Missljud från turbo? VW Passat 1.9tdi 130hk -05

AEN
12 maj 2011 · 686 Inlägg

Jag köpte bilen privat för några dagar sen och åkte på långtur häromdagen och började höra någon form av missljud från turbo eller dyl.
Missljudet är någon form av skrammel/rassel samt även det vanliga vinande som en turbo ska låta... det rasslande ljdet är inte allt för högt men det hörs även när man gasar på i 90-100 men självklart hörs det mer vid acc i lägre hastigheter pga av vindbrus osv... och detta är oavsätt växel och vid acceleration

Ljdet verkar dock komma efter att man kört en bit.. alltså inte när motor och turbo är kall och endast när motorn får arbeta vid belastning... i dag så körde jag ca 20mil och kunde pressa på bra utan missljud föräns jag kom hem och det blev lite mer "stadskörning"... innan så låg jag på motorväg i ca 120kmh.

Bilen går som den ska... väldigt pigg tycker jag för att vara 130hk och allt verkar som det ska utöver rasslet och skrammlet från som jag förstår det själva turbon eftersom det kommer under spool-up... kan dock tycka att rasslet avtar vid högre varv.. då viner den bara mer som en turbo ska låta..(inte som en trasig turbo alltså)

Om det vore ett dåligt lager eller något glapp så borde det väl höras lika mycket hela tiden? oavsätt kall motor eller inte? samt om det vore så mycket glapp på impellern så borde turbon se ut som flis vid det här laget kan man tycka?!?


Någon som har någon aning om vad det kan vara? turboras på gång?

Tack!
Mvh
Lars

Johnsen
12 maj 2011 · 426 Inlägg

Typiska saker för turboras kan vara att det viner/visslar högt så in i h*lvete från turbon eller att du har skenande laddtryck, bilen blir orkeslös o liknande. Kan dock inte påminna mig om att jag hört en turbo rassla/skrammla, finns ju som sagt inga "lösa" delar i en tubo som kan åka runt, eller det BÖR inte finnas de i alla fall wink Hade precis ras på min 9-3:a och då var de impellern på kompressorsidan som vart på party in i gjutgodset, men det rasslade aldrig utan det tjöt och vissla men inget skrammel.

Är du säker på att det inte kan vara något annat? Låter det om du står på tomgång när bilen är varm eller är det bara under belastning? Har bilen tagit någon olja? Att ljudet sedan avtar vid högre varv låter enligt mig inte som att det är ras på gång, de borde i så fall vara högre och låta mer illa än vid låga varv. På min gamla (rasade) turbo var oljudet istort sett linjärt med varvtalet, mera varv = mera oljud...

/ Viktor

Senast redigerat av Johnsen (12 maj 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
AEN
12 maj 2011 · 686 Inlägg

Jo jag vet att det klassiska whooooooo sjudet är typiskt för turboras, men har inget sånt alls... självklart viner turbon, men inte mycket och man hör mest vinandet uppåt 3000rpm vid acceleration..
kan inte säga exakt när rasslet slutar men om man kör utan att belasta turbon så hörs inget oavsätt varvtal... annars är det bara vid belastning/ acceleration... Och som sagt, det är inte hela tiden utan bara när motorn fått rulla en bra bit.. vid normal körning om 3-5mil så är det inget problem, utan jag märkte det första gången efter att jag åkte på roadtrip en första etapp om kanske 20 mil innan jag märkte det...
DEt är som sagt inget jättehögt ljud, men det här som lite skrammel i kupen... utanför vet jag inte.. då kanske dieselljudet i sig tar över så det inte hörs...

Jag kan ju inte med säkerhet säga att det är turbon, men jag kopplar samman den med just turbon eftersom det kommer i samband med acceleration och när man bygger upp laddtryck...

Kan ju också tycka det låter skumt iom att skrammet inte ökar i intesivitet om man ökar varvet... Jag kan dock inte komma på något annat som kan tänkas börja skrammla/rassla vid belastning endast när motorn är genomvarm?!? iom att motorn vibrerar mer när den är kall...
Sen går ju bilen bra också... turbon verkar ladda fint.. har dock ingen laddtrycksmätare men det känns osm trycket ligger fint och den drar fint över det registret det ska dra på..

Jag har inte haft bilen så länge så jag har inte kunnat notera om den drar någon olja.. men ska kolla det vid tillfälle och måtta lite såvida inget annat händer...

Kna ju inget annat säga än att jag älskar bilen i övrigt... går ca 50 mil på lite mer än halv tank.. så den drar inte mer än vad den ska heller...
Ryker inget onormalt mer än vad en diesel kan ryka...

(av någon konstig anledning så brukar jag dra på mig oförklarliga problem med mina bilar :-p  som sagt inte första gången jag haft skumma problem som oftast försvunnit av sig självt tillslut... )

DanielHedberg
12 maj 2011 ·

Tycker de låter som kamkedjan ja, så blev det på min gamla bmw. Då hördes ett rasslande ljud när man gasade på. Tror inte det kommer ifrån turbon. Rasslar den inte vid tomgång? eller när du startar den?

Jimpiz
12 maj 2011 · 845 Inlägg

DanielHedberg skrev:
Tycker de låter som kamkedjan ja, så blev det på min gamla bmw. Då hördes ett rasslande ljud när man gasade på. Tror inte det kommer ifrån turbon. Rasslar den inte vid tomgång? eller när du startar den?

Har inte dessa Kamrem?

Saab 9-3SS (2008)
DanielHedberg
12 maj 2011 ·

Jimpiz skrev:

DanielHedberg skrev:
Tycker de låter som kamkedjan ja, så blev det på min gamla bmw. Då hördes ett rasslande ljud när man gasade på. Tror inte det kommer ifrån turbon. Rasslar den inte vid tomgång? eller när du startar den?

Har inte dessa Kamrem?

hoppsan tänkte jag in ens på (a) Det stämmer nog de. sorry!

AEN
12 maj 2011 · 686 Inlägg

kamrem och den är bytt... inget rassel vid start... startar blixtsnabbt... man hinner knappt vrida nyckeln helt innan den har startat, även fast den är kall...
Men det låter inte som ett kedjeljud heller... skulle som sagt kunna vara nått som vibrerar, men vad i så fall? nått som vibrerar iom spool-up samt endast när den är kört många mil innan det kommer...
När jag körde milen till jobbet idag.. ca två timmar efter att jag hade kommit hem efter en 20 mils körning så lät den inte... och då hade den knappt kunnit bli kall emellan... tempen låg på ca 75 när jag startade den igen...

Någon på ett annat forum nämnde nått om att det kan vara en kärvande VNT.. det är ju en variabel turbo på denna som jag förstått det... men förstår inte hur denna kan få det att skrammla dock?!

Johnsen
12 maj 2011 · 426 Inlägg

Kom att tänka på en sak som jag läste för ett tag sen på STCS forumet ang oljud vid körning. Nu kommer jag i och för sig inte ihåg allt vad som stod men vill minnas att det finns ett stag som sitter under turbon som är sammankopplat med motorblocket för stabilitet. Detta stag kunde när både block och turbo blivit tillräckligt varma på något knepigt sätt börja låte illa, ett högfrekvent rassel som min kompis så fint uttryckte det. Om du har ett sådant stag under din turbo (vilket du borde ha) så var i alla fall lösningen på det problemet att sätta teflonbrickor emellan turbon/blocket och staget. Vet ej om detta är det som låter på din bil men var bara en idé jag fick!

/ Viktor

Senast redigerat av Johnsen (12 maj 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
AEN
12 maj 2011 · 686 Inlägg

mm kan vara, kan vara...  men hmm borde inte det vara heal tiden i så fall och inte bara vid belastning när turbon laddar?
Ja det är ett lite metalliskt rasslande som inte direkt ökar i hastighet utan hur ska man säga... rasslar i samma takt även fast varvet och även hastigheten på impellern ökar...
Nu vet jag inte exakt vart och hur turbon sitter... fick bilen för några dagar sen och har inte hunnit dyka ner i motorn..
Är inte så van vid dieslar och har ingen kundkap överhuvudtaget tyvärr gällande dessa...

Johnsen
12 maj 2011 · 426 Inlägg

AEN skrev:
mm kan vara, kan vara...  men hmm borde inte det vara heal tiden i så fall och inte bara vid belastning när turbon laddar?
Ja det är ett lite metalliskt rasslande som inte direkt ökar i hastighet utan hur ska man säga... rasslar i samma takt även fast varvet och även hastigheten på impellern ökar...
Nu vet jag inte exakt vart och hur turbon sitter... fick bilen för några dagar sen och har inte hunnit dyka ner i motorn..
Är inte så van vid dieslar och har ingen kundkap överhuvudtaget tyvärr gällande dessa...

Så som jag fattat det så är det vibrationerna från turbon som orsakar obalansen och det högfrekventa ljudet i staget, därav kan man lätt missta det för att det är turbon som låter illa! Enligt det du har beskrivit så låter det inte som något farligt då det bara uppkommer vid långfärd, skulle det bli värre och börja låta även vid korta sträckor kan man ju börja ana att något håller på och ge upp. Men om jag skulle va du så skulle jag inte oroa mig så mycket, det låter inte som något allvarligt i mina öron (irriterande givetvis, men inget farligt)
Skriv gärna i tråden när/om du hittar felet!

/Viktor

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
AEN
13 maj 2011 · 686 Inlägg

hörde lite även i går när jag körde hem med kall motor... inte lika högt som vid långkörning dock... mer som ett litet väsande...

Idag så var det bara normalt turboljud som jag kunde höra... inget skrammel.. mest insugsljud.. undra om man kanske skulle byta luftfiltret... kan ju vara massa skit i det så den blir lite ansträngd...
Hade problem med det på min andra 1.8t... att det var ett ganska högt sugljud och det visade sig att luftfiltret var ganska igensatt... tömde ut en mindre sandstrand ur filtret :-P

sunkan_85
16 december 2019 · 4 Inlägg

gammalt inlägg men har fått rasslande ljud från turbon liknar ditt fast helatiden och har felkod P029900 low turbo boost orkeslös ryckte vacumslangen så reglage armen stängde till turbon då blev den tyst. sitter ju en tallrik/ventil på den armen funderar på om den är skrot

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang