Hur kopplar man kondensator + 2st slutsteg ?

sN4P
28 april 2011 · 205 Inlägg

Kondensator och 1 slutsteg är inget problem att koppla men nu vill jag driva 1 bas per steg.
Kan någon hjälpa mig hur man kopplar kondensator + 2st slutsteg ? Gärna någon slags guide också

Tack på förhand!

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

sN4P skrev:
Kondensator och 1 slutsteg är inget problem att koppla men nu vill jag driva 1 bas per steg.
Kan någon hjälpa mig hur man kopplar kondensator + 2st slutsteg ? Gärna någon slags guide också

Tack på förhand!

Någon måste ju veta hur man ska göra ??

big-jepp
29 april 2011 · 3 187 Inlägg

sN4P skrev:
Kondensator och 1 slutsteg är inget problem att koppla men nu vill jag driva 1 bas per steg.
Kan någon hjälpa mig hur man kopplar kondensator + 2st slutsteg ? Gärna någon slags guide också

Tack på förhand!

istället för att koppla en plus kabel till ett steg så kopplar du 2 plus kablar ett till varsit steg? svårare än så är det inte? wink

Honda civic "civicen" (1993)
sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:
Sök här på forumet ska du nog få svar.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202499
Tog ca 5 sekunder och hitta en tråd


En till tråd som tog 5 sekunder att hitta:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212597

Kanske ska söka innan du gör en ny tråd angående hur man kopplar?

Den första var med 2 batterier osv, dvs INTE som jag har och den andra var med TVÅ st kondensatorer.
Gick inte så bra att söka för dig haha

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

big-jepp skrev:

sN4P skrev:
Kondensator och 1 slutsteg är inget problem att koppla men nu vill jag driva 1 bas per steg.
Kan någon hjälpa mig hur man kopplar kondensator + 2st slutsteg ? Gärna någon slags guide också

Tack på förhand!

istället för att koppla en plus kabel till ett steg så kopplar du 2 plus kablar ett till varsit steg? svårare än så är det inte? wink

Menar du direkt från batteriet nu ? Behöver man nån typ av splitt dosa?
Sen vill jag veta om man behöver dubbla remote m.m

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:

sN4P skrev:

StyX_ skrev:
Sök här på forumet ska du nog få svar.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202499
Tog ca 5 sekunder och hitta en tråd


En till tråd som tog 5 sekunder att hitta:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212597

Kanske ska söka innan du gör en ny tråd angående hur man kopplar?

Den första var med 2 batterier osv, dvs INTE som jag har och den andra var med TVÅ st kondensatorer.
Gick inte så bra att söka för dig haha

Då kan man fylla ut på den tråden istället och fråga än att starta 100 trådar om samma sak egentligen

Hittar man inte det man söker så startar man självklart en ny! Har du inget svar på min fråga så behöver du inte fylla ut den här tråder nåt mer.

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:
Läste lite fel i början, men aldrig dumt och få lite extra tips big_smile
Du har fått svar längst upp, han har ju gett dig svaret, så bara börja koppla in kondensatorn

Ganska mkt fel.
Jo men tror han menar att man ska dra två kablar från batteriet, man behöver ju en dosa eller nåt så man kan dela efter kondensatorn

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:

sN4P skrev:

StyX_ skrev:
Läste lite fel i början, men aldrig dumt och få lite extra tips big_smile
Du har fått svar längst upp, han har ju gett dig svaret, så bara börja koppla in kondensatorn

Ganska mkt fel.
Jo men tror han menar att man ska dra två kablar från batteriet, man behöver ju en dosa eller nåt så man kan dela efter kondensatorn

Jag ber om ursäkt för det.
Då återgår vi till problemet.
Nej det är inte så han menar.
Han menar du drar kabeln till kondensatorn från batteriet, sen tar du två kablar, en till varje steg smile

Ingen fara, alla kan göra fel ibland wink

Är det verkligen så enkelt ?
Var just och kollade på kondensatorn och det är tre st hål för kablar på plus sidan, en i mitten och två på sidan. Antar att man ska ha batteri kabeln i mitten, tror de hålet var lite större. Och sen till varje steg från dom på sidan ?

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:

sN4P skrev:

StyX_ skrev:

Jag ber om ursäkt för det.
Då återgår vi till problemet.
Nej det är inte så han menar.
Han menar du drar kabeln till kondensatorn från batteriet, sen tar du två kablar, en till varje steg smile

Ingen fara, alla kan göra fel ibland wink

Är det verkligen så enkelt ?
Var just och kollade på kondensatorn och det är tre st hål för kablar på plus sidan, en i mitten och två på sidan. Antar att man ska ha batteri kabeln i mitten, tror de hålet var lite större. Och sen till varje steg från dom på sidan ?

Aaa det är så enkelt, koppla in den grövsta kabeln i största hålet, sen dra du till stegen smile

Fan vad nice! Det var säkert 2-3 år sen jag höll på med billjud så har glömt bort det mesta haha
Behöver man en remote från varje steg också?

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

En sista fråga bara.
Behöver man jord från batteri och kondensator eller räcker det med nån av dom ?

TiAMO
29 april 2011 · 38 Inlägg

så länge allt är jordat ordentligt spelar det ingen roll var den kommer från.wink

MIKK0 Designer.
29 april 2011 · 1 260 Inlägg

Tänk på att du måste ha en rätt så grov jordkabel om du jordar via kondensatorn, eftersom du kommer jorda allt via en kabel.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

TiAMO skrev:
så länge allt är jordat ordentligt spelar det ingen roll var den kommer från.wink

Hmm, är de bäst att jorda från kondensatorn då eller ?

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:
Lättast är nog att du jordar från varje steg istället annars måste du ha väldigt grov jord från kondensatorn

Sitter redan en grov kabel på kondensatorn så det är inget problem smile

MIKK0 Designer.
29 april 2011 · 1 260 Inlägg

sN4P skrev:

StyX_ skrev:
Lättast är nog att du jordar från varje steg istället annars måste du ha väldigt grov jord från kondensatorn

Sitter redan en grov kabel på kondensatorn så det är inget problem smile

Och vad är grov? Vad har du för kablar till slutstegen? Vad har du för kabel till kondensatorn, vad har du för säkring?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

MIKK0 skrev:
Tänk på att du måste ha en rätt så grov jordkabel om du jordar via kondensatorn, eftersom du kommer jorda allt via en kabel.

Sitter en blå grov kabel där nu, dock vet jag inte hur grov den är men det har räckt förut. Borde väl funka även om jag koppla ett steg efter nu?

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

MIKK0 skrev:

sN4P skrev:

StyX_ skrev:
Lättast är nog att du jordar från varje steg istället annars måste du ha väldigt grov jord från kondensatorn

Sitter redan en grov kabel på kondensatorn så det är inget problem smile

Och vad är grov? Vad har du för kablar till slutstegen? Vad har du för kabel till kondensatorn, vad har du för säkring?

Har inga kablar dit ännu men tror det blir nåt grovt där med. Ingen aning vad det är för säkring faktist, dom som passar i säkringsdosan

TiAMO
29 april 2011 · 38 Inlägg

sN4P skrev:

MIKK0 skrev:

sN4P skrev:

Sitter redan en grov kabel på kondensatorn så det är inget problem smile

Och vad är grov? Vad har du för kablar till slutstegen? Vad har du för kabel till kondensatorn, vad har du för säkring?

Har inga kablar dit ännu men tror det blir nåt grovt där med. Ingen aning vad det är för säkring faktist, dom som passar i säkringsdosan

du måste ta reda på hur stor kabel du behöver till stegen o sen ska du ha rätt säkring till det. det jag tycker är bäst är att dra en jord från bilen direkt till stegen och en direkt till kondningen.

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

TiAMO skrev:

sN4P skrev:

MIKK0 skrev:

Och vad är grov? Vad har du för kablar till slutstegen? Vad har du för kabel till kondensatorn, vad har du för säkring?

Har inga kablar dit ännu men tror det blir nåt grovt där med. Ingen aning vad det är för säkring faktist, dom som passar i säkringsdosan

du måste ta reda på hur stor kabel du behöver till stegen o sen ska du ha rätt säkring till det. det jag tycker är bäst är att dra en jord från bilen direkt till stegen och en direkt till kondningen.

Hur tar man reda på det då ?

sN4P
29 april 2011 · 205 Inlägg

StyX_ skrev:

sN4P skrev:

TiAMO skrev:

du måste ta reda på hur stor kabel du behöver till stegen o sen ska du ha rätt säkring till det. det jag tycker är bäst är att dra en jord från bilen direkt till stegen och en direkt till kondningen.

Hur tar man reda på det då ?

brukar stå på kablarna

Står 0.3m på jord och strömkabeln som sitter på kondensatorn nu, sen är det nån tjockare från batteriet i bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang