Projekt 200sx S13 - Urspårat =P (JustNu: MAPPNING!)
Syftet i början med denna bil var att jag köpte det av systers dåvarande kille och meningen var att få en rolig ungdomsbil, skulle bara laga rost, bromsar och dämparna, sen köra med den.. men efter att tiden gick och man träffade två personer som tyckte att man skulle trimma, sagt å gjort så började jag med det.. sen blev det bara mer och mer så nu är målet rätt högt, en rolig leksak.. inget annat!
Var och fixade lite i garaget, el som vanligt och lite skruva För att kanske kunna slå igång den snart.. Men skratta bäst som skratta sist.. sprucket insug!!!!!!!!!
Ny dator införskaffat så nu finns det möjligheter till att lägga upp någon bild igen =P inte mycket att se just nu när allt är isärskruvat igen på grund av insuget men ändå, finns väl alltid något
Idag har det i alla fall gått frammåt i garaget, fick insuget svetsat igår (fredag) och det såg bra ut. Så idag (nyårsafton) så var jag, far och Linda (som mest satt på en stol och spelade spel) till pappas jobb och använde en bandputs på två meter, enorm, stod och slipade och slipade i typ en timme innan vi fick det rakt, sen var det bara att åka hem och börja montera och göra rent allt igan, men nu sitter det där så nu är det bara att vänta på lite saker, mina VAG spolar har fastnat någonstans ute i Europa och min skiva till CASen tar lång tid på sig, men efter det så är det nog dags att börja testa nyckeln =P Gott nytt år på er!
Lite gladare idag I helgen köpte jag på mig lite mätare som är under inkoppling, väntar bara på dom sista mätarhållarna som kommer imorgon tisdag. Idag fick jag äntligen mina VAG spolar, andra paketet =P det första lär väl komma någon gång och då ska jag väl skicka tillbaka det. Sen har jag fått min triggerskiva till CASen, ska bara "mäta" in den så den kommer på rätt plats då det tillverkas utan skruvhål och styrpinnehål.
Allt har blivit lite försenat pga sena leveranser, men nu är det på gå, ska försöka att få igång VEMSet till nydatorn också, just ja, en adapter är inhandlat till det också
Bara massa handla å handla =P Ska väl göra ett ryck i morgon, sen om jag får igång VEMSet till datorn så ska jag testa bränslesystemet, annars så tar jag gammeldatorn =P
Finns mycket man kan kalla smidd motor men det vanligaste är väl att man har smidda kolvar och vevstakar, alltså mycket starkare än original. Sen kan man ha smidd vevaxel och så också. Man kan säga att om man tar isär motorn och slänger i massa starkare eftermarknadsdelar. Finns motorer som är så original också, så som Lancer EVO 8 har jag för mig, i usa modellen. (om jag inte minns helt fel).
Frågar man inget får man inget veta, man lär sig alltid något genom att fråga
AndreAron skrev: Ursäkt min okunnighet, vad menas med en smidd motor? Är lite så där halvdålig på bilar (försöker lära mig) Tacksam för svar
Ska lägga upp den nu men med en seg början och sen skrikande generator rem men den blir tyst senare men den går på typ 3 cylindrar... men... it´s alive!!! Lite justeringar och kolla upp lite.
Nu så har jag felsökt och pillat lite, några utgångar till tändspolarna var felkopplade, konstigt att den gick.. Var nog väldigt trött någon gång när jag var och kopplade in vemset, ibland kan det ju bli långa dagar i garaget som alla vet =P
Sen så teststartade jag efter jag ställt tändningen, då blev jag nästan döv! Small så in i helvete så japsdämparen flög in i garageporten =P Men Men, efter att ha ställt om lite i datorn så startade den och gick bra! Härligt ljud måste jag säga
Idag så har jag varit i garaget en sväng efter att Sverige vann mot Ryssland i hockey, slaktade kabelhärvan i motorutrymmet och tog bort massa onödiga kontakter och kabel, någon meter blev det totalt, den kommer ju aldrig att bli original igen..
I morgon blir det att stoppa i bälten som jag fått hem.
Ja du, jobbar hela tiden så hinner ju inte med så mycket, plockar med lite allt möjligt, startar den ibland och försöker kolla så allt fungerar som det ska =P Letar efter lite bromsar och planerar vad jag ska göra
Hade skitroligt i helgen med denna mannen, men vem vann bowlingen... egentligen?! Jag ledde ju stort över dig.
Sen nu har du ju äntligen fått hört din gamla bil igång igen och det verkade som om att det var till belåtenhet.. för du sa inte så mycket.. kan vara på gott och ont =p Ha ha.. nu ska jag nog dra ur baksätet för att få rätt vinkel på bältena..
Började att ta isär bromsarna idag, lite skönt att få skruva lite igen, istället för el =P
Johan_e2 skrev: Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders
Jag har suttit och kollat lite men hittar inte mycket, men gtr bromsar körde polaren med, det enda borde väl vara att borra om skivorna.. ska höra med han också , kom jag på nu =P Jo du, jag är sugen på att testa lite men det får ta den tid det tar =P
Johan_e2 skrev:
RaceRobban skrev: Hade skitroligt i helgen med denna mannen, men vem vann bowlingen... egentligen?! Jag ledde ju stort över dig.
Sen nu har du ju äntligen fått hört din gamla bil igång igen och det verkade som om att det var till belåtenhet.. för du sa inte så mycket.. kan vara på gott och ont =p Ha ha.. nu ska jag nog dra ur baksätet för att få rätt vinkel på bältena..
Började att ta isär bromsarna idag, lite skönt att få skruva lite igen, istället för el =P
Johan_e2 skrev: Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders
Haha! Ja det var grymt kul! Resultatet är oviktigt Jo den lät gött, får ta å styra upp nå bromsar så du tar dig ut på isen och provköra. Det lilla jag läst så verkar det som GTR-bromsar ska passa.
Väldigt dålig på att skriva här, men tiden räcker inte riktigt till..
Min jag har då plockat isär, renoverat och målat alla bromsar, ska köra original i sommar. Sen har jag börjat med framvagnen, pulverlackat krängningshämmaren i en fin färg och bytt bussningarna. Fick hem DWs ställbara undre bärarmar och tensionstag, ska pulverlackas på söndag.
Gjort ett stag till bältena bak, som också stabiliserar upp bilen lite mer, men har ju bur också. Fixat inredningen runt det så det passade fint, tagit ur baksätet och gjort i ordning där det satt förut.
En lite update iaf. Provmonterat ihop undre bärarm och tensionstag
En snabb bild om hur det kommer se ut
Originalbromsar i sommar
Krängningshämmare också lackad grön
Sen tagit isär och lackat spindlarna svarta. Skruvat ihop bromsarna och gjort ännu ett nytt servopumpsfäste med en egen uttänkt spännnare. Letat delar men har jobbat 6 dagar i veckan 6 av 7 veckor nu så inte hunnit med så mycket, massa planerande, men ingen stress, är ju inte sommar än =P
Har inte haft tid att varken kolla eller skriva nå på garaget.org! Har jobbat och haft fullt upp mad massa annat tyvärr..
Men har i alla fall bytt slangar och gjort nytt fäste för vevhusventilationen. Luftat bromsar Luftat koppling Kollat så nya servoinstallationen fungerar (original men ombyggt) Bytt växellådsolja Bytt diff olja Tagit ner bakaxelklumpen, målat upp och diffat den! Pillat lite
Sen var det crusing här i Orsa så blev så sugen när pappa tog fram alla bilar... så då fick min bil se ljuset för första gången på länge!!
Bromsarna skulle testas, så ut på vägen hemma hos mor å far, testa att dra på lite.. -GICK SKIT!!! bluddrade bara vid gas.
Var bort till doktor Nissan och kollade och lyssnade på hans bil som han dragit igång, skyline r32 gtr Bland det mysigaste ljud man kan ha i en bil=)
Sa att jag kört ut min bil men att den gick skit. - Han kom bort .. kollade lite.. Minskade soppan mycket.. sen lite mer småsaker, för det fanns ingen lambdasignal.. lambdasignal funnen
- han fick lov att dra..
Jag blev sugen att testa på gatan =P
Åkte lugnt och trampade på rätt mycket på ettan, måste ju testa så att inte gasspjället rostat fast . . . på grundtryck och "grundmapp"..
Hoppade till och sen bara började det ladda! Troligtvis det roligaste jag gjort!
Stack som en Nissan ska göra.. !!!!!!!!!!!!! Som en skollad ekorre! Kan bli en RIKTIGT rolig sommar!!!