Tja Uppkörning på Tisdag, och har lite press på mig att sätta det (Privat)

Drmadman
8 maj 2011 · 76 Inlägg

Tjenare Garaget! Som Topicen säger, Har uppkörning på tisdag på min 18 års dag och det vore guld ifall man klarade uppkörningen på den stora dagen. Sen har man lite press på sig med alla närmta.
Är säker på körningen o.s.v men kom me tips på vad man kanske ska tänka på extra noga och allmänna tips.
Tack på förhand! smile

Rearmeister
8 maj 2011 · 44 Inlägg

att sakta ner vid varje korsning även fast du är säker på att ingen bil/cykel osv kommer.
Kolla alltid efter cyklister och gående osv vid övergångsställen eller cykelbana längs med vägen...
kommer det hus nära vägen på t.ex 70 väg så sakta ner mycket för att visa att du vet att det kan finnas barn i sånna områden.... Men viktigt att du inte försöker ändra ditt körsätt som du kört med under övningskörningen utan kör som du brukar.. för ändrar du nått nu kanske du blir osäkrare än i ditt sätt som du är van vid.

Lycka till nu big_smile

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
Drmadman
8 maj 2011 · 76 Inlägg

Aa, tack för tipset! Nej kan hålla lugnet nere så kommer inte tänka på att han är lärare smile

FordRSC Los geht's, Schumacher
9 maj 2011 · 1 510 Inlägg

Glöm ej häller den livsviktiga planeringen i din körning! En av mina vänner blev kuggad nyss då hon väntade för länge med att korsa en fyrfilig väg. Visst inte lätt, men det ska man klara av om man vill ha kortet!

Glöm ej högerregel och bara ta det lungt och kör som vanligt! big_smilebig_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
RD_87 Skrotsamlare
9 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Gå på muggen innan uppkörningen! Jag fick använda största delen av min koncentration till att inte dynga i byxan och det råder jag alla andra att undvika. smile
Jag förstår fortfarande inte att jag fick lappen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
monno Elektriker
9 maj 2011 · 718 Inlägg

Om du kör upp privat så tänk på att en gammal renault glappar lika mkt med växeln i som körskolans s40 i friläge...tongue Gick dock bra ändå då jag har som vana å bromsa när jag lägger i friläge å släpper kopplingen, fick körkortet till å med;)

Mitt tips är att försöka vara lugn, och visa att du känner dig trygg i bilen, då blir nog inte uppkörningen så avancerad heller=)
Jag lyckades som sagt både med bedriften att känna på växelspaken å tro växeln va ur när den va i, plus få motorstopp vid ett rödljus (skyller på att vvs gamla renault inte va lika vänlig å köra som en ny s40 eller gammal 740..) men höll mig cool och inte stressa upp mig, och behövde knappt göra nå avancerat alls, skit enkel uppkörning. Och har då än varken krockat eller kör in/ner i nått smile

Som att kasta vatten i sjön.
Drmadman
9 maj 2011 · 76 Inlägg

Men visst är det så att du inte lägger lika mycket press på någon som dom känner är säker i körningen ??

monno Elektriker
9 maj 2011 · 718 Inlägg

Du menar dom inte lägger lika mycket press va?tongue
Jag lägger press på alla;)

Nä men precis som du säger, så är det nog. Det märker du ju själv (gör jag iaf) direkt om den du åker med känner sig säker i sin körning eller inte. smile

Ett annat tips är att låssas va totalt värdelös när det kommer till lokalsinne (behövde inte låtsas jag inte) så kanske du får köra en väg du kan bra, fick jag iaf:Phaha

Som att kasta vatten i sjön.
Drmadman
9 maj 2011 · 76 Inlägg

Men dom vill ju att man ska kunna skyltar osv, så det är nog inte ett tips för mej tongue
En annan grej som är lite komisk är att ja har ett stort jack under ögat och blåtira så det ser ut som ja har vart ute och bråkat men fick det idag i verkstan ( Går VVS plugg ) Så han ja kör upp med kommer tro att ja är någon slagkämpe och ha fördomar eller ? tongue

Senast redigerat av Drmadman (9 maj 2011)

RD_87 Skrotsamlare
9 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Drmadman skrev:
Men dom vill ju att man ska kunna skyltar osv, så det är nog inte ett tips för mej tongue
En annan grej som är lite komisk är att ja har ett stort jack under ögat och blåtira så det ser ut som ja har vart ute och bråkat men fick det idag i verkstan ( Går VVS plugg ) Så han ja kör upp med kommer tro att ja är någon slagkämpe och ha fördomar eller ? tongue

Smink, det får man använda i nödlägen utan att skämmas! wink Som tex när man har fått på käften dagen före en begravning eller anställningsinterjuv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
monno Elektriker
9 maj 2011 · 718 Inlägg

Ähh va fan missar man får man köra tillbaka;)

Som svar på fråga nr två så; Garanterat. Antagligen har hans son vare i bråk i helgen å fått stryk av nån vvs snubbe, så har riktigt oflyt åker du på ett spöstraff. Han kommer då sikta in sig på dit andra öga, för att han gillar att ha symetri i sin vardag smile

Seriöst så, om han bara gör sitt jobb så spelar det ingen roll om du är blå, gul, svart eller för den delen rosa om det är så. Dock finns de ju alltid rötägg. Men isf äre ju soligt nu så du får köra med brillor på ;P

Som att kasta vatten i sjön.
monno Elektriker
9 maj 2011 · 718 Inlägg

Off topic men på tal om blåtiror, men hitills enda blåtira fick jag på krogen när en kompis skulle hälsa på mig när jag stod å pissa. Han va kanonfull vilket resulterade i lite väl hård ryggdunk med följden av att jag smackade ögat i spolknappen=)
Kan säga att med den historien vare faktiskt aldrig nån som ifrågasatte mig å trodde jag slagits...

Som att kasta vatten i sjön.
Drmadman
9 maj 2011 · 76 Inlägg

haha, Kommer gilla bilden till körkortet ja tar imorn som man kommer få visa överallt xD

Marticus Meldem
9 maj 2011 · 917 Inlägg

mina tips till dig(vissa säkert nämnda förut):
-behandla cyklister som bilister. (jag kuggade första uppkörningen då jag körde ut från en T-korsning för tidigt och kom för nära en cyklist på vägbanan, skulle väntat 3 sekunder till så hade det varit prima, men icke)
-kör du inte på huvudled, sakta in 2-3km/h innan varje korsning för att visa att du är medveten om att högerregel gäller.
-vrid huvudet överdrivet mycket när du kollar speglarna, vilket du bör göra va 5e sekund.
-gå inte över 4k RPM när du växlar upp om du kör bensinare, försök växla så tidigt som möjligt, men hoppa växlar efter de underbara eco-driving-reglerna.
-använd färdbromsen så lite som möjligt, "helst inte alls".
-placering på enkelriktad gata och korsning.

det jag kommer på för tillfället, lycka till! smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Drmadman
9 maj 2011 · 76 Inlägg

Tackar för tipsen, har inte vart så nervös eller något innan men nu när det är några timmar kvar så känns de smile Får man köra upp med solbrillor? Kommer ju vara svinigt soligt imorn smile

Drmadman
9 maj 2011 · 76 Inlägg

Har betalt på korkortonline.se för test prov och sätter alla 65 frågors proven på mellan 85%-98% så känns lite tryggare för provet smile

Marticus Meldem
9 maj 2011 · 917 Inlägg

Drmadman skrev:
Tackar för tipsen, har inte vart så nervös eller något innan men nu när det är några timmar kvar så känns de smile Får man köra upp med solbrillor? Kommer ju vara svinigt soligt imorn smile

tror jag inte, han måste se dina ögon. tror inte heller det är lagligt äns då man "måste se förarens ögon", men men det är en annan topic. i vilket fall som helst, lämna dem hemma och fäll ner solskyddet.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Drmadman
10 maj 2011 · 76 Inlägg

Aa säkra före det osäkra. Klara provet nyss med55rätt och nu äre uppkörning kl1:-D

martinn
10 maj 2011 · 2 624 Inlägg

Grattis!! big_smile hoppas det går lika bra på uppkörningen.. you can do it cool

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Drmadman
10 maj 2011 · 76 Inlägg

Ska man blinka om man kör ut från en parkering ? vid parkerings plats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang