Vad är röstmissbruk?

chrizz Administratör
4 maj 2005 · 11 790 Inlägg

För en som satt rätt många betyg här på sajten (över 100-150 st totalt):

Är 50% 1or, resten lite blandat över de andra valen ett missbruk?

Är 40% 1:or och 40% 5:or (resten utspritt) missbruk?

Exempel:
5: 40 st
4: 30 st
3: 20 st
2: 30 st
1: 110 st

... är det missbruk?

En hyfsat jämn fördelning över betygen, eller en kurva som ser ut ungefär som min (som en kulle liksom) ser jag inte som missbruk iaf.

Anledningen till att jag undrar är att det finns en handfull som har satt väldigt många 1or och ibland också har väldigt "konstig" fördelning på betygen. Det handlar om 1or på fina bilar och ibland låga betyg på ett visst märke (oavsett hur bilen ser ut i princip) och kanske höga betyg på ett annat. Osv osv...

Btw, en viss användares betyg kan nollas helt. Det är därför jag tar upp det här för att kunna korrigera helt orättvisa betyg.

Min fråga är då var man ska dra gränsen för missbruk och inte?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
crillelundh
4 maj 2005 · 100 Inlägg

enligt min mening så finns här bara en typ av bilar som förtjänar 1or, helt orginal och vanliga bilar tex alla saab,volvos m.m där det inte är ett dugg gjort på dom.

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Kimze Fartglad ;)
4 maj 2005 · 128 Inlägg

Det är en bra fråga Chrizz.
Det får du som site admin avgöra smile
Men rimligt är ju om man ser att betygen sitter någorlunda jämt fördelat.
Sedan är det väldigt tråkigt att folk röstar dåligt på bil märke dom inte gillar osv.

Rocco_ Fotograf
4 maj 2005 · 183 Inlägg

crillelundh skrev:
enligt min mening så finns här bara en typ av bilar som förtjänar 1or, helt orginal och vanliga bilar tex alla saab,volvos m.m där det inte är ett dugg gjort på dom.

finns snygga "orginal-bilar" också så...Mumla inte för mkt !!

Kimze Fartglad ;)
4 maj 2005 · 128 Inlägg

crillelundh skrev:
enligt min mening så finns här bara en typ av bilar som förtjänar 1or, helt orginal och vanliga bilar tex alla saab,volvos m.m där det inte är ett dugg gjort på dom.

Men det är ju inte helt rätt heller?
Min Audi 80 är inte speciellt orginal någonstans.
Den har både front, bak och vinge från Audi 90, sänkt nerlackad mm.
Ettor och tvåor trivs på den hehe.
Folk kanske inte tycker den är snygg och då har dom ju rätt att rösta 1 o 2
eller?

carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Undrade just när den här frågan skulle tas upp...
Håller med nedanstående "crillelundh".

DU som admin borde gå igenom alla bilar och sålla bort alla obefogade 1:or
om det är möjligt.
Börja leta bland Saab, ford, volvo... Finns folk som röstar på märket och inte på bilen...
Sen kan du ju ta en titt på opel, citroen, renault, peugeot...

crillelundh skrev:
enligt min mening så finns här bara en typ av bilar som förtjänar 1or, helt orginal och vanliga bilar tex alla saab,volvos m.m där det inte är ett dugg gjort på dom.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Humlan
4 maj 2005 · 238 Inlägg

Har lite svårt att förstå mentaliteten bakom röstningarna. Hittar man en i sitt eget tycke en snygg bil kan man väl rösta på den, är det en bil man inte tycker om utseendet på eller märket på så kan man väl låta bli att rösta. Varför trycka ner någon annan bilägare för att det är enligt en själv "fel" emblem på den eller fel färg eller fel modell? Det skulle iallafall inte falla mig in att lägga en etta på en volvo v70 bara för att det är en volvo. Enda anledningen jag kan komma på att man lägger en etta är om det är ett ras och dom hör ju inte hemma här ändå.....

Bara ett inlägg i debatten.....

A B E C E D E
carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Jo håller me humlan där...
Såg just att nått as la en 1:a på min mv6:a igen.
Chrizz kan du inte göra rösträkningen inaktiv på min bil, kanske inte nått att bli sur på men jag blir ändå så jävla sne...

Mina 7stycken 1:or har jag lagt på skrothögar (som du troligtvis tagit bort vi det här laget)

5: 26 röster (50%)
4: 9 röster (17%)
3: 7 röster (13%)
2: 3 röster (6%)
1: 7 röster (13%)

Senast redigerat av carnageman (4 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Kimze Fartglad ;)
4 maj 2005 · 128 Inlägg

carnageman skrev:
Jo håller me humlan där...
Såg just att nått as la en 1:a på min mv6:a igen.
Chrizz kan du inte göra rösträkningen inaktiv på min bil, kanske inte nått att bli sur på men jag blir ändå så jävla sne...

Det är typiskt någon som inte gillar opel.
Din bil är ju skitsnygg. Klar 5a av mig.
Gillar fälgarna wink

carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Tackar kimze, ska snickra ihop nått spoilerpaket till den & tona rutorna...
Kanske den får bättre betyg då :-)

Senast redigerat av carnageman (4 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Kimze Fartglad ;)
4 maj 2005 · 128 Inlägg

carnageman skrev:
Tackar kimze, ska snickra ihop nått spoilerpaket till den & tona rutorna...
Kanske den får bättre betyg då :-)

Nej fan! gör inte det.
Mycket stilrenare som den är, förmycket 2F2F ideér är inte bra.

Senast redigerat av Kimze (4 maj 2005)

chrizz Administratör
4 maj 2005 · 11 790 Inlägg

Det där med att sätta en etta för att det är original håller jag inte med om ett dugg! Det är bara läsa texten som står vid betyget 1. "Skroten nästa" ... det passar automatiskt inte in bara för att bilen är original.

Men hur många ettor ska man ha satt och hur ska fördelningen vara för att det ska tas som missbruk?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Black Knight
4 maj 2005 · 711 Inlägg

chrizz skrev:
För en som satt rätt många betyg här på sajten (över 100-150 st totalt):

Är 50% 1or, resten lite blandat över de andra valen ett missbruk?

Är 40% 1:or och 40% 5:or (resten utspritt) missbruk?

Exempel:
5: 40 st
4: 30 st
3: 20 st
2: 30 st
1: 110 st

... är det missbruk?

En hyfsat jämn fördelning över betygen, eller en kurva som ser ut ungefär som min (som en kulle liksom) ser jag inte som missbruk iaf.

Anledningen till att jag undrar är att det finns en handfull som har satt väldigt många 1or och ibland också har väldigt "konstig" fördelning på betygen. Det handlar om 1or på fina bilar och ibland låga betyg på ett visst märke (oavsett hur bilen ser ut i princip) och kanske höga betyg på ett annat. Osv osv...

Btw, en viss användares betyg kan nollas helt. Det är därför jag tar upp det här för att kunna korrigera helt orättvisa betyg.

Min fråga är då var man ska dra gränsen för missbruk och inte?

Det ser ut som "mrcelica" big_smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
4 maj 2005 · 441 Inlägg

Jag tycker att man bara ska kunna bli medlem om man lägger upp en bil eller fler... På så sätt kanske man får bort oseriösa medlemar m.m. Sen tycker jag att kraven på vilka bilar som får läggas upp borde bli hårdare, vem vill se en flerfärgad volvo eller en jävla Epa traktor? De står ju klart och tydligt vilka krav som ställs på bilarna som laddas upp men lik förbannat finns de massa skit!!! Har inte själv haft något större problem med några ettor men man ser ju skit fina bilar som har fler ettor än HK... wink

(Olika kategorier för röstningen, Prestanda, utseende m.m?) Detta kanske kan ge en mer rättvis bedöming av en bil?

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Hmmm, kanske dax att ta bort oseriösa användare smile

Black Knight skrev:

chrizz skrev:
För en som satt rätt många betyg här på sajten (över 100-150 st totalt):

Är 50% 1or, resten lite blandat över de andra valen ett missbruk?

Är 40% 1:or och 40% 5:or (resten utspritt) missbruk?

Exempel:
5: 40 st
4: 30 st
3: 20 st
2: 30 st
1: 110 st

... är det missbruk?

En hyfsat jämn fördelning över betygen, eller en kurva som ser ut ungefär som min (som en kulle liksom) ser jag inte som missbruk iaf.

Anledningen till att jag undrar är att det finns en handfull som har satt väldigt många 1or och ibland också har väldigt "konstig" fördelning på betygen. Det handlar om 1or på fina bilar och ibland låga betyg på ett visst märke (oavsett hur bilen ser ut i princip) och kanske höga betyg på ett annat. Osv osv...

Btw, en viss användares betyg kan nollas helt. Det är därför jag tar upp det här för att kunna korrigera helt orättvisa betyg.

Min fråga är då var man ska dra gränsen för missbruk och inte?

Det ser ut som "mrcelica" big_smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Pepe Ölbryggare
4 maj 2005 · 339 Inlägg

En "regel" kan väl vara att man inte kan ge fler ettor och tvåor än fyror och femmor. För om man tittar mera på risiga bilar än sådana man finner mycket fräscha så förstår inte jag riktigt poängen med att klanka ner på dessa bilar. Och jag förstår inte riktigt heller varför man kollar på så många "skrot bilar"?
Då kan man inte riktigt vara här för att utfoska vilka fina bilar det finns, utan att kolla på allt skrot som finns. Och det kan man ju lugnt göra nån annan stans..För här finns ju nästan inget skrot alls. Även om det kanske ser lite risigt ut så finns det väl oftast ett intresse i att lägga ut bilen här. Och det är förmodligen för att man själv gillar den och vill att andra ska se den..

Hur som hellst så tycler jag min idé kan vara nåt att fundera på, går ju att modulera hur man vill igentligen. Med olika konstanter osv..
Kanske inte mer ettor än femmor, mer ettor occh tvåor än femmor. Eller det jag skrev först. Kanske bara hälften ettor i förhållande till femmor??

Eller så kanske inte det ska finnas rangordnade betyg?
En bil kan ju vara cool som tusan men ful, uppseendeväckande och snygg..ja ni försår idén!
Finns massa med förslag att komma på om man är lite listig :p

Klura lite nu så kanske nån kläcker en riktigt bra idé, för dagens "system" är ju inte så jätte bra kanske..

MVH Peter..

Ps. Jag röstar bara om det är en klar femma i mitt tycke, men det kan ju också ses som fel kanske. Men det tycker så klart inte jag! smile

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Om det går ifrån chrizz sida så ta bort 1:orna helt så man inte kan rösta 1...
Bilar som tillhör kategorin "skroten nästa" är faktiskt upp till chrizz och hans crew att betygsätta (lämpligast genom avstängning av den bilen)

Istället för att rösta 1 så kanske man ska rapportera bilen för att den inte följer reglerna...
Och chrizz, nollställ min mätare snälla, alternativt stäng av röstmaskinen helt för min mv6:a

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
chrizz Administratör
4 maj 2005 · 11 790 Inlägg

Rocco_GL skrev:

crillelundh skrev:
enligt min mening så finns här bara en typ av bilar som förtjänar 1or, helt orginal och vanliga bilar tex alla saab,volvos m.m där det inte är ett dugg gjort på dom.

finns snygga "orginal-bilar" också så...Mumla inte för mkt !!

Dina betyg skulle jag nog i princip kunna klassas som missbruk. Tycker du inte? Eller sätter du rättvisa betyg kanske? Rocco_GL alltså.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Rocco_ Fotograf
4 maj 2005 · 183 Inlägg

chrizz skrev:

Rocco_GL skrev:

crillelundh skrev:
enligt min mening så finns här bara en typ av bilar som förtjänar 1or, helt orginal och vanliga bilar tex alla saab,volvos m.m där det inte är ett dugg gjort på dom.

finns snygga "orginal-bilar" också så...Mumla inte för mkt !!

Dina betyg skulle jag nog i princip kunna klassas som missbruk. Tycker du inte? Eller sätter du rättvisa betyg kanske? Rocco_GL alltså.

de tycker du?
Finns "skrot-bilar" som förtjänar 1p, lagt X antal 5P på orginal-bilar m.m.
Ska vi gå efter vad du tycker om alla olika bilar? rösta precis som dig?
Alla har sina EGNA "favorit-bilar!"

Smaken är som baken , delad!

Senast redigerat av Rocco_GL (4 maj 2005)

carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Vet inte om jag satt nån orättvis 1:a (troligtvis precis när jag blev medlem i sånna fall)
Om det gick att göra ogjort skulle jag gärna fixa det men jag kommer inte ihåg vilka bilar det va på så.......
...Så vitt jag vet så va det bara skrotbilar men jag är inte 100 på det så, chrizz kan du nolla mina röster så jag får rent samvete

Senast redigerat av carnageman (5 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang