Mercedes S500 (SEL) W140 -92 Generator problem alt. elfel?

alexxi - Fartdåre
22 maj 2011 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:

alexxi skrev:
mätte nyss på generatorn!! Fick fram 12 v där med, o batteriet visar samma.
va gör jag nu??? sad

Med motorn påslagen?
Lyser fortfarande batterilampan när motorn är igång?

Prova i så fall att plocka loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ och se om batterilampan släcks, gör den det så borde det inte vara fel på kabeln. Om lampan däremot fortsätter att lysa trots att kabeln är urkopplad från generatorn så har du ett fel där, vilket kan göra att generatorn inte ger laddning. smile

jovisst, den lyser med motorn igång.
Skulle fått svar lite tidigare, hissade precis ner bilen igen o kom hem o duschade o byytte om, får kika på de imorgon :-/
Om den skulle lysa ändå fast kabeln inte sitter på, va borde jag kolla på då?

Senast redigerat av alexxi (22 maj 2011)

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)
Audi S6 AVANT 5,2 V10 "435 HK FULLUTR" (2007)
Drönirettab
22 maj 2011 · 21 761 Inlägg

I så fall får du försöka följa den kabeln från generatorn och se om exempelvis höljet är trasigt så att kabelns metalltrådar kan ligga emot karossen/motorn på något sätt. Kabeln går normalt sett in till instrumenthuset eller säkringsdosa där den till slut kopplas till batterilampan. smile

alexxi - Fartdåre
22 maj 2011 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
I så fall får du försöka följa den kabeln från generatorn och se om exempelvis höljet är trasigt så att kabelns metalltrådar kan ligga emot karossen/motorn på något sätt. Kabeln går normalt sett in till instrumenthuset eller säkringsdosa där den till slut kopplas till batterilampan. smile

jag börjar förstå :-), vad skulle detta kosta att göra på inlämning? och vad rekomnederar du mercedes eller vilken billig meck som helst?

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)
Audi S6 AVANT 5,2 V10 "435 HK FULLUTR" (2007)
Drönirettab
22 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Har ingen aning om vad en sån felsökning kan tänkas kosta, men jag håller ju med ajonasson om att du i så fall bör få jobbet gratis (reklamation) med tanke på att mekanikern har kollat två gånger och felet fortfarande finns kvar.

Men att kolla upp den där kabeln är egentligen inte svårt, om det nu inte är ruskigt trångt i motorrummet förstås. Då kan det bli litegrann bökigt att följa kabelstammar. smile

alexxi - Fartdåre
22 maj 2011 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har ingen aning om vad en sån felsökning kan tänkas kosta, men jag håller ju med ajonasson om att du i så fall bör få jobbet gratis (reklamation) med tanke på att mekanikern har kollat två gånger och felet fortfarande finns kvar.

Men att kolla upp den där kabeln är egentligen inte svårt, om det nu inte är ruskigt trångt i motorrummet förstås. Då kan det bli litegrann bökigt att följa kabelstammar. smile

Det ska jag göra, me blir inte förens imoprgon! Däremod är kabelstammen kommer ja inte att följa för de verkar vara jävligt bökigt o jobbigt.
De där med mecken, han kollade en gång, vet inte vart alla har fått två ifrån.
Han bytte en generator, åkte hem så pajade den, sen skickade han hem en extra utan extra kostnad. så bytte jag ut den själv, men visst däremot kan man skylla lite på han emd tanke på att jag frågade ett antal gånger " är du säker att de är generatorn som är dålig o inte något annat" javisst svarade han.
Så lite hans fel tycker man ju att det är.. men inte värt att åka från stockholm till gävle för ett sånt jobb, inte ens säkert att han fixar något. utan kvitton finns ju ingen garanti. han gjorde det svart dvs.

Mvh!

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)
Audi S6 AVANT 5,2 V10 "435 HK FULLUTR" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2011 · 17 483 Inlägg

Dåligt kontakt mellan generator och batteri gör att generatorn inte får det motstånd den behöver. Detta överlever den inte speciellt länge. Kolla noga alla anslutningar och mät laddning på alla punkter.

Är det dålig kontakt kommer troligen bilen att fortsätta käka generatorer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
alexxi - Fartdåre
23 maj 2011 · 91 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Dåligt kontakt mellan generator och batteri gör att generatorn inte får det motstånd den behöver. Detta överlever den inte speciellt länge. Kolla noga alla anslutningar och mät laddning på alla punkter.

Är det dålig kontakt kommer troligen bilen att fortsätta käka generatorer.

Ska göra det imorgon, men tror du mina tre generatorer är paj nu eller fungerar dom bara att de e något kabel brott nu?
Dvs kortfattat, måste jag köpa ny generator eller inte när jag hittat kabelbrottet?

mvh alexxi

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)
Audi S6 AVANT 5,2 V10 "435 HK FULLUTR" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2011 · 17 483 Inlägg

alexxi skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Dåligt kontakt mellan generator och batteri gör att generatorn inte får det motstånd den behöver. Detta överlever den inte speciellt länge. Kolla noga alla anslutningar och mät laddning på alla punkter.

Är det dålig kontakt kommer troligen bilen att fortsätta käka generatorer.

Ska göra det imorgon, men tror du mina tre generatorer är paj nu eller fungerar dom bara att de e något kabel brott nu?
Dvs kortfattat, måste jag köpa ny generator eller inte när jag hittat kabelbrottet?

mvh alexxi

Vi får väl inte hoppas att 3 stycken gått åt pipan. Men visst finns risken. Så mycket mer precis kan jag inte vara utan att stå med huvudet under huven själv tyvärr.

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Seeberg
13 mars 2021 · 1 Inlägg

Jag har en MB r230 500 sl som hade generatorproblem. Kollade generatorn i bänk, kollade båda batterierna, kollade om det var ström på den grova kabeln som är ansluten på generatorn och här saknades ström. En 100 A säkring sitter på passagerarsidans torpedvägg. Mycket arbete.
Dem. tröskelskydd, ta bort luckan till höger framför dörrstolpen, vik upp mattan, ta bort skumplattan, skruva bort fotplåten (4 plastmuttrar) som det sitter automatik till växellådan på baksidan, skruva bort Bosé. Där under sitter 100 A säkring som det inte finns någon info om.
Byt den och lampan slocknar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang