1851
Sök

Rengöra ventilkåpa på insidan

2 788 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har haft loss min ventilkåpa på Saab:en och blästrat den, var noggrann med maskeringen men tyvärr kom det in skit i den ändå sad

Vet ju att rätt så många lackerat/polerat sina ventilkåpor på sina Saab:ar här på garaget, hur ska man få den så ren som möjligt på insidan? Sitter ju en plåt med små rör i ena änden och där verkar det ju inte precis lätt att rengöra?

Tacksam för svar smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 maj 2011
tryckluft, avfettning o högtryckstvätt! wink

2 788 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
tryckluft, avfettning o högtryckstvätt! wink

Okej, så detta räcker? Är ju liksom damm från blästringen blandat med olja som var kvar i kåpan på insidan neutral
Dock borde du väl veta som har slipat och polerat på en kåpa, borde väl ha kommit in rätt mkt skit då också från slipningen osv? smile

1 867 Inlägg
7 maj 2011
Den här skiten löser upp all smuts och avfettar bra. Sen är det bara att skölja, skölja och skölja.
http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=7997

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2011
kommer inte in så mycket skit, bara man inte lyfter på den hela tiden så spånet kommer in underifrån smile

2 788 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Jag har tagit bort gummibiten på insidan av kåpan samt avfettat den och tvättat med högtryck, blåst rent den med tryckluft och sedan har jag tvättat med högtryck en gång till och sedan blåst igenom den igen samt rören på insidan smile Kom fram lite olje-klet efter sista blåsningen men nu verkar det inte komma fram något mer...Ska man spruta in 5-56 i rören eller något liknande och blåsa en gång till innan jag monterar den? Den är kliniskt ren för övrigt smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 maj 2011
Det låter som en bra tvättning alltså! wink

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 maj 2011
_Fredrik skrev:
Jag har tagit bort gummibiten på insidan av kåpan samt avfettat den och tvättat med högtryck, blåst rent den med tryckluft och sedan har jag tvättat med högtryck en gång till och sedan blåst igenom den igen samt rören på insidan smile Kom fram lite olje-klet efter sista blåsningen men nu verkar det inte komma fram något mer...Ska man spruta in 5-56 i rören eller något liknande och blåsa en gång till innan jag monterar den? Den är kliniskt ren för övrigt smile

5-56? Nää, bräkleen ska du ha.. och glöm sen inte gummibiten igen wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök