Sjukt ledsen, en bilrekond har skadat lacken på min bil

Cupra_
16 april 2011 ·

Jag hade nog FÖRST tagit det med konsumentverket och allt annat innan media. Media känns som en sista utväg och företaget blir verkligen uthängt då. Vi som läsare här/i aktuell tidning kan ju inte med all säkerhet veta att du inte bara drar en rövare heller... Inte för att jag tror det men du förstår säkert hur jag menar..

Å andra sidan kan jag tycka att, om ägaren verkligen betedde sig så som du skrivit så visst, kör på, då förtjänar man inte att få kunder heller.

Ska man se det objektivt så vet ju inte jag som utomstående vem jag ska tro på. En firma som dagligen arbetar med detta borde inte göra så grova fel, men å andra sidan kan det mkt väl vara som du säger då alla företag inte är så bra som de vill ge sken av.

Ta kontakt med konsumentrådgivaren och förklara din syn på saken. Jag hade nog låtit tidningen göra reportaget i vilket fall. Jag förstår inte hur det skulle kunn aförsämra dina chanser? Har ägaren redan sagt åt dig att fara och flyga så lär de ju inte vilja hjälpa dig mer oavsett vem du drar in eller inte drar in.

Quken
16 april 2011 · 28 Inlägg

Deception skrev:
Jag hade nog FÖRST tagit det med konsumentverket och allt annat innan media. Media känns som en sista utväg och företaget blir verkligen uthängt då. Vi som läsare här/i aktuell tidning kan ju inte med all säkerhet veta att du inte bara drar en rövare heller... Inte för att jag tror det men du förstår säkert hur jag menar..

Å andra sidan kan jag tycka att, om ägaren verkligen betedde sig så som du skrivit så visst, kör på, då förtjänar man inte att få kunder heller.

Ska man se det objektivt så vet ju inte jag som utomstående vem jag ska tro på. En firma som dagligen arbetar med detta borde inte göra så grova fel, men å andra sidan kan det mkt väl vara som du säger då alla företag inte är så bra som de vill ge sken av.

Ta kontakt med konsumentrådgivaren och förklara din syn på saken. Jag hade nog låtit tidningen göra reportaget i vilket fall. Jag förstår inte hur det skulle kunn aförsämra dina chanser? Har ägaren redan sagt åt dig att fara och flyga så lär de ju inte vilja hjälpa dig mer oavsett vem du drar in eller inte drar in.

Du har helt rätt i det du skriver, jag kan ju ta en rövare eller vad som helst, och angående det att dom som jobbar med det dagligen stämmer ju också, men T-gulen har ju rätt känslig lack överlag som jag förstått det, iallafall när jag pratat med en lackerare, han sa att det inte krävs mycket för att gå igenom en lack på en vanlig bil, men ännu mindre på en t-gul, sen om det stämmer vet jag inte, och när jag var där och visade upp bilen såg jag dom höll på med en annan bil, och då var det han som senare kom ut, den anställde, och en liten snor unge som inte såg ut att va mer än 15-16 som också höll på att polera, kan ju faktiskt va han dom släppt på bilen. Men vad vet jag, jag vet ju bara att bilen ser ut som fan.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Cupra_
16 april 2011 ·

Jo det är ju inget högavlönat arbete det där tyvärr (blev sj erbjuden 13-16k före skatt på Mr. cap) så risken finns ju att det är någon okunnig snoris som fått skrubba.. eh polera tongue  Personligen tycker jag att t-gul ser matt ut även när den är i bra skick så att säga så om det är en riktig novis så kan han ju ha polerat utav h-e för o få den blank tongue

Nej men jag hade som sagt gjort som jag skrev ovan, har du rent mjöl i påsen så har du ju inget att frukta, bara köra på wink

Quken
16 april 2011 · 28 Inlägg

Deception skrev:
Jo det är ju inget högavlönat arbete det där tyvärr (blev sj erbjuden 13-16k före skatt på Mr. cap) så risken finns ju att det är någon okunnig snoris som fått skrubba.. eh polera tongue  Personligen tycker jag att t-gul ser matt ut även när den är i bra skick så att säga så om det är en riktig novis så kan han ju ha polerat utav h-e för o få den blank tongue

Nej men jag hade som sagt gjort som jag skrev ovan, har du rent mjöl i påsen så har du ju inget att frukta, bara köra på wink

Joo det lutar åt att det får bli så, ska prata med en vän till familjen som just nu studerar till advokat och höra vad han har att säga om saken, och nej jag har absolut rent mjöl i påsen, hade jag inte haft det och bilen va en rishög hade jag inte kostat på den 5000 dagen innan och absolut inte 2200 kr på en recond. Hade kunnat göra reconden själv men då jag är så petig med bilen ville jag att proffs som syssla med det dagligen skötte det, men tjiii fick jag hehe

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
mur
17 april 2011 · 104 Inlägg

Det du gjorde "fel" var att inte kontrollera hela bilen på plats innan du tog ut den. Att gå hem och sen undersöka bilen visade sig inte vara så smart nu tyvärr.
Obs dömer inte dig eller säger att du är en idiot nu.

Men å andra sidan är firmans bemöttande under all kritik och förtjänar att hängas ut i lokaltidningen.

Quken
17 april 2011 · 28 Inlägg

mur skrev:
Det du gjorde "fel" var att inte kontrollera hela bilen på plats innan du tog ut den. Att gå hem och sen undersöka bilen visade sig inte vara så smart nu tyvärr.
Obs dömer inte dig eller säger att du är en idiot nu.

Men å andra sidan är firmans bemöttande under all kritik och förtjänar att hängas ut i lokaltidningen.

Mjoo jag kontrollera bilen på plats, jag såg ju det vid dörren när han visade mig, och att se där inne där dom har så fruktansvärt starkt ljus, bilen såg ju vit ut redan där, så det va inte så lätt att se där inne. Men vi får väl se hur det artar sig.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Quken
17 april 2011 · 28 Inlägg

Skall nu imorgon ringa konsumentrådgivare, ska jag prata med den i min kommun då? eller den konsumentvägledaren i kommunen tjänsten utfördes? Samt någon som sitter inne med lite tips på hur jag ska presentera mitt case på lättaste sätt? antar personen ifråga antagligen inte kommer va så insatt i bilrecond.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
EmilErik
18 april 2011 · 191 Inlägg

tråkigt när sådant händer! jag ringde konsumentvägledaren i min kommun när jag behövde hjälp, företaget i fråga var från en annan del av sverige så bör ju funka kan jag tycka.

Mvh

Man måste våga dö för att kunna leva
Toyota GT86 (2012)
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
Amstaff
18 april 2011 · 253 Inlägg

Jag driver recond och kan bara säga 2 saker igentligen.

1. Bilen har på vissa ställen haft jävligt tunn lack, detta syns oftast om bilar te.x "garagelackats" eller helt enkelt dragits på med för tunna lager. Dv.s överlag jävligt dålig lack.

Jag har själv lyckats med detta på vissa egna bilar (går ej på så hårt på kundbilar) och då har lacken först våtslipats och sedan grovpolerats många, många gånger, DÅ är det en risk att man lyckas med detta.

ELLER

2. Den som polerat har gått på sinnessjukt mycket, det krävs en hel del polering för att ådstakomma sådana djupa skador på så stora ytor.

Dv.s om du ska lyckas göra detta på en standardlack på en bil idag så ska du stå med maskinen över samma yta en lång period alternativt flera gånger med mycket polermedel.

Som Recondare ansvarar man givetvis för skador som uppkommer. MEN, en recondare kan ju inte veta hur skadad eller sliten en lack är, därav varför man frågar kunden om ställen som lagats eller lackats om, så att man kan prova sig fram på den ytan.
Sen finns det ju faktiskt lackmätare (fungerar bara på plåt) där man kan mäta tjockleken.
Har själv vissa gånger sagt åt kunder att jag helt enkelt inte vågar gå på för hårt på vissa områden då jag upptäckt tunn lack, det är alltid en risk!

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
zemet
18 april 2011 · 4 030 Inlägg

Bor själv i trestadsområdet och har varit lite sugen på att lämna in min eftersom den ju har några år på nacken och skulle varit fint med fin lack. Så jag undrar vad heter firman och i vilken stad? Så jag slipper lämna in den på samma ställe. Du kan gärna skicka pm om du inte vill berätta offentligt i tråden:)

Quken
18 april 2011 · 28 Inlägg

Amstaff skrev:
Jag driver recond och kan bara säga 2 saker igentligen.

1. Bilen har på vissa ställen haft jävligt tunn lack, detta syns oftast om bilar te.x "garagelackats" eller helt enkelt dragits på med för tunna lager. Dv.s överlag jävligt dålig lack.

Jag har själv lyckats med detta på vissa egna bilar (går ej på så hårt på kundbilar) och då har lacken först våtslipats och sedan grovpolerats många, många gånger, DÅ är det en risk att man lyckas med detta.

ELLER

2. Den som polerat har gått på sinnessjukt mycket, det krävs en hel del polering för att ådstakomma sådana djupa skador på så stora ytor.

Dv.s om du ska lyckas göra detta på en standardlack på en bil idag så ska du stå med maskinen över samma yta en lång period alternativt flera gånger med mycket polermedel.

Som Recondare ansvarar man givetvis för skador som uppkommer. MEN, en recondare kan ju inte veta hur skadad eller sliten en lack är, därav varför man frågar kunden om ställen som lagats eller lackats om, så att man kan prova sig fram på den ytan.
Sen finns det ju faktiskt lackmätare (fungerar bara på plåt) där man kan mäta tjockleken.
Har själv vissa gånger sagt åt kunder att jag helt enkelt inte vågar gå på för hårt på vissa områden då jag upptäckt tunn lack, det är alltid en risk!

Joo så kan det väl mycket väl va, och jag nämnde för honom att bakskärmen varit omlackerad, samt ,motorhuven, men att bakskärmen var innan jag ägde bilen. Jag tror helt enkelt bara att dom kört alldeles för hårt, för som jag förstått tidigare i tråden så är det ju automatiskt tunnare lack vid dom ställena där dom gått igenom, så det är väl riktiga amatörer som polerat bilen, jag är inte proffs, därför lämnade jag in bilen till en firma, men även jag vet ju att det är känsligt att polera på plastytor som vingen. Men dom lyckades ju där med. Sen borde ju som du även nämnde att om dom inte vågar polera på en yta, skita i det istället. Eller så kunde dom tagit det för hand så det inte blir samma frekvens och värmeutveckling.

Senast redigerat av Quken (18 april 2011)

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Quken
18 april 2011 · 28 Inlägg

Vet inte om någon är intresserad, men tänkte skriva om hur det gått idag efter jag varit i kontakt med konsumentvägledaren i min kommun samt diverse andra personer. Det började med iallafall att jag ringde konsumentrådgivaren och berätta samma som jag skrev i mitt första inlägg här. Hon tyckte det lät helt otroligt att företaget betett sig så dom gjorde mot mig, att dom bad mig dra åt helvete. Men hon ringde upp företaget och fråga hur dom ställde sig till skadorna, dom medgav att dom gjort det på vingen, men dom gick ej med på en omlackering, även det krävs, jag åkte till ytterliggare en billackerare idag och kolla. Men dom andra skadorna nekade dom till, men även kunde dom tänka sig att rätta till det, men dock inte med omlackering utan det va bara lägga i med en pensel eller något som dom skulle utföra. Så detta gick jag ej med på så det kommer med största sannolikhet skickas vidare till ARN om dom inte ändrar sig. Har nu flera oberoende personer och verkstäder som skrivit på ett papper att skadorna är färska och inte gamla. Så bevisbördan borde va rimligtvis va god, men allt som har med ARN att göra verkar va ett litet lotteri.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
and3r5son
19 april 2011 · 176 Inlägg

får hoppas det ordnar sig! jävligt taskit av dom att bete sig sådär. min far var med om samma sak på en gammal merca, fast då hade dom repat på flera ställen och lämna sorgkanter osv.

jag rubba på min gammla 850 då jag råkade med om samma dom har gjort på din vinge,
jag körde för nära vingen då jag rubba bakluckan så sjävla plasten på rullarna tog i.. så garanterat från maskinen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang