Bergkuist skrev:
Vi ska rädda oss själva? Du har fallit för den typiska "miljö" hysterin som har fördömpt Landet lagom. Det höga drivmedels priset påverkar inte folks körning, det har redan konstaterat i flera undersökningar och varför? jo för att svenskar behöver bilen! Bil är ingen rättighet, det ska kosta pengar att äga en bil då det ger dig en frihet som få andra saker gör. Vad skulle du göra om ditt barn blir sjuk? ska du sätta dig på bussen och åka 3 timmar tills du når ungen?, Jag förstör stockholmare som bor i innestan som har tunnelbana+ buss + spårvagn att de inte behöver bil då allt är "nära" men för oss som inte bor i innestaden får ett helvete.
Han snackar inte om miljö, han snackar ju om ekonomi. Vi är inte lika beroende av olja som USA, vi skulle därmed klara oss bättre vid en kommande oljekris. Det fattar säkert du med. Klart det påverkar folks körning, skulle det kosta 300kr litern skulle du inte köra bil till jobbet. Det är bara det att det är små skitökningar i skatten, inget som verkligen tar död på bilkörandet, utan bara irriterar folk. Det är lögn att vi "behöver" bilen, du kan gå till jobbet och affären, även om det är 2 mil, du dör inte. Lovar.
Bergkuist skrev:
Högre drivmedels priser ökar klyftorna i samhället, det är inte bosse som kör corvette utan det är Elin som är ensamstående undersköterska som drabbas av det.
Varför skulle en ökad klyfta vara negativt? Vi i Sverige har en skadligt liten klyfta mellan rika och fattiga. Om det finns ett fåtal kloka kapitalister som vågar och har råd att sattsa på ny teknologi och har råd att försörja resten av befolkningen är det enbart positivt. Om ett helt land bara har massa medelklassare med lika mycket pengar kommer ingen att vinna något på. Tillväxten i landet kommer således att sjunka.
Bergkuist skrev:
Vi har ett oljeberoende som inte är bra, det är aldrig bra att vara så beroende att hela landets makro ekonomi hänger på det men det finns inget annat alternativ i vårt samhälle, de drastiska ändringarna som t.ex. Miljöpartiet vill tillämpa skulle skapa microekonomisk katastrof för företag vilket skulle leda till minskade inkomster för staten.
Ja vi är för beorende. Tycker även som du att den tvärt höjning av priset skulle vara skadligt. Vi behöver en långsam höjning som vi kan anpassa oss till. För om inte allt för lång tid kommer oljan ta slut, det är lika bra att vi vänjer oss vi det faktumet. Bara för att oljan tar slut inom 100 år betyder det inte att vi kan köra bil så länge, om ett par decenier kommer troligtvis bara oljechejkerna ha råd och tillgång till bensin och diesel, vi i resten av världen får anpassa oss till att vara oljelösa, men faktum kvartstår, vi kommer inte dö för att oljan är slut eller för att vi inte har råd med den. Det kommer kapitalisterna se till, de är till skillnad från medelsvensson drivan och idérika. Ny teknik kommer att komma. Det behöver inte ens betyda att förbränningsmotorn är död.
Bergkuist skrev:
Redan 2008 när Dieseln nådde 15.03 kr/l höjde alla åkerier sin avgifter och maten blev dyrare. Det gäller att minska oljeberoendet i den mån så du inte skadar tillväxten i landet, du nämde tidigare om bilen på 50-talet. Det du skriver är sanning med modifikation, du har rätt att vi var "bönder" innan men tänk också på hur mycket vi har nått under denna tid. Att säga att vi ska "höja" skatterna för att få folk att åka mindre är liknande på vad man gjorde i Soviet, vet inte om du känner till bilmärket lada? staten la en sådan hög skatt på den att det tog en vanlig knegare 3 årslöner att köpa den. De ville helt enkelt att endast de "rika" skulle använda sig av bil och det är tyvärr det som politikerna gör i vårt med, de fasar ut de svaga och de rika som drar i gång ekonomin samt investerar i företag och liknande blir fattigare. Detta leder till mindre investering i miljöteknik då affärsmän inte har råd att investera lika mycket. För det vet du väl att det är rika människor som oftast står för investering i nya produkter och liknande?
Politikerna vill inte bara att de rika ska köra bilar, hoppas inte att du var seriös. De vill säkra sveriges framtid ekonomiskt sett. Att kapitalisterna och investerarna skulle bil "fattiga" förstår jag inte grunden till, pengar försvinner inte bara, de kommer snarare att bli rikare. De företag som är nödvändiga eller i alla fall producerar produkter och tjänster som är värda att betala för kommer att stanna. OM det skulle vara så att pengarna i stället förs till staten så har ju de ansvaret att sattsa på miljötekniken i stället för kapitalisterna.
Och ja, tillväxten kan skadas av en hög höjning på drivmedellskatten, men det är en nödvändig procedur som vi fortfarande kommer att ha råd med, sen kommer vissa produkter påverkas mer eller mindre. Närproducerad mat finns det gott om, vi behöver inte annanasjuice från Brasilien, som shipats till Kina för tapping, för att sedan åka lyxkryssning till Europa. Jävla fjolltrams.
Bergkuist skrev:
Att eftersträva USA drivmedelspris skulle inte fungerar i vårt samhälle, vi är för beroende på skatterna som staten får in. Det jag vill se är vad staten kommer göra när elmotorn,bränslecell slår igenom hur ska de då göra för att få in skatter?
Använd fantasin, de kommer ta ut mer skatt från löner alternativt mer skatt på elen eller det alternativet som kommer att driva vårat samhälles fordon. Då har de bara ansvaret att reglera beskattningen så att den inte skadar tillväxten.
Bergkuist skrev:
En sak som också är intressant är att 40% av våra skatter går till sociala 2009. USA drivmedelspris har inget att göra om krisen de sitter i, USA har alltid levt efter " folket kommer spendera ur vår finanskris" och det har fungerat tills nu, problemet ligger i att nästan inget tillverkas i usa längre och majoriteten försvinner därför till kina som exempel som nu iofs "Lånar" pengar till usa.
Nej Oljeberoendet ska vi inte vara rädda för, Sverige kan inte göra något åt det, det vi ska vara rädda för är när kina inte har pengar att låna till USA där snackar vi problem
Usa:s drivmedelspris är lågt av den anledning att de för krig i de länder som har mest olja. Och det är troligtvis även en av deras största anldningar till deras taskiga ekonomi. Krigen kostar ENORMA summor. Det är ju liksom inte ett arabland de är i. Troligtvis är de även snart i Iran tllsammans med Israel, men låter det vara osagt.
Självklart vill jag inte se att bilen försvinner, bara att de som kan, vänjer sig bort vid den vi de tilfällen man kan. Det för att vi ska vänja oss vid att bilen, i alla fall i dess nuvarande utförande eller brist på tillgång till alternativa bränslen kommer att dö. Hoppas innerligt att bränslekrisen löser sig, förhoppningsvis utan att den älskade förbränningsmotorn ska dö.
Edit: Såg att du fått ett svar, men detta får ligga kvar som förtydligande.