5992
Sök

Köpråd och erfarenheter om BMW 850/750.

4 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Är ev. på väg att köpa en BMW 850 i de lägre prisklasserna (40-50.000 kr, 30.000 mil) och är då intresserad av *verkliga erfarenheter* av er som har ägt eller äger en BMW V12-långmilare.
Är mest intresserad av drivlinans (motor med manuell låda) hållbarhet och kostnader. Vad ska jag tänka på för att inte bli helt grundlurad? Ska ha den mest till korta sträckor och lite hobbypyssel. Jag kan ganska mycket om motorer (speciellt med hjälp av en bra verkstadshandbok :-), men jag har egentligen inte lust att hänga under huven på heltid, om man säger så...
Tänker ha trafikförsäkring då det bara kostar ca 350 spänn i månaden...

Om motorn är välskött, hur länge kan den snurra egentligen? Håller den till 40.000 mil? Jag vill inte ha fullras, men lite strul med hjälpsystem kanske jag får räkna med..?
Vad kostar en service, topplockspackningsbyte m.m..?

Berätta ALLT alla ni som har egna erfarenheter av BMW:s äldre 90-tals-V12:or, dvs även 750.

Tacksam för en fullmatad tråd med fakta. Helst inte "utslängda" åsikter från folk som inte har nån egen erfarenheter. Men gärna länkar och referenser till andras kunskaper.

(Förresten: Klarar en BMW 850 från 1992 kylmedel R134a, eller måste man dyrt bygga om AC-anläggningen?)

mvh/A
Senast redigerat av Alphonze (5 maj 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2011
#2
Har du hittat www.autopower.se? Om inte så läs begagnatguiden för 7-serien och de dedikerade forumen för 7-serie och 8-serien, där bör du ha gott om material. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
6 maj 2011
#3
Att köpa en billig 850 som gått långt skulle jag vilja påstå är rena lottot tongue
Reservdelar är bösdyra och de är fruktansvärt mycket elektronik i en sådan.

Jag är lite skeptisk till din inställning, du vill köpa en billig värstingbil och trafikförsäkra den. Men du är samtidigt villig att betala den hutlösa soppanotan bilen kommer medföra?

Manuell låda sitter endast i 850Csi, en bil du inte får för 50k.

4 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#4
Haha, jag vet att det är ett lotteri... (men vad gör man inte för en 850..?) Jag vet samtidigt att andra *välskötta* värstingbilar kan rulla långt mer.
Soppakostnaden är det minsta problemet, jag ska inte köra speciellt långt. All elektronik är ok i den bil jag tittar på just nu. Enbart lite lackskador och ytterst lite rost. Mycket nytt i hjulupphängningarna också.

Det finns importerade Ci med 300 hk manuell. Den jag tittar på har dock rullat många år i Sverige, det kanske är därför den har lite rost...

Tack för tipset om Autopower, ska kolla där också.

Men, som sagt, har någon EGNA erfarenheter är jag intresserad att läsa vad ni har.

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
12 maj 2011
#5
JapMax skrev:
Att köpa en billig 850 som gått långt skulle jag vilja påstå är rena lottot tongue
Reservdelar är bösdyra och de är fruktansvärt mycket elektronik i en sådan.

Jag är lite skeptisk till din inställning, du vill köpa en billig värstingbil och trafikförsäkra den. Men du är samtidigt villig att betala den hutlösa soppanotan bilen kommer medföra?

Manuell låda sitter endast i 850Csi, en bil du inte får för 50k.

finns vanliga 850 med manuell låda också, ligger ett gäng till salu på blocket



Sök