2183
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 juli 2011
Vad många också missar är sånt som ligger utanför "heta stolen", om vi tar båtttrafiken, och här räknar jag in även hobbybåtar.

Visst det finns inte lika mycket båtar som bilar i sverige, men varför har inte båtar skatt? varför är det inga krav på hur miljövänlig en båt måste vara? just det, för att det sitter folk i regeringen som har just båtar som intresse, även miljöpartister. Du kan inte sitta o motivera stora kostnader på en front i miljöns namn när det finns mycket att göra på andra ställen.

Visst båda drivs av bensin/diesel så det är ingen skillnad. Men en bil betalar man skatt för fast den inte används.

Båtar har inga katalysatorer, och har det gått att använda på bilar sedan 1989 utan större påverkan så går det att använda på båtar utan större påverkan.

Även om man skryter om hur miljövänlig man är och seglar så sitter det en oftast en skitgammal utombordare på segelbåtarna och denna bara spyr ut avgaser.

Stora fartyg? där finns ännumer att göra, flygplan? jodå ännumer en start motsvarar väl ett års körning med en v70 om jag kommer ihåg rättt.

Även miljöpartiets förra språkrör flög regelbundet till finland för att knulla, och detta är något som tydligen inte räknas när man pratar om miljö.

En sann miljövän kör inte bil(och om denne gör detta så ren elbil), denna åker inte flyg för det är smutsigt, samma person åker inte fartyg av samma anledning, är dem intresserade av båtar så åker dem segel eller elmotor även på båten.

När regeringen är full med sånt folk, då ska jag köpa deras argument. Som det ser ut nu så är alla politiker som gör saker för miljöns skull och även 90% av miljöpartiet rena hycklare.
Senast redigerat av AcesHigh666 (2 juli 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
AcesHigh666 skrev:
Vad många också missar är sånt som ligger utanför "heta stolen", om vi tar båtttrafiken, och här räknar jag in även hobbybåtar.

Visst det finns inte lika mycket båtar som bilar i sverige, men varför har inte båtar skatt? varför är det inga krav på hur miljövänlig en båt måste vara? just det, för att det sitter folk i regeringen som har just båtar som intresse, även miljöpartister. Du kan inte sitta o motivera stora kostnader på en front i miljöns namn när det finns mycket att göra på andra ställen.

Visst båda drivs av bensin/diesel så det är ingen skillnad. Men en bil betalar man skatt för fast den inte används.

Båtar har inga katalysatorer, och har det gått att använda på bilar sedan 1989 utan större påverkan så går det att använda på båtar utan större påverkan.

Även om man skryter om hur miljövänlig man är och seglar så sitter det en oftast en skitgammal utombordare på segelbåtarna och denna bara spyr ut avgaser.

Stora fartyg? där finns ännumer att göra, flygplan? jodå ännumer en start motsvarar väl ett års körning med en v70 om jag kommer ihåg rättt.

Även miljöpartiets förra språkrör flög regelbundet till finland för att knulla, och detta är något som tydligen inte räknas när man pratar om miljö.

En sann miljövän kör inte bil(och om denne gör detta så ren elbil), denna åker inte flyg för det är smutsigt, samma person åker inte fartyg av samma anledning, är dem intresserade av båtar så åker dem segel eller elmotor även på båten.

När regeringen är full med sånt folk, då ska jag köpa deras argument. Som det ser ut nu så är alla politiker som gör saker för miljöns skull och även 90% av miljöpartiet rena hycklare.

Mycket sant, men i mitten på 90-talet så publicerades någon undersöking i en motortidning som påvisade att sverges utegrillar hade större utsläpp än sveriges hobbybilar. Hur det står sig idag vet jag inte men det ger lite perpektiv på olika byråkraters synsätt. Regeringsgubbar åker inte raggarbil men de grillar som fan. wink Dessutom måste ju gasolgrillar vara ett rejält miljösvineri, fossilt bränsle helt i onödan. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 Inlägg
3 juli 2011
gött då att jag ger 7,15 kr dieseln:)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 juli 2011
Det finns många anledningar till att inte beskatta båtar. För det första betalar båtägarna redan idag ca 300% mer i drivmedelsskatt än vad samhället har i kostnader för fritidsbåtar. Redan där är det svårt att motivera någon särskilld båtsatt. Dessutom skulle hela apparaten att bygga upp register, regiterföra och beskatta båtar förmodligen vara bra mycket dyrare rent byråkratiskt än vad samhällsvinsten med en skatt skulle vara.

Sen kan man se det så också... Rör inte vårt sista "skattefria" nöje....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 juli 2011
zovix skrev:
Det finns många anledningar till att inte beskatta båtar. För det första betalar båtägarna redan idag ca 300% mer i drivmedelsskatt än vad samhället har i kostnader för fritidsbåtar. Redan där är det svårt att motivera någon särskilld båtsatt. Dessutom skulle hela apparaten att bygga upp register, regiterföra och beskatta båtar förmodligen vara bra mycket dyrare rent byråkratiskt än vad samhällsvinsten med en skatt skulle vara.

Mvh Magnus

Vad gäller fritidsbåtar går väl de på helt vanlig bensin eller diesel och "plocka-upp-tvålen"-beskattas ju vid pumpen precis som bilar. Att en stor fritidsbåt drar smått troliga mängder soppa gör ju inget, ägaren får ju betala i proportion till förbrukningen.

Stora fraktfartyg har jag fått intrycket av kan gå på lite vad som helst, och det är knappast miljödiesel. Dock måste man vara på det klara med att en straffbeskattning av bränsle till fraktfartyg i rättvisans namn - då vi bilister betalar så mycket - i slutänden ändå bara kommer att leda till att vi banankonsumenter t ex får stå för notan när fraktbolagen måste höja priserna.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 juli 2011
Apropå miljö, jag bara måste citera ett helt klockrent inlägg från Nikola_Tesla på STCS från den här tråden:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 2#p2106182

Nikola_Tesla skrev:
Klart jag tror på växthuseffekten. Jag har varit genuint oroad över klimatet ända sedan 2006 när Aftonbladet påbörjade sin artikelserie om "Klimathotet" och dödsgasen koldioxid. Samma år blev jag expert på geologi, klimat och började läxa upp min omgivning i frågan.

Det är inte bara att jag tror på växthuseffekten - jag upplever den mest hela tiden. Varje gång vi har en mild vinter skriver jag insändare om hur påtagligt och akut klimathotet är, och hur rätt jag haft i frågan hela tiden. De senaste två vintrarna var förvisso osedvanligt kalla men då kom jag och mina klimatkompisar på att man kan skylla även det på dödsklimatdöden, som gör att vädret blir mer extremt åt bådera hållen. Varje år drabbas dessutom någon region någonstans i världen av extrema oväder - de värsta på flera årtionden. Exempelvis, byn Ling-Long i Kina upplever sina värsta översvämningar på 40 år - då sprider jag nyheten för att påvisa det jag sagt hela tiden om bilar som släpper ut mer än 119g koldioxid.

Som person är jag rätt tillbakadragen och upplever vissa problem med att efterhålla min hygien. Jag jobbar inte och har ingen bil. När andra vuxna frågar mig varför jag inte införskaffar en bil, eller ens ett busskort, så styr jag bort diskussionen från mina yrkesmässiga misslyckanden och hänvisar till miljön istället. Jag hade kört en Cayenne, om vi inte hade haft problem med klimatet, typ. Jag väljer även bort dyr mat och rättfärdigar min smakfattiga svältdiet med vegeterianism - det är synd om djur.

Jag har inte heller råd att....eller oj, jag menar - jag reser inte heller för det är miljöfarligt. Jag fördriver därför min tid med mycket annat i väntan på den stora oljekatastrofen. Den inträffar mycket snart. Bland annat så vaccinerar jag mig mot fågel- och fiskinfluensor hela tiden. Jag debatterar även Förbifart Stockholm - ett uruselt projekt som inte behövs och kostar massa pengar som man kunde spenderat på cykelbanor istället. Eller bidrag, till fattiga barn då barnfattigdomen ökar så extremt mycket i Sverige att det är ohållbart (blev expert på barnfattigdom år 2011 efter artikelserien Dödsbarnfattigdomshotet). Jag har många andra lösningar på trängselproblematiken istället - bland annat bör man stimulera folk till att välja alternativa lösningar. Smart va? Stimulera och filosofiera bort köerna liksom. Det är vad man borde göra. Jag brukar även skriva att företag som inte tillverkar vindkraftverk kommer gå under, för i sådant fall tillverkar man inte produkter som folk vill ha.

Elektriker
718 Inlägg
5 juli 2011
zovix skrev:

Mvh Magnus

Ähh va fan skatta skiten ur båtarna bara! Så länge dom inte rör vårt sista skattefria RIKTIGA nöje, snöskoter åkningen wink

Men för å va seriös, finns de som tror på kyla också=)  http://svt.se/2.108068/1.2454389/solen_gar_i_vila
Senast redigerat av monno (5 juli 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

62 Inlägg
10 juli 2011
Bergkuist skrev:
Confidence skrev:
gps18 skrev:
det här visst är fakta men sverige ska inte rädda världen
jag vill ha bensinpriset som usa med 300+ milj invånare har o där de har inga snåla bilar....

Rädda världen? Nä vi ska rädda oss själva. Hur hårt vi påverkas av ett stigande oljepris beror på hur mycket olja vi själva använder. Ett högt oljeberoende i kombination med ett högt oljepris innebär problem för ekonomin. Men du kanske vill åka bil på bekostnad av välfärd, jobb, pensioner, andra varor, etc?

USAs bensinpris är inget att eftersträva, pga deras låga bensinskatt så sitter de ännu djupare i klistret än vad vi gör.

Att vi tillfälligt fått ett lägre bensinpris nu beror på att IEA nyligen släppte 60 miljoner fat olja från OECD-ländernas oljereserver. Och det visar hur desperata de faktiskt är. En finanskris närmar sig...

Vi ska rädda oss själva? Du har fallit för den typiska "miljö" hysterin som har fördömpt Landet lagom. Det höga drivmedels priset påverkar inte folks körning, det har redan konstaterat i flera undersökningar och varför? jo för att svenskar behöver bilen! Bil är ingen rättighet, det ska kosta pengar att äga en bil då det ger dig en frihet som få andra saker gör. Vad skulle du göra om ditt barn blir sjuk? ska du sätta dig på bussen och åka 3 timmar tills du når ungen?, Jag förstör stockholmare som bor i innestan som har tunnelbana+ buss + spårvagn att de inte behöver bil då allt är "nära" men för oss som inte bor i innestaden får ett helvete.

Högre drivmedels priser ökar klyftorna i samhället, det är inte bosse som kör corvette utan det är Elin som är ensamstående undersköterska som drabbas av det. Vi har ett oljeberoende som inte är bra, det är aldrig bra att vara så beroende att hela landets makro ekonomi hänger på det men det finns inget annat alternativ i vårt samhälle, de drastiska ändringarna som t.ex. Miljöpartiet vill tillämpa skulle skapa microekonomisk katastrof för företag vilket skulle leda till minskade inkomster för staten. Redan 2008 när Dieseln nådde 15.03 kr/l höjde alla åkerier sin avgifter och maten blev dyrare. Det gäller att minska oljeberoendet i den mån så du inte skadar tillväxten i landet, du nämde tidigare om bilen på 50-talet. Det du skriver är sanning med modifikation, du har rätt att vi var "bönder" innan men tänk också på hur mycket vi har nått under denna tid.  Att säga att vi ska "höja" skatterna för att få folk att åka mindre är liknande på vad man gjorde i Soviet, vet inte om du känner till bilmärket lada? staten la en sådan hög skatt på den att det tog en vanlig knegare 3 årslöner att köpa den. De ville helt enkelt att endast de "rika" skulle använda sig av bil och det är tyvärr det som politikerna gör i vårt med, de fasar ut de svaga och de rika som drar i gång ekonomin samt investerar i företag och liknande blir fattigare. Detta leder till mindre investering i miljöteknik då affärsmän inte har råd att investera lika mycket. För det vet du väl att det är rika människor som oftast står för investering i nya produkter och liknande?

Att eftersträva USA drivmedelspris skulle inte fungerar i vårt samhälle, vi är för beroende på skatterna som staten får in. Det jag vill se är vad staten kommer göra när elmotorn,bränslecell slår igenom hur ska de då göra för att få in skatter?.  En sak som också är intressant är att 40% av våra skatter går till sociala 2009. USA drivmedelspris har inget att göra om krisen de sitter i, USA har alltid levt efter " folket kommer spendera ur vår finanskris" och det har fungerat tills nu, problemet ligger i att nästan inget tillverkas i usa längre och majoriteten försvinner därför till kina som exempel som nu iofs "Lånar" pengar till usa.
Nej Oljeberoendet ska vi inte vara rädda för, Sverige kan inte göra något åt det, det vi ska vara rädda för är när kina inte har pengar att låna till USA där snackar vi problem

Var har jag pratat om miljö? Jag pratar om en oljekris, det är snarare ekonomi jag pratar om. Att ett högre drivmedelspris inte påverkar folks körning är fel, det spelar ingen roll vad folk säger för enligt de grundläggande marknadsmekanismerna kommer ett högre pris döda en viss efterfrågan.

När jag läser resten du skriver blir jag mörkrädd, hur tror du att de som idag är bilberoende ska klara sig när oljepriset stiger till skyarna eller när det kanske inte ens finns någon bensin hos den lokala macken? Genom att hålla nere drivmedelspriserna så bäddar vi bara för en katastrof för både hushållens och landets ekonomi. Den livsstil vi har idag är ohållbar man kan tycka vad man vill men grundläggande fysiska lagar går inte att ifrågasätta. Oljan har sålts till kraftigt underpris sedan oljeåldern började, räknar man på energiinnehållet så kan man enkelt konstatera det.

Miljöpartiets förslag om 50 öre per liter är löjligt, de höjningar vi skulle behöva är betydligt större. Och det säger jag inte för att jag vill ha högre drivmedelspriser utan för att det finns ett starkt vetenskapligt stöd för det.

Och kilometerskatten för lastbilarna är något som åkerierna själva förespråkade för något år sedan. Det skulle nämligen ge svenska åkerier konkurrensfördelar mot utländska åkerier.

Och självklart kommer högre drivmedelspriser att driva upp priserna på andra varor. Men det är också beroende av totalkostnaden, det är inte bara priset per liter som är avgörande utan även antal liter man behöver.

Oavsett vad man tycker om det här ämnet så pekar allt på att vi kommer få avsevärt dyrare drivmedelspriser framöver, det kan tom bli fysisk brist. Då är det viktigt att vi har ställt om samhället.

Och det är garanterat bättre att betala mer i skatt till staten än att betala mer till oljeproducenterna. Skatten återinvesteras i Sverige, det gör ytterst sällan pengarna som hamnar andra länder.

Den här oljekrisen är betydligt värre än om USA går i konkurs. Oljan är grunden i hela världsekonomin. De hushåll som envisas med att fortsätta köra bil kommer att drabbas hårt. Dock kommer folk på landsbygden att klara sig bättre långsiktigt eftersom fler jobb kommer att skapas där. I staden finns nämligen inga naturresurser. Det kommer bli för dyrt att producera saker i Kina och frakta hit. Sen om det dröjer 10 eller 30 år innan kan nog ingen svara på.

Dagens tillväxt är också ohållbar samt idiotisk på flera plan. Oljebristen kommer att sätta stopp för fortsatt ekonomisk tillväxt av den typen vi haft hittills. Men eftersom dagens tillväxtekonomi har så allvarliga brister så är det nog lika bra.

Sen tycker jag att vardagsbilismen är något betydligt allvarligare än nöjesbilismen. Bilen ger oss något unikt därför tycker jag inte man ska förstöra det genom att använda bilen till allt.

Flertalet rapporter säger att de länder som ställer om till minskat oljeberoende kommer få bättre konkurrensfördelar och ekonomi. Och det är rätt självklart, därför är det bara idioti att påstå att Sverige inte kan göra något.
Senast redigerat av Confidence (10 juli 2011)

62 Inlägg
10 juli 2011
Andromeda skrev:
Tycker Bergqvist inlägg var mycket bra.

1EVOXIN1 skrev:
Bergkuist.

Bra skrivet!

+1

Det där visar bara att ni inte har någon som helst koll på läget, sök på "peak oil" eller "oljeproduktionstoppen" på google.
Senast redigerat av Confidence (10 juli 2011)

62 Inlägg
10 juli 2011
Andromeda skrev:
Det är i princip bara Sverige som är kåta på E85, medan större delen av västvärlden ratar den. Varför inte biodiesel? Kan utvinnas ur jordbruksprodukter vi inte gör så mycket annat med, och har mycket högre verkningsgrad (lägre förbrukning) än etanol.

Världen gjorde en felsatsning med etanolen, den skulle ha satsat på metanolen istället.

677 Inlägg
10 juli 2011
Confidence skrev:
Andromeda skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Bergkuist.

Bra skrivet!

+1

Det där visar bara att ni inte har någon som helst koll på läget, sök på "peak oil" eller "oljeproduktionstoppen" på google.

Det är snarare du som saknar belägg på det du skriver, du nämner "peak oil" och produktionstopp för olja. "peak oil" är ett argument som otaliga sk. "miljö forskare" använt i sina rapporter för att få större uppmärksamhet och under 70-talets oljekris. Produktionsstoppen som har varit under senaste året pga oroligheterna i mellanöstern har skapat som du nämner produktionstopp under kortare perioder men det är aldrig stått helt stilla, vi nådde då ett oljepris som påminde 2008 innan ekonomikrisen slog till som hårdast. OPEC, även sk. oljekartellen vill ha ett oljepris mellan 90-100 dollar/fatet för att nå maximal försäljning. När oljan passerar 100 dollar/fatet får börsen kalla fötter. Investerare blir osäkra och börsen får stora svängar vilket leder till oroligheter i världsekonomin. OPEC släppte en del av sitt enorma oljelager och ökade produktionen för att få ner oljepriset till humanare priset för att kunna stabilsera ekonomin via en sk. Fiscial policy om du läst macroekonomi vilket du borde annars har du ingen rätt att utala dig.  Oljan handlas till större delen i dollar och dollar ligger just nu på 6.56 kr/dollar vilket är väldigt lågt, ett "normalt" dollar pris borde ligga på runt 8kr/dollar för att anses vara stabil på världsmarknaden.

När dollarn låg som lägst valde stora oljeproducent länder som iran,ecuador,sudan att börja handla i Euro då den valutan låg stabillare. Det jobbiga som har inträffat är att grekland,portugal som har euro som valuta går åt helvete och drar på sånt sätt ner euro valutan. ( minskat intresse för euron=minskat värde) här måste då europeiska central banken samt IMC ( valutafonden) få upp intresse för euron igen då genom att köpa sin egen valuta och på sånt sätt "övervärdera" den så investerare vill investera igen.
Innan det stora sparpaketet slog igenom för grekland var det oklart om landet skulle överleva och euron låg då på rekordlåga, OPEC var tvugna att göra något och började öka sin oljeproduktion och vi såg då ett bensinpris som låg runt 13.59 under en period, dvs ökat produktion = mer olja på marknaden = lägre pris. Grekland fick igenom sitt sparpaket och euron stabilserades för tillfället. OPEC minskade oljeproduktion då OPEC vill tjäna så mkt pengar som det bara går och priset gick upp igen. Bensinpriset ligger på skrivande stund på 14.33 kr/l.

Peakoil som du nämner så varmt stämmer till en del, det finns "bara" så mycket olja för tillfället men eftersom tekniken går frammåt och man hittar nya sätt att nå nya källor som inte var möjligt för 10 år sen så ser jag det som om inte trångsynt utan också en väldigt naivt att gå med denna hysteri om "peak" oil som media gör. I går satt jag och kollade på BBC, svenska nyheter är så otroligt vänstervridna att stalin skulle vrida sig i graven. Där pratade det just om Peak oil och enligtforskare så nås den först 2100. Oljeberoendet minskar bland I-länderna med runt 2.34% om året medan U-länderna ökar sitt beroende.
Kina står i dag för majoriteten av användadet av fossilabränslen och har gått om USA.  Jag anser fortfarande att vi inte ska prata om "miljön" eller koldioxid från transportsektorn. Vulkanutbrottet som sker släpper ut mer skit under ett utbrott än vad alla industrier för under ett år.   

Oljeberoendet kommer försvinna för att ersättas av något annat, det är så vi fungerar vi människor vi vill alltid nå det bättre.  Jag är trött att argumentera mot dina bristande inlägg, du bor säkert på södermalm och spenderar för mycket tid i din umgängeskrets där ni sitter och diskuterar om hur vi billister förstör världen. Nej, kasta baskerna och den rutiga långarmade tröjan och för en gångskull och se hur resten av sverige har det. Jag lever i verkligheten inte i någon fantasivärld där folk springer runt på ängar och luktar på blommor. Det är dags att vakna upp och inse att världen inte är svart och vit utan det finns nyanser.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 juli 2011
Bergkuist skrev:
Confidence skrev:
Andromeda skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Bergkuist.

Bra skrivet!

+1

Det är snarare du som saknar belägg på det du skriver, du nämner "peak oil" och produktionstopp för olja. "peak oil" är ett argument som otaliga sk. "miljö forskare" använt i sina rapporter för att få större uppmärksamhet och under 70-talets oljekris. Produktionsstoppen som har varit under senaste året pga oroligheterna i mellanöstern har skapat som du nämner produktionstopp under kortare perioder men det är aldrig stått helt stilla, vi nådde då ett oljepris som påminde 2008 innan ekonomikrisen slog till som hårdast. OPEC, även sk. oljekartellen vill ha ett oljepris mellan 90-100 dollar/fatet för att nå maximal försäljning. När oljan passerar 100 dollar/fatet får börsen kalla fötter. Investerare blir osäkra och börsen får stora svängar vilket leder till oroligheter i världsekonomin. OPEC släppte en del av sitt enorma oljelager och ökade produktionen för att få ner oljepriset till humanare priset för att kunna stabilsera ekonomin via en sk. Fiscial policy om du läst macroekonomi vilket du borde annars har du ingen rätt att utala dig.  Oljan handlas till större delen i dollar och dollar ligger just nu på 6.56 kr/dollar vilket är väldigt lågt, ett "normalt" dollar pris borde ligga på runt 8kr/dollar för att anses vara stabil på världsmarknaden.

När dollarn låg som lägst valde stora oljeproducent länder som iran,ecuador,sudan att börja handla i Euro då den valutan låg stabillare. Det jobbiga som har inträffat är att grekland,portugal som har euro som valuta går åt helvete och drar på sånt sätt ner euro valutan. ( minskat intresse för euron=minskat värde) här måste då europeiska central banken samt IMC ( valutafonden) få upp intresse för euron igen då genom att köpa sin egen valuta och på sånt sätt "övervärdera" den så investerare vill investera igen.
Innan det stora sparpaketet slog igenom för grekland var det oklart om landet skulle överleva och euron låg då på rekordlåga, OPEC var tvugna att göra något och började öka sin oljeproduktion och vi såg då ett bensinpris som låg runt 13.59 under en period, dvs ökat produktion = mer olja på marknaden = lägre pris. Grekland fick igenom sitt sparpaket och euron stabilserades för tillfället. OPEC minskade oljeproduktion då OPEC vill tjäna så mkt pengar som det bara går och priset gick upp igen. Bensinpriset ligger på skrivande stund på 14.33 kr/l.

Peakoil som du nämner så varmt stämmer till en del, det finns "bara" så mycket olja för tillfället men eftersom tekniken går frammåt och man hittar nya sätt att nå nya källor som inte var möjligt för 10 år sen så ser jag det som om inte trångsynt utan också en väldigt naivt att gå med denna hysteri om "peak" oil som media gör. I går satt jag och kollade på BBC, svenska nyheter är så otroligt vänstervridna att stalin skulle vrida sig i graven. Där pratade det just om Peak oil och enligtforskare så nås den först 2100. Oljeberoendet minskar bland I-länderna med runt 2.34% om året medan U-länderna ökar sitt beroende.
Kina står i dag för majoriteten av användadet av fossilabränslen och har gått om USA.  Jag anser fortfarande att vi inte ska prata om "miljön" eller koldioxid från transportsektorn. Vulkanutbrottet som sker släpper ut mer skit under ett utbrott än vad alla industrier för under ett år.   

Oljeberoendet kommer försvinna för att ersättas av något annat, det är så vi fungerar vi människor vi vill alltid nå det bättre.  Jag är trött att argumentera mot dina bristande inlägg, du bor säkert på södermalm och spenderar för mycket tid i din umgängeskrets där ni sitter och diskuterar om hur vi billister förstör världen. Nej, kasta baskerna och den rutiga långarmade tröjan och för en gångskull och se hur resten av sverige har det. Jag lever i verkligheten inte i någon fantasivärld där folk springer runt på ängar och luktar på blommor. Det är dags att vakna upp och inse att världen inte är svart och vit utan det finns nyanser.

En text vägg, men it makes sence!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

62 Inlägg
4 november 2011
Bergkuist skrev:
Confidence skrev:
Andromeda skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Bergkuist.

Bra skrivet!

+1

Hade viss missat att du skrivit detta inlägg. Först och främst, Peak oil är ingen miljöfråga, de berörda områdena är ekonomi, energi och geologi. Sen kanske miljöförespråkare använder det som argument för att vi ska minska vårt oljeberoende.

Hur som helst så konstaterade Internationella Energimyndigheten i World Energy Outlook 2011 att världens råoljeproduktion nådde Peak Oil år 2006. Och då får man inte glömma att Internationella energimyndigheten länge kallats för optimister. Observera också att jag skrev produktions-toppen, inte produktion-stoppen. Toppen är alltså Peak Oil, den punkt i världshistorien då vår oljeproduktion kommer att vara högst för att sedan minska.

Anledningen till att börsen påverkas vid ett högt oljepris har inget att göra med det du skriver. Ett högre oljepris driver upp priset på drivmedel och indirekt andra varor vilket gör att folk kan konsumera mindre, det i sig påverkar ekonomin men det värsta är att det i sin tur driver upp KPI som i sin tur skapar en cost-push inflation som i sin tur driver upp räntorna. Och med tanke på att vi lever i ett kreditsamhälle så får högre räntor en allvarlig effekt på ekonomin, dels för att hämmar investeringar men också för att det dämpar köpkraften.

Sen förstår jag inte ens varför du skriver Fiscial policy, dels är det felstavat, dels heter det finanspolitik på svenska och dels så har det inget med saken att göra då OPEC inte ens är ett land. Jag vet inte heller vad IMC är men jag antar att du syftar på IMF. Hur som helst har inte heller detta något med saken att göra.

Och snacket om att teknik är lösningen stämmer inte. Ekonomer generaliserar och räknar bara fat olja, de glömmer att titta på nettoenergi och oljekvalité. http://mediaserver.fxstreet.com/Reports/fac5f3ed-4ffc-4f24-b270-bf396645a79c/Gradeofoil_20081210164948.gif

Faktum är att både nettoenergi och oljekvalité hela tiden minskar och det gör läget betydligt mer problematiskt. Den högkvalitativa oljan sinar snabbt...

3 235 Inlägg
26 januari 2012
Folk har kört bilar i över hundra år, och kommer garanterat att fortsätta köra även i framtiden, frågan är bara om vilken energikälla kommer att driva bilarna?
Oljan utvinns mer effektivt idag, men ändå kommer den att ta slut, om 50 år, kanske 70, eller 100. Det jag inte förstår är varför man inte satsar på andra alternativ? Det snackas ju hydrogenbilar, till och med bilar som går på tryckluft, men hittills har det bara varit testbilar i uvecklingsfasen. Några har börjat produceras, men man kan inte bara dra till en bilbutik och köpa en, även om man har pengar. Vad hände med bilen som kunde köra en halvtimme på tryckluft? jag hade gärna köpt en sådan...Oljebolagen har köpt upp dem flesta patent som handlar om framkomstmedel som inte går på olja, avslutade eventuella produktioner och skrotade produkterna. Ni känner säkert till historien om elbilen som hela USA älskade, som oljebolet köpte upp och skrotade. Många helt fungerande bilar togs ifrån användarna och pressades till fyrkantiga metallklossar. Varför? Det var tydligen ett hot mot oljan...Oljebolagen är sa mäktiga att dem kan nästan göra vad dem vil, och får sin vilja igenom. Rent teoretiskt kan dem anlita en arme för att göra situationen i ett visst område ostabil för att driva upp oljepriserna, eller få någon att spränga sin egen rörledning...Jag påstår inte att dem gör det, men det är ju pengar som styr, inte sant?
Dagens politiker kan bara beskatta, och det gör de dagligen, förmodligen utan ens att tänka över konsekvenserna för vanliga, dödliga människor. Kommer dem fortsätta i samma stil kommer nog mänskligheten att gå under rätt snart. Viljan att våga satsa verkar inte finnas. Politekerna sviker folket och snackar om att rädda världen, och bilproducenterna gör små, obetydliga försök på att överbevisa oss om att lösningen inte är långt undan. Sanningen är att så länge det finns olja och någon tjänat en fet slant på den, kommer vi vara beroende av den...
Vad tror ni staten tjänar på ett högre oljepris?
Senast redigerat av engolf (26 januari 2012)

Smålänning
7 887 Inlägg
26 januari 2012
Att ingne egentligen försöker sig på att på llvar blanda till bensin, utan att använda olja...

Vi vet idag vad bensin innehåller, och hur ingredienserna i bensinen är uppbyggda.

Bara för någon smart kille att blanda till och få att fungera.

Då kan man dessutom sätta ihop den som man vill och skippa sånt som inte gör nytta t.ex...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

551 Inlägg
27 januari 2012
Bergkuist skrev:
Vi ska rädda oss själva? Du har fallit för den typiska "miljö" hysterin som har fördömpt Landet lagom. Det höga drivmedels priset påverkar inte folks körning, det har redan konstaterat i flera undersökningar och varför? jo för att svenskar behöver bilen! Bil är ingen rättighet, det ska kosta pengar att äga en bil då det ger dig en frihet som få andra saker gör. Vad skulle du göra om ditt barn blir sjuk? ska du sätta dig på bussen och åka 3 timmar tills du når ungen?, Jag förstör stockholmare som bor i innestan som har tunnelbana+ buss + spårvagn att de inte behöver bil då allt är "nära" men för oss som inte bor i innestaden får ett helvete.

Han snackar inte om miljö, han snackar ju om ekonomi. Vi är inte lika beroende av olja som USA, vi skulle därmed klara oss bättre vid en kommande oljekris. Det fattar säkert du med. Klart det påverkar folks körning, skulle det kosta 300kr litern skulle du inte köra bil till jobbet. Det är bara det att det är små skitökningar i skatten, inget som verkligen tar död på bilkörandet, utan bara irriterar folk. Det är lögn att vi "behöver" bilen, du kan gå till jobbet och affären, även om det är 2 mil, du dör inte. Lovar.

Bergkuist skrev:
Högre drivmedels priser ökar klyftorna i samhället, det är inte bosse som kör corvette utan det är Elin som är ensamstående undersköterska som drabbas av det.

Varför skulle en ökad klyfta vara negativt? Vi i Sverige har en skadligt liten klyfta mellan rika och fattiga. Om det finns ett fåtal kloka kapitalister som vågar och har råd att sattsa på ny teknologi och har råd att försörja resten av befolkningen är det enbart positivt. Om ett helt land bara har massa medelklassare med lika mycket pengar kommer ingen att vinna något på. Tillväxten i landet kommer således att sjunka.

Bergkuist skrev:
Vi har ett oljeberoende som inte är bra, det är aldrig bra att vara så beroende att hela landets makro ekonomi hänger på det men det finns inget annat alternativ i vårt samhälle, de drastiska ändringarna som t.ex. Miljöpartiet vill tillämpa skulle skapa microekonomisk katastrof för företag vilket skulle leda till minskade inkomster för staten.

Ja vi är för beorende. Tycker även som du att den tvärt höjning av priset skulle vara skadligt. Vi behöver en långsam höjning som vi kan anpassa oss till. För om inte allt för lång tid kommer oljan ta slut, det är lika bra att vi vänjer oss vi det faktumet. Bara för att oljan tar slut inom 100 år betyder det inte att vi kan köra bil så länge, om ett par decenier kommer troligtvis bara oljechejkerna ha råd och tillgång till bensin och diesel, vi i resten av världen får anpassa oss till att vara oljelösa, men faktum kvartstår, vi kommer inte dö för att oljan är slut eller för att vi inte har råd med den. Det kommer kapitalisterna se till, de är till skillnad från medelsvensson drivan och idérika. Ny teknik kommer att komma. Det behöver inte ens betyda att förbränningsmotorn är död.

Bergkuist skrev:
Redan 2008 när Dieseln nådde 15.03 kr/l höjde alla åkerier sin avgifter och maten blev dyrare. Det gäller att minska oljeberoendet i den mån så du inte skadar tillväxten i landet, du nämde tidigare om bilen på 50-talet. Det du skriver är sanning med modifikation, du har rätt att vi var "bönder" innan men tänk också på hur mycket vi har nått under denna tid.  Att säga att vi ska "höja" skatterna för att få folk att åka mindre är liknande på vad man gjorde i Soviet, vet inte om du känner till bilmärket lada? staten la en sådan hög skatt på den att det tog en vanlig knegare 3 årslöner att köpa den. De ville helt enkelt att endast de "rika" skulle använda sig av bil och det är tyvärr det som politikerna gör i vårt med, de fasar ut de svaga och de rika som drar i gång ekonomin samt investerar i företag och liknande blir fattigare. Detta leder till mindre investering i miljöteknik då affärsmän inte har råd att investera lika mycket. För det vet du väl att det är rika människor som oftast står för investering i nya produkter och liknande?

Politikerna vill inte bara att de rika ska köra bilar, hoppas inte att du var seriös. De vill säkra sveriges framtid ekonomiskt sett. Att kapitalisterna och investerarna skulle bil "fattiga" förstår jag inte grunden till, pengar försvinner inte bara, de kommer snarare att bli rikare. De företag som är nödvändiga eller i alla fall producerar produkter och tjänster som är värda att betala för kommer att stanna. OM det skulle vara så att pengarna i stället förs till staten så har ju de ansvaret att sattsa på miljötekniken i stället för kapitalisterna.

Och ja, tillväxten kan skadas av en hög höjning på drivmedellskatten, men det är en nödvändig procedur som vi fortfarande kommer att ha råd med, sen kommer vissa produkter påverkas mer eller mindre. Närproducerad mat finns det gott om, vi behöver inte annanasjuice från Brasilien, som shipats till Kina för tapping, för att sedan åka lyxkryssning till Europa. Jävla fjolltrams.

Bergkuist skrev:
Att eftersträva USA drivmedelspris skulle inte fungerar i vårt samhälle, vi är för beroende på skatterna som staten får in. Det jag vill se är vad staten kommer göra när elmotorn,bränslecell slår igenom hur ska de då göra för att få in skatter?

Använd fantasin, de kommer ta ut mer skatt från löner alternativt mer skatt på elen eller det alternativet som kommer att driva vårat samhälles fordon. Då har de bara ansvaret att reglera beskattningen så att den inte skadar tillväxten.

Bergkuist skrev:
En sak som också är intressant är att 40% av våra skatter går till sociala 2009. USA drivmedelspris har inget att göra om krisen de sitter i, USA har alltid levt efter " folket kommer spendera ur vår finanskris" och det har fungerat tills nu, problemet ligger i att nästan inget tillverkas i usa längre och majoriteten försvinner därför till kina som exempel som nu iofs "Lånar" pengar till usa.
Nej Oljeberoendet ska vi inte vara rädda för, Sverige kan inte göra något åt det, det vi ska vara rädda för är när kina inte har pengar att låna till USA där snackar vi problem

Usa:s drivmedelspris är lågt av den anledning att de för krig i de länder som har mest olja. Och det är troligtvis även en av deras största anldningar till deras taskiga ekonomi. Krigen kostar ENORMA summor. Det är ju liksom inte ett arabland de är i. Troligtvis är de även snart i Iran tllsammans med Israel, men låter det vara osagt.

Självklart vill jag inte se att bilen försvinner, bara att de som kan, vänjer sig bort vid den vi de tilfällen man kan. Det för att vi ska vänja oss vid att bilen, i alla fall i dess nuvarande utförande eller brist på tillgång till alternativa bränslen kommer att dö. Hoppas innerligt att bränslekrisen löser sig, förhoppningsvis utan att den älskade förbränningsmotorn ska dö.

Edit: Såg att du fått ett svar, men detta får ligga kvar som förtydligande.
Senast redigerat av p12 (27 januari 2012)

Haters gonna hate.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 januari 2012
p12 skrev:
Bergkuist skrev:

Han snackar inte om miljö, han snackar ju om ekonomi. Vi är inte lika beroende av olja som USA, vi skulle därmed klara oss bättre vid en kommande oljekris. Det fattar säkert du med. Klart det påverkar folks körning, skulle det kosta 300kr litern skulle du inte köra bil till jobbet. Det är bara det att det är små skitökningar i skatten, inget som verkligen tar död på bilkörandet, utan bara irriterar folk. Det är lögn att vi "behöver" bilen, du kan gå till jobbet och affären, även om det är 2 mil, du dör inte. Lovar.

Bergkuist skrev:
Högre drivmedels priser ökar klyftorna i samhället, det är inte bosse som kör corvette utan det är Elin som är ensamstående undersköterska som drabbas av det.

Varför skulle en ökad klyfta vara negativt? Vi i Sverige har en skadligt liten klyfta mellan rika och fattiga. Om det finns ett fåtal kloka kapitalister som vågar och har råd att sattsa på ny teknologi och har råd att försörja resten av befolkningen är det enbart positivt. Om ett helt land bara har massa medelklassare med lika mycket pengar kommer ingen att vinna något på. Tillväxten i landet kommer således att sjunka.

Bergkuist skrev:
Vi har ett oljeberoende som inte är bra, det är aldrig bra att vara så beroende att hela landets makro ekonomi hänger på det men det finns inget annat alternativ i vårt samhälle, de drastiska ändringarna som t.ex. Miljöpartiet vill tillämpa skulle skapa microekonomisk katastrof för företag vilket skulle leda till minskade inkomster för staten.

Ja vi är för beorende. Tycker även som du att den tvärt höjning av priset skulle vara skadligt. Vi behöver en långsam höjning som vi kan anpassa oss till. För om inte allt för lång tid kommer oljan ta slut, det är lika bra att vi vänjer oss vi det faktumet. Bara för att oljan tar slut inom 100 år betyder det inte att vi kan köra bil så länge, om ett par decenier kommer troligtvis bara oljechejkerna ha råd och tillgång till bensin och diesel, vi i resten av världen får anpassa oss till att vara oljelösa, men faktum kvartstår, vi kommer inte dö för att oljan är slut eller för att vi inte har råd med den. Det kommer kapitalisterna se till, de är till skillnad från medelsvensson drivan och idérika. Ny teknik kommer att komma. Det behöver inte ens betyda att förbränningsmotorn är död.

Bergkuist skrev:
Redan 2008 när Dieseln nådde 15.03 kr/l höjde alla åkerier sin avgifter och maten blev dyrare. Det gäller att minska oljeberoendet i den mån så du inte skadar tillväxten i landet, du nämde tidigare om bilen på 50-talet. Det du skriver är sanning med modifikation, du har rätt att vi var "bönder" innan men tänk också på hur mycket vi har nått under denna tid.  Att säga att vi ska "höja" skatterna för att få folk att åka mindre är liknande på vad man gjorde i Soviet, vet inte om du känner till bilmärket lada? staten la en sådan hög skatt på den att det tog en vanlig knegare 3 årslöner att köpa den. De ville helt enkelt att endast de "rika" skulle använda sig av bil och det är tyvärr det som politikerna gör i vårt med, de fasar ut de svaga och de rika som drar i gång ekonomin samt investerar i företag och liknande blir fattigare. Detta leder till mindre investering i miljöteknik då affärsmän inte har råd att investera lika mycket. För det vet du väl att det är rika människor som oftast står för investering i nya produkter och liknande?

Politikerna vill inte bara att de rika ska köra bilar, hoppas inte att du var seriös. De vill säkra sveriges framtid ekonomiskt sett. Att kapitalisterna och investerarna skulle bil "fattiga" förstår jag inte grunden till, pengar försvinner inte bara, de kommer snarare att bli rikare. De företag som är nödvändiga eller i alla fall producerar produkter och tjänster som är värda att betala för kommer att stanna. OM det skulle vara så att pengarna i stället förs till staten så har ju de ansvaret att sattsa på miljötekniken i stället för kapitalisterna.

Och ja, tillväxten kan skadas av en hög höjning på drivmedellskatten, men det är en nödvändig procedur som vi fortfarande kommer att ha råd med, sen kommer vissa produkter påverkas mer eller mindre. Närproducerad mat finns det gott om, vi behöver inte annanasjuice från Brasilien, som shipats till Kina för tapping, för att sedan åka lyxkryssning till Europa. Jävla fjolltrams.

Bergkuist skrev:
Att eftersträva USA drivmedelspris skulle inte fungerar i vårt samhälle, vi är för beroende på skatterna som staten får in. Det jag vill se är vad staten kommer göra när elmotorn,bränslecell slår igenom hur ska de då göra för att få in skatter?

Använd fantasin, de kommer ta ut mer skatt från löner alternativt mer skatt på elen eller det alternativet som kommer att driva vårat samhälles fordon. Då har de bara ansvaret att reglera beskattningen så att den inte skadar tillväxten.

Bergkuist skrev:
En sak som också är intressant är att 40% av våra skatter går till sociala 2009. USA drivmedelspris har inget att göra om krisen de sitter i, USA har alltid levt efter " folket kommer spendera ur vår finanskris" och det har fungerat tills nu, problemet ligger i att nästan inget tillverkas i usa längre och majoriteten försvinner därför till kina som exempel som nu iofs "Lånar" pengar till usa.

Usa:s drivmedelspris är lågt av den anledning att de för krig i de länder som har mest olja. Och det är troligtvis även en av deras största anldningar till deras taskiga ekonomi. Krigen kostar ENORMA summor. Det är ju liksom inte ett arabland de är i. Troligtvis är de även snart i Iran tllsammans med Israel, men låter det vara osagt.

Självklart vill jag inte se att bilen försvinner, bara att de som kan, vänjer sig bort vid den vi de tilfällen man kan. Det för att vi ska vänja oss vid att bilen, i alla fall i dess nuvarande utförande eller brist på tillgång till alternativa bränslen kommer att dö. Hoppas innerligt att bränslekrisen löser sig, förhoppningsvis utan att den älskade förbränningsmotorn ska dö.

Edit: Såg att du fått ett svar, men detta får ligga kvar som förtydligande.

Du vet om att det kommer att komma en dag när tillväxten är 0% va?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Ljud freak !
928 Inlägg
27 januari 2012
Det är helt sjukt att det ska vara så här ! Jag vet många som fått sälja sina hus å flytta närmre sina jobb bara för att dom inte har råd att köra till jobbet å finns ingen buss å gå ja de går ju inte om man ska ha ungarna till dagis å sen till jobbet,

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
27 januari 2012
Bensinen/dieseln kan inte vara för dyr än. Folk spenderar ju massor av soppa på att köra runt och leta efter en bättre p-plats, närmre ingången.

/Mattias

Pim_Pim
27 januari 2012
Bmw_Bertil skrev:
Det är helt sjukt att det ska vara så här ! Jag vet många som fått sälja sina hus å flytta närmre sina jobb bara för att dom inte har råd att köra till jobbet å finns ingen buss å gå ja de går ju inte om man ska ha ungarna till dagis å sen till jobbet,

Oj, ja då är det fattigt..det kostar nu för tiden..

Sök