kopplas xenonlampan in. Sen ska lampan monteras i lyktan. Samma sak med helljuset.

Jo, visst. Jag menade bara att det är smidigare med ett relä. Men det är ju en smaksak, och det gör man som man vill med. smile

2 266 Inlägg
7 december 2011
http://i39.tinypic.com/m90cw0.jpg Detta är för typ H7 väldigt enkel inkoppling
Senast redigerat av PMPerformance (7 december 2011)

svetsdiff !!!

3 151 Inlägg
7 december 2011
Danne_1977 skrev:
Det typ så här det ska kopplas antar jag... men bör man köra ett relä för varje ballast eller klarar ett 30ah relä att köra bägge halvljusen och ett för bägge helljusen ?

http://www.blindinghid.com/images/h4_hi_lo%20guide.jpg

Precis så.

Jag har ett 30A-relä för mina två xenonlampor i helljuset, och det fungerar finfint. smile

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:

Jasså.. ja man ser att man får olika svar från olika människor.. jag har ingen aning som sagt då jag aldrig hållit på med Xenon...

Så vad Mervolic säger är inte helt som man ska göra då ?

Inga relän, inget koppla direkt till batteriet.. bara koppla plus kabeln från ballasten till utgående signal på ljuset (hel eller halv beroende på vilken det gäller)... sen göra lika på alla andra ?

3 151 Inlägg
7 december 2011
PMPerformance skrev:

Det kanske bara är något jag har fått för mig, men är inte originalkablarna lite väl tunna för att driva en ballast fullt ut?

3 151 Inlägg
7 december 2011
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Jasså.. ja man ser att man får olika svar från olika människor.. jag har ingen aning som sagt då jag aldrig hållit på med Xenon...

Inga relän, inget koppla direkt till batteriet.. bara koppla plus kabeln från ballasten till utgående signal på ljuset (hel eller halv beroende på vilken det gäller)... sen göra lika på alla andra ?

Haha, men jag sade ju att du kunde göra vilket som...bara att jag själv hade använt ett relä när jag kopplade. wink big_smile

2 266 Inlägg
7 december 2011
Mervolic skrev:
PMPerformance skrev:

Det kanske bara är något jag har fått för mig, men är inte originalkablarna lite väl tunna för att driva en ballast fullt ut?

Nej den funkar bra. Har själv aldrig haft problem att starta xenonet på v70 modellerna både första och en 2005 dock kan man få byta säkringarna till 15 amp

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Haha, men jag sade ju att du kunde göra vilket som...bara att jag själv hade använt ett relä när jag kopplade. wink big_smile

Då tror jag såhär då... att med ett relä får man mer ström för att snabbare kunna tända lampan och bättre hålla samma spänning till xenonlampan ?  alltså effektivare med relä ?

Känner mig lite förvirrad... :S 

Men bilden som PMPerformance länkade till verkar ju rätt så lätt att koppla efter..

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Mervolic skrev:
PMPerformance skrev:

Nej den funkar bra. Har själv aldrig haft problem att starta xenonet på v70 modellerna både första och en 2005 dock kan man få byta säkringarna till 15 amp

Man vill ju verkligen inte riskera att kablarna är för klena och till följd av det riskera att bilen brinner upp.. :S  känns som en riktigt otrevlig tanke faktiskt.. :S

3 151 Inlägg
7 december 2011
PMPerformance skrev:
Mervolic skrev:

Okej. På min förra bil var kablarna för tunna för så stark ström, eller så var det precis på gränsen - minns inte riktigt... neutral
Jag använde ett relä i alla fall för att vara på säkra sidan. wink

2 266 Inlägg
7 december 2011
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:

Då tror jag såhär då... att med ett relä får man mer ström för att snabbare kunna tända lampan och bättre hålla samma spänning till xenonlampan ?  alltså effektivare med relä ?

Men bilden som PMPerformance länkade till verkar ju rätt så lätt att koppla efter..

Så ser bruksanvisningen ut som du får i xenon kittet. Tror du kan få problem och tända xenonet om den bara ska dra igång ett relä med tanke på canbus som känner att lampan sitter där och är hel annars bryts strömmen till den.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:

Så ser bruksanvisningen ut som du får i xenon kittet. Tror du kan få problem och tända xenonet om den bara ska dra igång ett relä med tanke på canbus som känner att lampan sitter där och är hel annars bryts strömmen till den.

Så du rekommenderar helt klart bara raka kablar precis som bilden du länkade till, och ev byta orginalsäkringen i säkringslådan till 15ah eller nåt annat lämpligt.. ?

3 151 Inlägg
7 december 2011
Om du byter säkring, tänk bara på att kolla dimensionerna på kablarna... Är de för små, och säkringen för hög, så finns det en ökad brandrisk. smile

2 266 Inlägg
7 december 2011
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Så du rekommenderar helt klart bara raka kablar precis som bilden du länkade till, och ev byta orginalsäkringen i säkringslådan till 15ah eller nåt annat lämpligt.. ?

Jajjemen funkade så på min vita v70 2005 den åkte jag strax över 10000mil med på drygt 1 1/2år och inge brand eller nåt annat knas. Och då hade jag inte ens canbus xenon kitt i utan billigaste H7R på halvljus 35w 6000k (kan nog räkna på en hand då dom inte starta utan omstart)

svetsdiff !!!

Sök