3003
Sök

Audi 80 2.3 -92 kortslutning när jag ska starta bilen

10 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har alltid otur när jag köper bilar, nu köpte jag mig en Audi 80, 2.3liters från -92. Den fungerade felfritt i 2 dagar. Nu startar den inte, när jag vrider på nyckeln 50% så lyser strålkastarna och lampor / stereo fungerar. Men när jag vrider om helt och startmotorn normalt skall starta bilen så blir det kortslutning och allt dör. Vilket leder till att det inte går att starta bilen. Testat att rulla igång den och då startar den utan problem. Kan någon vara snäll och förklara hur jag felsöker vart kortlutningen kan vara.
Har läst att det ska gå en sladd från batteriet (-polen?) till startmotorn.

Tacksam för svar

583 Inlägg
18 april 2011
#2
Hejsan,

Tur att bilen går ifall man putter igång den iaf smile.
Alla bilar råkar ut för kortslutning speciellt när de har ettpar år på nacken.

Kortslutningar kan vara väldigt svåra att upptäcka det första är att se ifall kablarna till startmotorn är frächa och fina i motorrummet. Jag skulle tippa på att kortslutningen är i motorrummet för det är mer utsatt än interiört. Ta och gör rent alla kablar i motorrummet som går till startmotorn. Samt familjera dig med hur din startmotor är kopplad och hur startmotorer fungerar.

Har du kunskap om hur man mäter volt och ström samt har utrustning för att göra detta?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

10 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#3
tack ska kolla detta. Jag var ute och kollade på bilen idag, och upptäckte att kåporna kring ratten och undertill är bort plockade. Tändningslåset sitter även lite löst och "glappar" lite. Kan detta påverka kortslutningen?

Forummoderator
18 279 Inlägg
18 april 2011
#4
Vet inte vad du menar med kortslutning? Går nån säkring? Om inte:
- Ta loss kablarna från batteriet och rengör dessa med stålborste. Gör samma sak på batteriets poler. Montera igen och dra åt ordentligt.

Annars kan ju batteriet vara dåligt. Detta måste man mäta upp.

Edit: Upptäckte du idag att kåpor under ratten fattas? Lite väl snabb bilaffär där va :-)
Senast redigerat av Dieselsmurfen (18 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

158 Inlägg
18 april 2011
#5
jag sätter 100kr på att kablarna inte sitter åtdragna på polerna vid batteriet.


Fri fart för ett fritt folk!
14 653 Inlägg
18 april 2011
#6
ähhh vad alla ska krångla till allt hela tiden

att det slocknar är normalt när man går till startmotorläget släcks allt annat för att strömmen ska räcka till startmotorn och motorn
den övriga elen klipper ifrån

så startmotorn är nog det stora problemet och det går bara en + kabel ner till startmotorn ingen minuskabel

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#7
Jag har kollat alla säkringar, och det är ingen som har gått. Batteriet är det inte heller fel på, har även testat att starta bilen med kablar. Startmotorn får ingen ström när jag vrider om nyckel, som sagt, det blir kortslutning när jag drar om nyckeln helt ( hela bilen slocknar) när nyckeln är i "körläge" alltså ca. 50% omvriden så fungerar allt i bilen dvs. strålkastare, fläktar, radio etc. Det är just när jag drar om nyckeln till 100% som bilen dör. ska kolla ifall kablarna från batteriet sitter löst.
Kollade lite på batteriet tidigare, från + polen går det en kabel men den slutar vid metallen under rutan ( den går in i bilen igen (ej till startmotorn). från -polen på batteriet går en kabel ner mot startmotorn tror jag.
Jätte konstigt, eftersom bilen har startat som en klocka hela vintern enl. förra ägaren. Kan även tillägga att jag har fullt förtroende för förra ägaren.

Tacksam för alla svar

158 Inlägg
18 april 2011
#8
du har inte bytt batteri med fel vända poler?


10 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#9
nej det har jag inte gjort, har inte rört batteriet tidigare, åkte bara till affären och parkerade som vanligt, när jag sedan kom ut igen och skulle starta bilen uppstod problemet=S

133 Inlägg
19 april 2011
#10
Det är inte så att du menar glapp?

Om nåt vore kortslutet skulle säkringar gå hejvilt och kablarna till icke avsäkrade prylar (startmotor?) skulle först börja glöda och smälta isoleringen, sen starta en kabelbrand, beroende på var kortslutningen är förstås.


747 Inlägg
19 april 2011
#11
Låter som att startkontakten i tändningslåset börjar säga upp sig, kan du hyfsat enkelt mäta upp med multimeter, kan vara lite bökigt att komma åt ibland. (Eftersom den går att starta med nyckeln i tändningsläget men ej startläge).

/ Toni Larsson

Forummoderator
18 279 Inlägg
19 april 2011
#12
På startmotorn sitter 2 kablar. En grov för matning och en liten som styr allt. Dra en kabel direkt från plus på batteri och lägg på den lilla ingången på starten. Tändning på. Nu bör startmotorn gå!

Att hela bilen dör när man kör på startmotorn är vanligt och inget fel om de nu varit så innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#13
Tack för alla svar, ska kolla detta imorgon. Är ju jätte svårt att komma åt startmotorn då den verkar sitta under batteriet / under hela motorn.
Ska felsöka bilen imorn


Sök