Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

CHEEVA skrev:

IceEyes skrev:
Svensken kommer sannolikt att reagera som vanligt, dvs knyta näven i fickan och eventuellt basunera ut sitt missnöje på forumsidor som Garaget och Flashback.

Omfattande demonstrationer och blockader som försätter nationen i koma är förmodligen det enda realistiska förslaget som kommer ge effekt. Alternativt att vi röstar fram ett parti som förespråkar sänkt bränsleskatt.

vilket parti förespråkar sänkt soppa skatt ?? läste lite om att sd förespråkade det men det var länge sen efter det har jag inte hört något mer om de

http://www.bensinskatteuppror.se/
sd
http://www.vagvaletgbg.se/
vad jag vet...

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Snitch Ointresserad.
29 april 2011 · 936 Inlägg

Jag tycker vi går in, i regeringshuset, beväpnade till tänderna och skjuter ner allihop.

Heja ryssland.

Teabag appreciation club.
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2011 · 7 230 Inlägg

Snitch skrev:
Jag tycker vi går in, i regeringshuset, beväpnade till tänderna och skjuter ner allihop.

Heja ryssland.

big_smile haha

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Snitch Ointresserad.
29 april 2011 · 936 Inlägg

CHEEVA skrev:

Snitch skrev:
Jag tycker vi går in, i regeringshuset, beväpnade till tänderna och skjuter ner allihop.

Heja ryssland.

big_smile haha

Do u have the baaalllz?

Teabag appreciation club.
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2011 · 7 230 Inlägg

Snitch skrev:

CHEEVA skrev:

Snitch skrev:
Jag tycker vi går in, i regeringshuset, beväpnade till tänderna och skjuter ner allihop.

Heja ryssland.

big_smile haha

Do u have the baaalllz?

klart ! lets go !! hänger du på ? så slipper man va ensam mot alla läskiga kostym nissar hehe

nej men nu får vi fan ta och göra något åt detta !  Vi kan ju börja redan nu i vår och snacka oss varma om detta med en stor demonstration på bilträffar , även som någon nämt tidigare så är ju facebook grymt bra ! världens största arkiv över personer smile Bensin priset behöver komma ner till ett vettigt pris igen dvs under 10 kr litern

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hamilton
29 april 2011 · 8 864 Inlägg

Kan ni inte hålla er till ämnet så blir vi tungen att börja rensa i tråden.
Tråden handlar om bensinpriset och inget annat.
Politik får ni ta på andra ställen.

Priset på bensin styrs av tillgång och efterfrågan och så är det med allt på den fria marknaden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Fellow
29 april 2011 · 1 581 Inlägg

Hamilton skrev:
Kan ni inte hålla er till ämnet så blir vi tungen att börja rensa i tråden.
Tråden handlar om bensinpriset och inget annat.
Politik får ni ta på andra ställen.

Priset på bensin styrs av tillgång och efterfrågan och så är det med allt på den fria marknaden.

Mvh
Hamilton

Problemet är inte bensinpriset utan skatterna som är fasta och dem styrs inte av tillgång och efterfrågan.

Hamilton
29 april 2011 · 8 864 Inlägg

Fellow skrev:

Hamilton skrev:
Kan ni inte hålla er till ämnet så blir vi tungen att börja rensa i tråden.
Tråden handlar om bensinpriset och inget annat.
Politik får ni ta på andra ställen.

Priset på bensin styrs av tillgång och efterfrågan och så är det med allt på den fria marknaden.

Mvh
Hamilton

Problemet är inte bensinpriset utan skatterna som är fasta och dem styrs inte av tillgång och efterfrågan.

Ja men i den här tråden så är det bensinpriset som diskuteras och inte skatten.
Politik och skatter får ni som sagt ta i andra forum och inte här.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Snitch Ointresserad.
29 april 2011 · 936 Inlägg

Ja men hallå? Skatten räknas ju in i det slutgiltiga priset, alltså hör det till diskussionsämnet. Eller?

Tillgång och efterfrågan... Bensinen är långt ifrån slut.

Teabag appreciation club.
karlitoo
29 april 2011 · 263 Inlägg

Det är helt otroligt, för första gången i mitt ''bil'' liv så är jag ute efter en bensinsnål bil nu. Hyundai Atos på gång. Sjuka priser, rena rånet :S
Speciellt när våra bilar dricker 1,2-1,3 liter milen...

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
29 april 2011 · 901 Inlägg

Fellow skrev:

Hamilton skrev:
Kan ni inte hålla er till ämnet så blir vi tungen att börja rensa i tråden.
Tråden handlar om bensinpriset och inget annat.
Politik får ni ta på andra ställen.

Priset på bensin styrs av tillgång och efterfrågan och så är det med allt på den fria marknaden.

Mvh
Hamilton

Problemet är inte bensinpriset utan skatterna som är fasta och dem styrs inte av tillgång och efterfrågan.

exakt!!!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
29 april 2011 · 901 Inlägg

jonnielahti skrev:
jag e också trött på att tanka svindyr soppa, va ner till stockholm en sväng med min bil nu, förvisso endast ~45 liter på 60 mil, men det blir ju mycket pengar liksom! och så e man arbetslös...

hur har dem tänkt liksom? bensinen kostar Mer hemma i Mellansel (3 mil utanför Örnsköldsvik) än vad den gör i Haninge (2 mil söder om Stockholm) hur kommer de sig? dem kan ju inte skylla allt på transporter när en tidigare i tråden räknat ut att ca 8kr per liter bara är skatt!!!

exakt!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
29 april 2011 · 901 Inlägg

karlitoo skrev:
Det är helt otroligt, för första gången i mitt ''bil'' liv så är jag ute efter en bensinsnål bil nu. Hyundai Atos på gång. Sjuka priser, rena rånet :S
Speciellt när våra bilar dricker 1,2-1,3 liter milen...

kanske vi ska bara gå slutligen....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
karlitoo
29 april 2011 · 263 Inlägg

Det är ju det dom vill, politikerna, eliminera bilen!
Exempel nya bensinen E10! Många gamla bilar klarar inte av att köra på det.
Bensinförbrukningen kommer att öka ännu mer när man kör med mer etanol i bensinen.....

Lätt för dom att säga att vi ska cykla eller åka tåg, när de flesta av dom inte ens har körkort.
Skojare

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Masquerade Aldrig nöjd
29 april 2011 · 804 Inlägg

karlitoo skrev:
Det är ju det dom vill, politikerna, eliminera bilen!
Exempel nya bensinen E10! Många gamla bilar klarar inte av att köra på det.
Bensinförbrukningen kommer att öka ännu mer när man kör med mer etanol i bensinen.....

Lätt för dom att säga att vi ska cykla eller åka tåg, när de flesta av dom inte ens har körkort.
Skojare

Haha, jo visst. Eliminera bilen. Bilister är snarare en säker källa att mjölka pengar ur; Hur mycket priserna än höjs så betalar folket. E10 är ett bra exempel där priserna antagligen lär höjas, men bensinen späds ut med etanol, hence mer vinst. Se även E85 och diesel som låg långt under bensinpriset fram tills dess att antalet diesel-och etanolbilar ökade. Då sköt även priserna i höjden.

Vänta bara, när elbilen blir vanlig så kommer även det priset att höjas, som jag skrivit tidigare så skulle man på något jävla vänster få en tank att kosta runt tusenlappen om vi så hade luftdrivna bilar. Samtidigt höjer man även parkeringsavgifter - Liksom som en säkerhetsåtgärd eftersom många har rätt snåla bilar..

Livet är för kort för att äga Volvo.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 april 2011 · 2 972 Inlägg

Är det en chock att soppapriset höjs hela tiden? Det har det gjort i 50 år och kommer att fortsätta med i 50 år till. Det relevanta är ju hur pass priset följer inflationen, och jag tycker nog att soppapriset är rimligt. 1kr/km kostar det mig i ren soppa att åka nånstans. Det är egentligen FÖR billigt, för cykeln får stå. Enkelt ju, jag är lat och betalar hellre 1kr/km än cyklar.

Dessutom, när soppan kostade 9kr/lit körde jag en Saab 900 som sörplade 1,1l/mil = 9,9kr/mil. Nu kör jag en folkvagn som drar 0,7 och soppan kostar 14kr/l = 9,8kr/mil. Jag kör alltså, förutom bekvämare, modernare, behagligare och säkrare, billigare idag. Skatten på Saaben låg på 1800kr om året då, Sciroccon kostar 900kr om året nu. Satan vad rik jag blir, för dessutom tjänar jag mer än dubbelt så mycket nu jämfört med då.

Att en student med 8mil enkel till skolan inte har råd att köra är väl inte något fel egentligen? Hört talas om att flytta?
Eller att en arbetslös med 35mil till föräldrarna har svårt att köra dit en gång i veckan? Tja, man får väl bo närmre eller ses lite mer sällan?
Ska vi ha ett bränslepris som medför att man inte ska behöva jobba för att ha råd kommer ingen vilja jobba till slut. Man ska väl för fasen ha nån fördel av att man jobbar och betalar skatt? T ex ha råd att köra bil, köpa hus eller åka på semester?

(Ska bli kul att se reaktioner på detta...)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
P-G Säl-Tämjare...
29 april 2011 · 1 024 Inlägg

Tur att man kör diesel, 10:- litern smile

Vilket jävla drag :)
M103
29 april 2011 · 1 570 Inlägg

matteeee skrev:
Ska vi ha ett bränslepris som medför att man inte ska behöva jobba för att ha råd kommer ingen vilja jobba till slut. Man ska väl för fasen ha nån fördel av att man jobbar och betalar skatt? T ex ha råd att köra bil, köpa hus eller åka på semester?

(Ska bli kul att se reaktioner på detta...)

Vill folk jobba mera om pengarna bara ska gå till skatter? Måste man använda bilen ofta och har normal inkomst kommer man i såna fall vara tvungen att dra ner på alla andra inköp. Sen är jag personligen allergisk mot att staten ska in och peta i folks livsstil och rörelsefrihet. Sverige är ett väldigt stort och glest land. Bilen är oväderlig här.

Problemet är fortfarande att det blir de som tjänar mest som har råd att köra bil och en familj med "normala" inkomster som måste ha bilen drabbas hårdare. Det blir skillnader. Jag tycker bränsleskatten ska sänkas lite så alla har råd. Det ska vara en rättighet att kunna ta sig fram i landet.

Och vad är skattebetalarnas incitament för att betala något så flummigt som "koldioxidskatt"? De enda som är nöjda och glada är folk utan körkort som bor innerstaden och cyklar.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 april 2011 · 2 972 Inlägg

M103 skrev:

matteeee skrev:
Ska vi ha ett bränslepris som medför att man inte ska behöva jobba för att ha råd kommer ingen vilja jobba till slut. Man ska väl för fasen ha nån fördel av att man jobbar och betalar skatt? T ex ha råd att köra bil, köpa hus eller åka på semester?

(Ska bli kul att se reaktioner på detta...)

Vill folk jobba mera om pengarna bara ska gå till skatter? Måste man använda bilen ofta och har normal inkomst kommer man i såna fall vara tvungen att dra ner på alla andra inköp. Sen är jag personligen allergisk mot att staten ska in och peta i folks livsstil och rörelsefrihet. Sverige är ett väldigt stort och glest land. Bilen är oväderlig här.

Problemet är fortfarande att det blir de som tjänar mest som har råd att köra bil och en familj med "normala" inkomster som måste ha bilen drabbas hårdare. Det blir skillnader. Jag tycker bränsleskatten ska sänkas lite så alla har råd. Det ska vara en rättighet att kunna ta sig fram i landet.

Och vad är skattebetalarnas incitament för att betala något så flummigt som "koldioxidskatt"? De enda som är nöjda och glada är folk utan körkort som bor innerstaden och cyklar.

Så du menar att skillnaderna är mindre i billlig-soppa-landet USA? 5kr/liter men skillnader som skrämmer slag på mig iaf. (Nä, det beror ju inte enbart på soppapriset, men nånstans ska ju pengarna till staten in oavsett, om samma nivå på skillnader ska hållas)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Fellow
29 april 2011 · 1 581 Inlägg

matteeee skrev:

M103 skrev:

matteeee skrev:
Ska vi ha ett bränslepris som medför att man inte ska behöva jobba för att ha råd kommer ingen vilja jobba till slut. Man ska väl för fasen ha nån fördel av att man jobbar och betalar skatt? T ex ha råd att köra bil, köpa hus eller åka på semester?

(Ska bli kul att se reaktioner på detta...)

Vill folk jobba mera om pengarna bara ska gå till skatter? Måste man använda bilen ofta och har normal inkomst kommer man i såna fall vara tvungen att dra ner på alla andra inköp. Sen är jag personligen allergisk mot att staten ska in och peta i folks livsstil och rörelsefrihet. Sverige är ett väldigt stort och glest land. Bilen är oväderlig här.

Problemet är fortfarande att det blir de som tjänar mest som har råd att köra bil och en familj med "normala" inkomster som måste ha bilen drabbas hårdare. Det blir skillnader. Jag tycker bränsleskatten ska sänkas lite så alla har råd. Det ska vara en rättighet att kunna ta sig fram i landet.

Och vad är skattebetalarnas incitament för att betala något så flummigt som "koldioxidskatt"? De enda som är nöjda och glada är folk utan körkort som bor innerstaden och cyklar.

Så du menar att skillnaderna är mindre i billlig-soppa-landet USA? 5kr/liter men skillnader som skrämmer slag på mig iaf. (Nä, det beror ju inte enbart på soppapriset, men nånstans ska ju pengarna till staten in oavsett, om samma nivå på skillnader ska hållas)

Vill gärna se den fullständiga redovisningen på vart skattepengarna tar vägen. 100 000 kr i månaden till varenda en som sitter och inte gör ett skit (check) taxiresor för alla (check) flygplansresor sthlm- göteborg (check.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang