Provspela bilhögtalare i hemmabioförstärkare

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Som topic lyder, går detta? Om jag kopplar delningsfilter och allt som det ska och in? Impedansen är väl 8 ohm i förstärkaren så går väl inte att spela högt men bara för inspelning?

M_icke_
28 april 2011 · 3 466 Inlägg

Finns många hemmaförstärkare som klarar 4ohm.. Har du kollat vad din klarar?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

M_icke_ skrev:
Finns många hemmaförstärkare som klarar 4ohm.. Har du kollat vad din klarar?

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

M_icke_
28 april 2011 · 3 466 Inlägg

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:
Finns många hemmaförstärkare som klarar 4ohm.. Har du kollat vad din klarar?

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Står så här i manualen;
Uteffekt enligt DIN-standard [modeller till europa inkl. storbritanien]
1kHz, 0.7% övertonsdistorsion, 4 ohm

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

M_icke_ skrev:

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:
Finns många hemmaförstärkare som klarar 4ohm.. Har du kollat vad din klarar?

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

Alltså det är ett 3-vägskit så kan väl seriekoppla alla högtalare då på ett filter och så få 8 ohm?

M_icke_
28 april 2011 · 3 466 Inlägg

Fellow skrev:
Står så här i manualen;
Uteffekt enligt DIN-standard [modeller till europa inkl. storbritanien]
1kHz, 0.7% övertonsdistorsion, 4 ohm

Verkar som den klarar 4ohm då, bara plug n play wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Horsyhorse
28 april 2011 · 1 727 Inlägg

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:

Fellow skrev:

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

Alltså det är ett 3-vägskit så kan väl seriekoppla alla högtalare då på ett filter och så få 8 ohm?

Koppla som vanligt, hemstärkaren fixar ju 4 ohm.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

M_icke_ skrev:

Fellow skrev:
Står så här i manualen;
Uteffekt enligt DIN-standard [modeller till europa inkl. storbritanien]
1kHz, 0.7% övertonsdistorsion, 4 ohm

Verkar som den klarar 4ohm då, bara plug n play wink

Hittade lite mer dock, fyller i allt det står.

LJUDDELEN;
Mininum uteffekt RMS för fram, mitt, surround, bakre surround 20Hz till 20kHz, 0,06% distorsion 8 ohm.

Dynamisk effekt (IHF)
8/6/4/2 Ohm plus massa effektsiffror

Uteffekt enligt DIN, det jag skrev innan.

Uteffekt enligt IEC (modeller till Europa inkl. storbritannien)
1kHz, 0,06% övertonsdistorsion 8 ohm

Jag antar att jag kan köra dem då i 4ohm men kanske kan läsa i bak på förstärkaren vad det står också bör ju stå lägst tillåtna impedans där.

Bara om kärringarna kan lämna tvn:P

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

Alltså det är ett 3-vägskit så kan väl seriekoppla alla högtalare då på ett filter och så få 8 ohm?

Koppla som vanligt, hemstärkaren fixar ju 4 ohm.

Pierre

Ja verkar ju som det iaf! Är ett Iridium 6.3i kit så vill ju inte förstöra något:P

Volten
28 april 2011 · 8 Inlägg

jag lärde mig att man inte ska testa en 0,5ohms DDbas på ett 8ohms PA steg.... tongue

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 april 2011 · 8 744 Inlägg

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:

Fellow skrev:

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

Alltså det är ett 3-vägskit så kan väl seriekoppla alla högtalare då på ett filter och så få 8 ohm?

Man ska inte koppla fler element på ett filter än vad det är byggt för, vist du ändrar impedansen men även delningsfrekvenserna så det blir helt galet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

Alltså det är ett 3-vägskit så kan väl seriekoppla alla högtalare då på ett filter och så få 8 ohm?

Man ska inte koppla fler element på ett filter än vad det är byggt för, vist du ändrar impedansen men även delningsfrekvenserna så det blir helt galet.

Ska inte koppla såsmile Ska kolla en gång på förstärkaren och hoppas den tål 4 ohm

Fellow
29 april 2011 · 1 581 Inlägg

Gick att koppla in i hemmabion men endast ett kitt i taget såvitt jag förstår. Står nämligen Speakers A or B 4ohm. Speakers A+B 8 Ohm. Så kan inte köra båda samtidigt som det ser ut.

TiAMO
29 april 2011 · 38 Inlägg

antagligen är det fortfarande 4 ohm per kanal, så det går säkert, testa, det är inte så att de går isönder me tanke på att resistansen isf skulle öka.

Peggy_red
27 juli 2011 · 142 Inlägg

M_icke_ skrev:

Fellow skrev:

M_icke_ skrev:
Finns många hemmaförstärkare som klarar 4ohm.. Har du kollat vad din klarar?

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

en påstår att man inte kan koppla så om det är ett kit med filterboxar?! då han menar att filterboxarna skullae ta skada av detta

VincentQvarfordt
28 juli 2011 · 152 Inlägg

Fellow skrev:
Gick att koppla in i hemmabion men endast ett kitt i taget såvitt jag förstår. Står nämligen Speakers A or B 4ohm. Speakers A+B 8 Ohm. Så kan inte köra båda samtidigt som det ser ut.

Koppla dom på front A samt surround, sen kör du bara all channel stereo så får du samma ljud i alla högtalare.

evilaudio
28 juli 2011 · 16 195 Inlägg

Peggy_red skrev:

M_icke_ skrev:

Fellow skrev:

Näe det ska jag göra men utifall den är 8 ohm?

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

en påstår att man inte kan koppla så om det är ett kit med filterboxar?! då han menar att filterboxarna skullae ta skada av detta

rent skitsnack.. de sitter ju filter i "hemma" högtalare oxå..   stora skillanden e att de flera hemmahögtalare e på 6-8 ohm.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Peggy_red
28 juli 2011 · 142 Inlägg

evilaudio skrev:

Peggy_red skrev:

M_icke_ skrev:

Då hade jag inte rekommenderat att köra 4ohms högtalare på den..
Har du däremot 4st högtalare kan du seriekoppla 2st per kanal o på så sätt köra förstärkaren i 8ohm.

en påstår att man inte kan koppla så om det är ett kit med filterboxar?! då han menar att filterboxarna skullae ta skada av detta

rent skitsnack.. de sitter ju filter i "hemma" högtalare oxå..   stora skillanden e att de flera hemmahögtalare e på 6-8 ohm.

ja precis. men att man inte skall koppa tex flera kit i serie utan att det bara var lämpligt o parrarellkopplla ?!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Det stämmer, för om du seriekopplar kit/koaxialer så kommer även filtrena i serie med varandra och kommer då att påverka elementen, dom går inte sönder dock. Sen bör det inte vara nån fara att belasta en vanlig hemmaförstärkare med 4Ohm per kanal om man inte ska brassa på rejält. Jag håller på och spelar in ett gäng koaxialer på ett bilsteg just nu, har parallellkopplat 3st per kanal vilket ger 1,34Ohms last, steget är stabilt i 2Ohm per kanal och håller än så länge trots en del poppande, blir inte ens varmt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang