Tips på hur man får folk att sakta ner?

killercow
24 april 2011 ·

50väg utanför och nu när vädret börjar bli bra så är barna ute mycket. problemet är den långa fina 50-vägen utanför. folk kör bra mycket över 50.

vägbula finns en bit ifrån. men folk bromsar bara in vid den för att sen dra på igen
sitter skyltar som kommunen satt upp att det finns barn här för ligger en skola i anslutning till vägen
polisen är ute å jagar folk som kör 10km/h förfort på 100väg fast vi har påtalat problemet för dom x antal ggr så har dom inte stått med laser här på flera år.
Var även några längre bort som ställde en trehjuling nära vägen som en liten uppmaning att det fanns barn här. detta verkade ha en liten effekt men dock samma effekt som fartbulan. plus att den blev snodd efter några dagar.

Så vore tacksam för andra tips gärna som ni vet fungerar

zeddan
24 april 2011 · 21 Inlägg

Jag förstår dig mycket väl, det är inte så mycket du kan göra som är lagligt. Jag förslår att du införskaffar dig blomsterlådor med reflexer på som du ställer ut till en lagom slalom bana.

Ett annat alternativ är att du ringer kommunen och frågar om de kan lösa med betongsuggor.

Gör som Ford KÖP VOLVO
horbybonnen
24 april 2011 · 1 160 Inlägg

sätt ut en skylt 100 m innan med texten nudistläger

Grosshandlaren
24 april 2011 · 327 Inlägg

Ta en plåtbit, klipp ut den i formen av en katt som springer. Måla den svart och ställ den vid vägkanten. Iofs är det samma bilar som åker förbi där så kommer de väl skita i den efter ett tag.

killercow
24 april 2011 ·

zeddan skrev:
Jag förstår dig mycket väl, det är inte så mycket du kan göra som är lagligt. Jag förslår att du införskaffar dig blomsterlådor med reflexer på som du ställer ut till en lagom slalom bana.

Ett annat alternativ är att du ringer kommunen och frågar om de kan lösa med betongsuggor.

Inte troligt att man får ställa upp nått på denna gatan då det av någon konstig anledning är huvudled...

30väg vet jag dom gör detta på. dock inte på 50väg. dom ställen dom gjort det på tycker vissa det är jätte kul att köra fort genom de här så effekten på detta blir nog nästan tvärt emot

killercow
24 april 2011 ·

08Sthlm skrev:
Ta en plåtbit, klipp ut den i formen av en katt som springer. Måla den svart och ställ den vid vägkanten. Iofs är det samma bilar som åker förbi där så kommer de väl skita i den efter ett tag.

funkar nog lite som trehjulingen. kan nog få en och annan å sakta ner iallafall. synd bara att folk i byn snor det mesta som är löst bara

henke_99 Offroad Racing
24 april 2011 · 3 122 Inlägg

Tyvärr så har ju alla utplacerade föremål på vägkanten bara effekt i ett par dagar. En sak man kan göra om man vill vara lite aktiv är att utrusta sig med nån eller några badbollar, en sån utflygande framför en bil brukar framkalla en rejäl inbromsning. Och kan garanterat inte orsaka några skador på bilen. (inte direkta i alla fall, vad sen bilföraren gör när han bromsar är ju inte ditt problem wink )

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 april 2011 · 1 594 Inlägg

killercow skrev:
50väg utanför och nu när vädret börjar bli bra så är barna ute mycket. problemet är den långa fina 50-vägen utanför. folk kör bra mycket över 50.

vägbula finns en bit ifrån. men folk bromsar bara in vid den för att sen dra på igen
sitter skyltar som kommunen satt upp att det finns barn här för ligger en skola i anslutning till vägen
polisen är ute å jagar folk som kör 10km/h förfort på 100väg fast vi har påtalat problemet för dom x antal ggr så har dom inte stått med laser här på flera år.
Var även några längre bort som ställde en trehjuling nära vägen som en liten uppmaning att det fanns barn här. detta verkade ha en liten effekt men dock samma effekt som fartbulan. plus att den blev snodd efter några dagar.

Så vore tacksam för andra tips gärna som ni vet fungerar

En halvmetersbit av ett grått PVC avlopsrör uppsatt på ett gammalt kamerastativ vet jag funkade ett tag i ett bostadsområde. Problemet är att bilisterna vänjer sig efter ett tag att det är en atrapp. Blomlådor är ju bara för trist men faktum att så länge ingenting finns som hinder i vägen gupp, koner, blomlådor etc. så är det bara så att en del skiter fullständigt i 50 skyltarna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
caromania Forummoderator
24 april 2011 · 9 296 Inlägg

Vädja till trafikanternas intelligens genom att sätt upp såna "Här leker barn"-skyltar. Det når säkert inte alla, men jag är övertygad om att många respekterar det till viss del. Jag personligen blir alltid "påmind" när jag ser sådana skyltar och blir därigenom också lite mer uppmärksam.

Jag har förövrigt kört på ett barn en gång, vilket tack och lov slutade med endast ett blåmärke, men det är ingen rolig känsla innan man vet hur det gått.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 april 2011 · 1 594 Inlägg

caromania skrev:
Vädja till trafikanternas intelligens genom att sätt upp såna "Här leker barn"-skyltar. Det når säkert inte alla, men jag är övertygad om att många respekterar det till viss del. Jag personligen blir alltid "påmind" när jag ser sådana skyltar och blir därigenom också lite mer uppmärksam.

Jag har förövrigt kört på ett barn en gång, vilket tack och lov slutade med endast ett blåmärke, men det är ingen rolig känsla innan man vet hur det gått.

Då är du ett lysande exempel på "learning by the hard way" men många äger helt enkelt inte förmågan av att göra en koncekvensanalys, framförallt inte när dom sitter bakom ratten.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
caromania Forummoderator
24 april 2011 · 9 296 Inlägg

hotrodder skrev:

caromania skrev:
Vädja till trafikanternas intelligens genom att sätt upp såna "Här leker barn"-skyltar. Det når säkert inte alla, men jag är övertygad om att många respekterar det till viss del. Jag personligen blir alltid "påmind" när jag ser sådana skyltar och blir därigenom också lite mer uppmärksam.

Jag har förövrigt kört på ett barn en gång, vilket tack och lov slutade med endast ett blåmärke, men det är ingen rolig känsla innan man vet hur det gått.

Då är du ett lysande exempel på "learning by the hard way" men många äger helt enkelt inte förmågan av att göra en koncekvensanalys, framförallt inte när dom sitter bakom ratten.

Nja, jag respekterade den typen av skyltar även innan så det är inte en konsekvens av det som höll på att hända.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
killercow
24 april 2011 ·

http://transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A15/A15-1/A15-1.jpg


Dessa sitter uppe. transportstyrelsens egna märke för "varning för barn".

Läst runt lite nu å pga att vägen är huvudled så får dom endast slänga upp vanliga fartbulor inga blomlådor eller liknande. eller sånna där gupp som slår sönder framvagnen i för hög fart. inte 100 på att denna infon stämmer fullt ut

caromania Forummoderator
24 april 2011 · 9 296 Inlägg

Jag skulle påstå att det där märket är mindre effektivt än detta:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Trafik_o_gator/Lekande_barn_skylt_2.jpg

Senast redigerat av caromania (24 april 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2011 · 14 061 Inlägg

killercow skrev:
50väg utanför och nu när vädret börjar bli bra så är barna ute mycket. problemet är den långa fina 50-vägen utanför. folk kör bra mycket över 50.

vägbula finns en bit ifrån. men folk bromsar bara in vid den för att sen dra på igen
sitter skyltar som kommunen satt upp att det finns barn här för ligger en skola i anslutning till vägen
polisen är ute å jagar folk som kör 10km/h förfort på 100väg fast vi har påtalat problemet för dom x antal ggr så har dom inte stått med laser här på flera år.
Var även några längre bort som ställde en trehjuling nära vägen som en liten uppmaning att det fanns barn här. detta verkade ha en liten effekt men dock samma effekt som fartbulan. plus att den blev snodd efter några dagar.

Så vore tacksam för andra tips gärna som ni vet fungerar

Det är ju fan att folk inte respekterar hastigheten. Det säkraste sättet är att hålla barnen inne. Se det som lite satir. Näe, det är ju inte rätt väg. Jag vet inte hur man ska göra när bilisterna är så jäkla dumma i huvudet rent ut sagt....ingen respekt alls för vissa saker. Lycka till med att hitta på en "säker lösning"....om det nu finns nån!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Grosshandlaren
24 april 2011 · 327 Inlägg

Skylt med "SÄNK FARTEN" Mvh något valfritt känt Mc-gäng.

Senast redigerat av 08Sthlm (24 april 2011)

killercow
24 april 2011 ·

caromania skrev:
Jag skulle påstå att det där märket är mindre effektivt än detta:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentar … kylt_2.jpg

lutar nog lite åt att detta är enda alternativet. dock är detta prövat av andra på gatan utan större resultat. tyvärr respekterar ju bara dom som redan respekterar fartgränsen dessa skyltar.

killercow
24 april 2011 ·

kanske ska nämna att det är väldigt irriterande att bli väckt å få barna väckta var enda fredag- lördagkväll/natt av ungdomar som kör räser på vägen. när slutade man montera ljuddämpare på bilar?

för att inte tala om piss-glassbilen som ställer sig utanför nästan å tutar sin @£#l!½ melodi kl kvart i 10 på fredagar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2011 · 14 061 Inlägg

killercow skrev:
kanske ska nämna att det är väldigt irriterande att bli väckt å få barna väckta var enda fredag- lördagkväll/natt av ungdomar som kör räser på vägen. när slutade man montera ljuddämpare på bilar?

för att inte tala om piss-glassbilen som ställer sig utanför nästan å tutar sin @£#l!½ melodi kl kvart i 10 på fredagar

Precis som jag skrev tidigare i tråden....Ingen respekt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
24 april 2011 ·

guppen hjälper noll. De satte ett gupp här. Men när de kommit över guppet så gasar de på utav bara helvete ändå-. Upp mot 70 ibland närmare 80 på en 50 väg med bara hyreshus och förbannat mycket ungar som springer hur som. Och de tycker jag är väldigt synd. De jävliga är att de är folk som kommer hit och hälsar på sina vänner.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2011 · 14 061 Inlägg

tkd_rille skrev:
guppen hjälper noll. De satte ett gupp här. Men när de kommit över guppet så gasar de på utav bara helvete ändå-. Upp mot 70 ibland närmare 80 på en 50 väg med bara hyreshus och förbannat mycket ungar som springer hur som. Och de tycker jag är väldigt synd. De jävliga är att de är folk som kommer hit och hälsar på sina vänner.

Det behöver inte bara vara dom som hälsar på utan det kan vara dom som gnäller på möten över hur snabbt alla kör på "våran" 30-sträcka. Men sedan när det gäller att ta sig till jobb och dagis då har dom bråttom och har helt plötsligt "glömt" vilken hastighet det är på denna väg dom satt och spydde galla över hur "andra" kör för fort. Så kan det va!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang