6628
Sök

Dela bil - vilken försäkring?

269 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Min svärmor har en bil som hon sällan använder. Hon har nämligen inte något körkort. Vi bor på olika orter i Sverige. När vi besöker henne brukar vi köra bilen åt henne, men annars brukar hennes syster köra bilen - detta sker dock i praktiken väldigt sällan, för systern har sin egen bil.

Hursomhelst. Min svärmor säger att vi kan få låna bilen och ha den som extra bil, eftersom den mestadels ändå står oanvänd.

Jag har ringt till flera försäkringsbolag, men de säger att vi inte kan teckna försäkring hos dem, eftersom det inte är vår bil. Det betyder att om vi lånar bilen under längre period så kommer den vara helt oförsäkrad. Eller rättare sagt, min svärmor har den försäkrad - men om vi använder den under längre perioder så kommer inte svärmors försäkring att gälla - enligt de försäkringsbolag jag pratat med. Och det beror på att hon då inte är den huvudsakliga brukaren. Den huvudsakliga brukaren måste vara den som äger bilen, säger dem.

Det var ett försäkringsbolag som på sin hemsida skrev att de har försäkring för bildelning, men när jag ringde upp så fick jag ändå samma besked som övriga.
"Bildelning ? en win win för miljön och din plånbok"
https://www.dina.se/forsakringar/bilfor … anbok.html

Finns det något sätt att dela bil? Min svärmor vill inte sälja sin bil till oss under de perioder vi lånar bilen. Det känns dessutom som en väldigt omständlig lösning.

Har ni några tips?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

Forummoderator
26 677 Inlägg
för 1 timme sedan
Ställde inte du samma fråga en gång tidigare..?

Jo..här var tråden: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=352195

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök