2260
Sök

Omsvetsad ZF låda till volvo. Oljud

935 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#1
En enkel fråga. Min polare har satt dit en ZF låda på sin 745 T5. Men lådan "Viner" vid körning (konstant)
Ja det är olja i lådan. Har själv haft en ZF låda jag köpte på Bakaxeldelar till en b230FT den hade likadant vinande ljud.

Frågan? Är detta vanligt på ZF-lådor att dom "VINER"? Någon som har förklaring? smile?
Senast redigerat av V_Racing (15 maj 2011)


BilRekondare
232 Inlägg
15 maj 2011
#2
har för mig att det ska vara väldigt vanligt, 142R körde med ZF lådan.. har för mig att de ''ven'' för honom med


935 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#3
Verkar ju som att de är standard på omsvetsade zf-lådor ? Tycker konstigt nog att det borde "vina" när dom sitter på bmw:n med då:P?


5 089 Inlägg
15 maj 2011
#4
om din kompis som köpt lådan läst vad som står på bakaxel.se:s hemsida så vet han varför det låter också...

"När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter) Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller! Sen bör man även byta oljan regelbundet, det förlänger livslängden."
Senast redigerat av FLindgren (15 maj 2011)

\Lindgren

935 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#5
FLindgren skrev:
om din kompis som köpt lådan läst vad som står på bakaxel.se:s hemsida så vet han varför det låter också...

"När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter) Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller! Sen bör man även byta oljan regelbundet, det förlänger livslängden."

ok tack för bra svar smile


761 Inlägg
15 maj 2011
#6
Sen beror det också på hur lådan är omsvetsad, kommer det inte exakt i centrum så kommer lagret på ingående axel att snebelastas och det går ner sig välldigt fort.

Vill man testa en låda så sätter man den i ett tomt block, endast med vevaxeln på plats och komplett koppling, sen på med lådan, och är allt rätt så snurrar det lätt, är det minsta lilla snett så kommer det tröga på något ställe på varje varv man snurrar vevaxeln



Sök