Omsvetsad ZF låda till volvo. Oljud

V_Racing
15 maj 2011 · 935 Inlägg

En enkel fråga. Min polare har satt dit en ZF låda på sin 745 T5. Men lådan "Viner" vid körning (konstant)
Ja det är olja i lådan. Har själv haft en ZF låda jag köpte på Bakaxeldelar till en b230FT den hade likadant vinande ljud.

Frågan? Är detta vanligt på ZF-lådor att dom "VINER"? Någon som har förklaring? smile?

Senast redigerat av V_Racing (15 maj 2011)

Ventox BilRekondare
15 maj 2011 · 232 Inlägg

har för mig att det ska vara väldigt vanligt, 142R körde med ZF lådan.. har för mig att de ''ven'' för honom med

V_Racing
15 maj 2011 · 935 Inlägg

Verkar ju som att de är standard på omsvetsade zf-lådor ? Tycker konstigt nog att det borde "vina" när dom sitter på bmw:n med dåtongue?

FLindgren
15 maj 2011 · 5 089 Inlägg

om din kompis som köpt lådan läst vad som står på bakaxel.se:s hemsida så vet han varför det låter också...

"När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter) Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller! Sen bör man även byta oljan regelbundet, det förlänger livslängden."

Senast redigerat av FLindgren (15 maj 2011)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
V_Racing
15 maj 2011 · 935 Inlägg

FLindgren skrev:
om din kompis som köpt lådan läst vad som står på bakaxel.se:s hemsida så vet han varför det låter också...

"När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter) Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller! Sen bör man även byta oljan regelbundet, det förlänger livslängden."

ok tack för bra svar smile

dannnej
15 maj 2011 · 761 Inlägg

Sen beror det också på hur lådan är omsvetsad, kommer det inte exakt i centrum så kommer lagret på ingående axel att snebelastas och det går ner sig välldigt fort.

Vill man testa en låda så sätter man den i ett tomt block, endast med vevaxeln på plats och komplett koppling, sen på med lådan, och är allt rätt så snurrar det lätt, är det minsta lilla snett så kommer det tröga på något ställe på varje varv man snurrar vevaxeln

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang