Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

LeafBox Lat Perfektionist
29 april 2011 · 6 359 Inlägg

För oss som inte kör en modern bil då? För att vi INTE HAR RÅD MED EN.
Då blir det ju trots allt 15:-/Mil, medans dom som uppenbarligen redan har pengar till att köpa en ny och modern bil kan glida i 9:-/Mil? Det låter ju rättvist...

Speciellt i ett land då men i princip MÅSTE ha en bil för att kunna få jobb, ta sej till affären, göra alla dagliga sysslor igentligen såvida man inte bor mitt i STHLM.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Fellow
29 april 2011 · 1 581 Inlägg

matteeee skrev:
Eller att en arbetslös med 35mil till föräldrarna har svårt att köra dit en gång i veckan? Tja, man får väl bo närmre eller ses lite mer sällan?
Ska vi ha ett bränslepris som medför att man inte ska behöva jobba för att ha råd kommer ingen vilja jobba till slut. Man ska väl för fasen ha nån fördel av att man jobbar och betalar skatt? T ex ha råd att köra bil, köpa hus eller åka på semester?

(Ska bli kul att se reaktioner på detta...)

Antar att du syftar på mig. Bor jag närmre så har jag en boendekostnad på 3500 kr mer i månaden och då är det hyresrätt och inte bostadsrätt för det kostar några 1000% mer att köpa bostad där mina föräldrar bor och var jag flyttade ifrån. Att besöka dem var 3e månad anser jag är sällan eller hur? Problemet som du uppenbarligen inte ser är att man ska fan inte behöva betala för att jobba som vi gör idag. Jag har haft jobb sen 3 dar efter studenten men pga en whiplashskada var jag tvungen att säga upp mig. Så jag klagar inte för att jag är arbetslös. jag klagar för att jag inte anser att man ska behöva betala dessa summor för att ta sig till ett arbete = mer i kassan = mer semester, mer husköp, råd med ny bil. Nu kanske du fattar vinken.

Senast redigerat av Fellow (29 april 2011)

Eddy Galen, inte dum.
29 april 2011 · 1 324 Inlägg

E85 konvertering all the way.

LeafBox Lat Perfektionist
29 april 2011 · 6 359 Inlägg

eddhedd skrev:
E85 konvertering all the way.

Hehe, ganska skönt eller hur? ;D

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 april 2011 · 2 972 Inlägg

Fellow skrev:
Vill gärna se den fullständiga redovisningen på vart skattepengarna tar vägen. 100 000 kr i månaden till varenda en som sitter och inte gör ett skit (check) taxiresor för alla (check) flygplansresor sthlm- göteborg (check.

Det vill jag också!

LeafBox skrev:
För oss som inte kör en modern bil då? För att vi INTE HAR RÅD MED EN.
Då blir det ju trots allt 15:-/Mil, medans dom som uppenbarligen redan har pengar till att köpa en ny och modern bil kan glida i 9:-/Mil? Det låter ju rättvist...

Speciellt i ett land då men i princip MÅSTE ha en bil för att kunna få jobb, ta sej till affären, göra alla dagliga sysslor igentligen såvida man inte bor mitt i STHLM.

Mja, du missar ett par punkter i bilägande. Om min bil kostar 9 eller 15kr/mil i soppa kan kvitta egentligen. Den kostar nämligen 10-15kr/mil YTTERLIGARE bara i värdeminskning. (Beräknat på en fullt realistisk värdeminskning på 30000kr per år och 2000-3000 körda mil per år) Rättvist? Nej, men jag har själv valt det "sämre" alternativet medvetet...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Eddy Galen, inte dum.
29 april 2011 · 1 324 Inlägg

LeafBox skrev:

eddhedd skrev:
E85 konvertering all the way.

Hehe, ganska skönt eller hur? ;D

Kommer att bli. Håller på att planera budjeten för bilbygget till nästa vinter. Lutar mig mer och mer till Konvertering.

LeafBox Lat Perfektionist
29 april 2011 · 6 359 Inlägg

eddhedd skrev:

LeafBox skrev:

eddhedd skrev:
E85 konvertering all the way.

Hehe, ganska skönt eller hur? ;D

Kommer att bli. Håller på att planera budjeten för bilbygget till nästa vinter. Lutar mig mer och mer till Konvertering.

Jag har inte haft några problem iaf smile
Ända som jag hittat bevis för att man ska passa sej för är, att det blir nå klegg i toppen pga färgämnen i E85, och att pumpen kommer få ta lite stryk pga bristen av olja i E85.
Båda ordnas upp med en skvätt bensin med jämna mellanrum. So it's all good! smile
Och att man bör byta soppafilter i samband med konverteringen så inte all gammal skit löses upp och följer med ;/

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
TurbOla Reservdansk
29 april 2011 · 6 271 Inlägg

Jag har faktiskt funderat på att passa på att köpa mig en jänkare nu.

Bor inne i Hbg numera, har 10 minuter att gå till jobbet.

Den jänkaren jag har tittat på kostar drygt 2600kr om året i försäkring på mig (jag är 23 år gammal) jämfört med en Golf 3a (3500kr) eller en Nissan Primera (4600kr).

Dessutom är jänkaren skattebefriad, besiktigas vartannat år.

Det extra den dricker i bränsle vinner jag på att slippa betala skatt, samt låg försäkring.
Vilket känns jävligt märkligt när man jämför en V8 på 5 liter och en liten VAG-motor på 1,6 liter....

Senast redigerat av TurbOla (29 april 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Plymouth_Plaza
29 april 2011 · 162 Inlägg

Jag har enbart en gammal jänkare. Har ingen bruksbil utan cyklar till vardags. Fan det går ju inte att köra bil varje dag, tankade i går för 600 kr känns hårt.

DavidSan
29 april 2011 · 227 Inlägg

tankade v-power kostade mig 15,38:-/l, men men bensin behöver bilen hmm

monno Elektriker
29 april 2011 · 718 Inlägg

Ja herregud, många av er ska va glad att ni inte kör snöskoter...
Typiskt att alla storstadspampar med båtar som SPYR enorma mängder soppa rakt ner i vattnet sällan har nån ekonomi som bekymrar dem.

Alla fordon ska va så miljövänliga, ja till å med skotrar(de tar sig i alla fall) medans båtar kan köra med utblåset rakt ner i vattnet bara med en bensinsvans efter sig i vattnet?

Svergies bilpark känns som ett rätt litet miljöproblem jämfört med vad resten av världen håller på med.
T.ex så medans jag sitter å snålkör min bil eller cyklar så går vattenfall ut och satsar mer pengar på kolkraft? Om nu jag ska betala massa skatt varje år för att jag ska vara miljövänlig så ska då fan inte ett statligt bolag gå ut å förstöra miljön än mer!

Som att kasta vatten i sjön.
juhaaan
29 april 2011 · 619 Inlägg

Det är konstigt att det inte är mer snack om det ändå , de är sjuk att det är så dyrt här. Om det är nånstans det borde höjas så är det i asien och amerika..... når säkert 20 kr nästa år.
Är väl dom där jävla sossarna och miljötöntarna som håller på

Senast redigerat av juhaaan (29 april 2011)

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
MIKK0 Designer.
30 april 2011 · 1 260 Inlägg

juhaaan skrev:
Det är konstigt att det inte är mer snack om det ändå , de är sjuk att det är så dyrt här. Om det är nånstans det borde höjas så är det i asien och amerika..... når säkert 20 kr nästa år.
Är väl dom där jävla sossarna och miljötöntarna som håller på

Problemet är inte att det kostar för mycket här. Problemet är att det är för billigt på andra ställen.
Skäll hur mycket du vill på sossar och miljötöntar, alla partier har mer eller mindre samma ställning i frågan. Så det är lite dumt att dra in dom i det här, plus att politik inte skall diskuteras på garaget.

Senast redigerat av MIKK0 (30 april 2011)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Madhouse
30 april 2011 · 1 079 Inlägg

Visst är det ett helvete med bensinpriset men till och från jobbet måste jag, och bussar och tåg funkar inte med arbetstiderna så man har inget val, visst kanske flytta närmare men då får man ändå använda bilen i tjänsten osv så det spelar mindre roll. Åker inte mer än vad jag absolut måste. Kan inte göra så mkt mer annorlunda med det.  Det är helt sjukt om man inte har en normal lön så tjänar man på att vara hemma sjukskriven än att jobba en vecka.

Sommarbilen däremot tar jag ibland ut på lediga fina dagar och åker med, den drar lite mer och går på v-power men å andra sidan så åker jag aldrig på utlandssemestrar osv så de få mil det blir i min sommarbil är min semester.

Senast redigerat av Madhouse (30 april 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
30 april 2011 · 901 Inlägg

Fellow skrev:

matteeee skrev:

M103 skrev:

Vill folk jobba mera om pengarna bara ska gå till skatter? Måste man använda bilen ofta och har normal inkomst kommer man i såna fall vara tvungen att dra ner på alla andra inköp. Sen är jag personligen allergisk mot att staten ska in och peta i folks livsstil och rörelsefrihet. Sverige är ett väldigt stort och glest land. Bilen är oväderlig här.

Problemet är fortfarande att det blir de som tjänar mest som har råd att köra bil och en familj med "normala" inkomster som måste ha bilen drabbas hårdare. Det blir skillnader. Jag tycker bränsleskatten ska sänkas lite så alla har råd. Det ska vara en rättighet att kunna ta sig fram i landet.

Och vad är skattebetalarnas incitament för att betala något så flummigt som "koldioxidskatt"? De enda som är nöjda och glada är folk utan körkort som bor innerstaden och cyklar.

Så du menar att skillnaderna är mindre i billlig-soppa-landet USA? 5kr/liter men skillnader som skrämmer slag på mig iaf. (Nä, det beror ju inte enbart på soppapriset, men nånstans ska ju pengarna till staten in oavsett, om samma nivå på skillnader ska hållas)

Vill gärna se den fullständiga redovisningen på vart skattepengarna tar vägen. 100 000 kr i månaden till varenda en som sitter och inte gör ett skit (check) taxiresor för alla (check) flygplansresor sthlm- göteborg (check.

Håller med dig Fellow! Luftargumenter har vi hört massor!
Bensinpriset är högt o jag vill inte att nån i staten göra nåt på MIN bekostnad!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
30 april 2011 · 901 Inlägg

MIKK0 skrev:

juhaaan skrev:
Det är konstigt att det inte är mer snack om det ändå , de är sjuk att det är så dyrt här. Om det är nånstans det borde höjas så är det i asien och amerika..... når säkert 20 kr nästa år.
Är väl dom där jävla sossarna och miljötöntarna som håller på

Problemet är inte att det kostar för mycket här. Problemet är att det är för billigt på andra ställen.
Skäll hur mycket du vill på sossar och miljötöntar, alla partier har mer eller mindre samma ställning i frågan. Så det är lite dumt att dra in dom i det här, plus att politik inte skall diskuteras på garaget.

Påstår du att ALLA andra länder har fel? Bensin kostar enormt mkt,oavsett vad tycker du!
Bensinpriset/skatter påverkas av politiska partier:( och därför refereras dem i garaget.Men bevisligen  miljöpatraskeriet o den övriga rödgröna sidan är mer engagerade i högt bensinpris. I ett av 2010 motormännens tidning "motor" står en hel del kring det!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
30 april 2011 · 1 948 Inlägg

Vad jag vet så är det bara Miljöpartiet(läs. bakåtsträvarna) som vill att vi ska ställa bilen, klättra upp i närmsta träd och kasta bajs på varandra.

Övriga har nog ett stort intresse i att se till att det inte blir dyrare än att vi kan betala. Jag menar har ingen råd att köra bil så får dem ju inte in pengar den vägen.

Men visst är det på tok för nära gränsen nu.

EDIT: måste dock tillägga att för MIN del så var den gränsen passerad för länge sen. Men runt 10kr är väl motiverat i "miljösyfte" så länge dem inte har fixat alla de saker som är mer akuta än bilismen.

Typ båtar så inte har avgasrening samt bara pissar ut soppa i havet. Där är ett exempel som är skitbra tycker jag, visst är ingen trädkramare. Men ändå... bilar häller ju inte ut så stora mängder olja/soppa på marken(oljeläckor/haveri räknas inte).

Flyget kan gott fixas till, stora fartyg kan säkert också bli mycket miljövänligare. Alla kolkraftverk på hela jorden kan stängas ner och ersättas med kärnkraft, sen kan vi klämma åt industrier som är jävliga. EFTER det så kommer luften vara så pass ren att det inte längre är motiverat att ha så högt soppapris i "miljösyfte"

Senast redigerat av AcesHigh666 (30 april 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
MIKK0 Designer.
30 april 2011 · 1 260 Inlägg

gps18 skrev:

MIKK0 skrev:

juhaaan skrev:
Det är konstigt att det inte är mer snack om det ändå , de är sjuk att det är så dyrt här. Om det är nånstans det borde höjas så är det i asien och amerika..... når säkert 20 kr nästa år.
Är väl dom där jävla sossarna och miljötöntarna som håller på

Problemet är inte att det kostar för mycket här. Problemet är att det är för billigt på andra ställen.
Skäll hur mycket du vill på sossar och miljötöntar, alla partier har mer eller mindre samma ställning i frågan. Så det är lite dumt att dra in dom i det här, plus att politik inte skall diskuteras på garaget.

Påstår du att ALLA andra länder har fel? Bensin kostar enormt mkt,oavsett vad tycker du!
Bensinpriset/skatter påverkas av politiska partier:( och därför refereras dem i garaget.Men bevisligen  miljöpatraskeriet o den övriga rödgröna sidan är mer engagerade i högt bensinpris. I ett av 2010 motormännens tidning "motor" står en hel del kring det!

Fast Sverige är ju inte det land med dyrast bensinpriser vad jag vet. Så vad du menar med "ALLA" har jag ingen som helst aning om.

Det är svårt att ha kakan kvar och äta den samtidigt.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Fellow
30 april 2011 · 1 581 Inlägg

MIKK0 skrev:

gps18 skrev:

MIKK0 skrev:

Problemet är inte att det kostar för mycket här. Problemet är att det är för billigt på andra ställen.
Skäll hur mycket du vill på sossar och miljötöntar, alla partier har mer eller mindre samma ställning i frågan. Så det är lite dumt att dra in dom i det här, plus att politik inte skall diskuteras på garaget.

Påstår du att ALLA andra länder har fel? Bensin kostar enormt mkt,oavsett vad tycker du!
Bensinpriset/skatter påverkas av politiska partier:( och därför refereras dem i garaget.Men bevisligen  miljöpatraskeriet o den övriga rödgröna sidan är mer engagerade i högt bensinpris. I ett av 2010 motormännens tidning "motor" står en hel del kring det!

Fast Sverige är ju inte det land med dyrast bensinpriser vad jag vet. Så vad du menar med "ALLA" har jag ingen som helst aning om.

Det är svårt att ha kakan kvar och äta den samtidigt.

Vi kanske inte må ha dyrast bensin men dyrast skatt på den.

volvoqq Lastbilsmekaniker
30 april 2011 · 5 138 Inlägg

Det straffar sig i slutändan för folk kommer nog aldrig att sluta ta bilen till jobbet, man prioriterar att ta sig till jobbet, då har man inte råd att köpa andra saker som man i sådana fall hade haft råd med och då går försäljningarna ned och det straffar sig för alla i slutändan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang