Projekt 200sx S13 - Urspårat =P (JustNu: MAPPNING!)

Syftet i början med denna bil var att jag köpte det av systers dåvarande kille och meningen var att få en rolig ungdomsbil, skulle bara laga rost, bromsar och dämparna, sen köra med den.. men efter att tiden gick och man träffade två personer som tyckte att man skulle trimma, sagt å gjort så började jag med det.. sen blev det bara mer och mer så nu är målet rätt högt, en rolig leksak.. inget annat!
  • 45 Följare
  • 47 210 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2016
RaceRobban
3 juni 2012 · 102 Inlägg

tecman skrev:
Grattis smile
Hur har du gjort med servon? Bild?
(Edit: Ok, tror jag hittade en bild nu. Flyttad till gamla ac fästet?)

Tja!
Nej gamla ac fästet fick inte att använda, satt den där först med ett hemma gjort fäste men gick inte att spänna nå bra, det fästet finns nog på bild.

Nu har jag byggt ett som man bara flyttar ut eller in servon, inte "lutar" den som man gör original.
Verkar fungera i alla fall efter många funderingar=P

RaceRobban
3 juni 2012 · 102 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Gött Robin! Ska neröver imorrn så vi kanske kikar förbi om du blir hemma. Ringer imorrn

Du ringde aldrig =P

RaceRobban
6 juni 2012 · 102 Inlägg

Nu så kommer färgen i morgon Torsdag hoppas jag smile

Ledig idag så idag har det varit att finslipa bilen lite, gjort halva =P

-det närmar sig smile

Ha det gött!

RaceRobban
15 juni 2012 · 102 Inlägg

Tja!
Som sagt, färgen kom i tid!
Slipade och fixade bilen och gjorde klart allt med maskering och så..
Öppnade burken med färg..

Helt fel nyans!!

Pratade med pappa igen så han lyckades få hem färg igen på två dagar smile ..

Lackade i 1 timme och 45 minuter.. halva bilen!
Blev riktigt bra smile

Drog på klarlack idag, så nu ska jag låta det riktigt härda och sen våtslipa och polera..
sen lacka resten av bilen smile

Ska ta bort fronten, tanklocket och en plåt som sitter vid bakljusen och lacka det i boxen på pappas jobb på söndag, eftersom jag ska jobba i morgon lördag.

Hoppas allt blir bra smile

RaceRobban
16 juni 2012 · 102 Inlägg

Ja ja ja, det kommer när jag kommer ihåg kameran när jag åker till garaget, men vill ju inte riktigt slänga upp bilder för ens den är helt klar i nuläget =P
Men det kommer . . .
- Jag lovar!
- I veckan smile

RaceRobban
24 juni 2012 · 102 Inlägg

Ja ja här kommer lite dåliga bilder som är tagna med mobilen inne i garaget, ej helt ihopplockad eller ren =P

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-3d572bb5c54d3f01a8f16d6d51d81405.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-7a0822cdf4c4bf53932aa5fbe96f6b1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-252dd4da05d74519259c772686b870a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-59a9f541fb75fc07ddba759436e7a760.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-f7177ceb753c2221721df2412610b571.jpg

RaceRobban
24 juni 2012 · 102 Inlägg

Två till

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-6d954993c6c159942e900674869b5ca9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-89695ed7e5c6020902af5b85b03be0fe.jpg

RaceRobban
24 juni 2012 · 102 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Fan va cool grönfärg! Ser ut som sånna gelègrodor smile Vart du nöjd med resultatet då?

Tycker det liknar Prinsesstårtegrön =P
Fattas bara en ros på taket =P

Själva färgen blev bra tycker jag, klarlacken har sina rinningar men bättre det än färgen bara för när det är riktigt genomhärdat så blir det att fixa det smile
Såg att det blev lite tunnt på fronten men det går ju att fixa smile
Nöjd i helhet alla fall=)

MEN HUR FAN HAR DU KOPPLAT BAKLJUSEN NÄR DU HADE DEN!!!!??

Fått blinkers runt om och backljus men inga positionsljus varken fram eller bak å ing bromsljus.

RaceRobban
24 juni 2012 · 102 Inlägg

Johan_e2 skrev:

RaceRobban skrev:

Johan_e2 skrev:
Fan va cool grönfärg! Ser ut som sånna gelègrodor smile Vart du nöjd med resultatet då?

Tycker det liknar Prinsesstårtegrön =P
Fattas bara en ros på taket =P

Själva färgen blev bra tycker jag, klarlacken har sina rinningar men bättre det än färgen bara för när det är riktigt genomhärdat så blir det att fixa det smile
Såg att det blev lite tunnt på fronten men det går ju att fixa smile
Nöjd i helhet alla fall=)

MEN HUR FAN HAR DU KOPPLAT BAKLJUSEN NÄR DU HADE DEN!!!!??

Fått blinkers runt om och backljus men inga positionsljus varken fram eller bak å ing bromsljus.

Hahaha! Jag hade experthjälp av Jan Brunberg så jag vet faktiskt inte, kan inte komma ihåg att vi koppla om något?

Det lät inte bra att få ta del av hans expertis=P
Ja du på ena sidan bak var kaplarna klippta men på andra sidan bak så var det kontakter kvar men finns inte så mycket som fungerar, kommer en svag spänning bak bara =P

RaceRobban
25 juni 2012 · 102 Inlägg

agust skrev:
grymt snyggt! vart ju grön som jag sa ! wink kikar förbi nångång nästa vecka å kikar på lacken, så kanske du får ta å lacka om pontiacen åt mig! smile

Haha.. ja du hade rätt men jag har ju sagt det till dig förr =P
Haha ja du kolla inte på lacken just nu, låt mig fixa den först, bakdelen har klarlacksrinningar, såg inget när jag lackade bakdelen, men den ska fixas!

RaceRobban
25 juni 2012 · 102 Inlägg

juhaaan skrev:
Ser bra ut big_smilebig_smile

Tackar =P

RaceRobban
2 juli 2012 · 102 Inlägg

Tja!
Var ut en liten provtur i lördags efter jobbet..
- Det blev en kort provtur!
- Efter 5 minuter max så smälte limmet till en special frysplugg i blocket så det blev väldigt mycket rök överallt och inne i kupén så jag tänkte att det brann!

Snabbt rullandes hem..

Fram med släckaren (som jag hade med mig)..

Men ingen brand som tur var smile

Befarade att toppackningen hade gått.. men såg att en svarvad frysplugg hade lossnat så nu är det bara att konstruera något så det sitter kvar...
har en lösning tror jag.. men inte riktigt orken..
Men annars så gick det bra.. omappad..
lite hoppig bara.. kändes race!

RaceRobban
4 juli 2012 · 102 Inlägg

tecman skrev:

RaceRobban skrev:
- Efter 5 minuter max så smälte limmet till en special frysplugg i blocket....
men såg att en svarvad frysplugg hade lossnat så nu är det bara att konstruera något så det sitter kvar...

Har du tagit hål i den för temp eller för att leda vatten in/ut eller varför måste du ha en special?
Går inte gänga in något i en original (rätt lite material och svetsa lär ju inte vara helt optimalt heller) eller modda en gammal motorvärmare? smile

Han jag köpte själva blocket av hade gängat där pluggarna ska sitta för att kunna dra in extra vatten där så motorn absolut inte kunna bli överhettad, dragracing skulle han ha det till.
Han sa att det var någon rörgäng, men 1" rörgäng är precis för stort så ska få tag i 7/8" rörgäng.

Rivit av turbo å allt nu så jag tar å fixar alla fyra direkt.

RaceRobban
21 juli 2012 · 102 Inlägg

Tja! igen!

Var ett tag sen, men har hållt på med att skruva ihop lite inredning, klätt huven med vinyl, mittpanelen, monterat brandsläckare och gjort fästen för lådan över tank/pump/filter.


Ska väl ut med Henrik Bärjegård idag och grovmappa lite eftersom den andra aldrig hör av sig eller svarar.
Han har åkt mycket Nisse så han är ju van så förvänter mig inte reaktioner av han.. tyvärr..

- men får väl se.

skriver mer ikväll..

En till rolig sak som han sa.. att ryktet säger att folk sett å hört min bil.. och att det verkar gå riktigt bra=)

roligt roligt med rykten..

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-33d5c59f859a40c12e1f030095a607bb.jpg

Senast redigerat av RaceRobban (21 juli 2012)

RaceRobban
21 juli 2012 · 102 Inlägg

Vart en sväng idag i alla fall.

Vet inte riktigt hur det har gått då jag inte är så inne på allt med styrsystemet än..
Fick inte laddtrycksstyrningen att funka i alla fall.
Sen så fixades lambavärdet och tomgången riktigt.
- å nå fler jävla staplar =P

Första mappningen på väg så det närmar sig i alla fall smile

Innan vi skulle åka hem så började den gå lite magert så då tog vi det lugnt, men det löste sig rätt bra till slut så det gick att åka hem..

Men men.. Ketchupeffekt!!!!!!

RaceRobban
22 juli 2012 · 102 Inlägg

Tja!
Elektronisk laddtrycksstyrning har jag, kopplat som man oftast gör, mellan turbinen och wg. fått den att klicka förut men verkar inte vilja fungera just nu så det skenade.
grundtrycket som jag hade nu var cirka 1.5 bar, sen skulle vi gå igenom styrningen så skenade det fast vi ställde trycket på 1.5 bar i datorn, men det var ju första mappningen så det tar väl ett tag innan allt är som det ska smile
Verkar då finnas potential till att bli en riktigt rolig bil=)

tecman skrev:
Hur har du kopplat laddtrycksstyrningen? Mottryck eller pyser du?
Tycker det funkar ganska bra om man sätter upp önskat tryck i kurvan och sedan gör en ungefärlig kurva för dyty på magnetventilen.

RaceRobban
22 juli 2012 · 102 Inlägg

Ja jag kör den inkopplad till boxen .
Just nu kopper jag inte ihåg om det är övre eller undre anslutning men ska ha kopplat som man ska =P
turbo - styrning - wg - insug

Ja det kommer film bara jag fått bilen att gå som en klocka så man kan ställa sig och göra första burnisen smile

tecman skrev:
Du kör magnetventil till vemsboxen va?
Brukar väl få stabilast ladd med mottryck till wastegaten istället för att pysa.
Alltså från turbon till övre delen på wg:n.

Men lycka till med fortsatta mappningen, lite film med motorljud osv skulle inte sitta fel wink

RaceRobban
25 juli 2012 · 102 Inlägg

Inge garage denna vecka, ute å åker lite, semestrar med Linda.

Men inte sett nå roliga bilar, undrar vart alla gömmer sig ??

Var i Norrköping 2 dagar, såg typ bara en bmw "m3", någon fiesta rs eller vad dom kan kallas, porsche, corvette, r32 oxh sen en GT-R smile
.. sen flertalet stylade volvo/saab å nå jänkare.
+ ca 20 polisbilar/bussar

-Men ingen som leker nå.

Nu ligger jag i Jönköping, inte sett ett dugg roligt på väg hit vad jag kan minnas, en ferrari och en porsche efter motorvägen typ.

En Lotus Elise i gränna + massa BMW.

Får väl åka hem till Dalarna så man får se nå roliga turbobilar!
ha de kul!

RaceRobban
30 augusti 2012 · 102 Inlägg

Ha ha!
Ja du jag har så mycket annat för mig också, börjat jobba och börjat bygga folkracebil.
Nissan kommer lite i andra hand nu, sen håller jag på med volvon också.
Men kollat upp priser och tid nu för bänkning och mappning =P

RaceRobban
29 september 2012 · 102 Inlägg

Projektet har legat nere ett tag, tröttnat kanske?

Men idag skulle jag och sambons lillebror ut och leka lite =P
Började dagen med kaffe
sen att byta växellådskudde och motorkuddar på hans volvo.
Sen kaffe
lite mer kaffe..
Sen for vi till orsa och startade upp skiten, hade läckt massa etanol bak i skuffen, snabb felsökning, skruva lite grann och hoppas på det bästa..

han hade kameran med sig =P

Vi skulle provfilma lite..

Lekte lite för att få lite bilder, skitroligt men nervöst när bilen inte är riktigt laglig =P

Sen på vägen hem fick jag ett sms av han, (han tog en mer rakare väg hem), det stod "göm dig!", fatta inte riktigt, men ökade farten lite grann i alla fall, men inte så lätt när man åker som i en traktor =P
Sen kom jag hem, han stod redan hemma, stimma på mig att skynda mig att köra in bilen, frågade om jag fått sms.et för han hade sett en ny Volvo V70 med massa antenner som kom i en jävla fart in på vägen efter mig
- jag såg ingen =P
Inte senare heller, man har väl tur ibland =P

Fick lite bilder så nu är det väl bara tt vänta på att han redigerar ihop något intro så man kan frästa folk att vilja se mer =P
Så jag får gasa mer =P

Ha det gott!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang