Saab eller volvo ?

Moonfury UNDERGROUND
10 maj 2011 · 649 Inlägg

jajamen smile men har haft 850 t5 förut smile men är ute efter körglädje i så fall och väghållning ! tänkt att putta i runt 350 hk i maskinen ! antigen blir de då en Saab aero eller 850R smile

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Nordixx
11 maj 2011 ·

allt rasar för eller senare! men 850 är mycket bättre låda å körglädje ! förutom att d blir dyrt eller lite tråkig tid i garaget. när toppen börjar ticka på T5 motorn, nästan alla t5 under 320 hk pallar att hållas orginal till skillnad från saab skräöpet som kräver kopplingsbyte å ev låda ,,, akta dig för saabarna mellan 99-03 oxå ren skit

Garfield
11 maj 2011 · 1 019 Inlägg

855-R skrev:
akta dig för saabarna mellan 99-03 oxå ren skit

Eller hur? Vad baserar du detta uttalande på?

TurbOla Reservdansk
11 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Garfield skrev:
Eller hur? Vad baserar du detta uttalande på?

Skulle tippa på att han menar oilsludge-problemen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bompeman
11 maj 2011 · 679 Inlägg

Taget från wikpedia

Problemet kallas oil sludge. Under ungefär samma period har många andra tillverkares modeller haft liknande problem. Audi har förlängt motorgarantin till 8 år för drabbade modeller. Exempel på andra tillverkare som också haft problem med oil sludge är BMW, Lexus/Toyota, Chrysler/Dodge, Hyundai och Volkswagen/Audi. Oljekanalerna täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassats för låg friktion, läs bränsleförbrukning, som medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag. Med anledning av dessa problem har Saab förlängt maskinskadegarantin till åtta år.

Garfield
12 maj 2011 · 1 019 Inlägg

TurbOla skrev:

Garfield skrev:
Eller hur? Vad baserar du detta uttalande på?

Skulle tippa på att han menar oilsludge-problemen.

Drabbar knappast alla Saabar mellan 99-03.

TurbOla Reservdansk
12 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Garfield skrev:
Drabbar knappast alla Saabar mellan 99-03.

Men 855-R har kanske inte så bra koll på Saab att han vet vilka motorer det gäller?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Constantine
12 maj 2011 · 679 Inlägg

TurbOla skrev:

Garfield skrev:
Eller hur? Vad baserar du detta uttalande på?

Skulle tippa på att han menar oilsludge-problemen.

De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.

En personlig åsikt, syrran har en Saab 9-5 2,0t, och jag blir nervös av hur framvagnen beter sig jämfört med 850n.

Pressar man bilen lite så blir framvagnen väldigt benägen till att vilja vandra, eller man kanske ska säga nervös.
Om det är ett vanligt problem på Saab, eller det kanske bara är en brist på framvagnsinställning kan jag dock inte avgöra.

Ja det är vanligt att framvagnen rycker lite vid gaspådrag på dem vanliga 9-5orna, men Aeron har inte det "problemet" eller vad man ska kalla det. Tycker dock dem flesta framhjulsdrivna bilar rycker lite vid gaspådrag, detta är utav personlig erfarenhet.

Rquired Allmänt envis
12 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Constantine skrev:

TurbOla skrev:

Garfield skrev:
Eller hur? Vad baserar du detta uttalande på?

Skulle tippa på att han menar oilsludge-problemen.

De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.

En personlig åsikt, syrran har en Saab 9-5 2,0t, och jag blir nervös av hur framvagnen beter sig jämfört med 850n.

Pressar man bilen lite så blir framvagnen väldigt benägen till att vilja vandra, eller man kanske ska säga nervös.
Om det är ett vanligt problem på Saab, eller det kanske bara är en brist på framvagnsinställning kan jag dock inte avgöra.

Ja det är vanligt att framvagnen rycker lite vid gaspådrag på dem vanliga 9-5orna, men Aeron har inte det "problemet" eller vad man ska kalla det. Tycker dock dem flesta framhjulsdrivna bilar rycker lite vid gaspådrag, detta är utav personlig erfarenhet.

Grannens 9-5 tillverkad sent 2003 rasade på grund av oilsludge för ett par år sedan, vad jag förstått är det från och med 2004 problemet mildrades?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FenioN
12 maj 2011 · 120 Inlägg

detta med när problemed med vv på saab. så är det väldigt olika man hör, men dom flesta säger att det är 98-tidiga 03 som har problem. alltså ska man ha saab ska man minst välja 04.

Saab 9-5 2.0t -04
TurbOla Reservdansk
12 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Constantine skrev:
De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.

Det är inte jag som kom med påståendet.
Du riktar dig till fel person.

Constantine skrev:
Ja det är vanligt att framvagnen rycker lite vid gaspådrag på dem vanliga 9-5orna, men Aeron har inte det "problemet" eller vad man ska kalla det. Tycker dock dem flesta framhjulsdrivna bilar rycker lite vid gaspådrag, detta är utav personlig erfarenhet.

Jag menar inte just torque-steer, utan att hela framvagnen ormar sig från sida till sida om man kör minsta fort eller på slingrig väg. Man får hela tiden överkompensera med rattutslag för att bilen slingrar sig, vilket gör körupplevelsen nervös.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Constantine
12 maj 2011 · 679 Inlägg

TurbOla skrev:

Constantine skrev:
De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.
Det är inte jag som kom med påståendet.
Du riktar dig till fel person.

Constantine skrev:
Ja det är vanligt att framvagnen rycker lite vid gaspådrag på dem vanliga 9-5orna, men Aeron har inte det "problemet" eller vad man ska kalla det. Tycker dock dem flesta framhjulsdrivna bilar rycker lite vid gaspådrag, detta är utav personlig erfarenhet.

Jag menar inte just torque-steer, utan att hela framvagnen ormar sig från sida till sida om man kör minsta fort eller på slingrig väg. Man får hela tiden överkompensera med rattutslag för att bilen slingrar sig, vilket gör körupplevelsen nervös.

Jag tänkte mest att jag skulle citera och ta upp ämnet om oilsludge, ingenting riktat till ditt inlägg.
Detta är dock ingenting jag känner igen, dock låter det faktiskt som något fel i framvagnen.

Grannens 9-5 tillverkad sent 2003 rasade på grund av oilsludge för ett par år sedan, vad jag förstått är det från och med 2004 problemet mildrades?

Jag kan missminna mig men har för mig att i och med faceliften som kom -02 så ändrade dem vevhusventilationen. Dock när jag sitter och läser nu så verkar det som det var aktuellt med oil sludge problemen ända in på 04, ber om ursäkt för detta.
Mvh.

Senast redigerat av Constantine (12 maj 2011)

Euroman
12 maj 2011 · 493 Inlägg

Nu tycker jag det börjar gå lite över styr här. Saab folket håller på saaben medans volvo tvärs om samma i alla dessa förbannade trådar gå till sandlådan och lek för helvete!


Först så tåler en orginal aerokoppling 450nm vilket steg3 brukar ligga på 440 så man behöver alltså INTE byta koppling för detta. Dock gäller det byte at kolvar mm om man börjar nosa över 300sträcket på 9-5.

Angående oilsludge så var detta mellan 98 och 03. 04 fick ett helt annnat motorblock därmed problemena borta. DOCK finns det dem som har bytt vevhusventilationen på modeller upp till 03 i tid och därmed inte har fått dessa problem.

Angående vilken bil du ska ta ja det beror helt på effekt och hur mycket du vill lägga ut.

över 300hk är ju volvon billigare. Då man måste byta kolvar/stakar vid effeker över 300 för att det skall hålla någolunda i saaben.

upp till 300 är det väll sak samma kör det du gillar bäst tror båda kommer gå riktigt fint vilket som.

Edit: som ovanstående sagt klart man kan rasa volvo lådor med. hade en med 300hk 855 här på jobbet han rasade 2 lådor på ca 1 år så visst går det att rasa allt beroende på hur man kör smile Men volvos lådor är bättre det håller jag med om. Men allt går.

Rquired Allmänt envis
12 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Constantine skrev:

TurbOla skrev:

Constantine skrev:
De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.
Det är inte jag som kom med påståendet.
Du riktar dig till fel person.

Constantine skrev:
Ja det är vanligt att framvagnen rycker lite vid gaspådrag på dem vanliga 9-5orna, men Aeron har inte det "problemet" eller vad man ska kalla det. Tycker dock dem flesta framhjulsdrivna bilar rycker lite vid gaspådrag, detta är utav personlig erfarenhet.

Jag menar inte just torque-steer, utan att hela framvagnen ormar sig från sida till sida om man kör minsta fort eller på slingrig väg. Man får hela tiden överkompensera med rattutslag för att bilen slingrar sig, vilket gör körupplevelsen nervös.

Jag tänkte mest att jag skulle citera och ta upp ämnet om oilsludge, ingenting riktat till ditt inlägg.
Detta är dock ingenting jag känner igen, dock låter det faktiskt som något fel i framvagnen.

Grannens 9-5 tillverkad sent 2003 rasade på grund av oilsludge för ett par år sedan, vad jag förstått är det från och med 2004 problemet mildrades?

Jag kan missminna mig men har för mig att i och med faceliften som kom -02 så ändrade dem vevhusventilationen. Dock när jag sitter och läser nu så verkar det som det var aktuellt med oil sludge problemen ända in på 04, ber om ursäkt för detta.
Mvh.

Fast vevhusventilationen har ändrats ett flertal gånger på den aktuella modellen, i och med en av dessa uppdateringar blev det klart bättre (Tror det är 2004) men bra har det aldrig blivit. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Euroman
12 maj 2011 · 493 Inlägg

Rquired skrev:

Constantine skrev:

TurbOla skrev:

Constantine skrev:
De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.
Det är inte jag som kom med påståendet.
Du riktar dig till fel person.

Jag menar inte just torque-steer, utan att hela framvagnen ormar sig från sida till sida om man kör minsta fort eller på slingrig väg. Man får hela tiden överkompensera med rattutslag för att bilen slingrar sig, vilket gör körupplevelsen nervös.

Jag tänkte mest att jag skulle citera och ta upp ämnet om oilsludge, ingenting riktat till ditt inlägg.
Detta är dock ingenting jag känner igen, dock låter det faktiskt som något fel i framvagnen.

Grannens 9-5 tillverkad sent 2003 rasade på grund av oilsludge för ett par år sedan, vad jag förstått är det från och med 2004 problemet mildrades?

Jag kan missminna mig men har för mig att i och med faceliften som kom -02 så ändrade dem vevhusventilationen. Dock när jag sitter och läser nu så verkar det som det var aktuellt med oil sludge problemen ända in på 04, ber om ursäkt för detta.
Mvh.

Fast vevhusventilationen har ändrats ett flertal gånger på den aktuella modellen, i och med en av dessa uppdateringar blev det klart bättre (Tror det är 2004) men bra har det aldrig blivit. smile

04 kom nya blocket därmed inga problem smile nyaste vevhusventilationen till dom mellan 98-03 kom 06 tror jag sista uppdateringen kom.

Rquired Allmänt envis
12 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Euroman skrev:

Rquired skrev:

Constantine skrev:

TurbOla skrev:

Constantine skrev:
De påverkande årsmodellerna är 98- fram till 02, Oilsludge är åtgärdat på dem flesta innan 02 genom att byta vevhusventilation. Känns ganska meningslöst med folk som yttrar sig om vad dem "hört" av andra, kom med fakta istället.
Det är inte jag som kom med påståendet.
Du riktar dig till fel person.

Jag menar inte just torque-steer, utan att hela framvagnen ormar sig från sida till sida om man kör minsta fort eller på slingrig väg. Man får hela tiden överkompensera med rattutslag för att bilen slingrar sig, vilket gör körupplevelsen nervös.

Jag tänkte mest att jag skulle citera och ta upp ämnet om oilsludge, ingenting riktat till ditt inlägg.
Detta är dock ingenting jag känner igen, dock låter det faktiskt som något fel i framvagnen.


Jag kan missminna mig men har för mig att i och med faceliften som kom -02 så ändrade dem vevhusventilationen. Dock när jag sitter och läser nu så verkar det som det var aktuellt med oil sludge problemen ända in på 04, ber om ursäkt för detta.
Mvh.

Fast vevhusventilationen har ändrats ett flertal gånger på den aktuella modellen, i och med en av dessa uppdateringar blev det klart bättre (Tror det är 2004) men bra har det aldrig blivit. smile

04 kom nya blocket därmed inga problem smile nyaste vevhusventilationen till dom mellan 98-03 kom 06 tror jag sista uppdateringen kom.

Fast Saab har knappast bytt på alla bilar sålda tidigare, dessa tidiga bilar rullar alltså fortfarande med ett problem även om det är klart mildrat. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Euroman
12 maj 2011 · 493 Inlägg

Rquired skrev:

Euroman skrev:

Rquired skrev:

Fast vevhusventilationen har ändrats ett flertal gånger på den aktuella modellen, i och med en av dessa uppdateringar blev det klart bättre (Tror det är 2004) men bra har det aldrig blivit. smile

04 kom nya blocket därmed inga problem smile nyaste vevhusventilationen till dom mellan 98-03 kom 06 tror jag sista uppdateringen kom.

Fast Saab har knappast bytt på alla bilar sålda tidigare, dessa tidiga bilar rullar alltså fortfarande med ett problem även om det är klart mildrat. smile

jo för dom som kör efter srvice programmet smile vevhusventilations satsen skall ingå i service programmet om jag inte är helt ute och cyklar såvida du inte har den nyaste redan smile

den nya satsen har ju extra ventilations utgångar mm i oljepåfyllningen blöand annat smile dom nya blockena har uppfräst vevhusventilation.

Andromeda Rumpmas
12 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

Euroman skrev:

Rquired skrev:

Fast vevhusventilationen har ändrats ett flertal gånger på den aktuella modellen, i och med en av dessa uppdateringar blev det klart bättre (Tror det är 2004) men bra har det aldrig blivit. smile

04 kom nya blocket därmed inga problem smile nyaste vevhusventilationen till dom mellan 98-03 kom 06 tror jag sista uppdateringen kom.

Fast Saab har knappast bytt på alla bilar sålda tidigare, dessa tidiga bilar rullar alltså fortfarande med ett problem även om det är klart mildrat. smile

Saab gjorde ju i alla fall någonting istället för att som Audi i ett par decennier bara skriva in i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1 liter olja per 100 mil, alltså 15 liter mellan servicetillfällena! Premium så in i helvete roll

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PartilleMalm
12 maj 2011 · 318 Inlägg

Apropå allt prat om oilssludge så gäller det motor med trionic 7 som kom i mitten av -00 och är de med svart tändkassett . De äldre T5 har röda tändkassetter!

Rquired Allmänt envis
12 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:

Euroman skrev:

04 kom nya blocket därmed inga problem smile nyaste vevhusventilationen till dom mellan 98-03 kom 06 tror jag sista uppdateringen kom.

Fast Saab har knappast bytt på alla bilar sålda tidigare, dessa tidiga bilar rullar alltså fortfarande med ett problem även om det är klart mildrat. smile

Saab gjorde ju i alla fall någonting istället för att som Audi i ett par decennier bara skriva in i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1 liter olja per 100 mil, alltså 15 liter mellan servicetillfällena! Premium så in i helvete roll

En liter olja per 100 mil är ingen ovanlig gräns, det är betydligt fler tillverkare än Audi som har den. Skillnaden var väl att Audi-sexorna hade den mer som regel än som överdriven maxgräns, men försvarar ett fel ett annat fel? wink

Angående vhv på Saab har problemen dykt upp igen och artiklar skrivits även efter 2004...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang