2593
Sök

Hur gör jag nu med min rasade a4?=(

3 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Hej Gott folk!

Har ett jobbigt problem. Har en Audi a4 3.0 v6 multitronic -02 import 23 000 mil.Hade just servat bilen och bytt kamrem för 20 000 kr. Veckan senare tvärdog bilen på motorvägen(först tändes motorlampan sen börja oljelampan att blinka) och jag fick bogsera den tillbaks till verkstan som utförde jobbet. Där konstaterar dom att 2 tännstift är väldigt demolerade och säger att det inte har med deras kamremsbyte och service att göra. Jag tar då bilen till Audi och där säger dom att
det kommer kosta 10 000 för att bara kunna se det exakta felet.Men att ovasett vad felet är så kommer jag bli tvungen att byta motor.

Hur gör jag nu?? Bara att åka till skroten med bilen eller? Känns mindre kul då bilen är i bra skick och jag
hade räknat med att få iallafall 50 000 för den när den fungerade.

Byta motor är inget jag kommer orka hålla på med då det blir dyrare än vad bilen är värd.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

Cimbo
Senast redigerat av Cimbo (15 april 2011)

Forummoderator
18 280 Inlägg
15 april 2011
Tråkigt! Släng ut den på blocket. Allt går att sälja!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

982 Inlägg
15 april 2011
Låter som kamremmen kuggat över = deras del..lär ju missat nå med spännrullen eller dyligt

Of World
3 376 Inlägg
15 april 2011
Ring till verkstan som utförde jobbet och be dom fixa det smile dom har inte varit nog med det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 280 Inlägg
15 april 2011
Beeenny skrev:
Låter som kamremmen kuggat över = deras del..lär ju missat nå med spännrullen eller dyligt

Kan bli jobbigt att hävda sin rätt där... Helst ska nån oberoende titta på den först innan verkstaden river maskin och säger att de inte har hittat nåt fel i deras handhavande (Kanske har de gjort fel och fixat till det i efterhand) Tittar nån annan på den och konstaterar fel kan din verkstad hävda att de inte fick kolla på bilen först osv. Lite moment 22 där.

Kontakta ARN och hör hur du ska gå till väga! Viktigt att göra by the book om du ska ha en chans.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

492 Inlägg
15 april 2011
Cimbo skrev:
Jag tar då bilen till Audi och där säger dom att
det kommer kosta 10 000 för att bara kunna se det exakta felet.Men att ovasett vad felet är så kommer jag bli tvungen att byta motor.

hur kan dom påstå att du måste byta motor oavsett vad felet är?
kan isf vara pga spån i motorn men själv tycker jag att man får
öppna den först så man ser vad som tagit skada och hur mycket.
Senast redigerat av JoXter (15 april 2011)

1 327 Inlägg
15 april 2011
Hur kan ett kamremsbyte och service kosta 20000? Det låter dyrt.

Hur långt hann du köra bilen efter service innan den rasade. Man brukar väl få garanti på jobbet?

3 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:

Ja dyrt som fan. Och då var det typ mindre service. olja,filter.tändspolar mm. Audi skulle
ha 23 000 för samma. Galet dyrt!

Hur långt hann du köra bilen efter service innan den rasade. Man brukar väl få garanti på jobbet?

Inte långt alls. Den la av veckan efter. då hade jag kört ca 5 mil kanske.   Dom sa att dom skulle stå för reparationen ifall dom hade orsakat felet. Men dom vägrar betala kontrollen hos Audi.grr
Senast redigerat av Cimbo (15 april 2011)

158 Inlägg
15 april 2011
Ring konsumentombudsmannen i eran kommun, han / hon hjälper dej

1 327 Inlägg
15 april 2011
Cimbo skrev:
Aero T16 skrev:

Ja dyrt som fan. Och då var det typ mindre service. olja,filter.tändspolar mm. Audi skulle

Inte långt alls. Den la av veckan efter. då hade jag kört ca 5 mil kanske.   Dom sa att dom skulle stå för reparationen ifall dom hade orsakat felet. Men dom vägrar betala kontrollen hos Audi.grr

Då är det ju uppenbart att det är verkstans fel som orsakade motorhaveriet. De ska betala.

http://www.konsumentverket.se/ Där finns det info.

3 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Cimbo skrev:
Aero T16 skrev:

Då är det ju uppenbart att det är verkstans fel som orsakade motorhaveriet. De ska betala.

http://www.konsumentverket.se/ Där finns det info.

Ok tack. Skall kontakta dom!

Sök