BMW Compact är det val som tilltalat mig mest, ok de japanska modellerna håller troligen ytterligare lite bättre men både japanarna och tysken är rejält mycket driftsäkrare än fransmännen och svensken.
Grejen med BMW´n är att den är mycket mer bil, den är inte bara pålitlig utan bekväm, körglad, tyst och (Med 90-tals mått) välbyggd med. Dessutom med en hög teknisk nivå och finess jag personligen uppskattar, allt fungerar så mycket bättre ihop än hos alternativen.
Efter BMW´n ser jag bara en tvåa, Nissan Primera. Klart bäst av de Nissan-modeller du nämner, och har fler fördelar men lika många nackdelar som Galant och 626. Fördelarna med Primera är ett trevligt chassi med bra väghållning, det går att köra fort när vägen svänger och nog kommer det ett litet leende med.
Nackdelarna mot Compact ser jag som: Inte lika rolig, inte lika trevlig styrning, Primera är väldigt billigt byggd (Som 626 och Galant visserligen), Primera lider av mycket buller och den har ingen finess alls (Utöver körglädjen) utan allting är bara byggt för att fungera utan någon tanke på HUR det fungerar. Dessutom är den rostkänslig, dels karossen men framför allt avgasrören har extremt kort livslängd. Värt att köpa ett rostfritt istället för ett nytt original! Och nu när vi kom till ämnet, delarna är dyra!
Fördelen Primera har över Compact tror jag är att många BMW körs hårt och sköts dåligt, en sådan bil är aldrig ett bra köp och Primera lever oftast ett annat liv: Lungt körd och väl skött. Men en välskött Compact håller lika väl som en välskött Primera.
Så mitt råd är att hitta en fin Compact, gör du så har du en väldigt rolig och smidig vardagsvän!