Vandrande tomgång 740 turbo

_Limpan MulleRacing
24 februari 2012 · 499 Inlägg

Vet inte, jag kan prova:) jag vet ingen som har en styrbox tyvärr så jag kan inte testa sad

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
11 maj 2012 · 499 Inlägg

Någon som har en 740 tic med återcirkulerande dump? Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få ta del av bilder på hur det ska sitta alltihopa! smile

Volvo 242 (1975)
Gomez
11 maj 2012 · 179 Inlägg

är det en vanlig bosch ventil du ska ha dit?

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
_Limpan MulleRacing
12 maj 2012 · 499 Inlägg

Jag hade tänkt det, och jag satte dit det lite provisoriskt men det blev så trångt med återcirkulerande slangen. Dumpen sitter idag på tryckröret mellan turbo och ic medan som jag har fattat det ska återcirkulerande in mellan luftburk och turbo?

Volvo 242 (1975)
Gomez
13 maj 2012 · 179 Inlägg

original på b230et sitter dumpen kopplad mellan ic-röret och silikon röret som går mellan turbon och lmm. Så det är bara att trycka dit en bosch dump där...funkar hur bra som helst.

Senast redigerat av Gomez (13 maj 2012)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
_Limpan MulleRacing
13 maj 2012 · 499 Inlägg

Har testat men får det inte hundra tätt hmm

Volvo 242 (1975)
Gomez
14 maj 2012 · 179 Inlägg

vart läcker det då? anslutningarna för att få dit en Bosch dump har du om du inte bytt ic-röret och silikon-röret till typ volvo 940 som kör med mitsu turbo då dom har inbyggt dump.

Senast redigerat av Gomez (14 maj 2012)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
_Limpan MulleRacing
14 maj 2012 · 499 Inlägg

Jag har ju dom uttagen men det gick någon slangklämma åt pipan plus att det vart så trångt så jag knappt fick ihop det hmm men får lösa det på något vis smile

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
17 maj 2012 · 499 Inlägg

Så, nu sitter bosch dumpen på plats! Allt är åtdraget å fixat, jag har till och med fått tomgång! Men den går fruktansvärt fett! Svart ryker som en disel, Och det låter ungefär som det sitter en trim kam i för 500 hk?! Tips att gå vidare? Tror inte besiktningen släpper igenom den som den går nu, men tanke på att jag hade co halt på 6,5 sist. Så vad gör jag?!

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
17 maj 2012 · 499 Inlägg

Tändstiften är nya, vakumslangarna är väl nästa, sen har jag provat allt! hmm Men det är ju flera mil vakumslang känns det som

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
17 maj 2012 · 499 Inlägg

Det är den enda jag bytt hittills smile Utan minsta resultat

Volvo 242 (1975)
Gomez
17 maj 2012 · 179 Inlägg

Finns bara 4st vakum slangar. En lång mellan insuget och dumpen. En liten från insuget till röret från vevhusburken. En liten från insuget och btr'en. En liten mellan wastegaten och turbon.

Om du har farthållare kanske det är ett par cm slang till. Allt som allt kanske det är totalt 2m slang.....i princip ingenting ju!

Ligger den rätt på tomgång nu då??


_Limpan skrev:
Tändstiften är nya, vakumslangarna är väl nästa, sen har jag provat allt! hmm Men det är ju flera mil vakumslang känns det som

Senast redigerat av Gomez (17 maj 2012)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
_Limpan MulleRacing
17 maj 2012 · 499 Inlägg

Har ställt hit å dit å nu ligger den mellan 800-1000 ungefär, men som sagt oroligt som bara den!

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
17 maj 2012 · 499 Inlägg

Tror jag inte, eftersom den svartryker vilket tyder på för fet blandning, plus att den i princip surar igen nu smile

Volvo 242 (1975)
Gomez
17 maj 2012 · 179 Inlägg

Finns ingen lambda eller katalysator på en 740 turbo med motronic jonnielahti.......

jonnielahti skrev:

_Limpan skrev:
Tror jag inte, eftersom den svartryker vilket tyder på för fet blandning, plus att den i princip surar igen nu smile

byt lambdasond.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Gomez
17 maj 2012 · 179 Inlägg

Spjällägesgivaren har inte flyttat sig? den klickar precis när spället öppnas/stängs? kammen står rätt? du är säker på att inte kallstarten skickar in bränsle konstant? du har dubbelkollat så inte kontakterna är förväxlade mellan kallstart och motortempgivaren, blå kontakt ska vara på motortempen och svart ska va på kallstart.

Senast redigerat av Gomez (17 maj 2012)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
_Limpan MulleRacing
17 maj 2012 · 499 Inlägg

Ja allt det stämmer! Kallstarten skulle kunna vara lurt? Vakumslangar och kallstartsventilen ska jag kolla då? smile

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
18 maj 2012 · 499 Inlägg

Men det kan inte vara nå vajsing med program på chip eller liknande?

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
21 juni 2012 · 499 Inlägg

Tar upp tråden IGEN! Kör helt utan dump nu allt är pluggat, när jag stryper röret mellan tomgångsmotorn och tryckröret, då går den jämnt men på 1500 hmm Så någon som har någon ny ide?

Volvo 242 (1975)
Gomez
22 juni 2012 · 179 Inlägg

du kollade så spjällägesgivaren klickar til när den når stängt läge?

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang