2877
Sök

Funderar på att importera en Porsche från Tyskland, tips mottages gärna!

28 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Hejsan,
Det är så att jag med största sannolikhet ska importera mig en Porsche GT3 alt GT3 RS från Tyskland. Jag har kollat igenom lite sidor här på Garaget om import osv, det tipsas om sidor, och jag har kollat dom, t.ex autoscaout24 eller dyl samt mobile.de, men jag vill hitta något med privatannonser. Så sitter någon inne med lite bra tips om sådana sidor, skriv gärna i tråden.

Samt kan ni ju även lämna era övriga tips och tricks om ni själva importerat från Tyskland, t.ex typiska nybörjarmisstag,  eller era egna historier om när ni importera er bil.

http://img832.imageshack.us/img832/975/gt3l.png

Samt vad menas med det jag ringat in på bilden? Betalar jag det ovanstående belopet? Eller det
nedan? Tänkte om det gäller det andra priset när den går på export med tanke på moms osv, har läst lite om paragraf 25 bilar, om bilen ägts av en privatperson betalar man inte moms på bilen osv. Om någon vet hur de funkar så kan ni ju hojta te smile
Senast redigerat av Quken (24 april 2011)

223 Inlägg
24 april 2011
Titta på den övre prisangivelsen, dvs den högre då den inkluderar momsen.
Momsen är lägre på bilar i Tyskland, så jag skulle föredragit att betala den där.

Det finns privatpersoner som annonserar på mobile, bilar över 400 k säljs ganska sällan av privatpersoner. Skall du köra hem den, så är det klart enklare att köpa av en handlare då de fixar allt vad skyltar heter.
Köper du av privatperson skall du hänga med och fixa skyltar och det tar ganska många timmar. Jag kommer skippa det i framtiden om jag tar hem fler bilar.

Sluttipset är att endast köpa på någon större märkesverkstad, helst på Porsche i ditt fall.
Du har igen det dagen du säljer då dokumentation som kan kollas upp är A och O när man säljer vidare importerade bilar.
Senast redigerat av slowSwede (24 april 2011)

28 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
slowSwede skrev:
Titta på den övre prisangivelsen, dvs den högre då den inkluderar momsen.
Momsen är lägre på bilar i Tyskland, så jag skulle föredragit att betala den där.

Det finns privatpersoner som annonserar på mobile, bilar över 400 k säljs ganska sällan av privatpersoner. Skall du köra hem den, så är det klart enklare att köpa av en handlare då de fixar allt vad skyltar heter.
Köper du av privatperson skall du hänga med och fixa skyltar och det tar ganska många timmar. Jag kommer skippa det i framtiden om jag tar hem fler bilar.

Sluttipset är att endast köpa på någon större märkesverkstad, helst på Porsche i ditt fall.
Du har igen det dagen du säljer då dokumentation som kan kollas upp är A och O när man säljer vidare importerade bilar.

Okej okej tack för hjälpen, har forskat lite i det själv nu, men jag kan välja att betala momsen i tyskland eller i sverige? I tyskland är momsen 19% i sverige 25? Men det måste väl gå att kunna "bluffa" på något sätt så man kommer undan skatten? Kanske dock ingen seriös person göra på en Porsche firma om jag köper bilen där göra dock. Men tanken är ju lockande. Hitta btw en riktigt fin bil nu, motsvarande bil är ca 150 tusen dyrare i Sverige, skrev ett mejl till försäljaren, hur funkar det? Är dom seriösa och ringer upp när dom ser det är en utländsk potentiell kund? eller tar dom det som typ bedragare? Någon erfarenhet?
Senast redigerat av Quken (24 april 2011)

178 Inlägg
24 april 2011
Momsfiffel blir nog ingen gladare av i längden så bättre betala den i tyskland. Hittar du ngn som är beredd att göra skumraskaffärer så är nog dessutom risken högre att bilen i sig är skum med....Min erfarenhet av kontakt med firmor är att man får vara glad om hälften av de man mailar svarar via email, än färre lär ringa tillbaka om du mailar och ber dom ringa. Däremot har merparten ngn som kan prata engelska om man ringer upp dom.

Jag brukar leta reda på 3-5 objekt jag kan tänka mig innan jag åker och ta dom i rangordning. Innan avresa ringer jag firman och ber dom beskriva skicket, gärna att dom skickar en beskrivning per email. Är dom sen skit eller säljaren inte vill pruta är det bara att gå på nästa. Brukar bli 1-3 objekt innan jag gjort affär.

Håller med ovanstående talare om att du har störst chans att bli nöjd totalt sett om du handlar på ngt Porschezentrum eller åtminstone ngn form av märkeshandlare + att det är smidigt om man låter dom fixa plåtar och administration.

223 Inlägg
25 april 2011
Precis som Hilden säger är momsfiffel inget att rekommendera.
För det första, om moralkärringen i mig skall få styra, så skall det ju betalas.
För det andra åker du på den garanterat.

Nu har jag inte koll på priserna på de bilarna. Men kom ihåg att de där billiga bilarna, nästan alltid alltid, är billiga av någon anledning. Finns många krockade bilar som är fullagade, fast dessa säljs inte på märkeshandlare utan ofta på någon handlare som har fullt med vimplar, kör feta mercor och garanterar att dessa objekt är kanon. Har varit på ett sådant ställe en gång och det får sägas ha varit en upplevelse...

Mail svarar dem på ganska sällan, telefon och engelska funkar på de flesta ställen. Brukar funka även när man köper privat med engelska. Håller man det man lovat, så brukar de vara säljsugna.
Tycker även jag att man skall ha MINST 3 objekt som man vill kolla på inom vettiga avstånd. Tyskland är hyfsat stort så lite planering är på sin plats.

Skulle jag köpa bil för +500 i Tyskland skulle jag vara lite paranoid och kika ordentligt på alla märkeshandlare. Iof så kunde jag köpt en privat också, om det är en vettig person som köpte den ny, har alla papper och Porsche själva verifierar allting vid kontakt.

28 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Hilden skrev:
Momsfiffel blir nog ingen gladare av i längden så bättre betala den i tyskland. Hittar du ngn som är beredd att göra skumraskaffärer så är nog dessutom risken högre att bilen i sig är skum med....Min erfarenhet av kontakt med firmor är att man får vara glad om hälften av de man mailar svarar via email, än färre lär ringa tillbaka om du mailar och ber dom ringa. Däremot har merparten ngn som kan prata engelska om man ringer upp dom.

Jag brukar leta reda på 3-5 objekt jag kan tänka mig innan jag åker och ta dom i rangordning. Innan avresa ringer jag firman och ber dom beskriva skicket, gärna att dom skickar en beskrivning per email. Är dom sen skit eller säljaren inte vill pruta är det bara att gå på nästa. Brukar bli 1-3 objekt innan jag gjort affär.

Håller med ovanstående talare om att du har störst chans att bli nöjd totalt sett om du handlar på ngt Porschezentrum eller åtminstone ngn form av märkeshandlare + att det är smidigt om man låter dom fixa plåtar och administration.

slowSwede skrev:
Precis som Hilden säger är momsfiffel inget att rekommendera.
För det första, om moralkärringen i mig skall få styra, så skall det ju betalas.
För det andra åker du på den garanterat.

Nu har jag inte koll på priserna på de bilarna. Men kom ihåg att de där billiga bilarna, nästan alltid alltid, är billiga av någon anledning. Finns många krockade bilar som är fullagade, fast dessa säljs inte på märkeshandlare utan ofta på någon handlare som har fullt med vimplar, kör feta mercor och garanterar att dessa objekt är kanon. Har varit på ett sådant ställe en gång och det får sägas ha varit en upplevelse...

Mail svarar dem på ganska sällan, telefon och engelska funkar på de flesta ställen. Brukar funka även när man köper privat med engelska. Håller man det man lovat, så brukar de vara säljsugna.
Tycker även jag att man skall ha MINST 3 objekt som man vill kolla på inom vettiga avstånd. Tyskland är hyfsat stort så lite planering är på sin plats.

Skulle jag köpa bil för +500 i Tyskland skulle jag vara lite paranoid och kika ordentligt på alla märkeshandlare. Iof så kunde jag köpt en privat också, om det är en vettig person som köpte den ny, har alla papper och Porsche själva verifierar allting vid kontakt.

Mjoo jag kan nog bara hålla med er båda, men den bilen jag hittade nu säljs av en bilfirma, vad jag förstår av annonsen inte nåt porschecenter men märkesoberoende, dock med garanti på bilen i ett år, men det gör kanske varken till då man knappast lär åka till tyskland för att fixa till den? Tror du firman kan gå med på att fixa en Porsche approved garanti på bilen om man ställer frågan? Är ju ändå 600 tusen+ vi pratar om i pengar. För den har jag kollat av, skulle jag t.ex köpa en porsche på porschecenter i tyskland med den garantin, skulle bilen då paja i sverige är det bara åka in till porschecenter så fixar dom bilen. Sen det angående krockade och dåligt lagade bilar är det väl lag i tyskland att informera om ett objekt varit krockat? Iaf om man frågar? Sen om dom inte ringer eller mejlar tillbaka får jag väl lyfta luren efter helgerna och prata med personen ifråga, dock suger min engelska nåt fruktansvärt men ska säkert funka ändå får man hoppas.

178 Inlägg
25 april 2011
Precis, kolla om det är ngn slags europagaranti. Jag fick det på Audin så om den rasar kan jag ringa handlarn i Tyskland bara och dom ger mig en partner i Svedala jag kan köra bilen till. Annars går det kanske att lösa ngn sån om du härjar lite med dom. Är ju som sagt mycket pengar så dom borde vara medgörliga.

En variant på krockade blar är att dom exporteras till närliggande land österut, lagas och sen importeras tillbaka till Tyskland. Därför står det "kein reimport" i en del annonser bara för att folk vill understryka att det inte är ngt som vart ut och vänt. Men det ser du i de tyska reg.papperen i vilket fall så det är inga
problem. Är väl samma sak i Sverige med att man är skyldig att informera om ngn frågar

Du borde ju kunna få den körd och kollad av ngt Tuv center också, typ som ett M-test, om du villkorar köpet till att testet är OK.

Ang själva firman kan du försöka googla den och se om du hittar ngt negativt. Kika även på bilder på hemsidan eller på deras andra bilar på mobile så får du kanske en bild om det är ngn skev liten vimpelhandlare eller en större firma med fler liknande schyssta bilar.

28 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Hilden skrev:
Precis, kolla om det är ngn slags europagaranti. Jag fick det på Audin så om den rasar kan jag ringa handlarn i Tyskland bara och dom ger mig en partner i Svedala jag kan köra bilen till. Annars går det kanske att lösa ngn sån om du härjar lite med dom. Är ju som sagt mycket pengar så dom borde vara medgörliga.

En variant på krockade blar är att dom exporteras till närliggande land österut, lagas och sen importeras tillbaka till Tyskland. Därför står det "kein reimport" i en del annonser bara för att folk vill understryka att det inte är ngt som vart ut och vänt. Men det ser du i de tyska reg.papperen i vilket fall så det är inga
problem. Är väl samma sak i Sverige med att man är skyldig att informera om ngn frågar

Du borde ju kunna få den körd och kollad av ngt Tuv center också, typ som ett M-test, om du villkorar köpet till att testet är OK.

Ang själva firman kan du försöka googla den och se om du hittar ngt negativt. Kika även på bilder på hemsidan eller på deras andra bilar på mobile så får du kanske en bild om det är ngn skev liten vimpelhandlare eller en större firma med fler liknande schyssta bilar.

Ja absolut det ska jag kolla, ska ringa bilförsäljaren imorgon och kolla mig för lite, om bilen varit ute för nån olycka,vart omlackerad osv. Och det med garantin får dom fixa om jag ska köpa en bil där, är inte sugen att köpa en bil som kanske rasar lagom till öresundsbron och stå där sen med en bil för 600+ med kanske rasad motor.

Jaså är det vanligt att dom kör bilar österut och fixar till och sen importerar in till tyskland igen? Kan man även ringa nåt ställe typ som tyska trafikverket och kolla upp bilen om man har reg nr?

Ja ett Tuv center kan kanske va bra, vad kollar dom där? Kan dom se på något sätt om bilen varit kanske krockad och dåligt lagad på ett sånt ställe? Och hur brukar firmorna ställa sig rent allmänt om man ber om att få bilen kollad på ett sådant ställe?

Samt har du några andra matnyttiga tips jag skall tänka på?
Samt vilka frågor är absolut viktigast att ställa till säljaren?
Senast redigerat av Quken (25 april 2011)

28 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Har startat en blogg där jag sammanfattar allt om mitt bilköp i tyskland, allt som händer dokumenteras ner där, om någon är intresserad av att läsa är adressen följande http://www.porscheimport.wordpress.com

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 april 2011
Gross = netto.
Net = Brutto.

Något som kan hjälpa kan jag tro wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

178 Inlägg
25 april 2011
Quken skrev:
Jaså är det vanligt att dom kör bilar österut och fixar till och sen importerar in till tyskland igen? Kan man även ringa nåt ställe typ som tyska trafikverket och kolla upp bilen om man har reg nr?

Ja ett Tuv center kan kanske va bra, vad kollar dom där? Kan dom se på något sätt om bilen varit kanske krockad och dåligt lagad på ett sånt ställe? Och hur brukar firmorna ställa sig rent allmänt om man ber om att få bilen kollad på ett sådant ställe?

Samt har du några andra matnyttiga tips jag skall tänka på?
Samt vilka frågor är absolut viktigast att ställa till säljaren?

Vanligt o vanligt vet jag inte men det existerar. Behöver ju inte vara för att luras nödvändigtvis utan det kan vara allt från en helt OK och seriös rep av plåtskador till rena bluffen med 2 smällda bilar som blivit ihopskarvade. Men det ser du klart o tydligt i det Tyska reg.beviset, typ om du tittar på en 08a och den har ett reg.bevis som är utställt -10. Minns inte exakt hur det ser ut men det borde väl finnas ett fält ngnstans i det som det framgår att bilen är importerad.

Har ingen aning om hur dom ställer sig till ev extra koll men om du går med på att betala det själv så ser jag inte varför dom skulle neka dig. Det är väl som en vanlig besiktning så dom kollar det vanligaste och ser att det inte är ngt som är uppenbart fel. Såg på Top Gear ett avsnitt att dom anlitade ngn organisation, om det var ngt Tuv center eller Adac eller ngt annat men det bör finnas ett gäng alternativ. Är den servad på märkesverkstad borde historiken finnas så dom kan hjälpa dig att gräva fram den.

I övrigt är det väl inget speciellt som skiljer jmf köpa i Sverige. Får man en bra känsla av bilen och säljaren så är det säkert bra. Känns det tveksamt så kanske man ska kolla ngt annat även om det svider. Personligen är jag jämt så uppspelt när jag ska köpa bil så jag missar en del smågrejer så har man en polare med sig eller gör ngn form av "beg.test" är det knappast negativt.

Sök