4611
Sök

Ska ha ca 270 HK Vad klarar 740 org spridare av och bensinpumpen ?

321 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Hej ! jo jag har den "starka" automatlådan som klarar ca 270hk vad jag läst mig fram till...
och jag har b230fk från -97 och en 16t(eller hette det 16g?)  turbo ska inhandlas..bilen är även chippad.
Jag hade tänkt ladda runt 1.3 - 1.4 med nya turbon. Men vad är det som ger vika när den nya turbon monteras ? om jag måste köpa nya spridare, tex R spridare. Är det bara att trycka i dom i insuget sen så flödar det mer ? Orginal intercoolern har jag läst att man kan spänna ihop plasthöljet med stålband stämmer det ?
Och bensinpumpen vad klarar den av :-]

1 915 Inlägg
24 april 2011
Sök så finner du svar!

Byta spridare måste du göra och då ta bort spridarmotståndet som sitter till original spridarna. Sen ska 968 spridarna ha 3,8bars bränsletryck, original är 3,0bar.
Byter du spridarna så ska du även byta LMM mot en 3" tex -012 eller bygga en själv.
Finns chip som är anpassat för större spridare, lmm och turbo.

Kamaxeln bör du byta ut mot någon roligare, original T är värdelös.

Vet inte hur mycket effekt du kan plocka ur med 16T turbon, men det får du säkert svar på om du söker.
Nya stakar typ H-profil kan vara bra. Vet inte hur mkt original klarar innan de viker sig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

321 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Så jag måste chippa om ? och har vx3 kam tongue turbon kan man plocka ur ca 280hk och mitt block tål iaf 300hk
Vilken LMM är 0-12 ? mer information tack smile

312 Inlägg
24 april 2011
Med en 16T turbo eller liknande så måste(borde) man byta till större spridare. Jag kör med ett par ljusblå från en s60T5 -830 sen byggde jag en ny LMM genom att ta den gamla elektroniken och flytta till ett 3" rör. En ställbar BTR måste man också ha. Ett 3" avgassystem är självklart. En nya aluminium intercooler är bra så motorn får kall luft. Jag har inte bytt kamaxel då bilen används till pendlarbil men jag tycker att den rör på sig bra ändå.

321 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Varför måste man ha ett 3" LMM kan någon förklara tack smile
Så du tog alltså den gammla elektroniken och satte det på ett 3" ? verkar ju enkelt

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
24 april 2011
frightnight skrev:
Varför måste man ha ett 3" LMM kan någon förklara tack smile
Så du tog alltså den gammla elektroniken och satte det på ett 3" ? verkar ju enkelt

har en 012 lmm till salu om du upptäcker att det är svårare än så smile

~Andy~

Sök