2404
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 626 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#261
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Så ser bruksanvisningen ut som du får i xenon kittet. Tror du kan få problem och tända xenonet om den bara ska dra igång ett relä med tanke på canbus som känner att lampan sitter där och är hel annars bryts strömmen till den.

Så du rekommenderar helt klart bara raka kablar precis som bilden du länkade till, och ev byta orginalsäkringen i säkringslådan till 15ah eller nåt annat lämpligt.. ?

Jajjemen funkade så på min vita v70 2005 den åkte jag strax över 10000mil med på drygt 1 1/2år och inge brand eller nåt annat knas. Och då hade jag inte ens canbus xenon kitt i utan billigaste H7R på halvljus 35w 6000k (kan nog räkna på en hand då dom inte starta utan omstart)

Så du hade inte canbus på din 2005 V70 ? kopplade du in canceller då direkt på kabeln eller ? för att inte få nån feltext i displayen ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#262
Mervolic skrev:
Om du byter säkring, tänk bara på att kolla dimensionerna på kablarna... Är de för små, och säkringen för hög, så finns det en ökad brandrisk. smile

Ja men kablarna borde ju inte vara för klena med tanke på att det är en Volvo vi talar om nu, hade en Fiat 127 en gång som nästan alla kablar var som sytråd nästan.. där brann det ett gäng kablar när jag kopplade extralysen och sånt.. haha..

Men har svårt att tänka mig att dessa kablar skulle vara för klena..

Måste ju veta vilken säkring jag ska sätta i åxå.. 15ah eller 25 eller 30 ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
7 december 2011
#263
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Så du rekommenderar helt klart bara raka kablar precis som bilden du länkade till, och ev byta orginalsäkringen i säkringslådan till 15ah eller nåt annat lämpligt.. ?

Jajjemen funkade så på min vita v70 2005 den åkte jag strax över 10000mil med på drygt 1 1/2år och inge brand eller nåt annat knas. Och då hade jag inte ens canbus xenon kitt i utan billigaste H7R på halvljus 35w 6000k (kan nog räkna på en hand då dom inte starta utan omstart)

Så du hade inte canbus på din 2005 V70 ? kopplade du in canceller då direkt på kabeln eller ? för att inte få nån feltext i displayen ?

Jo de är canbus från -01 när v70n karossen kom. Ja jag koppla som bilden jag länka så har jag gjort på alla halvljus och helljus jag konvertera. Endast mina extraljus som har relän till xenonet men de är ju för att de har varit halogen innan xenonet

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
7 december 2011
#264
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:
Om du byter säkring, tänk bara på att kolla dimensionerna på kablarna... Är de för små, och säkringen för hög, så finns det en ökad brandrisk. smile

Ja men kablarna borde ju inte vara för klena med tanke på att det är en Volvo vi talar om nu, hade en Fiat 127 en gång som nästan alla kablar var som sytråd nästan.. där brann det ett gäng kablar när jag kopplade extralysen och sånt.. haha..

Men har svårt att tänka mig att dessa kablar skulle vara för klena..

Måste ju veta vilken säkring jag ska sätta i åxå.. 15ah eller 25 eller 30 ?

sitter väl 10 standard så de behövs bara en 5a till så du stoppar i 15

svetsdiff !!!

3 151 Inlägg
7 december 2011
#265
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:
Om du byter säkring, tänk bara på att kolla dimensionerna på kablarna... Är de för små, och säkringen för hög, så finns det en ökad brandrisk. smile

Ja men kablarna borde ju inte vara för klena med tanke på att det är en Volvo vi talar om nu, hade en Fiat 127 en gång som nästan alla kablar var som sytråd nästan.. där brann det ett gäng kablar när jag kopplade extralysen och sånt.. haha..

Men har svårt att tänka mig att dessa kablar skulle vara för klena..

Måste ju veta vilken säkring jag ska sätta i åxå.. 15ah eller 25 eller 30 ?

Haha, jo... Jag vet inte hur det var 2004, men fanns xenon som tillval? I så fall är det säkerligen samma kablar som de använder då.

15A per ballast borde räcka fint, men här har du en tabell på vad kablarna klarar av:

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Dvs, du borde ha 2,5 mm2 kabelarea för att säkra med 15 Ampere.

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#266
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:
Om du byter säkring, tänk bara på att kolla dimensionerna på kablarna... Är de för små, och säkringen för hög, så finns det en ökad brandrisk. smile

Ja men kablarna borde ju inte vara för klena med tanke på att det är en Volvo vi talar om nu, hade en Fiat 127 en gång som nästan alla kablar var som sytråd nästan.. där brann det ett gäng kablar när jag kopplade extralysen och sånt.. haha..

Men har svårt att tänka mig att dessa kablar skulle vara för klena..

Måste ju veta vilken säkring jag ska sätta i åxå.. 15ah eller 25 eller 30 ?

Haha, jo... Jag vet inte hur det var 2004, men fanns xenon som tillval? I så fall är det säkerligen samma kablar som de använder då.

15A per ballast borde räcka fint, men här har du en tabell på vad kablarna klarar av:

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Dvs, du borde ha 2,5 mm2 kabelarea för att säkra med 15 Ampere.

Ja V70N från 2002 tror jag fanns att få med orginal Xenon.. så kablarna borde vara dom samma från säkringslådan...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 151 Inlägg
7 december 2011
#267
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja men kablarna borde ju inte vara för klena med tanke på att det är en Volvo vi talar om nu, hade en Fiat 127 en gång som nästan alla kablar var som sytråd nästan.. där brann det ett gäng kablar när jag kopplade extralysen och sånt.. haha..

Men har svårt att tänka mig att dessa kablar skulle vara för klena..

Måste ju veta vilken säkring jag ska sätta i åxå.. 15ah eller 25 eller 30 ?

Haha, jo... Jag vet inte hur det var 2004, men fanns xenon som tillval? I så fall är det säkerligen samma kablar som de använder då.

15A per ballast borde räcka fint, men här har du en tabell på vad kablarna klarar av:

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Dvs, du borde ha 2,5 mm2 kabelarea för att säkra med 15 Ampere.

Ja V70N från 2002 tror jag fanns att få med orginal Xenon.. så kablarna borde vara dom samma från säkringslådan...

Då är det med största sannolikhet lugnt. smile

Kör på att koppla på originalkablarna, men skulle det lysa under förväntan kan du ju alltid prova att koppla dem på ett relä. wink

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#268
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:

Haha, jo... Jag vet inte hur det var 2004, men fanns xenon som tillval? I så fall är det säkerligen samma kablar som de använder då.

15A per ballast borde räcka fint, men här har du en tabell på vad kablarna klarar av:

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Dvs, du borde ha 2,5 mm2 kabelarea för att säkra med 15 Ampere.

Ja V70N från 2002 tror jag fanns att få med orginal Xenon.. så kablarna borde vara dom samma från säkringslådan...

Då är det med största sannolikhet lugnt. smile

Kör på att koppla på originalkablarna, men skulle det lysa under förväntan kan du ju alltid prova att koppla dem på ett relä. wink

Ska testa det o se.. hoppas att det kommer funka iaf.. big_smile  har ju höga förväntningar nu när man ska koppla in Xenon för första gången.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
7 december 2011
#269
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja V70N från 2002 tror jag fanns att få med orginal Xenon.. så kablarna borde vara dom samma från säkringslådan...

Då är det med största sannolikhet lugnt. smile

Kör på att koppla på originalkablarna, men skulle det lysa under förväntan kan du ju alltid prova att koppla dem på ett relä. wink

Ska testa det o se.. hoppas att det kommer funka iaf.. big_smile  har ju höga förväntningar nu när man ska koppla in Xenon för första gången.. big_smile

Kommer bli fint och de går inte att sätta fel.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#270
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:

Då är det med största sannolikhet lugnt. smile

Kör på att koppla på originalkablarna, men skulle det lysa under förväntan kan du ju alltid prova att koppla dem på ett relä. wink

Ska testa det o se.. hoppas att det kommer funka iaf.. big_smile  har ju höga förväntningar nu när man ska koppla in Xenon för första gången.. big_smile

Kommer bli fint och de går inte att sätta fel.

Är väl det där med startströmmen som folk sagt är lite seg eftersom dom behöver mycket ström.. men lär väl visa dig hur det blir.. ev kanske sätta in ett relä på helljuset så det tänds snabbare när man ska blända på och av vid möte hela tiden..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 151 Inlägg
7 december 2011
#271
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Ska testa det o se.. hoppas att det kommer funka iaf.. big_smile  har ju höga förväntningar nu när man ska koppla in Xenon för första gången.. big_smile

Kommer bli fint och de går inte att sätta fel.

Är väl det där med startströmmen som folk sagt är lite seg eftersom dom behöver mycket ström.. men lär väl visa dig hur det blir.. ev kanske sätta in ett relä på helljuset så det tänds snabbare när man ska blända på och av vid möte hela tiden..

Det låter smart. Halvljuset tänder man ju bara en gång per åktur ändå...hehe.

3 292 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#272
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Kommer bli fint och de går inte att sätta fel.

Är väl det där med startströmmen som folk sagt är lite seg eftersom dom behöver mycket ström.. men lär väl visa dig hur det blir.. ev kanske sätta in ett relä på helljuset så det tänds snabbare när man ska blända på och av vid möte hela tiden..

Det låter smart. Halvljuset tänder man ju bara en gång per åktur ändå...hehe.

Det var det jag tänkte jag åxå.. återstår att se.. jag ska koppla in och köra ett par dagar utan relä och se hur jag tycker det funkar.. om jag inte är nöjd så testar jag relä o se om det blir nån skillnad...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#273
Hoppas inte det finns några risker med att ta bort kofångaren fram nu när jag snart ska byta lyktor och montera Xenon, tänker närmast för Airbags och sånt skit.. men det kanske sitter längre in än bara vid kofångaren, en polare till mig hade lite lite hög fart när han skulle parka på konsum.. tuschade in  lite i stenväggen så det knappt skrapade plasten och airbagen löste ut :S 

Så man kan ju undra vart dessa avkännare sitter.. nån som vet. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

343 Inlägg
8 december 2011
#274
Ska väl inte vara några problem så länge du inte har på tändningen så vitt jag vet men kan inte svara till 100%..

3 292 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#275
Micksson skrev:
Ska väl inte vara några problem så länge du inte har på tändningen så vitt jag vet men kan inte svara till 100%..

Har kollat lite här på forumet och det verkar som det inte är några problem.. ingen som skriver i sina trådar om att Airbagen skulle vara nåt hinder för att ta bort kofångaren iaf..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

622 Inlägg
8 december 2011
#276
Danne_1977 skrev:
Idag fick jag tag på begagnade fälgar med halvhyffsade 225-40-18 däck på, tog en tankeställare idag och tänkte att 18" kanske inte är så tokigt.. så det blev det.. fälgarna tycker jag är snygga och passar bilen bra och det blir lite kontrast med alu-färgat runt kanterna och svart i mitten åxå.. big_smile... bilen nytvättat idag samt fälgar monterade.. köpte även solfilm som ska p åi helgen om vädret tillåter. Nu har jag en fråga åxå, däcken viner lite när man kör.. vad kan detta bero på.. ? 

Och så undrar jag om det måste sitta en sin plast-distansring på insidan av centrum eftersom hålen är lite större än själva navet.. ?  han jag köpte fälgarna av sa att det inte satt några sånna på hans bil..

Snacka om facelift... eller.. ?

http://www1.garaget.org/archive/76/7528 … 290901.jpg

http://www1.garaget.org/archive/76/7528 … 290903.jpg

http://www1.garaget.org/archive/76/7528 … 290918.jpg

http://www1.garaget.org/archive/76/7528 … 290928.jpg

Snyggt, ser fram mot resten... smile

En fartfylld tjej som gillar det mesta vad gäller bilar... Racing, Rally och Styling
Kolla gärna mitt nya projekt, Northern Sky, titta in och rösta gärna...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283833

2 266 Inlägg
8 december 2011
#277
Danne_1977 skrev:
Micksson skrev:
Ska väl inte vara några problem så länge du inte har på tändningen så vitt jag vet men kan inte svara till 100%..

Har kollat lite här på forumet och det verkar som det inte är några problem.. ingen som skriver i sina trådar om att Airbagen skulle vara nåt hinder för att ta bort kofångaren iaf..

Kofångaren fram är bara ett hölje som man släpper på, krockbalken sitter kvar på bilen efter man lossat kofångaren

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#278
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
Micksson skrev:
Ska väl inte vara några problem så länge du inte har på tändningen så vitt jag vet men kan inte svara till 100%..

Har kollat lite här på forumet och det verkar som det inte är några problem.. ingen som skriver i sina trådar om att Airbagen skulle vara nåt hinder för att ta bort kofångaren iaf..

Kofångaren fram är bara ett hölje som man släpper på, krockbalken sitter kvar på bilen efter man lossat kofångaren

Tack för ett bra svar... då är det bara att köra på  big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
8 december 2011
#279
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Har kollat lite här på forumet och det verkar som det inte är några problem.. ingen som skriver i sina trådar om att Airbagen skulle vara nåt hinder för att ta bort kofångaren iaf..

Kofångaren fram är bara ett hölje som man släpper på, krockbalken sitter kvar på bilen efter man lossat kofångaren

Tack för ett bra svar... då är det bara att köra på  big_smile

Japp finns nå gömda skruvar sen är de att dra den rakt ut från fronten.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#280
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Kofångaren fram är bara ett hölje som man släpper på, krockbalken sitter kvar på bilen efter man lossat kofångaren

Tack för ett bra svar... då är det bara att köra på  big_smile

Japp finns nå gömda skruvar sen är de att dra den rakt ut från fronten.

Jo jag har sett att man ska ta bort listen på framsidan och där under sitter det visst några torx.. och så sitter det ett par skruvar inne i hjulhuset och så några plast clips under motorhuven..

Man får ju inte glömma att ta bort torkarna heller.. och inte glömma o sätta tillbaka dom sen.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök