Köpråd: Letar snabb bil för under 10 000kr

Xeed89
18 april 2011 · 6 Inlägg

Glt har inte 160hk bara mer lyx tex el hissar och en läpp bak orginal. däremot har b230e runt 140hk orginal.

Volvo 740 = 90% skruva 10% köra.
zemet
18 april 2011 · 4 035 Inlägg

Xeed89 skrev:
Glt har inte 160hk bara mer lyx tex el hissar och en läpp bak orginal. däremot har b230e runt 140hk orginal.

Du har fel nu. GLT 16 ventil med motorn b234f har 159 hk.

Angående utrustningsnivån så är jag lite osäker på vad som ingick men tror det var ungefär samma som i gle fast svarta lister runt rutor och turbogrill. (detta är det jag tror och jag baserar det på min brors glt. mycket möjligt att jag har fel)

Här är ett utdrag ur wikipedia.
1988 introduceras en ny modell (GLT 16 Valve) med en ny motor (B204/B234), en sextonventilers fyrcylindrig motor med betydligt högre effekt (B234F med 159 hk / 210 Nm

Xeed89
18 april 2011 · 6 Inlägg

jo jo beror ju helt klart vilken års modell oxå.

Volvo 740 = 90% skruva 10% köra.
Tias88 OEM Rox
19 april 2011 · 245 Inlägg

Xeed89 skrev:
jo jo beror ju helt klart vilken års modell oxå.

Eh.. nej.. GL/T har mer lyx men samma motor som GL.. GLT däremot har en 16 ventilare på 159 hästar.

Förövrigt är jag lite nyfiken på hur du pumpat ur 170hk ur din GL smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 april 2011 · 1 163 Inlägg

Tias88 skrev:

Xeed89 skrev:
jo jo beror ju helt klart vilken års modell oxå.

Eh.. nej.. GL/T har mer lyx men samma motor som GL.. GLT däremot har en 16 ventilare på 159 hästar.

Förövrigt är jag lite nyfiken på hur du pumpat ur 170hk ur din GL smile

Japsdämparen gör ju 50hk :>

~Andy~
Crille-swe
19 april 2011 · 50 Inlägg

Visst bakhjuldrift skulle va fint men vill ta mig frammåt snabbt också och då känns det som att 740 e för söliga.

En mindre "rolig" bil kanske inte skulle vara så dumt men jag kommer troligtvis alltid ha med 2-4 pers i bilen. Då kommer nog bilen bara kännas slö och tråkig =/

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 april 2011 · 1 163 Inlägg

Crille-swe skrev:
Visst bakhjuldrift skulle va fint men vill ta mig frammåt snabbt också och då känns det som att 740 e för söliga.

En mindre "rolig" bil kanske inte skulle vara så dumt men jag kommer troligtvis alltid ha med 2-4 pers i bilen. Då kommer nog bilen bara kännas slö och tråkig =/

Då får du väl dubbla din budget smile

~Andy~
Tias88 OEM Rox
19 april 2011 · 245 Inlägg

Crille-swe skrev:
Visst bakhjuldrift skulle va fint men vill ta mig frammåt snabbt också och då känns det som att 740 e för söliga.

En mindre "rolig" bil kanske inte skulle vara så dumt men jag kommer troligtvis alltid ha med 2-4 pers i bilen. Då kommer nog bilen bara kännas slö och tråkig =/

Det finns ju 740 Turbo också tongue Köper du en 90a får du B230FT som pallar lite mer än ET'n som sitter mellan 84 o 88/89

Förstår att man vill hitta rätt bil, men i mina ögon om man ska köpa en bil för under 10.000:- så får man nästan bara välja det man hittar helt enkelt..

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
zemet
19 april 2011 · 4 035 Inlägg

Tias88 skrev:

Crille-swe skrev:
Visst bakhjuldrift skulle va fint men vill ta mig frammåt snabbt också och då känns det som att 740 e för söliga.

En mindre "rolig" bil kanske inte skulle vara så dumt men jag kommer troligtvis alltid ha med 2-4 pers i bilen. Då kommer nog bilen bara kännas slö och tråkig =/

Det finns ju 740 Turbo också tongue Köper du en 90a får du B230FT som pallar lite mer än ET'n som sitter mellan 84 o 88/89

Förstår att man vill hitta rätt bil, men i mina ögon om man ska köpa en bil för under 10.000:- så får man nästan bara välja det man hittar helt enkelt..

En turbo i fint skicka får han väll ge runt 15-20 för så liteöver budget men annars ett bra tips.

Men på vilket sätt är FT bättre än ET? Ftn med bara 156hk känns ju inte alls värt om man inte ska chippa enligt mig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2011 · 13 732 Inlägg

zemet skrev:

Tias88 skrev:

Crille-swe skrev:
Visst bakhjuldrift skulle va fint men vill ta mig frammåt snabbt också och då känns det som att 740 e för söliga.

En mindre "rolig" bil kanske inte skulle vara så dumt men jag kommer troligtvis alltid ha med 2-4 pers i bilen. Då kommer nog bilen bara kännas slö och tråkig =/

Det finns ju 740 Turbo också tongue Köper du en 90a får du B230FT som pallar lite mer än ET'n som sitter mellan 84 o 88/89

Förstår att man vill hitta rätt bil, men i mina ögon om man ska köpa en bil för under 10.000:- så får man nästan bara välja det man hittar helt enkelt..

En turbo i fint skicka får han väll ge runt 15-20 för så liteöver budget men annars ett bra tips.

Men på vilket sätt är FT bättre än ET? Ftn med bara 156hk känns ju inte alls värt om man inte ska chippa enligt mig.

et går sönder hur lätt som helt stakarna går av och sen har man hål i blocket och coxiallagren går ner sig på direkten

ett standard b230Ft/fk block plockar man ialllfall 270hk utan problem över 300hk då måste man byta stakarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Euroman
19 april 2011 · 493 Inlägg

volvoandy90 skrev:

Tias88 skrev:

Xeed89 skrev:
jo jo beror ju helt klart vilken års modell oxå.

Eh.. nej.. GL/T har mer lyx men samma motor som GL.. GLT däremot har en 16 ventilare på 159 hästar.

Förövrigt är jag lite nyfiken på hur du pumpat ur 170hk ur din GL smile

Japsdämparen gör ju 50hk :>

ja minst xD sedan sportfilter från biltema och borra hål i mittendämparen så har man minst 30 till haha xD
(inget ont om biltema)

annars har du ju 850 glt med. dom ligger inte högt i pris.

eller typ en sådan här
http://www.blocket.se/varmland/Peugeot_ … 16&w=3

Senast redigerat av Euroman (19 april 2011)

zemet
19 april 2011 · 4 035 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Tias88 skrev:

Det finns ju 740 Turbo också tongue Köper du en 90a får du B230FT som pallar lite mer än ET'n som sitter mellan 84 o 88/89

Förstår att man vill hitta rätt bil, men i mina ögon om man ska köpa en bil för under 10.000:- så får man nästan bara välja det man hittar helt enkelt..

En turbo i fint skicka får han väll ge runt 15-20 för så liteöver budget men annars ett bra tips.

Men på vilket sätt är FT bättre än ET? Ftn med bara 156hk känns ju inte alls värt om man inte ska chippa enligt mig.

et går sönder hur lätt som helt stakarna går av och sen har man hål i blocket och coxiallagren går ner sig på direkten

ett standard b230Ft/fk block plockar man ialllfall 270hk utan problem över 300hk då måste man byta stakarna

Jo det är möjligt att ett FT block är bättre att bygga trimmad motor med men 270 hk blir dyrt om man bara har 10k att lägga på bilen. För inte klarar spridarna mer än typ 240 hk? Så ska han köpa turbo 740 och inte lägga typ 5000 till på trimm så tycker jag allt att ET är det han ska satsa på.

Är man inte ute efter serriös trimmning och ska upp över 300 hk utan nöjer sig med chip så är ET billigare att trimma. BSR chipp till ET kostar 1500 kr och ger 240 hk medans du bara får 220 i en FT.

Dessutom så sitter ju FT generellt sett i nyare 740 vilket borde göra att dom ligger lite dyrare i pris.

Xeed89
19 april 2011 · 6 Inlägg

Tias88 skrev:

Xeed89 skrev:
jo jo beror ju helt klart vilken års modell oxå.

Eh.. nej.. GL/T har mer lyx men samma motor som GL.. GLT däremot har en 16 ventilare på 159 hästar.

Förövrigt är jag lite nyfiken på hur du pumpat ur 170hk ur din GL smile

det har kostats på en del och nu vill ja bara bli av med skiten tongue

Volvo 740 = 90% skruva 10% köra.
Knugcab
19 april 2011 · 5 111 Inlägg

Omega 3000 24V? 204 hk, stor, rymlig, bekväm och faktiskt rätt körglad. Minns jag rätt är det väl diffbroms på dem också? En "vanlig" Omega har farsan haft och den hade inte alls så kass kvalitet som sitt rykte.

Däremot får du se upp ordentligt med rosten.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
zemet
19 april 2011 · 4 035 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Omega 3000 24V? 204 hk, stor, rymlig, bekväm och faktiskt rätt körglad. Minns jag rätt är det väl diffbroms på dem också? En "vanlig" Omega har farsan haft och den hade inte alls så kass kvalitet som sitt rykte.

Däremot får du se upp ordentligt med rosten.

Kompisen har en sån, riktigt fin bil faktiskt. Jobbigt att meka med sexan bara, Tog typ en timme att bta tändstift:(

Gott om utrustning och annat är det i dom också och diffen gör att den är riktigt rolig att sladda med. Inte speciellt många som är på jakt efter en omega heller så man kan nog få dom ganska billigt:)

Kigge90
19 april 2011 · 250 Inlägg

Alfa romeo 164 v6 3,0 12/24 ventilare. snabb, bekväm otroligt lättt  skruva med.

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
Crille-swe
27 april 2011 · 50 Inlägg

Omega 3000 24 - Är inte så stort fan av designen
Alfa Romeo 164 - Skulle vilja ha något vanligare så reservdelar blir lättare/billgare att få tag på
Volvo 740/940 - Är ingen mulle meck direkt så har ingen möjlighet att förbättra på prestandan själv och när man letar efter en med lite mer flås i så hammnar dom i BMW 525 prisklassen


Har kollat alla bilar som finns på blocket mellan 0-10 000kr och kommit fram till att en BMW 525 E34 192hk eller 530/540 inte skulle sitta helt fel smile Fast har ingen aning om hur bra dom håller osv.
Exempel på en: http://www.blocket.se/halland/Bmw_525_N … =9&w=3

Lowenhart fälg fantast
27 april 2011 · 1 086 Inlägg

mk1 gti , kör ifrån mkiv gti

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Crille-swe
28 april 2011 · 50 Inlägg

Har inte hittat en ända i min prisklass

Lowenhart fälg fantast
28 april 2011 · 1 086 Inlägg

spara mer ,  banken löser dina problem

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang