2236
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

3 124 Inlägg
9 juli 2012
trippelturbo skrev:
Tycker som du att, Andromeda, inte kan avråda folk från att utöka sig om dom nu ej har sån koll på "världsekonomin". Deras fel? Ne, snarare våra styrande politiker som inte kan leva ett vanligt liv utan tillsammans med bankerna rånar oss med sina bonusar!

NOG OM DET! smile

Politiker lever ganska vanliga liv och tycker du att svenska bankers marginaler är för höga är du varmt välkommen att starta din egen bank eller låta bli att låna pengar.

Vårt bränslepris är inte direkt högt jämfört med andra EU-länder och i framtiden kommer oljan bli betydligt dyrare om inte användningen minskar mha. alternativa drivmedel.
Senast redigerat av viccoA (9 juli 2012)

Elektriker
718 Inlägg
9 juli 2012
trippelturbo skrev:
[Tankar du varje vecka? Fulltank då eller? Saaben? Pendlar du? Tycker de låter ofta.. jag har kört 200mil på två månader, tankar inte så ofta (fulltank)

Tycker som du att, Andromeda, inte kan avråda folk från att utöka sig om dom nu ej har sån koll på "världsekonomin". Deras fel? Ne, snarare våra styrande politiker som inte kan leva ett vanligt liv utan tillsammans med bankerna rånar oss med sina bonusar!

NOG OM DET! smile

Nja kanske borde skrive "nästan" en gång i veckan;) Skulle säga att det går 1 å 1/2 vecka i mellan varje tankning.
Har 3mil till jobbet så smile Samt att man hälsar på päronen på helgen rätt ofta (3,5mil) och syrran (knappt 2mil)
Så det blir ett gäng med mil:P Har dock ersättning från jobbet när jag kör till jobbet så=)

Brukar komma runt 65mil innan lampan lyser, drar runt 0.85l/mil och då har jag nått pysande och väsande som jag inte fattar vad det är (inte kollat yber noga heller men). Är mest sugen på köra ner bilen i sjön som det är just nu så, sakerna börjar hopa sig..tongue Fast nog om min bil nu.

Om Andromeda bara viste ur dålig koll många föräldrar har på politik och hur Sverige styrs. Jag ser mig själv som små intresserad iaf, och jag vill ändå påstå att jag har dålig koll som fan. Tänk dig då dom som inte bryr sig ett skit?

Som att kasta vatten i sjön.

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2012
monno skrev:
trippelturbo skrev:
[Tankar du varje vecka? Fulltank då eller? Saaben? Pendlar du? Tycker de låter ofta.. jag har kört 200mil på två månader, tankar inte så ofta (fulltank)

NOG OM DET! smile

Nja kanske borde skrive "nästan" en gång i veckan;) Skulle säga att det går 1 å 1/2 vecka i mellan varje tankning.
Har 3mil till jobbet så smile Samt att man hälsar på päronen på helgen rätt ofta (3,5mil) och syrran (knappt 2mil)
Så det blir ett gäng med mil:P Har dock ersättning från jobbet när jag kör till jobbet så=)

Brukar komma runt 65mil innan lampan lyser, drar runt 0.85l/mil och då har jag nått pysande och väsande som jag inte fattar vad det är (inte kollat yber noga heller men). Är mest sugen på köra ner bilen i sjön som det är just nu så, sakerna börjar hopa sig..tongue Fast nog om min bil nu.

Om Andromeda bara viste ur dålig koll många föräldrar har på politik och hur Sverige styrs. Jag ser mig själv som små intresserad iaf, och jag vill ändå påstå att jag har dålig koll som fan. Tänk dig då dom som inte bryr sig ett skit?

Ok, det kanske är lite grovt att uttrycka sig som jag gjorde. Jag blir bara så irriterad när folk uttrycker sig som om det höga bensinpriset inte skulle vara ett samhällsekonomiskt problem, oavsett om vi har råd att tanka eller inte. Och det beror naturligtvis på att om bensinen kostar 500 kr mer per månad för en pendlare innebär det direkt att denne har 500 kr mindre att gynna svenska företag med, vilket i längden leder till minskad etablering, minskade nyanställningar, uppsägningar och högre arbetslöshet.

Jag har råd att tanka. Men om mina grannar inte har råd att tanka utan att dra in på sin övriga konsumtion kanske detta i längden leder till att jag förlorar mitt arbete (om jag rent hypotetiskt skulle jobba inom detaljhandeln eller annan konjunkturkänslig bransch).
Senast redigerat av Andromeda (9 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
Å andra sidan; lägger du 500:- extra på soppa, bringar det mer in till statskassan än om du köper ex.vis lösgodis för pengarna.

Men givetvis, har man inte råd att ta sig till jobbet så blir det ju en förlorad inkomst för staten. Dock handlar det i MÅNGA fall om ren bekvämlighet att ta bilen till jobbet (säger dock inte att så är fallet för ex.vis dina grannar)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

613 Inlägg
9 juli 2012
den bekvämligheten ska man ha rätt till då vi betalar 1/3 på lönen i ren skatt

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
Det får du så klart tycka, jag håller uppenbarligen inte med men, fine.

961 Inlägg
9 juli 2012
det är väll bra att ta bilen dit? tänk om något händer och man måst dit snabbt. ska man flyga dit då eller? (inte för att jag gör så men om folk skulle ha så nära till jobbet som du menade, menade jag)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
KBAragger skrev:
det är väll bra att ta bilen dit? tänk om något händer och man måst dit snabbt. ska man flyga dit då eller? (inte för att jag gör så men om folk skulle ha så nära till jobbet som du menade, menade jag)

Och om man måste dit snabbt, så tycker du det faller under "bekvämlighet"?

613 Inlägg
9 juli 2012
jo det går fort med flygplan också men inte fan är det bränslet beskattat
att flyga är en bekvämlighet
Senast redigerat av Anderholm (9 juli 2012)

961 Inlägg
9 juli 2012
-it_mutt
jaha, tongue på det viset smile nämen så tänkte inte jag då va, men så kan man nog klassa det smile
Senast redigerat av KBAragger (9 juli 2012)

-danskt ordspråk

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2012
Jag menar inte att vi har "bra och vettig" beskattning av bensin i Sverige, absolut inte. MEN, jag anser dock att många kör åt hel*ete för mycket "onödigt". Som att ta bilen de 800m det är till affären ex.vis.

Och det får man väl göra om man vill, men då anser inte jag man ska gnälla om att bensinen är dyr. Och, det FINNS många som skulle kunna ta buss/tåg till jobbet och inte behöva lämna hemmet så mycket tidigare och liknande.

Så ja, jag anser att många "bekvämlighetskör". Och som sagt, anser man sig ha råd, så absolut, men när det handlar om faktiskt "bekvämlighetskörning" anser inte jag riktigt man ska gnälla på priset.

- - Edit - -

Eller jo, för att förtydliga, man kan visst gnälla om att literpriset är för högt, men man ska däremot inte gnälla om att ens bensinkostnad är för hög varje månad
Senast redigerat av it_mutt (9 juli 2012)

961 Inlägg
9 juli 2012
Anderholm skrev:

jo men visst är det säkert beskattat, allting är beskattat. men flygbränslet står nog inte lika högt som bensinen. varför är en riktigt bra fråga hmm antagligen för att politikerna måste ta flyget om de ska någonstans inom en radie på 30mil annars tar de bilen, bilen är en 3 tons merca på 4l, som de tar om de till exempel ska åka å handla smile

-danskt ordspråk

961 Inlägg
9 juli 2012
it_mutt skrev:
Jag menar inte att vi har "bra och vettig" beskattning av bensin i Sverige, absolut inte. MEN, jag anser dock att många kör åt hel*ete för mycket "onödigt". Som att ta bilen de 800m det är till affären ex.vis.

Och det får man väl göra om man vill, men då anser inte jag man ska gnälla om att bensinen är dyr. Och, det FINNS många som skulle kunna ta buss/tåg till jobbet och inte behöva lämna hemmet så mycket tidigare och liknande.

Så ja, jag anser att många "bekvämlighetskör". Och som sagt, anser man sig ha råd, så absolut, men när det handlar om faktiskt "bekvämlighetskörning" anser inte jag riktigt man ska gnälla på priset.

- - Edit - -

Eller jo, för att förtydliga, man kan visst gnälla om att literpriset är för högt, men man ska däremot inte gnälla om att ens bensinkostnad är för hög varje månad

klart man tar bilen dit, det gör ju ont i händerna om man ska gå från andra sidan stan med två stora kassar mat i händerna, hade man haft häst å vagn hade jag nog gjort så med, men så som de gör i Kanada och USA är fel, där tar man t.ex. bilen om man ska till brevlådan! (det är ingen liknelse, man gör så på allvar)

-danskt ordspråk

198 Inlägg
9 juli 2012
KBAragger skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

klart man tar bilen dit, det gör ju ont i händerna om man ska gå från andra sidan stan med två stora kassar mat i händerna, hade man haft häst å vagn hade jag nog gjort så med, men så som de gör i Kanada och USA är fel, där tar man t.ex. bilen om man ska till brevlådan! (det är ingen liknelse, man gör så på allvar)

Och den gången man bara ska köpa en tidning, en påse godis och nikotin?

Folk tar bilen när de har 10 minuter promenad till jobbet också.. eller ännu kortare.

För min del är det inte bensinkostnaden som gör att jag undviker sånt, det är onödiga kallstarter och slitage på bilen som lär kosta mer än de decilitrar som går åt i bensin.

961 Inlägg
9 juli 2012
OSkar000 skrev:
KBAragger skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

Och den gången man bara ska köpa en tidning, en påse godis och nikotin?

Folk tar bilen när de har 10 minuter promenad till jobbet också.. eller ännu kortare.

För min del är det inte bensinkostnaden som gör att jag undviker sånt, det är onödiga kallstarter och slitage på bilen som lär kosta mer än de decilitrar som går åt i bensin.

jaha sånna smile nämen det är visserligen rätt onödigt tongue

-danskt ordspråk

618 Inlägg
10 juli 2012
Anderholm skrev:

Flygbränsle blev ganska "nyligen" beskattat, har för mig det ligger på 12kr/l nu..

448 Inlägg
10 juli 2012
it_mutt skrev:

- - Edit - -

stora problemet är ju att man inte kan lita på buss & tåg smile
man vågar ju inte åka till jobbet pga man vet ju aldrig om man kommer fram ...
samt så är det ju många som har många dumma avgångar(tider) så det inte passar utan att man är på jobbet en timme tidigare eller senare.

Xzit

Elektriker
718 Inlägg
10 juli 2012
XzitXR3I skrev:
samt så är det ju många som har många dumma avgångar(tider) så det inte passar utan att man är på jobbet en timme tidigare eller senare.

Nog brukar Buss komma fram? Där är det ju å veta vilken tid den är på hållplatsen som är det spännande...
Tåg däremot (framförallt en viss botniabana) är väl kanske inget man ska satsa sin dagslön på...

Som att kasta vatten i sjön.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 juli 2012
XzitXR3I skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

Vet heller om jag tycker "jag kommer till jobbet en timme innan jag börjar" faller under "bekvämlighet".

Tyckte själv jag var relativt tydlig där. Det jag menar är att folk kör bil ist för att ta ex.vis buss (och bussarna, härikring iaf, håller tiderna bra, det är sällan det handlar om några förseningar. Utom möjligen när det jobbas på vägen, men då hade man blivit försenad med bil också), NÄR det går bussar som "passar" (rent tidsmässigt), eller NÄR man har knappa kilometern till jobbet osv osv osv.

Det anser jag vara bekvämlighetskörning.

Säger inte något alls om när det handlar om att man kommer till jobbet "en timme för tidigt" eller om det innebär att man, för att man kanske bor "dumt", får spendera 1½h på ex.vis buss för en sträcka som tar 15-20min med bil.

Utan mer som, ptja, (som påpekades tidigare) när man ska handla en tidning och ett paket cigg och tar bilen för att det är 800m till affären eller till jobbet. Och varje månad gnäller om att man lägger för mycket pengar på bensin.

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 juli 2012
it_mutt skrev:
Å andra sidan; lägger du 500:- extra på soppa, bringar det mer in till statskassan än om du köper ex.vis lösgodis för pengarna.

Men givetvis, har man inte råd att ta sig till jobbet så blir det ju en förlorad inkomst för staten. Dock handlar det i MÅNGA fall om ren bekvämlighet att ta bilen till jobbet (säger dock inte att så är fallet för ex.vis dina grannar)

Nej, det blir det inte alls. Läggar du dina pengar på konsumtion kommer du att gynna statskassan i flera steg. Din liter bensin ger i dagsläget ca 8 kr i statskassan. Lägger du dina 15 spänn på konsumtion betalar du moms och gynnar en företagare som i sin tur betalar löner och skatter, vinstskatt, hyror och fraktavgifter till andra företag som också betalar löner och skatter, kanske betalar för import. Varan har producerats av ett företag som betalar en massa skatt osv osv.

Sök