Någon galen billjudsbyggare som kan ge mig lite idéer?

Rigan
30 april 2011 · 451 Inlägg

Putteliten skrev:
Blir inte 15" lite bumligt? Kommer mitt steg att orka med en sån också?

Har lånat bild från Frippe_L hoppas det är okej? Ni har ingen idé om något liknande detta som man kan dra upp i skidluckan typ?

http://www1.garaget.org/archive/104/103 … 433113.jpg

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

Putteliten
30 april 2011 · 9 090 Inlägg

Rigan skrev:

Putteliten skrev:
Blir inte 15" lite bumligt? Kommer mitt steg att orka med en sån också?

Har lånat bild från Frippe_L hoppas det är okej? Ni har ingen idé om något liknande detta som man kan dra upp i skidluckan typ?

http://www1.garaget.org/archive/104/103 … 433113.jpg

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

Okej, det är bara för tävlingsbruk alltså? Är lite sugen på något annorlunda bygge med bra tryck framåt till när man kör nercabbat. Har du tips på något bra?

Rigan
30 april 2011 · 451 Inlägg

Putteliten skrev:

Rigan skrev:

Putteliten skrev:
Blir inte 15" lite bumligt? Kommer mitt steg att orka med en sån också?

Har lånat bild från Frippe_L hoppas det är okej? Ni har ingen idé om något liknande detta som man kan dra upp i skidluckan typ?

http://www1.garaget.org/archive/104/103 … 433113.jpg

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

Okej, det är bara för tävlingsbruk alltså? Är lite sugen på något annorlunda bygge med bra tryck framåt till när man kör nercabbat. Har du tips på något bra?

Kvartvåg är snarare för ljudkvalitéts byggen än SPL

Edit: Nedcabbat är väl lite av ett problem eftersom man spelar i ett oändligt lyssningsrum. Färdiga bilbaslådor utesluts direkt eftersom de är konstruerade med förutsättningen att bilen skall vända tillbaka basvågorna mot lådan. Jag hade nog konstruerat något som är ganska högt avstämt (45 hz är högt enl. mig) och ser bra ut i något av de enklare beräkningsprogrammen som används flitigt här på forumet för att spela i en cab.

Lägre frekvenser är svårt att få till riktigt bra med cab enligt vad jag anser efter en galen polares bygge. (33 hz avstämd L7 15" byggd för att läggas löst i baksätet på en 307 cab)

Senast redigerat av Rigan (30 april 2011)

TT-Avant
30 april 2011 · 6 851 Inlägg

Ska jag vara helt ärlig så hade jag valt ett 2 kanals steg av bättre kvalité till den basen. Den har singel 4ohms spole och då funkar det helt kalas med bryggat två kanals smile

Basen är väldigt lättdriven och det funkar med det steget om du redan har det. Men skall du skaffa nytt steg, skaffa då ett två kanals om den basen är intressant wink

Här har du all info du kan behöva om den basen:
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_hx380.pdf

PS: Nej det är den basen med enkel 4ohms spole. Detta för att man ska slippa krångla till allt så med dubbla spolar och skit. Ljudet blir ju tyvärr inte bättre för det, så vida man inte råka ha ett steg som kan ge mycke kraft i 8ohm..då kan 2x4ohm spolar vara ett alternatid om det är välljudande bas man söker wink

*modds, obsevera nu att jag INTE länkade till våran egna sida..nöjda då?*

Senast redigerat av TT-Avant (30 april 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Lugnt med länkningen. wink Hade varit okej till er egen sida också i det här fallet då det gäller en specifik produkt och inte en allmän förfrågan.

Men åter till ämnet, frontsub borde väl prestera rätt bra i en cab? Då befinner man sig ju relativt nära basen och bör inte tappa alltför mycket av den. Alternativt en rejäl låda där bak kompletterad med en frontsub.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Putteliten
1 maj 2011 · 9 090 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Lugnt med länkningen. wink Hade varit okej till er egen sida också i det här fallet då det gäller en specifik produkt och inte en allmän förfrågan.

Men åter till ämnet, frontsub borde väl prestera rätt bra i en cab? Då befinner man sig ju relativt nära basen och bör inte tappa alltför mycket av den. Alternativt en rejäl låda där bak kompletterad med en frontsub.

Att ha sub fram och bak var inget att rekommendera har jag fått höra tidigare, då var det noga med tidskomp och grejer vilket ska va svårt att ställa in för att basarna inte ska ta ut varandra.
Frontsub är ju också ett alternativ, men då ska det ju vara en som kan ha en kopmpakt låda med. Är ju tyvärr inte allt för mycket plats där framme.

Vad säger ni annars om att ha 6,5" basar i dörrarna fram och ett bra 4" kit att ha på instrumentpanelen?
Finns det annars någon kraftfull 8" bas man kan ha i sluten låda på ca 16 liter som man ha i skidluckan?

Putteliten
1 maj 2011 · 9 090 Inlägg

Rigan skrev:

Putteliten skrev:

Rigan skrev:

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

Okej, det är bara för tävlingsbruk alltså? Är lite sugen på något annorlunda bygge med bra tryck framåt till när man kör nercabbat. Har du tips på något bra?

Kvartvåg är snarare för ljudkvalitéts byggen än SPL

Edit: Nedcabbat är väl lite av ett problem eftersom man spelar i ett oändligt lyssningsrum. Färdiga bilbaslådor utesluts direkt eftersom de är konstruerade med förutsättningen att bilen skall vända tillbaka basvågorna mot lådan. Jag hade nog konstruerat något som är ganska högt avstämt (45 hz är högt enl. mig) och ser bra ut i något av de enklare beräkningsprogrammen som används flitigt här på forumet för att spela i en cab.

Lägre frekvenser är svårt att få till riktigt bra med cab enligt vad jag anser efter en galen polares bygge. (33 hz avstämd L7 15" byggd för att läggas löst i baksätet på en 307 cab)

Är ju inte så sugen på att ta bort baksätet då, vill ju kunna ha lite folk i bilen ibland. vad är det för lådritningsprogram? Finns det att ladda ner nånstans?

Putteliten
1 maj 2011 · 9 090 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ska jag vara helt ärlig så hade jag valt ett 2 kanals steg av bättre kvalité till den basen. Den har singel 4ohms spole och då funkar det helt kalas med bryggat två kanals smile

Basen är väldigt lättdriven och det funkar med det steget om du redan har det. Men skall du skaffa nytt steg, skaffa då ett två kanals om den basen är intressant wink

Här har du all info du kan behöva om den basen:
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_hx380.pdf

PS: Nej det är den basen med enkel 4ohms spole. Detta för att man ska slippa krångla till allt så med dubbla spolar och skit. Ljudet blir ju tyvärr inte bättre för det, så vida man inte råka ha ett steg som kan ge mycke kraft i 8ohm..då kan 2x4ohm spolar vara ett alternatid om det är välljudande bas man söker wink

*modds, obsevera nu att jag INTE länkade till våran egna sida..nöjda då?*

Det där verkar ju ganska vettigt hittills tycker ja. Lådan blir ju inte mycket större än den jag har nu heller, så då har ja lite bagageutrymme kvar också. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Putteliten skrev:

ChriZtoffer skrev:
Lugnt med länkningen. wink Hade varit okej till er egen sida också i det här fallet då det gäller en specifik produkt och inte en allmän förfrågan.

Men åter till ämnet, frontsub borde väl prestera rätt bra i en cab? Då befinner man sig ju relativt nära basen och bör inte tappa alltför mycket av den. Alternativt en rejäl låda där bak kompletterad med en frontsub.

Att ha sub fram och bak var inget att rekommendera har jag fått höra tidigare, då var det noga med tidskomp och grejer vilket ska va svårt att ställa in för att basarna inte ska ta ut varandra.
Frontsub är ju också ett alternativ, men då ska det ju vara en som kan ha en kopmpakt låda med. Är ju tyvärr inte allt för mycket plats där framme.

Vad säger ni annars om att ha 6,5" basar i dörrarna fram och ett bra 4" kit att ha på instrumentpanelen?
Finns det annars någon kraftfull 8" bas man kan ha i sluten låda på ca 16 liter som man ha i skidluckan?

Ja man ska nog helst ha tidskomp och veta hur man använder det ifall man ska köra sub både fram och bak, men det kan bli bra! smile Ett alternativ är ju annars som du skrev, subbar i dörrarna. Jag har själv funderat på att bygga lådor i mina dörrar och stoppa i Amega QW6or, vill man sen ha ännu mer djupbas så kan man komplettera med en rejäl subbas där bak.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
1 maj 2011 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Putteliten skrev:

ChriZtoffer skrev:
Lugnt med länkningen. wink Hade varit okej till er egen sida också i det här fallet då det gäller en specifik produkt och inte en allmän förfrågan.

Men åter till ämnet, frontsub borde väl prestera rätt bra i en cab? Då befinner man sig ju relativt nära basen och bör inte tappa alltför mycket av den. Alternativt en rejäl låda där bak kompletterad med en frontsub.

Att ha sub fram och bak var inget att rekommendera har jag fått höra tidigare, då var det noga med tidskomp och grejer vilket ska va svårt att ställa in för att basarna inte ska ta ut varandra.
Frontsub är ju också ett alternativ, men då ska det ju vara en som kan ha en kopmpakt låda med. Är ju tyvärr inte allt för mycket plats där framme.

Vad säger ni annars om att ha 6,5" basar i dörrarna fram och ett bra 4" kit att ha på instrumentpanelen?
Finns det annars någon kraftfull 8" bas man kan ha i sluten låda på ca 16 liter som man ha i skidluckan?

Ja man ska nog helst ha tidskomp och veta hur man använder det ifall man ska köra sub både fram och bak, men det kan bli bra! smile Ett alternativ är ju annars som du skrev, subbar i dörrarna. Jag har själv funderat på att bygga lådor i mina dörrar och stoppa i Amega QW6or, vill man sen ha ännu mer djupbas så kan man komplettera med en rejäl subbas där bak.

Tja....tid, fas och nivåär mer eller mindre ALLT i en bra inställd anläggning (något jag misslyckats med själv under många år men börjat pinna in först nu på senare tid, tack Skogis för det).
Har man dessa korrekta så behöver man tex. oftast inte ens röra EQn alltför mkt.

6" i dörrarna, 4" o diskant (eller ett fullregister) på brädan/i a-toplarna och en/två basar frontbyggt under i-brädan så kan man komma riktigt långt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Expoze
1 maj 2011 · 2 024 Inlägg

Inte för att jag gillar MDS men jag vill minnas att det hittade ett väldigt väl fungerande koncept för att få vettig bas i cabbar för ett gäng år sen. Tror det handlade om att man byggde lådan på kardantunneln på golvet bak och att elementet skulle sitta i en viss vinkel mot golvet.
Är som sagt ett löst minne men kanske värt att kolla upp.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
partyvan
1 maj 2011 · 1 071 Inlägg

Nu vet jag inte riktigt hur mycket bas du vill ha, men jag har byggt ljud i tjejens golf blev dubbla dd c6 kitt i dörrarna och en dd w6.5 sub i fram under panelen i en portad låda och kan säga att det räcker till bra åt dom flesta som provlyssnat.
Föresten bor i spångsholm om du skulle vilja provlyssna

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
tujbo
1 maj 2011 · 5 852 Inlägg

Ground Zero har ju även dem en 6,5" sub man kan ha fram som inte skäms för sig.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
Rigan
1 maj 2011 · 451 Inlägg

Putteliten skrev:
Är ju inte så sugen på att ta bort baksätet då, vill ju kunna ha lite folk i bilen ibland. vad är det för lådritningsprogram? Finns det att ladda ner nånstans?

http://lmgtfy.com/?q=subwoofer+enclosur … re&l=1
Att välja gratisprogram är som att välja mellan pest eller kolera men jag tycker att winisd är ok att använda... Under förutsättning att man vet med sig att det ligger grova antaganden bakom de plottade kurvorna.

Putteliten
1 maj 2011 · 9 090 Inlägg

tujbo skrev:
Ground Zero har ju även dem en 6,5" sub man kan ha fram som inte skäms för sig.

Tror du att det skulle vara en vettig setup med 6,5" subar i dörrarna och ett 4"kit på instrumentbrädan och sen 5,25" kit till baksätesåkarna?
Eller ska jag hellre köra på 3 vägs kit fram då?

valstadkillen
1 maj 2011 · 1 523 Inlägg

en re audio sr15D2 skulle låta bra med det steget smile

Peugeot 207 (2006)
Leo86
1 maj 2011 · 1 468 Inlägg

Rigan skrev:

Putteliten skrev:
Blir inte 15" lite bumligt? Kommer mitt steg att orka med en sån också?

Har lånat bild från Frippe_L hoppas det är okej? Ni har ingen idé om något liknande detta som man kan dra upp i skidluckan typ?

http://www1.garaget.org/archive/104/103 … 433113.jpg

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

vadå? kvartvågspipor e roliga saker wink.

Man kan ha mycket kul med såna.
Små högtalare kan spela som SATAN i rätt pipa.

För övrigt.

B2 ES-8 och ES-8 MK2 e fina saker o prisvärda enligt MIG!
då jag själv haft en ES-8 o kan intyga att 1000rms e no problem för en sån under rätt omsättning för övrigt.

mvh

TT-Avant
1 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Ja,att köra 6 i dörrarna och 4 på brädan. Dock så kan du välja koax till brädan. Men det kommer inte ge så mycket bas,sen en större kan göra.det har kanske ganska så logisk förklaring. Men det kommer funka bra för midbasen och uppåt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Putteliten
1 maj 2011 · 9 090 Inlägg

Leo86 skrev:

Rigan skrev:

Putteliten skrev:
Blir inte 15" lite bumligt? Kommer mitt steg att orka med en sån också?

Har lånat bild från Frippe_L hoppas det är okej? Ni har ingen idé om något liknande detta som man kan dra upp i skidluckan typ?

http://www1.garaget.org/archive/104/103 … 433113.jpg

Börja inte att labba med kvartsvågspipor i bil. Du kommer att bli galen över fasförskjutningarna.

vadå? kvartvågspipor e roliga saker wink.

Man kan ha mycket kul med såna.
Små högtalare kan spela som SATAN i rätt pipa.

För övrigt.

B2 ES-8 och ES-8 MK2 e fina saker o prisvärda enligt MIG!
då jag själv haft en ES-8 o kan intyga att 1000rms e no problem för en sån under rätt omsättning för övrigt.

mvh

Hur funkar det att spela musik i såna då? Kan man få det att låta bra eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang