Kan polisen göra något om motorhuven inte går att öppna?

Funkiee Saab älskare!
6 maj 2011 · 4 597 Inlägg

Tjena!

Kom o tänka på en sak. En kille med sin saab 9000 med ca 400hk o xrör, större turbo osv blev stoppad av polisen. Polisen gav han en regbesiktning för motorn var ändrad. Då tänkte jag, kan polisen göra något om huven inte går att öppna??

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Trik
6 maj 2011 · 219 Inlägg

Har för mig att du är skyldig att kunna öppna motorhuven. så blir ombes så det ska åtgärdas

Team Radioactive
Nissan Skyline r33 gts-t "pro int v8" (1996)
PoulZen
6 maj 2011 · 772 Inlägg

Om dom gör något är kanske inte så säkert.
Men dom har nog rätt till det.
Och om du vägrar så beslagtar dom kanske bara bilen, och öppnar den på polisstationen istället.

Hur man än vänder och vrider på trimning och stylning så är det ändå olagligt, om nu inte bilen är av en äldre årsmodell, minns inte vilka år det gäller.
Så vägrar du så har polisen ändå rätt att kolla om dom anser det ligger brott bakom, och brottsligt är det att ändra en helbilsgodkänd bil. THATS IT.
Sen kan man ju alltid diskutera vad dom verkligen gör, om dom bryr sig.

Senast redigerat av PoulZen (6 maj 2011)

KHRacing
6 maj 2011 ·

Trik skrev:
Har för mig att du är skyldig att kunna öppna motorhuven. så blir ombes så det ska åtgärdas

hur tänker du där..

Köp dig en Audi A2 då..... fnula lite på den du  lol

PoulZen
6 maj 2011 · 772 Inlägg

KHRacing skrev:

Trik skrev:
Har för mig att du är skyldig att kunna öppna motorhuven. så blir ombes så det ska åtgärdas

hur tänker du där..

Köp dig en Audi A2 då..... fnula lite på den du  lol

Hur många A2 finns det då med utbytt turbo och massa grejs under huven? smile

KHRacing
6 maj 2011 ·

PoulZen skrev:
Om dom gör något är kanske inte så säkert.
Men dom har nog rätt till det.
Och om du vägrar så beslagtar dom kanske bara bilen, och öppnar den på polisstationen istället.

Hur man än vänder och vrider på trimning och stylning så är det ändå olagligt, om nu inte bilen är av en äldre årsmodell, minns inte vilka år det gäller.
Så vägrar du så har polisen ändå rätt att kolla om dom anser det ligger brott bakom, och brottsligt är det att ändra en helbilsgodkänd bil. THATS IT.
Sen kan man ju alltid diskutera vad dom verkligen gör, om dom bryr sig.

Jag har extremt svårt att tro att polisen skulle beslagta ditt fordon för att TROR att det är trimmat,
pga av att huven ej går att öppna.

Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan.. då annars eftermarkandsdelan hade dött ut totalt. det var inte lagligt att tvinga företag att lägga ner eller något sånt.

KHRacing
6 maj 2011 ·

PoulZen skrev:

KHRacing skrev:

Trik skrev:
Har för mig att du är skyldig att kunna öppna motorhuven. så blir ombes så det ska åtgärdas

hur tänker du där..

Köp dig en Audi A2 då..... fnula lite på den du  lol

Hur många A2 finns det då med utbytt turbo och massa grejs under huven? smile

Det hart ju faktiskt inte med saken att göra, eller hur ? smile

Snacket var ang huven väl...
hur många trafikpoliser vet om att Audi A2 inte har öppningsbar huv ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj 2011 · 17 478 Inlägg

Skulle öppna "huven" på en Smart för några år sedan. Det gick inte heller.

På besiktningen öppnar de ju huven för att i vissa fall kolla Ch.nummer samt att kolla efter oljeläckage osv. Sitter batteriet under där så är du rökt! De ska ju kolla att det sitter fast! De regler som gäller på bes gäller ju för polisen så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
A_Karlsson
6 maj 2011 · 537 Inlägg

KHRacing skrev:

PoulZen skrev:

KHRacing skrev:

hur tänker du där..

Köp dig en Audi A2 då..... fnula lite på den du  lol

Hur många A2 finns det då med utbytt turbo och massa grejs under huven? smile

Det hart ju faktiskt inte med saken att göra, eller hur ? smile

Snacket var ang huven väl...
hur många trafikpoliser vet om att Audi A2 inte har öppningsbar huv ?

hur gör man då vid motorarbeten på verkstad? plockar ur motorn eller? tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj 2011 · 17 478 Inlägg

Wiki: Audi A2 var den första serietillverkade bilen utan en traditionell motorhuv. Huven går att öppna men måste då lyftas av – det saknas gångjärn och istället skruvar man av två reglage. Det är istället tänkt att verkstaden ska öppna huven vid behov och istället finns en lucka för påfyllning och kontroll av de vanligaste vätskorna i fronten. End Wiki.

Det lär vi nog få se på fler bilar i framtiden. Påtalade för grannen i veckan att han har en trasig halvljuslampa. Jag vet! Sa han irriterat. Måste till verkstad! Samma gäller min bil vid dimljusbyte hmm

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Germax
6 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Som sagt hellre ombes för trasigt huvlås än trimmad motor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2011 · 13 742 Inlägg

JapMax skrev:
Som sagt hellre ombes för trasigt huvlås än trimmad motor.

haha verkligen..ett huvlås tar 2sec att fixa..och någon timme att pilla rätt motorn i besiktningsläge..eller stå med en bil som kräver ett antal timmar återställning ett par veckors runt ringande osv

näe dra en gömd huvöppning och ha orginalet hängades trasig smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
killercow
6 maj 2011 ·

om man säger så här:

Polisen gör en flygande bes. på en bil som inte är reggad med den effekten som är. personen har fixat så huven inte ska gå att få upp så polisen kan kontrollera detta.
Polisen ger då om bes pga att dom tex inte kan kontrollera batteriet sitter fast.
Om nu polisen verkligen vill sätta dit personen så väntar dom tills personen lagat å dom får besked om att den är ombes. sen väntar dom å stoppar personen igen. då kommer dom antingen under huven eller så har personen fixat igen så den inte går att öppna. vilket blir väldigt svårt att förklara

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 maj 2011 · 1 594 Inlägg

KHRacing skrev:
Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan.. då annars eftermarkandsdelan hade dött ut totalt. det var inte lagligt att tvinga företag att lägga ner eller något sånt.

Jaså du... källa på det tack! Hur förklarar du då ett fordon som är helbilsgodkänt och som du tex. i princip inte ens får byta märket på däcken från det som sitter monterat från fabrik.

killercow skrev:
om man säger så här:

Polisen gör en flygande bes. på en bil som inte är reggad med den effekten som är. personen har fixat så huven inte ska gå att få upp så polisen kan kontrollera detta.
Polisen ger då om bes pga att dom tex inte kan kontrollera batteriet sitter fast.
Om nu polisen verkligen vill sätta dit personen så väntar dom tills personen lagat å dom får besked om att den är ombes. sen väntar dom å stoppar personen igen. då kommer dom antingen under huven eller så har personen fixat igen så den inte går att öppna. vilket blir väldigt svårt att förklara

Knappast att polisen gör sig det omaket att vänta och stöka... Kan en trafikpolis inte kontrollera en bils laglighet pga. att tex. huven inte går att öppna och dom vill dom slå stopp på bilen till varje pris. Så sätter dom bara ett körförbud på den.

Senast redigerat av hotrodder (6 maj 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
killercow
6 maj 2011 ·

hotrodder skrev:

killercow skrev:
om man säger så här:

Polisen gör en flygande bes. på en bil som inte är reggad med den effekten som är. personen har fixat så huven inte ska gå att få upp så polisen kan kontrollera detta.
Polisen ger då om bes pga att dom tex inte kan kontrollera batteriet sitter fast.
Om nu polisen verkligen vill sätta dit personen så väntar dom tills personen lagat å dom får besked om att den är ombes. sen väntar dom å stoppar personen igen. då kommer dom antingen under huven eller så har personen fixat igen så den inte går att öppna. vilket blir väldigt svårt att förklara

Knappast att polisen gör sig det omaket att vänta och stöka... Kan en trafikpolis inte kontrollera en bils laglighet pga. att tex. huven inte går att öppna och dom vill dom slå stopp på bilen till varje pris. Så sätter dom bara ett körförbud på den.

Till saken hör väl här att ombes å körförbud är mer eller mindre samma sak här. dom kan ju forfarande inte bevisa vad som är under huven vare sig personen i fråga får körförbud eller ombes. för att dom ska kunna kontrollera detta måste dom ju ta personen igen efter han fixat huven å polisen måste då hoppas på att dom kan öppna den andra gången.

de ja mer tänkte på var om man blir stoppad av polisen 2ggr för samma fel så kanske dom har större befogenheter till att ta in bilen å få upp huven.

Vare sig ombes eller körförbud så kan dom ju inte komma under huven å kontrollera

Bengtsson Forehead flamers
6 maj 2011 · 113 Inlägg

Men om man gör så här:

Hoppar ur bilen när snuten kommer, låser bilen och låter den vara låst? Är inte bilen din egendom? big_smile

Vet att det är tjall för snutar och andra o flytta felparkerade bilar typ, får knappt röra en bil ju?

Mvh Andreas

Honda S2000 (2000)
Muttley
6 maj 2011 ·

Bengtsson skrev:
Men om man gör så här:

Hoppar ur bilen när snuten kommer, låser bilen och låter den vara låst? Är inte bilen din egendom? big_smile

Vet att det är tjall för snutar och andra o flytta felparkerade bilar typ, får knappt röra en bil ju?

Mvh Andreas

Om de vill kolla dig på en landsväg då ?. Om de kommer upp bakom dig och du gör så. då lär de bli problem.

te_wik Forummoderator
6 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Wiki: Audi A2 var den första serietillverkade bilen utan en traditionell motorhuv. Huven går att öppna men måste då lyftas av – det saknas gångjärn och istället skruvar man av två reglage. Det är istället tänkt att verkstaden ska öppna huven vid behov och istället finns en lucka för påfyllning och kontroll av de vanligaste vätskorna i fronten. End Wiki.

Det lär vi nog få se på fler bilar i framtiden. Påtalade för grannen i veckan att han har en trasig halvljuslampa. Jag vet! Sa han irriterat. Måste till verkstad! Samma gäller min bil vid dimljusbyte hmm

Första gången jag skulle öppna huven på en A2.. jisses jag undrade hur det ska gå till. Sen förstod jag big_smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
6 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Som sagt, du lär åka på ombes för det "trasiga" huvlåset men du kan ju mycket väl komma undan med motortrimmet. Det ska väl vara om dom vet vad du har under huven eller om dom är elaka jävlar med elaka fruar. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
KHRacing
6 maj 2011 ·

hotrodder skrev:

KHRacing skrev:
Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan.. då annars eftermarkandsdelan hade dött ut totalt. det var inte lagligt att tvinga företag att lägga ner eller något sånt.

Jaså du... källa på det tack! Hur förklarar du då ett fordon som är helbilsgodkänt och som du tex. i princip inte ens får byta märket på däcken från det som sitter monterat från fabrik.

Ett exempel är Loaded BMW´n som finns här på Garaget.
besiktigad i det utförande den rullar i.


Källan är annars - TS.

Exempelvis så får du montera precis huir stora hjul som helst, bara de ej tar i vid fjädring/styrutslag samt att du som förare intygar att hastighetsmätaren stämmer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang