4247
Sök

Byta utav bilstereo kan göra så krocksäkerheten minskar?

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Hej!

Tänkte ta och köpa en 1/2-DIN sats till min S60, så letade jag upp tillbehöret på Volvos hemsida;
http://accessories.volvocars.com/Access … VCC-425424

Så läste jag:
"Om någon annan radio än Volvo original monteras kan dessutom krocksäkerheten inte garanteras."

Så säg då att jag sätter i en Pioneer AVH-3300BT som exempel, kommer min bil vara osäker att krocka i isf? Inte klara besiktningen osv? Känns ju inte jätte skoj att byta stereo för att inga airbags eller så ska fungera.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

388 Inlägg
16 april 2011
Letar man eller frågar vilken biltillverkare som helst skulle dom troligtvis säga samma sak om man har en GPS som man köpt hos någon elektronik handel. i framrutan.Det påverkar inget i säkerhetssystemet därimot kommer det ligga en felkod på radion i bilen som du aldrig märker av utan att läsa felkoder sen funkar ju självklart inte knapparna på ratten heller...
Senast redigerat av yoppe (16 april 2011)

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
yoppe skrev:
Letar man eller frågar vilken biltillverkare som helst skulle dom troligtvis säga samma sak om man har en GPS som man köpt på Siba mfl. i framrutan.Det påverkar inget i säkerhetssystemet därimot kommer det ligga en felkod på radion i bilen som du aldrig märker av utan att läsa felkoder sen funkar ju självklart inte knapparna på ratten heller...

Jaha, det är så. Tackar smile
Ingen som vet ifall det finns någon eftermarknads stereo som fungerar med rattknapparna?

Insta @ HAST

388 Inlägg
16 april 2011
Är inte säker men har för mig att jag hört något om att Bluepower.se skall ha någon anpassad apparat till s/v70 iaf.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
yoppe skrev:
Är inte säker men har för mig att jag hört något om att Bluepower.se skall ha någon anpassad apparat till s/v70 iaf.

Yes, testat den, tyckte inte om den alls.

Insta @ HAST

388 Inlägg
16 april 2011
Varför vill du byta om jag får fråga???
Rca till lågnivå adapter finns ju för en billig peng om du vill koppla steg du får 2 lignivåutgångar dessutom.
Visst volvos stereo spelar inte MP3 men adpterar till mp3/iphone finns ju för en femhundring så är det löst.
Tycker du orginalet är tråkigt kan du ju piffa upp den lite med "metall" rinagr till rattarna.

Bärs!
3 456 Inlägg
16 april 2011
yoppe skrev:
Letar man eller frågar vilken biltillverkare som helst skulle dom troligtvis säga samma sak om man har en GPS som man köpt på Siba mfl. i framrutan.Det påverkar inget i säkerhetssystemet därimot kommer det ligga en felkod på radion i bilen som du aldrig märker av utan att läsa felkoder sen funkar ju självklart inte knapparna på ratten heller...

OBS: Det finns naturligtvis andra företag som säljer GPS enheter.
/Publikservice
Senast redigerat av Aga_Diff (16 april 2011)

Garaget.org peakade 2008.

388 Inlägg
16 april 2011
Aga_Diff skrev:
yoppe skrev:

/Publikservice

Efter företaget står det med mfl det var allvarligt bara det som poppade upp men no problem gör en liten redigering wink

Bärs!
3 456 Inlägg
16 april 2011
yoppe skrev:
Aga_Diff skrev:
yoppe skrev:

/Publikservice

Efter företaget står det med mfl det var allvarligt bara det som poppade upp men no problem gör en liten redigering wink

lol

Garaget.org peakade 2008.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
yoppe skrev:
Rca till lågnivå adapter finns ju för en billig peng om du vill koppla steg du får 2 lignivåutgångar dessutom.
Visst volvos stereo spelar inte MP3 men adpterar till mp3/iphone finns ju för en femhundring så är det löst.
Tycker du orginalet är tråkigt kan du ju piffa upp den lite med "metall" rinagr till rattarna.

Största anledningarna är bluetooth (telefon), och att min iPhone ska fungera med stereon, sen så tycker jag inte ljudet är något vidare ur min HU-603.

Insta @ HAST

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Ni får leva med min dubbelpost men denna här verkar ju stödja ratt kontroller om man kollar på sista bilden:
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … rt=5201030

Insta @ HAST

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
16 april 2011
_Hast_ skrev:
yoppe skrev:

Största anledningarna är bluetooth (telefon), och att min iPhone ska fungera med stereon, sen så tycker jag inte ljudet är något vidare ur min HU-603.

på den stereon  finns de en heldel inställningar till ljudet  i nå hemliga menyer  jag tyckte då när polare koppla steg och nytt framsystem och baksystem  så lät de väldigt bra

That Shit Cray
1 087 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
christofer_k skrev:
på den stereon  finns de en heldel inställningar till ljudet  i nå hemliga menyer  jag tyckte då när polare koppla steg och nytt framsystem och baksystem  så lät de väldigt bra

Jo det vet jag, finns hastighetsmätare och sånt i den också. Men jag tycker den känns utdaterad.

Insta @ HAST

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
Har du tur så kan det finnas universaladapter för att få funktion på rattknapparna med eftermarknads HU. Kolla på Ebay efter SWCJACK (för JVC, Alpine, Clarion & Kenwood) eller SWCPS (Pioneer & Sony) t.ex.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 926 Inlägg
18 april 2011
Det finns stereos som är kapabla till rattstyrningen om man köper rätt iso-kontakt smile

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
18 april 2011
_Hast_ skrev:
Hej!

Tänkte ta och köpa en 1/2-DIN sats till min S60, så letade jag upp tillbehöret på Volvos hemsida;
http://accessories.volvocars.com/Access … VCC-425424

Så läste jag:
"Om någon annan radio än Volvo original monteras kan dessutom krocksäkerheten inte garanteras."

Så säg då att jag sätter i en Pioneer AVH-3300BT som exempel, kommer min bil vara osäker att krocka i isf? Inte klara besiktningen osv? Känns ju inte jätte skoj att byta stereo för att inga airbags eller så ska fungera.

Volvo krocktestar sina radioapparater för att minska personskador så det är nog det dom menar.

Smoke Tires Not Drugs.

Sök