5448
Sök

En fråga om svetsning och rostskyddsfärg.

58 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Hej, när man svetsar på en ny plåtbit någonstanns ska man då måla rostskyddsfärg på baksidan? Om man inte kommer åt baksidan efter svetsningen, hur gör man då? Man kan väl inte måla på innan man svetsar, eller?

612 Inlägg
2 maj 2011
Spruta in rostskyddsmedel i efterhand.

58 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Spruta in rostskyddsmedel i efterhand.

Men om man som jag tex. ska lappa på nya bitar på trösklarna, då kommer man ju inte åt efteråt. Jag måste få veta detta, det är mycket viktigt. smile
Eller är det så att om man har en plåtbit som är galvaniserad så behöver man inte göra nåt?

612 Inlägg
2 maj 2011
Borrmaskin är allt som behövs för att komma åt ett slutet utrymme. wink

En googling av rostskydd hålrum gav rätt många träffar...

58 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Borrmaskin är allt som behövs för att komma åt ett slutet utrymme. wink

En googling av rostskydd hålrum gav rätt många träffar...

Vadå, så när jag lappat på en bit så ska jag borra upp den för att kunna spraya inuti, Sen då? Ska jag spackla över hålet då eller?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 maj 2011
Finns grund som i viss mån tål svetsning. I tex. sparklådor så grundar jag alltid insidan först och i plåtomvik så lägger jag svetsbar grund och borrar hålen för själva svetspunkten när plåtomviket/omlottplåten sitter ihop, då får du ren plåt att tända svetsen mot. Inne i balkar och hålutrymmen kör jag sedan med sk. hålrumsvätska och ett spridande munstycke som sitter i ändan på en lång slang. Hålrumsvätskan är lättflytande och tränger in mellan plåtar och segar sedan till sig. Hålen får antingen stå öppna lite beroende på var de sitter eller i tex. hjulhus pluggas dessa med plast/gummipluggar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

58 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Finns grund som i viss mån tål svetsning. I tex. sparklådor så grundar jag alltid insidan först och i plåtomvik så lägger jag svetsbar grund och borrar hålen för själva svetspunkten när plåtomviket/omlottplåten sitter ihop, då får du ren plåt att tända svetsen mot. Inne i balkar och hålutrymmen kör jag sedan med sk. hålrumsvätska och ett spridande munstycke som sitter i ändan på en lång slang. Hålrumsvätskan är lättflytande och tränger in mellan plåtar och segar sedan till sig. Hålen får antingen stå öppna lite beroende på var de sitter eller i tex. hjulhus pluggas dessa med plast/gummipluggar.

Ok, men kan jag göra så att jag tar en ren plåtbit och svetsar fast den på tröskeln där den ska vara. Sedan så sprutar jag in rostskyddsmedel för hålrum in i tröskeln och ser till att det hamnar mot plåtbiten?

Det känns bara lite konstigt att den sidan som är in mot tröskeln är ren plåt, räcker verkligen "rostkyddsmedel för hålrum" som skydd mot den rena plåten? (på utsidan gör jag givetvis som vanligt med lackering och sånt)

Sen undrar jag också vad som är det bästa verktyget för att slipa ner svetsfogar.

12 086 Inlägg
3 maj 2011
Allt som oftast finns det hål under tröskellisten, där du kommer åt att spruta in hålvax. Och snåla inte, dränk skiten.

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
3 maj 2011
Vad ska man ha för grejer för att kunna komma in typ 50 - 60 centimeter in i balken?

Nåt form av munstycke med en lång böjlig slang eller?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

12 086 Inlägg
3 maj 2011
Köper man hålrumsvax på burk (alltså trycksatt, "spraytyp") följer det oftast med en lång slang på dryga halvmetern med ett munstycke som sprider ut vaxet åt sidorna.

Sök