Volvo 240 från 8v till 16v :)

Ja motor bytet är ju klart men de betyder inte att bilen är klar listan skulle kunna bli oändlig men pengar pengar pengar...känner att jag måste bumpa tråden så man får lite motivation från era goá människor :D
  • 76 Följare
  • 85 116 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 april 2013
strandberg31
1 september 2011 · 2 419 Inlägg

-FXNewton- skrev:
PATRIK_J0HANSS0N skrev:

Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Dvs ingenting är samma även om funktionen är snarlik.


Taget från en annan tråd

2,2 verkar ju fan så mkt bättre om man ska trimma!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
-FXNewton-
1 september 2011 · 160 Inlägg

strandberg31 skrev:

-FXNewton- skrev:
PATRIK_J0HANSS0N skrev:

Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Dvs ingenting är samma även om funktionen är snarlik.


Taget från en annan tråd

2,2 verkar ju fan så mkt bättre om man ska trimma!

Skaru trimma riktigt är ett eftermarknads sprut bäst men mellan 2.2 å 2.4 vette fan när de gäller trimmning

Volvo 244 "16v" (1983)
strandberg31
1 september 2011 · 2 419 Inlägg

-FXNewton- skrev:

strandberg31 skrev:

-FXNewton- skrev:
PATRIK_J0HANSS0N skrev:

Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Dvs ingenting är samma även om funktionen är snarlik.


Taget från en annan tråd

2,2 verkar ju fan så mkt bättre om man ska trimma!

Skaru trimma riktigt är ett eftermarknads sprut bäst men mellan 2.2 å 2.4 vette fan när de gäller trimmning

Jo det vet jag, men 2,2 liknar mer ett eftermarknads sprut dock att man inte kan mappa det!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
-FXNewton-
1 september 2011 · 160 Inlägg

strandberg31 skrev:

-FXNewton- skrev:

strandberg31 skrev:

2,2 verkar ju fan så mkt bättre om man ska trimma!

Skaru trimma riktigt är ett eftermarknads sprut bäst men mellan 2.2 å 2.4 vette fan när de gäller trimmning

Jo det vet jag, men 2,2 liknar mer ett eftermarknads sprut dock att man inte kan mappa det!

ja ha du menar så smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
2 september 2011 · 160 Inlägg

Nu ser de finare ut i motorutrymmet smile nu vare bara kablarna inne i bilen


Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-abd94012bf3ad3b591c7ad52e1401945.jpg

Efter mycke bättre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-4b52f7db408b257c5bcc08e813c49edc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-e839aa81dbd174971d6dc4f96beb34db.jpg


Då vare helg!

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
2 september 2011 · 160 Inlägg

Fick lite godis idag smile


Godis me godis kom på posten big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-e926d0ffb67f4c2a3152f7690fdefd94.jpg

Volvo 244 "16v" (1983)
PlumCrazy
4 september 2011 · 881 Inlägg

Vart ju som nytt efter kabelfixet. (Y) smile

Ska du slipa bort färgen från "Volvo" på ventilkåpan?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
P--JawZ--K
4 september 2011 · 579 Inlägg

Blev ju riktigt bra dä här smile Gillar slutkommentaren på filmen "Svhysst smäll" wink hehe

Snygg lösning på fördelare problemet smile Ifall du får strul med det i framtiden, kan du ju kapa ur där fördelaren sitter, å ta den insjunkna plåten från en 740/940 med 16v motorn orginal å bara svetsa på sena.

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Hackev8
4 september 2011 · 2 121 Inlägg

-FXNewton- skrev:

Hackev8 skrev:
hoppas du hade kul ;D

De va kanon men nu vill ja börja me bilen igen big_smile

förstår de big_smile hoppas de går bättre för dig med bilen en för mig big_smile

-FXNewton-
4 september 2011 · 160 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Vart ju som nytt efter kabelfixet. (Y) smile

Ska du slipa bort färgen från "Volvo" på ventilkåpan?

He vart sjukt bra big_smile ja ja tror nog ja ska göra nåt sånt vi få se

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
4 september 2011 · 160 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Blev ju riktigt bra dä här smile Gillar slutkommentaren på filmen "Svhysst smäll" wink hehe

Snygg lösning på fördelare problemet smile Ifall du får strul med det i framtiden, kan du ju kapa ur där fördelaren sitter, å ta den insjunkna plåten från en 740/940 med 16v motorn orginal å bara svetsa på sena.

Tackar smile  Jo han vart lite rädd hehe inte konstigt när man sköt ut gallret på lmm tongue syns just efter smällen lol Ja de ska bli intressant å se hur länge de håller me fördelarn de där me att ta torpeden från en 740 lät ju inte dumt tack för tipset smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
4 september 2011 · 160 Inlägg

Hackev8 skrev:

-FXNewton- skrev:

Hackev8 skrev:
hoppas du hade kul ;D

De va kanon men nu vill ja börja me bilen igen big_smile

förstår de big_smile hoppas de går bättre för dig med bilen en för mig big_smile

Ja än så länge går allt bra smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
4 september 2011 · 160 Inlägg

Nu behöver jag lite råd och tips jag har varit å tagit lite delar från en annan 240 som ja har ståendes å såg ju att de va skinnsäten i den så dom är plockade MEN dom har fått lite mögel på sig och är allmänt slitna hur ska man göra föra att rädda dom? skum gummit är fortfarande blött så hur är det bäst att torka kan jag ställa in de i torkskåp eller finns de risk att de blir för torrt och spricker?


Dagens fynd smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-dc646eb31c47ba5e8fb3de153ca961e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-f6d253eaf4bc908cf65a2003e59c133d.jpg

Mögel sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-989f0ddb991afc6045d395a2b958ef81.jpg

Passagerar sätet va dock fint behöver bara fräschas upp
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-ef65a55cb3651608c83e365fe99d0707.jpg

Förar säten va inte fint så ja ska försöka sy ihop några tips?
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-db5aeb312d35d635679ebcf2e111e699.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-cc0da2154c39705a414742d4bd19396f.jpg

Tog även central lås och en bättre servo än den ja har innan big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-426d726654967144c0f1c64d73e99274.jpg

Även ett super fint innertak MEN hur fan byter man de utan att behöva ta bort vind eller bakruta?
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-14fed528cbacaec2a12735b968530ccb.jpg

Kom me tips!big_smile

Senast redigerat av -FXNewton- (4 september 2011)

Volvo 244 "16v" (1983)
Hackev8
5 september 2011 · 2 121 Inlägg

-FXNewton- skrev:

Hackev8 skrev:

-FXNewton- skrev:

De va kanon men nu vill ja börja me bilen igen big_smile

förstår de big_smile hoppas de går bättre för dig med bilen en för mig big_smile

Ja än så länge går allt bra smile

som för mig då big_smile ska prova lite idag å se om jag får bilen att funka big_smile

Hackev8
5 september 2011 · 2 121 Inlägg

om du ska bytta inner taket får du plocka bort ena dörren plus sättet fram sen viker du ner andra sättet så du kan lätt vika in nya innertaket big_smile gjorde lika dant på en annan 240 för ut som jag gjorde nytt inner tak till

-FXNewton-
5 september 2011 · 160 Inlägg

Hackev8 skrev:
om du ska bytta inner taket får du plocka bort ena dörren plus sättet fram sen viker du ner andra sättet så du kan lätt vika in nya innertaket big_smile gjorde lika dant på en annan 240 för ut som jag gjorde nytt inner tak till

Hmm okej ska prova de smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
5 september 2011 · 160 Inlägg

Så då va man färdig me kablarna inne i bilen å satt dit luftfiltret smile


Luft filtret på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-8bd8669695214201f9868b82651e66c9.jpg


Vart rätt nöjd med kabeldragningen i bilen med kopplings plint och säkrings box fint som snus smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-afccdf80c85dae424f8782dfe12a7fa5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-0403949bd2512c8d28d51565a88ad8d6.jpg

Knapp för start och brytare för boxar å sånt
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-56568436a6416ff13ee461b20c2369da.jpg

De börjar bli mysigt nu hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-e8cb2e0ead31e15489b89f16065f08d1.jpg


Sen kollade jag posten å där låg en pump! yay big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-03e0998a3cae2fac1f1f8c0aefa12d46.jpg

Imorn blir en rolig dag bara järn affärn har slang nippel i lager hare gött!

Volvo 244 "16v" (1983)
Hackev8
5 september 2011 · 2 121 Inlägg

ser riktigt fint ut de därbig_smile

-FXNewton-
5 september 2011 · 160 Inlägg

Hackev8 skrev:
ser riktigt fint ut de därbig_smile

Tackar jo de börjar ta sig nu smile

Volvo 244 "16v" (1983)
sonaxvax
5 september 2011 · 490 Inlägg

Följer med spänning ser ut att blir riktigt bra! mycket seriös och fin kabel dragning måste jag säga!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang