Stoffe skrev:
Det är framförallt modellerna med den lilla turbon, Garrett GT17 som är drabbade av turbohaveri. Har för mig att det var oljetillförsel och retur till den turbon som inte höll måttet i kombination med de vevhusventilationsproblem som bumpe skrev om som gjort att just de aggregaten inte håller särskilt väl.
GT1752 aggregatet är ett skitaggregat......saknar flytande lager (som Mitsu har) och det ihop med att VV:n tenderar att fungera dåligt och skapar höga vevhustryck (oljan evakueras dåligt på retursidan) tror jag är anledningen till att det bytts många Garrett.
När det sedan pratas om 2-3 turbos på kort tid kan man ju misstänka antingen handhavadefel vid monteringen eller av brukaren av bilen......
Motorproblemen i allmänhet
tror jag beror på en mängd dåliga kombinationer.
• Många gamla tjänstebilar på marknaden som "bara körs" utan tanke på hur den körs och att det kanske inte vore fel att kontrollera oljenivån imellanåt....
• Folk som inte sköter service.....
• Långa service intervaller.
•Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att VV-historierna har varit (och är) en jäkla soppa (är ju bara läsa Görans sida i ämnet så förstår man)
Det är ju nästan pinsamt att teknikerna inte lyckades lösa det bättre/smidigare.
Kommer köpa 9-5:a framåt vintern men kommer vara MYCKET noga med att välja rätt bil.
Det är motorerna som oroar mig eller rättare sagt skötseln av de tidigare ägarna som ger motorn bra eller dåliga förutsättningar för att kunna fungera som oroar, växellådan mm mm oroar jag mig inte det minsta för.